SweCare - Folk som jobbar inom sjukvården

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Jag opererade mig för gallsten runt jul. Allt gick bra och det blev endast fyra små titthål. De var tvungna att göra ett hål lite större för att få ut gallblåsan då stenarna tydligen var rätt stora.
Efter operationen så tål jag inte alkohol på samma sätt. I lördags exempelvis drack jag två ål medans jag tittade på när Brynäs förlorade mot HV och sen kände jag mig nästan full.
Igår delade jag och sambon på en flaska vin till maten och jag tog en öl innan medans jag grillade. Känner mig dålig dagen efter som om det varit en krigarfest av högsta kvalitet.
Doktorn sa inget om detta varken före eller efter op men efter lite googlande så är jag inte ensam om detta. Frågan är bara om det är något som kommer gå över eller får jag helt enkelt lägga ner detta med alkohol.
Dricker inga mängder men njuter gärna av an öl eller ett par glas vin då och då.

Någon som vet och har något bra svar?

Detta var faktiskt okänt för mig, men efter att ha läst runt lite så verkar det faktiskt som så att en liten andel av patienterna som man utför cholecystektomi på faktiskt utvecklar en alkoholintolerans.
Torde rimligtvis hänga ihop med att det är levern som renar blodet från alkohol och att gallgångarna finns i levern som sen leder till gallblåsan som ligger dikt an mot levern.

Har dock inte läst att man kunnat göra något för att dels förhindra att detta uppkommer, ej heller att motverka detta i efterhand.

Så bara att anpassa sig är väl alternativet, för övrigt ett hälsosamt alternativ.

Skrivet av Litenskit:

Här snackar vi bagatell men ack så viktig, har fått skavsår mellan stortån och andra tån. Blåsan vätskefylld sedan sprucken. Rengjort med tvål och vatten sen klorhex-något. Kan jag göra något för att hjälpa läkningen i natt? Tex sätta en bomullsrondell på eller något?

Tvätta inte med klorhexidin.
Vanligt ljummet vatten och tvål räcker.
DSe till att ha lite bomull mellan så det är luftigt och torrt så det inte blir svett som ligger och hållerhuden fuktig och svårläkt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CSM101:

Detta var faktiskt okänt för mig, men efter att ha läst runt lite så verkar det faktiskt som så att en liten andel av patienterna som man utför cholecystektomi på faktiskt utvecklar en alkoholintolerans.
Torde rimligtvis hänga ihop med att det är levern som renar blodet från alkohol och att gallgångarna finns i levern som sen leder till gallblåsan som ligger dikt an mot levern.

Har dock inte läst att man kunnat göra något för att dels förhindra att detta uppkommer, ej heller att motverka detta i efterhand.

Så bara att anpassa sig är väl alternativet, för övrigt ett hälsosamt alternativ.

Pratade med min syster som är sjuksköterska och hon sa att detta hände hos vissa personer efter en galloperation. Det roliga är att idag har jag druckit en halv flaska vin och känner av den nästan mindre än vad jag brukar. Kanske är det öl som är boven då förra gången jag blev dålig så drack jag först en öl och sen en halvflaska vin. Gången innan dess endast två öl som jag kände av ordentligt.
Eller så är det som en trisslott, plötsligt händer det men oftast inte alls.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk

För tre år sedan så var jag uppe i norra Sverige och åkte snowboard. När jag var påväg nerför en backe så ramlade jag rakt på svanskotan. Första halvåret så kunde inte jag sitta i vissa positioner eller stolar (var tvungen att luta mig framåt för att sitta bekvämt). Nu 3 år senare så får jag fortfarnade ont i svanskotan när jag sitter ner i fel sort stolar (alla som är lite för mjuka brukar göra så att jag får ont, typ sj/buss sitsar).

Finns det något att göra åt detta, börjar bli riktigt irriterande att inte kunna sitta bekvämt. Läst online och det verkar som om det inte finns mycket man kan göra så kommer jag få leva med det här för resten av livet?

Tack för svar/rekommendationer!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av axel_shoulder:

För tre år sedan så var jag uppe i norra Sverige och åkte snowboard. När jag var påväg nerför en backe så ramlade jag rakt på svanskotan. Första halvåret så kunde inte jag sitta i vissa positioner eller stolar (var tvungen att luta mig framåt för att sitta bekvämt). Nu 3 år senare så får jag fortfarnade ont i svanskotan när jag sitter ner i fel sort stolar (alla som är lite för mjuka brukar göra så att jag får ont, typ sj/buss sitsar).

Finns det något att göra åt detta, börjar bli riktigt irriterande att inte kunna sitta bekvämt. Läst online och det verkar som om det inte finns mycket man kan göra så kommer jag få leva med det här för resten av livet?

Tack för svar/rekommendationer!

Skickades från m.sweclockers.com

Gäller att först ta reda på vad det är som orsakar smärta och då detta kom i samband med direktvåld/fall så får man väl misstänka att det kanske är en bakomliggande fraktur.
Kolla med din familjeläkare, man kanske ska röntga svanskotan på dig och se hur den ser ut. Vidare undersöka dig för att se huruvida du har nervrotspåverkan eller dylikt (osannolikt) utöver smärtorna.

Kort svar 1) Troligen inget att göra åt, dvs smärtlindring och ev rehabilitering
Kort svar 2) Kolla upp detta med din familjeläkare så de får undersöka dig.

Permalänk

Hej hej! Sedan onsdagen den 12 juli har jag varit förstoppad. Jag började må väldigt illa när jag var på ica och fick diarre. Sedan dess har jag inte kunnat bajsa normalt. Jag kände bara att det satt en propp i botten av ändtarmen, som inte släppte ut någonting...

Jag testade ta laxiriva, men jag ogillade det väldigt mycket. Tog 2 om dagen i två dagar innan jag fick nog. Efter det fixade min mor ett par resulax till mig. Jag tog tre stycken, en på morgonen i tre dagar, där det kom ut en lagom bit innan proppen satte sig igen. Nu de senaste två dagarna har jag tagit laxoberal, där precis som med resulaxen så kommer det hyffsat med bajs innan den hårda proppen sätter sig igen. Tog 10 droppar/kväll innan jag gick o la mig. Vaknar upp med värsta känslan i magen, men det känns skönt att få skita ur mig iallafall...

Min mamma sa att jag inte borde ta mer under helgen för att se om det verkligen är en propp där. Men jag känner att det fortfarande finns kvar en propp med hårt bajs som inte kommer ut, hur länge jag än trycker. Min mamma är sjuksköterska så jag får ju gratis råd av henne.

Vad tycks det att jag borde göra? Jag lyckades inte hitta något annat inlägg på internet där någon hade haft samma problem som mig. För de flesta går förstoppningen över efter en dag eller två. Jag har hållit på i nästan en vecka utan att känna att min förstoppning är borta. Inte heller har någon haft det lika länge som mig.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Tvätta inte med klorhexidin.

Har hört detta råd tidigare men vad är problemet med att använda klorhexidinsprit så länge man inte gör det typ på väldigt känsla områden eller där huden uppenbart är uttorkad eller liknande?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Burhan123:

Vad tycks det att jag borde göra?

Det är ju helt självklart att du behöver gå till vårdcentralen och få mer avancerad hjälp med detta. Förutom att själva förstoppningen inte är bra kan du orsaka skador på tarmen om du trycker på för hårt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Andreaz1: Ait. Ska ringa till dem på måndag och boka tid med dem. Det var mig ett helvete detta skulle vara :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Har hört detta råd tidigare men vad är problemet med att använda klorhexidinsprit så länge man inte gör det typ på väldigt känsla områden eller där huden uppenbart är uttorkad eller liknande?

Därför att klorhexidin i sår inte skiljer på kroppsegna celler och bakterier och det är mer skadligt än nyttigt då du förvisso får bort en viss del av bakterierna, men samtidigt angriper dina egna mjukdelar i sårkanterna och sårytan.
Man använder det fortfarande på operation när man ska förbereda området som ska tvättas men när det gäller vanlig sårtvätt, tex på mottagningar och vårdcentraler så är det vatten vi har i våra kranar och tvål det bästa, likaså vanligt natriumklorid/saltvatten.Det ska då vara rinnande vatten och inte uppsamlat som man doppar såret i.

Det är således få tillfällen jag kan tänka mig använda klorhexidinsprit när det gäller tvätt. Enda gången jag använder det på akuten eller mottagningen är om jag ska punktera en led, då vill jag ha det riktigt rent. För all annan typ av tvätt så är som sagt vanligt rinnande ljummet vatten och tvål lika bra då mekanisk rengöring är det som funkar bäst om man vill få bort smuts och bakterier.

(Jämför det med när vi tvättar djurbett, ingen tvättar med sprit, man tvättar med natriumklorid och ser till att såret är helt rent, samma sak om man har smutsiga sår).
http://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=124

"Clean the wound under running tap water, saline (a salt water solution) or use an alcohol-free wipe, gauze pad or soft cloth, but do not use antiseptic, because it may damage the skin."
http://www.nhs.uk/chq/Pages/1054.aspx?CategoryID=72&#

Hoppas det var svar på din fråga.

Permalänk
Medlem

Har kanske en lite ovanligt problem som jag tror att man knappast kan bota men nog finns det hjälp. Iaf så brukar jag sen flera år tillbaka drömma riktigt obehagliga mardrömmar, den vanligaste är att jag på ett eller annat sätt men för det mesta genom att med bakbundna händer, ett glasskärl över huvudet och flyttandes i en sjö långsamt hålla på att kvävas till döds. För det mesta vaknar jag bara av ett hysterisk hostattack och en adrenalinrush som tar flera minuter att gå över. Den andra drömmen handlar om att några grävlingar ligger i min säng, här brukar uppvaknandet vara mer extrem- har vaknat alltifrån skrikandes i badkaret till att jag krokade och slog sönder hela ansiktet mot sovrumsväggen, att jag skadade handleder i ett fall, vred om vänstra axeln och nästan sprang rakt ut genom sovrumsfönstret. Brukar dessutom både lagga mackor, läsa böcker och möblera om här hemma medans jag sover. Förutom det så hände det flera gånger att jag vaknade utan att kunna röra mig då kroppen kändes som om den vägde flera ton- i det här fallet är jag dock inte helt säker på om jag verkligen var vaken eller om jag drömde då det alltid fanns folk i mitt sovrum men så bor jag ju ensam.

Undrar bara om det finns någon bra behandling förutom att man försöker sig på någonting så extremt som att spänna fast sig innan man somnar så att man inte springer ut genom sitt fönster?

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tomas_88:

Har kanske en lite ovanligt problem som jag tror att man knappast kan bota men nog finns det hjälp. Iaf så brukar jag sen flera år tillbaka drömma riktigt obehagliga mardrömmar, den vanligaste är att jag på ett eller annat sätt men för det mesta genom att med bakbundna händer, ett glasskärl över huvudet och flyttandes i en sjö långsamt hålla på att kvävas till döds. För det mesta vaknar jag bara av ett hysterisk hostattack och en adrenalinrush som tar flera minuter att gå över. Den andra drömmen handlar om att några grävlingar ligger i min säng, här brukar uppvaknandet vara mer extrem- har vaknat alltifrån skrikandes i badkaret till att jag krokade och slog sönder hela ansiktet mot sovrumsväggen, att jag skadade handleder i ett fall, vred om vänstra axeln och nästan sprang rakt ut genom sovrumsfönstret. Brukar dessutom både lagga mackor, läsa böcker och möblera om här hemma medans jag sover. Förutom det så hände det flera gånger att jag vaknade utan att kunna röra mig då kroppen kändes som om den vägde flera ton- i det här fallet är jag dock inte helt säker på om jag verkligen var vaken eller om jag drömde då det alltid fanns folk i mitt sovrum men så bor jag ju ensam.

Undrar bara om det finns någon bra behandling förutom att man försöker sig på någonting så extremt som att spänna fast sig innan man somnar så att man inte springer ut genom sitt fönster?

Jag tror inte det är så ovanligt som du tror med sömnproblem. Visst är det inte så ofta de blir så pass allvarliga men ändå. Det finns behandling att prova.

Jag är inte läkare men liknande fall jag har hört och sett har blivit bättre av en kombination av psykologisk och farmaceutisk hjälp. Första steget borde vara att gå till din vårdcentral som kan remittera dig vidare till mer kvalificerad hjälp.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hudproblem.

Dold text

Den har suttit i sen sommaren. Växte först, stannade efter typ en månad eller vecka eller något. Tror jag fick den efter att fått en bit stål slaget emot. Den är torr, flagar, hår växer igenom å den kliade då men inte nu då den inte känns utöver det vanliga.
Smörjer med zinksalva lite då och då, verkar hjälpa smått men den går liksom inte bort.
Har smärre liknande prickar på andra ställen på benet, alltid där jag har slagit i eller rivit mig eller dylikt.
Hur fixas sånt här, vad är det och försvinner det av sig självt och lämnar kvar ett vackert ärr? Alternativt när blir jag av med benet? När dör jag?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Administrativ avgift

Har lite problem som började sen i måndags:

1. har problem att få vätskebalans. (Spelar ingen roll hur mycket jag vatten än dricker det går ur kroppen lika fort men är endå törstig)
2. Ögonen börjat fått väldigt synliga blodkärl i ögonen även lite mörkare pluppar in mot näsan.
3. Huvudvärk med yrsel och kan känna mig energifull för att sedan helt plötsligt tappa all energi.
4. stelhet runt nacken/skuldrorna (Stretchar mycket och värmer upp som man ska)
5. Haft feber sen i fredags började på 40 grader och har nu gradvis sjunkit. (Tror febern är ett issue för sig själv)
6. Trött trots att jag sovit mellan 6-10h (Testat lite olika men fortfarande trött)

Några tips som jag ev kan peka läkaren mot när jag ska träffa denne när jag får bekräftat en tid? Tror ni kan ignorera punkt 5 men i regel så håller jag lågpuls och dricker max 1 kopp kaffe varje dag

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Har lite problem som började sen i måndags:

1. har problem att få vätskebalans. (Spelar ingen roll hur mycket jag vatten än dricker det går ur kroppen lika fort men är endå törstig)
2. Ögonen börjat fått väldigt synliga blodkärl i ögonen även lite mörkare pluppar in mot näsan.
3. Huvudvärk med yrsel och kan känna mig energifull för att sedan helt plötsligt tappa all energi.
4. stelhet runt nacken/skuldrorna (Stretchar mycket och värmer upp som man ska)
5. Haft feber sen i fredags började på 40 grader och har nu gradvis sjunkit. (Tror febern är ett issue för sig själv)
6. Trött trots att jag sovit mellan 6-10h (Testat lite olika men fortfarande trött)

Några tips som jag ev kan peka läkaren mot när jag ska träffa denne när jag får bekräftat en tid? Tror ni kan ignorera punkt 5 men i regel så håller jag lågpuls och dricker max 1 kopp kaffe varje dag

1. Kan jag rek. typ Resorb eller någon annan vätskeersättning.

Annars låter det som du har någon slags infektion. härda ut i en vecka sedan kan du ringa till 1177 och kolla med dem. Där efter vårdcentral

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

@Litenskit: Tåspridare kan hjälpa till så att tårna inte ligger och skaver mot varandra under läkningsperioden...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alakai:

Hudproblem.

Den har suttit i sen sommaren. Växte först, stannade efter typ en månad eller vecka eller något. Tror jag fick den efter att fått en bit stål slaget emot. Den är torr, flagar, hår växer igenom å den kliade då men inte nu då den inte känns utöver det vanliga.
Smörjer med zinksalva lite då och då, verkar hjälpa smått men den går liksom inte bort.
Har smärre liknande prickar på andra ställen på benet, alltid där jag har slagit i eller rivit mig eller dylikt.
Hur fixas sånt här, vad är det och försvinner det av sig självt och lämnar kvar ett vackert ärr? Alternativt när blir jag av med benet? När dör jag?

Kan det vara någon form av kontakteksem må tro?:
https://www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Kontakt...

Kolla efter din hudmottagning här i landet (vet ej var du bor):
https://www.google.se/search?source=hp&ei=I73MWtraEcKzsAfzk5G...

DISCLAIMER: jag är ingen doktor, men rekommenderar att du söker professionell hjälp!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Föredetting

Kära Bullen,

Jag knatade in på lokala apoteket och frågade efter en salva med Ketoprofen, Ibuprofen eller Diklofenak mot en förmodad muskelinflammation. Blev meddelad att det var kört på den fronten, men självfallet trollades något annat som skulle funka lika bra fram, nämligen en tub Piroxicam, 10mg.

Invändningar? Frisk i övrigt, inga allergier, liksom. Svenska Wikipedia glädjer mig med raden "Preparatet är receptbelagt och ej ett förstahandsval om en NSAID ska användas." Tänkt användning är att stryka på lite morgon och kväll på insida ben där en muskel är missnöjd i max en vecka.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Meantek:

Kära Bullen,

Jag knatade in på lokala apoteket och frågade efter en salva med Ketoprofen, Ibuprofen eller Diklofenak mot en förmodad muskelinflammation. Blev meddelad att det var kört på den fronten, men självfallet trollades något annat som skulle funka lika bra fram, nämligen en tub Piroxicam, 10mg.

Invändningar? Frisk i övrigt, inga allergier, liksom. Svenska Wikipedia glädjer mig med raden "Preparatet är receptbelagt och ej ett förstahandsval om en NSAID ska användas." Tänkt användning är att stryka på lite morgon och kväll på insida ben där en muskel är missnöjd i max en vecka.

Hade de inte Voltaren gel eller? Eventuellt hängde de upp sig på ordet salva för det är egentligen en helt annan sak. Vad exakt heter det du fick?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Andreaz1:

Hade de inte Voltaren gel eller? Eventuellt hängde de upp sig på ordet salva för det är egentligen en helt annan sak. Vad exakt heter det du fick?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag bor i Taiwan. Dålig tillgång på Voltaren (och receptsystem) här. Den aktiva substansen är, precis som jag skrev Piroxicam.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Meantek:

Jag bor i Taiwan. Dålig tillgång på Voltaren (och receptsystem) här. Den aktiva substansen är, precis som jag skrev Piroxicam.

Okej den lilla detaljen hade jag ingen aning om.

Piroxicam har nästan helt försvunnit i Sverige på grund av sina biverkningar och det som finns är receptbelagt. Precis som du läste är det en NSAID, det tillhör alltså samma grupp aktiva substanser som diklofenak, ibuprofen och så vidare så det fungerar på samma sätt som de gör. Kör du med gel så är det systemiska upptaget nästan obefintligt så du behöver inte oroa dig för de vanligaste biverkningarna som är i mag-tarmkanalen. I Sverige brukar man rekommenderas att använda de här max en vecka i streck för att de kan vara lite irriterande på huden. När du använder såna här geler är det bra att täcka över området för du kan bli ljuskänslig och det kan spå på hudirritationen.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Andreaz1:

Okej den lilla detaljen hade jag ingen aning om.

Piroxicam har nästan helt försvunnit i Sverige på grund av sina biverkningar och det som finns är receptbelagt. Precis som du läste är det en NSAID, det tillhör alltså samma grupp aktiva substanser som diklofenak, ibuprofen och så vidare så det fungerar på samma sätt som de gör. Kör du med gel så är det systemiska upptaget nästan obefintligt så du behöver inte oroa dig för de vanligaste biverkningarna som är i mag-tarmkanalen. I Sverige brukar man rekommenderas att använda de här max en vecka i streck för att de kan vara lite irriterande på huden. När du använder såna här geler är det bra att täcka över området för du kan bli ljuskänslig och det kan spå på hudirritationen.

Sweet, tack för hjälpen. Blir nog bra det här, annars får jag springa till någon ortoped när jag har fått sjukförsäkring igen.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Är detta något som jag borde söka för och något som vårdcentralen inte kommer att slänga i papperskorgen? Äter enbart fulköpta sköldkörtel tabletter från thailand (NDT). Tog proverna efter en lång tids vila när stressnivåerna har upplevts låga

Det känns ju som att DHEA inte borde slå i taket, verkar bygga muskler men tränar inte speciellt mycket och går ner i vikt för tillfället försöker behålla den litegrann. Armarna ser större ut brukar tappa alla muskler när jag ner i vikt normalt sett (därav NDT'n) har sannolikt hashimotos som pendlar mellan hypo/hyper 65-100kg (tidigare 130kg) och tabletterna trycker även upp min kroppstemp eftermiddag/kväll från 35.0C till 36.5-36.9C (antibiotika trycker även upp kroppstempen)

Permalänk
Medlem

Hejsan,

Jag har en kort undran

Då jag gått med en fotled med osteokondrit (kan inte stava det) och bitar som brutits loss från brosket i ena sidan av fotleden, operation gjord , sen plasma injicerad i leden och nu återigen blir sämre i samma led så har de föreslagit att jag skall steloperera min fotled

Det jag då undrar över, hur går jag tillväga för att kunna få ett andra utlåtande på det här?

Eftersom jag inte vill göra operationen utan att med så stor säkerhet som möjligt veta att det bör vara det bästa valet för att bli kvitt den oerhörda smärta jag lider av dagligen sen ett över ett år

Behöver verkligen input här, för det är fruktansvärt förutom att ha ständigt ont där också ha en kronisk huvudvärk som jag utan problem lever med annars men att också ha fotleden gör att det blivit outhärdligt för mig och att äta smärtstillande hela tiden är något jag verkligen avskyr

Tack på förhand för tips och hjälp

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Hejsan,

Jag har en kort undran

Då jag gått med en fotled med osteokondrit (kan inte stava det) och bitar som brutits loss från brosket i ena sidan av fotleden, operation gjord , sen plasma injicerad i leden och nu återigen blir sämre i samma led så har de föreslagit att jag skall steloperera min fotled

Det jag då undrar över, hur går jag tillväga för att kunna få ett andra utlåtande på det här?

Eftersom jag inte vill göra operationen utan att med så stor säkerhet som möjligt veta att det bör vara det bästa valet för att bli kvitt den oerhörda smärta jag lider av dagligen sen ett över ett år

Behöver verkligen input här, för det är fruktansvärt förutom att ha ständigt ont där också ha en kronisk huvudvärk som jag utan problem lever med annars men att också ha fotleden gör att det blivit outhärdligt för mig och att äta smärtstillande hela tiden är något jag verkligen avskyr

Tack på förhand för tips och hjälp

Hej
Broskskador är svåra att komma åt att åtgärda, man har vissa ingrepp när det gäller knän, men det handlar rent krasst om att skjuta upp en protesförsörjning med några år.
När det gäller fotleder har behandlingen mot kraftiga broskskador med kraftiga smärtor varit att steloperera fotleden, vilket innebär att man får det namnet säger; en stel fotled, en led som inte kan röra på sig gör heller inte så ont.
Är slutstation, dvs något oåterkalleligt och absolut.

En second opinion kan du få via samma ortopedmottagning, att du ber om en ny bedömning hos en annan, eller att du själv kontaktar en region som utgör sådana operationer.
En sådan operation går dock inte på fria vårdvalet då det inte görs dagkirurgiskt, utan behöver oftast inneliggande vård, vilket i sin tur betyder att du antingen opereras på i den region du tillhör eller får specialistvårdsremiss till en annan region som utför sådana operationer.
Vad jag förstått så har man i Uppsala ingrepp med fotledsproteser. Vet inte hur pass experimentellt detta är, men kanske värt att kolla in på?

Oavsett vilket så är det en väldigt tuff sits du är i med sådana skador. Hoppas du anmält detta till eventuell olycksfallsförsäkring då jag tolkar det som att det uppstått i samband med olycksfall?

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Är detta något som jag borde söka för och något som vårdcentralen inte kommer att slänga i papperskorgen? Äter enbart fulköpta sköldkörtel tabletter från thailand (NDT). Tog proverna efter en lång tids vila när stressnivåerna har upplevts låga

Det känns ju som att DHEA inte borde slå i taket, verkar bygga muskler men tränar inte speciellt mycket och går ner i vikt för tillfället försöker behålla den litegrann. Armarna ser större ut brukar tappa alla muskler när jag ner i vikt normalt sett (därav NDT'n) har sannolikt hashimotos som pendlar mellan hypo/hyper 65-100kg (tidigare 130kg) och tabletterna trycker även upp min kroppstemp eftermiddag/kväll från 35.0C till 36.5-36.9C (antibiotika trycker även upp kroppstempen)
https://i.imgur.com/VTedRcS.png

Sluta behandla dig själv med fulköpta läkemdel från Thailand.

Sök vård.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Sluta behandla dig själv med fulköpta läkemdel från Thailand.

Sök vård.

80%: är behandlat privat och jag har blivit mycket bättre dom tar inte ställning har inte utrett, finns provtagning där det framgår att dom har gjort stora fel. Dom har tidigare hänvisat till psykiatrin tar inte ställning då jag långt senare sökte privat, kommer att ha men för livet. En hel del onödig antibiotika om man hade behandlat rätt från början och konsekvenser för mig som hade kunnat undvikats. Det var varken psykiskt eller kroniskt

5%: är behandlat inom sjukvården efter 1-2års krigande där man har sagt att det har varit kroniskt och psykiskt, ledde till behandling och operation, dom har inte tagit ansvar för det. Just dessa diagnoser tog det 20år innan insjuknande till ställningstagande, som ledde till insatser. Kommer att leda till konsekvenser för mig. En hel del onödig antibiotika om man hade behandlat rätt från början och konsekvenser för mig som hade kunnat undvikas. Det var varken psykiskt eller kroniskt,

15%: dom sista 15% varav 5% är detta, dom tar inte ställning till provtagning via werlabs/blodkollen/utomlands etc jag orkar inte kriga med sjukvården längre, dom hänvisar till psykiatrin. Psykiatrin säger att dom inte kan ta ställning utan detta skulle ha dokumenterats och remitterats av läkaren när dom har gjort alla tidigare ställningstaganden (som hittils har visat sig vara felaktiga). Jag kan inte skriva att det varken är psykiskt eller kroniskt för just den sista lilla biten då jag inte har fått diagnos ännu , .. men ja ............!!!!!!........... ska jag gå till vårdcentralen igen och kräva att dom remitterar mig för någonting dom muntligt säger och tidigare har vägrat remittera för eller acceptera att vi har en "sjuk" vård och gå vidare, eller gå rätta vägen som skapar psykisk ohälsa och ytterligare frånvaro för min del, enbart för dokumentation och ställningstagande , just nu orkar jag inte hantera den senare biten.

Jag har tagit kontakt med patientnämnden, chefer, dom närmaste 1-2åren blir genomlysning av min sjukdomshistoria kommer att ta extremt mycket energi som jag inte vill lägga tid på alla kroniska diagnoser och psykiska ställningstaganden som har visat sig vara felaktiga "allvarliga infektioner/behandlingsbara" och eller kirurgiska ingrepp, frånvaron är inte helt lätt att motivera men det är som det är. Jag är tillbaka och självbehandlar igen då jag inte orkar hantera detta för tillfället, vårdcentralen är medveten om detta inte helt korrekt journalfört men det kommer dom att få ta ställning till sen. Prioriteten är att behålla mitt jobb och ha någon form av liv fram tills att detta är färdigt.

Det som irriterar mig är att jag får leva med konsekvenserna både fysiskt och att det kommer att påverka mig som person, samt "stigman" av att hamna mellan stolarna. Samtidigt som dom måste vara medvetna om att det här är någonting som dom kommer att få lägga stora resurser på i slutändan baserat på hur det är journalfört.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

80%: är behandlat privat och jag har blivit mycket bättre dom tar inte ställning har inte utrett, finns provtagning där det framgår att dom har gjort stora fel. Dom har tidigare hänvisat till psykiatrin tar inte ställning då jag långt senare sökte privat, kommer att ha men för livet. En hel del onödig antibiotika om man hade behandlat rätt från början och konsekvenser för mig som hade kunnat undvikats. Det var varken psykiskt eller kroniskt

5%: är behandlat inom sjukvården efter 1-2års krigande där man har sagt att det har varit kroniskt och psykiskt, ledde till behandling och operation, dom har inte tagit ansvar för det. Just dessa diagnoser tog det 20år innan insjuknande till ställningstagande, som ledde till insatser. Kommer att leda till konsekvenser för mig. En hel del onödig antibiotika om man hade behandlat rätt från början och konsekvenser för mig som hade kunnat undvikas. Det var varken psykiskt eller kroniskt,

15%: dom sista 15% varav 5% är detta, dom tar inte ställning till provtagning via werlabs/blodkollen/utomlands etc jag orkar inte kriga med sjukvården längre, dom hänvisar till psykiatrin. Psykiatrin säger att dom inte kan ta ställning utan detta skulle ha dokumenterats och remitterats av läkaren när dom har gjort alla tidigare ställningstaganden (som hittils har visat sig vara felaktiga). Jag kan inte skriva att det varken är psykiskt eller kroniskt för just den sista lilla biten då jag inte har fått diagnos ännu , .. men ja ............!!!!!!........... ska jag gå till vårdcentralen igen och kräva att dom remitterar mig för någonting dom muntligt säger och tidigare har vägrat remittera för , kanske blir så bara för dokumentation och ställningstagande men just nu orkar jag inte hantera det.

Jag har tagit kontakt med patientnämnden, chefer, dom närmaste 1-2åren blir genomlysning av min sjukdomshistoria kommer att ta extremt mycket energi som jag inte vill lägga tid på alla kroniska diagnoser och psykiska ställningstaganden som har visat sig vara behandlingsbara (prover finns), frånvaron är inte helt lätt att motivera men det är som det är. Utöver det så tappar jag tid på onödiga vårdbesök då jag måste fortsätta söka så att det finns en röd tråd och inte ploppar upp som gubben i lådan.

Jag är tillbaka och självbehandlar igen då jag inte orkar hantera detta, vårdcentralen är medveten om detta. Även detta kommer dom att få ta ställning till sen. Prioriteten är att behålla mitt jobb och ha någon form av liv fram tills att detta är färdigt.

Bra vård vi har i Sverige

1) Att du har haft det jobbigt är inte det som diskuteras, inte heller om dina eventuella felbehandlingar.
2) Att självdiagnosticera eller självbehandla med privatimporterade läkemedel skulle jag som doktor aldrig gå med på att ta över ansvaret för, då får du sköta det själv, eller sluta med egenbehandling och låta mig göra mitt jobb.
3) Hitta dig en familjeläkare som du trivs med och som tar dig på allvar, låt denne utreda och initiera behandlingar EFTER att ha satt en vettig arbetsdiagnos.
4) Om du nu haft dessa grava besvär med sjukvården så säger det sig självt att den här tråden är så inåtahelvete fel för dig så jag förstår inte ens varför du frågar oss i tråden. Vad förväntade du dig för svar annat än att du ska söka vård?

5) viktigaste punkten; jag önskar dig verkligen all lycka i din kamp. Jag hoppas du får rätt bemötande, utredning och behandling så du börjar må bättre utan att själv stå för all ansvar för din behandling.

Vill du anmäla fel i vården så kan du anmäla direkt till IVO (https://www.ivo.se/for-privatpersoner/tipsa-eller-anmala-hals...) eller direkt till verksamhetschefen för den enhet du anser dig ha blivit felbehandlad hos.
Är det så att du tagit skada av vården så kan du ha rätt till ersättning via LÖF (https://lof.se/), som utreder parallellt och ser om du har rätt till ersättning. Dessa kan du anmäla till helt oberoende av varandra.

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

4) Om du nu haft dessa grava besvär med sjukvården så säger det sig självt att den här tråden är så inåtahelvete fel för dig så jag förstår inte ens varför du frågar oss i tråden. Vad förväntade du dig för svar annat än att du ska söka vård?

5) viktigaste punkten; jag önskar dig verkligen all lycka i din kamp. Jag hoppas du får rätt bemötande, utredning och behandling så du börjar må bättre utan att själv stå för all ansvar för din behandling.

Vill du anmäla fel i vården så kan du anmäla direkt till IVO (https://www.ivo.se/for-privatpersoner/tipsa-eller-anmala-hals...) eller direkt till verksamhetschefen för den enhet du anser dig ha blivit felbehandlad hos.
Är det så att du tagit skada av vården så kan du ha rätt till ersättning via LÖF (https://lof.se/), som utreder parallellt och ser om du har rätt till ersättning. Dessa kan du anmäla till helt oberoende av varandra.

Lycka till!

Ungefär det jag frågade om och jag vill minnas att när jag skrev det så var det en tung dag, kände att jag ville skriva någonting om hälsan. Av dom proverna som togs så är det det enda provet jag är osäker på om det tillför något samt att just det provet togs utomlands. Tumörer är uteslutna några år innan provet togs, utöver det verkar det finnas diagnoser utan förankring och kanske någon som har det det. Jag har inte haft energi och det är inte helt lätt att sortera, valde då att sortera bort det som ett skräpprov, blir det aktuellt exvis remiss till endokrin i någon form så måste jag bedöma om jag vill berätta att jag har tagit prover privat (tidigare har jag alltid varit totalt öppen, när jag går vidare i framtiden så är det viktigare att lyfta upp det som är viktigt för att inte hamna i samma situation igen)

Ja tack, ber om ursäkt om jag låter "sammanbiten" men det är en öm punkt. IVO kommer i någon form men prio på hälsa/jobb och det mesta hinner preskriberas innan jag är där så jag gissar att det är det svaret jag kommer att få, har även funderat på journalförstöring (starta om från scratch) och släppa tidigare historik/gå vidare ny läkare annan vårdcentral men det kräver en separat bedömning för varje journal med motivering från mig senare ställningstagande från IVO och den avdelning jag har varit på vilket inte är realistiskt då det rör sig om så lång tid och antagligen ett par år innan det är färdigt enorm energi och tidsåtgång för alla inblandade. I slutändan känns det enda realistiska att gå via verksamhetschefer, har journalföringen hemma men det tar verkligen emot/tungt att sätta sig och sammanfatta såpass långtid som är "vinklat" på ett konstigt sätt/generaliserat och att dom verkligen hjälper mig med detta "jag tror och hoppas, men det är inte säkert och min kommunikation kommer garanterat att förståeligt vara bristfällig gällande hela den här biten vilket kommer att försvåra hela processen.

Tack för svaret, ha det bra

Permalänk
Medlem

Tankar om denna(lite småäckligt...)

Har haft extrem rännskita sen i torsdags morse, en sån där man inte vet om det är piss eller skit som kommer då konsistensen är samma. Behöver tömma ett par gånger om dan.
Har ej spytt något under resans gång men känns som att jag skulle kunna om jag verkligen ville.
Denna känslan kommer oftast efter måltid.
På tal om måltider så är aptiten i princip obefintlig, säg att jag kan äta ca 1/4 av min normala portionsstorlek.
Känner mig ganska svag i kroppen överlag, har väl med att göra mitt mindre energiintag antar jag.
Försöker hålla vätskenivån uppe men går väl sådär då pisset är mörkgult, bättring på den punkten gissar jag.
Har undvikit chips/godis/öl/vin senaste dagarna iaf, försökte knäppa en öl och lite rosé igår men det gick inte

Vad tror ni, bara att sitta lugnt i båten ett par dagar till och försöka göra magen glad?

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

Tankar om denna...
Vad tror ni, bara att sitta lugnt i båten ett par dagar till och försöka göra magen glad?

Så länge du inte skiter blod eller tappar väldigt mycket vätska så är det bara att sitta lugnt i båten.
Ät lättare mat som soppor (och skippa alkoholen!) och köp vätskersättning. Du kan ju även prova Imodium eller liknande.

Skickades från m.sweclockers.com