Intel avtäcker specifikationer och datum för Core i9-serien med 14, 16 och 18 kärnor

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av krigelkorren:

Som @biorrith skriver lär det bli tufft!
AMD ligger nog bara och väntar med någon, av Intel s.k. "ihoplimmad", 24- alt. 32-core version av TR, som de tänker släppa samtidigt eller strax innan Intels 18-core lanseras.

TR är redan ihoplimmad.
Ryzen består av en Zepplinkrets.
TR består av två aktiva Zepplinkretsar men har totalt 4st under IHS:en (Två är inaktiverade).
Epyc (Server Zen) har 4 st Zepplinkretsar under IHS men antal aktiverade varierar beroende på antal kärnor som är igång.

TR och Epyc produceras på samma sätt, på samma ställe och klistras ihop likadana. Men binning avgör vilken som blir vad.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Jag lutar dock mer på infon direkt från AMD.com (som jag saxade ifrån) samt om du går in på tex. MSI's, Gigabytes, eller Asus site och kollar deras X399 kort så står det "Supports DDR4 3600+(OC)/ 3466(OC)/ 3333(OC)/ 3200(OC)/ 3066(OC)/ 2933(OC)/ 2667/ 2400/ 2133 MHz".

För vanliga Ryzen 3 till 7 är allt över 2400 MHz ansett vara överklockning.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

TR är redan ihoplimmad.
Ryzen består av en Zepplinkrets.
TR består av två aktiva Zepplinkretsar men har totalt 4st under IHS:en (Två är inaktiverade).
Epyc (Server Zen) har 4 st Zepplinkretsar under IHS men antal aktiverade varierar beroende på antal kärnor som är igång.

TR och Epyc produceras på samma sätt, på samma ställe och klistras ihop likadana. Men binning avgör vilken som blir vad.

Enligt AMD innehåller de 2 som alla tror är inaktiverade inga kärnor alls. De är endast till för att ge stöd och IHS:n så det blir jämnt tryck över hela IHS:n

To make a long story short, the two extra dies in Threadripper are merely structural inserts, with the active dies being placed in a diagonal configuration in all Threadripper CPUs to give them all the same thermal profiles. Threadripper CPUs are not "failed EPYC" CPUs and they certainly are not made in a wasteful way by AMD.

https://www.overclock3d.net/news/cpu_mainboard/amd_clarifies_...

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Undrar hur stor marknad det finns för processorer som kostar 1999USD. Vet att det är tänkt till Workstations men det börjar ändå bli mycket pengar

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Gambit_2K:

Enligt AMD innehåller de 2 som alla tror är inaktiverade inga kärnor alls. De är endast till för att ge stöd och IHS:n så det blir jämnt tryck över hela IHS:n

To make a long story short, the two extra dies in Threadripper are merely structural inserts, with the active dies being placed in a diagonal configuration in all Threadripper CPUs to give them all the same thermal profiles. Threadripper CPUs are not "failed EPYC" CPUs and they certainly are not made in a wasteful way by AMD.

https://www.overclock3d.net/news/cpu_mainboard/amd_clarifies_...

Tveksam till att de skulle ta två kiselbitar om det inte redan var spillbitar. Det är inte gratis att framställa dessa kristaller. Då hade de lika gärna kunnat ta två metallbläck. När det kommer till källan väljer jag att vara skeptisk. Ingen tydlig hänvisning till AMDs officiella uttalande.

Dessutom, hur ska de binna Epyc processorerna och vad ska de göra med de sämsta exemplaren? Slänga?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Svajmon:

Undrar hur stor marknad det finns för processorer som kostar 1999USD. Vet att det är tänkt till Workstations men det börjar ändå bli mycket pengar

Beror på priset på övrig hårdvara som jag skrev tidigare. Sedan vill nog de flesta ha lite stabilitet i utvecklingen, nu har det plötsligt gått fort fram. Konsumenter som lägger över 50 000kr på en dator med denna cpu, vill nog gärna ha cpun i flera år. Hade man vetat att denna cpu står sig i 10 år så är det inte mycket pengar egentligen
-Observera med stå sig menar jag att det ej kommer något bättre, behovsmässigt så har många behov av bättre grejer av det mesta än vad som finns. -Hade det t.ex. kommit en mobilskärm som fundera bra i solljus så hade jag t.ex bytt min mobil direkt.

Permalänk
Skrivet av Garderoben:

7900X vet vi ju redan hur den presterade i spel, tror nästan dom övre modellerna knappast kommer vara bättre kanske rent utav lite sämre i majoriteten av titlarna då Basfrekvensen är lägre.

7900X hade varit riktigt smutt, få det bästa av två världar typ. Men ska nog hålla mig till Coffee Lake och se vad dom har att erbjuda.

Varför tittar ens folk på spelprestanda på CPUer med 10+ CPUer? Enda gången de är relevant, är ifall man spelar in video samt streamar samtidigt.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Dessutom, hur ska de binna Epyc processorerna och vad ska de göra med de sämsta exemplaren? Slänga?

Hur görs testning av processorer innan eller efter montering på PCB? Är det innan blir det ju enkelt då låter man bli att montera dåliga kärnor på epyc pcb.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av Bloodstainer:

Varför tittar ens folk på spelprestanda på CPUer med 10+ CPUer? Enda gången de är relevant, är ifall man spelar in video samt streamar samtidigt.

Kanske för man använder datorn till mer än att spela?
Men annars håller jag med dig, detta hype för alla kärnor som helt plötsligt absolut behövs är lite absurt om man bara spelar och surfar på datorn.

Visa signatur
Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Svajmon:

Undrar hur stor marknad det finns för processorer som kostar 1999USD. Vet att det är tänkt till Workstations men det börjar ändå bli mycket pengar

Jävligt många, den är snorrrr billig för workstation bruk om du jämför med 18 core Xeon.

OCN köper folk Titan Xp som det vore papper.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Bloodstainer:

Varför tittar ens folk på spelprestanda på CPUer med 10+ CPUer? Enda gången de är relevant, är ifall man spelar in video samt streamar samtidigt.

Agree 150 %

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Det blåser upp till storm!

Hovet "rasar"!

Permalänk
Avstängd

fyrkärnig i5-7640x 112tdp vs 1600/1600x 65/95tdp = intel är klenare och varmare för samma pris
8 trådad i7 7740x 112tdp vs 1600/1600x 65/95tdp =intel varmare, klenare multitrådat, dyrare
12 trådad i7 7800x 140wtdp vs 1600/1600x 65/95tdp = tar 1600 multitrådat med liten marginal är varmare men kostar mer än 1700an som är starkare och 1700an med en rejäl oc landar runt 7820x vanilla prestanda men lite under

Kollar man på threadripper 1950x bör den ligga omkring i9-7960x prestanda men istället för att kosta 1699usd hamna på 999usd som en 7900x så även om intel pressat priserna kommer ryzens pris/prestanda ligga väldigt bra även mot nya serien från intel

Mest intressanta skulle jag säga är 7800x är som ligger ok i pris bör ha skapligt oc potensial men negativa är 140tdp som troligen kan bli besvärligt varm om man börjar pressa ur den lite extra

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Om man hade haft behovet av och ekonomin till ett sånt här system så verkar 7940X vara en trevlig kompromiss av kärnor, klockfrekvenser och pris.
Näst efter 7900X den högst klockade.
Upp till 7940X kostar de $100 per kärna medan toppmodellerna drar iväg lite extra i pris.

Skrivet av anon159643:

En fullutrustad Core i9-7980XE vore ej fel för min del, men det är bättre att lägga stålarna på en lägenhet.

Ja det finns ju annat än datorer som kostar pengar. Som bostäder och bilar och massa annat.

Köper man en dator för 50kkr så är det kanske mellan 10-35% av en ny bil lite beroende på vad man är ute efter.
Köper man begagnat så kan man få en okej bil för 50kkr beroende på vad man är ute efter.

Man får ingen bostad för 50kkr, men säg om man ska lägga en insats på 200kkr så är 50kkr ändå 25% av det.

Om man ska spara så måste man börja någonstans...

Vissa kan ha ett fint hus och en Lamborghini och någon annan bil och en dator med 7980XE.
Vi andra får prioritera.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

priserna
Varför tittar ens folk på spelprestanda på CPUer med 10+ CPUer? Enda gången de är relevant, är ifall man spelar in video samt streamar samtidigt.

Det kan säkert finnas de som använde datorn till något "seriöst" på dagarna och sedan bara vill spela spel när de är "lediga". Men de flesta som köper en 12 - 18 kärnig CPU är nog inte så intresserade av spel annat än möjligen för streaming (men då räcker faktiskt 8 kärnor).

Med de där priserna kan jag inte se att det blir så mycket konkurrens. 16 kärnor Threadripper för $999 eller 16 kärnor Intel för $700 till... Intel kommer säkert prestera lite bättre, men har svårt att se att det skulle vara värt ett sådant överpris.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Kollar man på threadripper 1950x bör den ligga omkring i9-7960x prestanda men istället för att kosta 1699usd hamna på 999usd som en 7900x så även om intel pressat priserna kommer ryzens pris/prestanda ligga väldigt bra även mot nya serien från intel

AMD hade väl själva medgett (i någon tidigare nyhet) att i9 är snabbare per kärna än Threadripper, men att de istället kontrar med att man får fler kärnor för pengarna.

Att förvänta sig att TR 1950X går jämt mot i9 7960X låter lite väl optimistiskt.
Men säg om TR 1950X prestanda hamnar någonstans emellan i9 7920X och 7940X, men kostar som i9 7900X så är det ändå bra prestanda för pengarna.
Åtminstone för rätt användare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GuessWho:

AMD hade väl själva medgett (i någon tidigare nyhet) att i9 är snabbare per kärna än Threadripper, men att de istället kontrar med att man får fler kärnor för pengarna.

Att förvänta sig att TR 1950X går jämt mot i9 7960X låter lite väl optimistiskt.
Men säg om TR 1950X prestanda hamnar någonstans emellan i9 7920X och 7940X, men kostar som i9 7900X så är det ändå bra prestanda för pengarna.
Åtminstone för rätt användare.

Skickades från m.sweclockers.com

jag tror dom drar ganska jämt med tanke på att basklock är på 2800mhz med 7960x och 1950x ligger på 3400mhz och tror inte det är någon jätte skillnad mellan dom multitrådat men som du säker vilket som kommer dom vara prisvärdare och prestera bra

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bl4ckIce:

But Can It Run Crysis?

Nu lägger du ner.

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Inaktiv

Bra att ha när man spelar Tetris

Skrivet av Nyhet:

För cirka en månad sedan introducerade Intel Core i9-7900X, först ut i purfärska Core i9-serien. Nu avslöjar Intel lanseringsdatum och specifikationer för resterande processorer.

Läs hela artikeln här

Well, dom ska väl klara av den senaste versionen av Tetris

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svajmon:

Undrar hur stor marknad det finns för processorer som kostar 1999USD. Vet att det är tänkt till Workstations men det börjar ändå bli mycket pengar

För ca 20 år sedan lade jag ned 38k på hemdatorn. Vissa på företaget tog för 120k (thx luddiga regler då).
Med inflation osv är 1999USD ingenting.
Folk har blivit lite bortskämda med låga priser på datorer/komponenter..

Permalänk
Medlem
Skrivet av WCH-sopa:

För ca 20 år sedan lade jag ned 38k på hemdatorn. Vissa på företaget tog för 120k (thx luddiga regler då).
Med inflation osv är 1999USD ingenting.
Folk har blivit lite bortskämda med låga priser på datorer/komponenter..

Det är liksom fördelen med utveckling. Vi slipper betala flera tusen kronor för en långsam 3,5” hårddisk på 16Gb. Istället kostar det en hundring eller två och är inte större än en tumnagel.

Permalänk
Medlem

Finns det någon tabell över hur många kärnor som utnyttjas vid olika frekvenser?
Jag har sett motsvarande tabeller på Xeon-CPU'er, men aldrig för "vanliga" CPU'er.

Permalänk
Skrivet av Pepsin:

Det kan säkert finnas de som använde datorn till något "seriöst" på dagarna och sedan bara vill spela spel när de är "lediga". Men de flesta som köper en 12 - 18 kärnig CPU är nog inte så intresserade av spel annat än möjligen för streaming (men då räcker faktiskt 8 kärnor).

Med de där priserna kan jag inte se att det blir så mycket konkurrens. 16 kärnor Threadripper för $999 eller 16 kärnor Intel för $700 till... Intel kommer säkert prestera lite bättre, men har svårt att se att det skulle vara värt ett sådant överpris.

Jo, men då väger man väl förhoppningsvis inte spelprestandan emot hur bra de professionellt är

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

Nu lägger du ner.

Men Minecraft måste ju funka eller??????? ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Men Minecraft måste ju funka eller??????? ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Äntligen en CPU som klarar att köra en modded minecraft server

Permalänk
Datavetare
Skrivet av lord_vasagos:

fyrkärnig i5-7640x 112tdp vs 1600/1600x 65/95tdp = intel är klenare och varmare för samma pris
8 trådad i7 7740x 112tdp vs 1600/1600x 65/95tdp =intel varmare, klenare multitrådat, dyrare
12 trådad i7 7800x 140wtdp vs 1600/1600x 65/95tdp = tar 1600 multitrådat med liten marginal är varmare men kostar mer än 1700an som är starkare och 1700an med en rejäl oc landar runt 7820x vanilla prestanda men lite under

Kollar man på threadripper 1950x bör den ligga omkring i9-7960x prestanda men istället för att kosta 1699usd hamna på 999usd som en 7900x så även om intel pressat priserna kommer ryzens pris/prestanda ligga väldigt bra även mot nya serien från intel

Mest intressanta skulle jag säga är 7800x är som ligger ok i pris bör ha skapligt oc potensial men negativa är 140tdp som troligen kan bli besvärligt varm om man börjar pressa ur den lite extra

Det kommer inte alls gå att generalisera kring prestanda på det sättet, kommer vara extremt beroende på vilken typ av applikation man avser jobba med.

Även om vi helt håller oss till multitrådade applikationer som man nyttja relativt många kärnor kommer det finns fall där i7-8700K kommer vara snabbare än både TR 1950X och i9-7980X.

Även mellan TR och i9 kommer det vara stora variationer mellan olika program, för TR är det absolut kritiskt att arbetslasten inte genererar någon relevant mängd trafik över Infinity Fabric.

Serve The Home har gjort en rad riktigt intressanta mätningar kring bandbredd och latens på Epyc och Skylake SP. Vad man noterade är att latens och bandbredd mellan CPU-sockets i Skylake SP är i princip identiskt med latens och bandbredd mellan Zeppelin-kretsarna (8C/16T byggstenar) i Epyc.

Vad ser vi här? Rent logiskt (sett till NUMA-konfiguration) är en single-socket Epyc-maskin identisk med en quad-socket Skylake SP. Här jämfört man latens mellan Zeppelin-kretsar (i samma socket) och mellan Skylake SP sockets.

Vad betyder detta rent konkret: AMD ThreadRipper system har samma restriktioner som ett Intel dual-socket system. Finns absolut applikationer som kommer skala lysande (Cinebench och Blender är två exempel där det är nästan noll kommunikation mellan CPU-kärnor, skalar hur bra som helst över dual-socket) medan t.ex. spel (kräver väldigt låg latens mellan kärnor) och vissa former av simuleringar (kräver riktigt hög bandbredd mellan kärnor) inte alls kommer fungera bra på TR (bandbredd mellan kärnor i Skylake-X är ~x10 högre än bandbredd mellan kärnor som inte delar CCX i Zen).

För de saker där TR är en bra match kommer den plattformen har långt bättre prestanda/$ jämfört med Skylake-X. Men Skylake-X är en bra match för långt fler typer av applikationer (tack vare sin monolitiska design). Skulle dock ändå hävda att majoritet av det normalanvändaren gör på skrivbordet kommer gå snabbast på i7-7700K/8700K, det helt utan att ens väga in prislappen på TR/SKL-X.

För rätt användare är TR/SKL-X helcoola produkter med stort värde, men på det stora hela är HEDT en extremt smal nisch.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Nej tack till Intel socket 2066 och skylake-X tror jag skaffar mig coffelake-x om den ska komma och hoppas dom fixar det där med VRM problemen som uppstår vid överklockning. och prestandan på skylake-x impar mig inte heller så värst då ska det vara bättre än Amd ryzen om man ska gå över där har nog inte ett problem att lösa tror jag dessutom intel dra ner era sjuka priser på processorerna ni har man blir ju spyfärdig... nu känner jag mig irreterad för första gången på intel allså. Helt sjukt att dom spottar ut X299 moderkort som problem med "VRM".. är inte meningen vi ska sitta med Kärnreaktor i hemmet heller ha en kväve tank stående utanför lägenheten 24/7 ni kunde ha testat sakerna innan ni lanserar moderkort osv haha första gången jag klagar på intel jag har ju rätt. jag var ju sä nära skulle köpa nytt men nu står man där med gamla delar. ingenting imponerar på mig just nu inte heller Amd Threadripper den må vara snabb i CinemarkR11.5 och R15 men sen då ? för mig som överklockar mycket skulle Threadripper inte alls vara ett val klart högre Tdp värde och samma Oc möjligheter som Amd ryzen 7 serien allså med par hundra mhz vad är det för fjanteri ? måste man behöva flytande kväve för att kunna nå högre än 4,3GHZ ??? OMG

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

@Yoshman: Apropå latens, hur mycket kommunikation blir/behövs det mellan kärnorna med Vulkan & DX12 implementerade spel?
Om vi håller oss borta från ljud, AI och annat runtomkring och fokuserar på själva jobben för renderingen.
Alltså behöver själva renderingsjobben som bearbetas och därefter skickas från cpu:n till gpu:n kommunicera mycket mellan cpu kärnorna? Är denna uppgift nära linjär ökning med flera kärnor?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av SolidReactor:

@Yoshman: Apropå latens, hur mycket kommunikation blir/behövs det mellan kärnorna med Vulkan & DX12 implementerade spel?
Om vi håller oss borta från ljud, AI och annat runtomkring och fokuserar på själva jobben för renderingen.
Alltså behöver själva renderingsjobben som bearbetas och därefter skickas från cpu:n till gpu:n kommunicera mycket mellan cpu kärnorna? Är denna uppgift nära linjär ökning med flera kärnor?

Redan DX10 gjorde det möjligt att använda flera trådar även för renderingsjobb, det nya i DX12/Vulkan är att lite mer av det CPU-tunga jobbet kan utföras på separata trådar (förutsatt att jobbet i sig som använder DX12/Vulkan är oberoende, annars tillkommer applikationsspecifik synkronisering).

Den stora vinsten med DX12/Vulkan har aldrig varit någon magisk förbättring av möjligheten till att använda flera CPU-trådar. Majoriteten av det svåra jobbet att effektivt köra en spelmotor på flera CPU-kärnor är helt oberoende av DX-version (är ju marginell skillnad i skalning över kärnor mellan DX11 och DX12 i praktiken).

Den stora vinsten med DX12/Vulkan är att dessa har lägre kostnad i absolut termer för att göra något, så de system som vinner mest är CPU-svaga system (det oavsett om de har få eller många kärnor).

Den stora synkroniseringspunkten, det oavsett om man kör DX/Vulkan/OpenGL, är att grafikkort i slutändan måste ha en väldefinierad ordning på hur saker ska renderas. Rent praktiskt har därför alla GPUer en grafik-kö, spelmotorer kan då endera serialisera alla anrop mot GPUn via t.ex. en mutex (DX12 gör detta implicit, Vulkan skriver i dokumentationen att det är upp till applikationen att göra denna synkronisering) eller så har man endast en tråd som kommunicerar med GPUn.

Grafikjobb kan därför delas upp i två huvudklasser: jobb som endast behöver biblioteket, här är DX12/Vulkan lite bättre än DX11 när det kommer till stöd för flera kärnor (men även DX10/11 har i teorin och praktiken stöd för multitrådning här), samt jobb som även kommunicerar med GPU (är långt mer väldefinierat när detta händer i DX12/Vulkan jämfört med tidigare).

"Kommunikation" är ett väldigt vitt begrepp när man jobbar med multitrådade program. Att synkronisera access till data, även om data bara ska läsas, kräver "kommunikation mellan kärnor" i form av att cache- och minneshierarkin blir involverad för att säkerställa att de berörda kärnorna "ser" rätt version av data. Kostnaden för den typen av kommunikation är i praktiken helt beroende på latens mellan kärnorna och rent praktiskt är kostnaden för detta

Intel konsumentmodeller < Zen inom CCX < SKL-X < Zen mellan CCX på samma krets < Zen mellan kretsar / Intel mellan socket

TL;DR
det är en viss förbättring (minskning) i kommunikation, men på det stora hela är det nog inom felmarginalen jämfört med DX11.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Jag tror det blir en tuff fight mellan AMD och Intel i höst!

Den är så tuff att Intel har inte hunnit släppa alla sina Core-X så skall man lansera nästa Gen 8 av i3/i5/i7 aka CannonLake i augusti.

https://videocardz.com/press-release/intels-8th-gen-core-proc...

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319