Permalänk
Medlem

Köpte precis PoF ultimate för mig och tjejen. Glöm inte att använda affiliate links om ni har någon som ni supportar. Själv så hjälpte jag gärna dulfy.net då de gör ett riktigt bra jobb i guider och annat.

Kostar ju inget att använda sig av affiliate länkar så!

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem

Är också riktigt sugen på att lira igen. Körde lite vid release med ett par polare men deras intresse avtog och orkade inte lira själv. Sedan har det bara samlat damm.
Men nu ska jag ta upp det igen tänkte jag!

Är det värt att köpa HoT? Eller ska man bara hoppa direkt till PoF?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shubban:

Är också riktigt sugen på att lira igen. Körde lite vid release med ett par polare men deras intresse avtog och orkade inte lira själv. Sedan har det bara samlat damm.
Men nu ska jag ta upp det igen tänkte jag!

Är det värt att köpa HoT? Eller ska man bara hoppa direkt till PoF?

Kul! Välkommen tillbaka
Jag tycker definitivt att det är värt att köpa samlingen med båda expansionerna för 50€. Det är vad jag hade kört på om jag var ny eller återvändande spelare.
Även om man inte behöver ha HoT för att klara sig i PoF så lär man förr eller senare vilja skaffa Gliding(som man kan använda i nya expansionen och alla gamla zoner) och alla de nio elite specs som följer med HoT + möjligheten att uppleva alla grymma zoner och raids som den expansionen innehåller.

Visa signatur

Tidigare använt ilsken som användarnamn.

Permalänk
Medlem

@Vym: Man tackar!
Ja det lutar väl åt att köpa båda expansionerna. Ska kika mer detaljerat vad som är nytt i båda expansionerna också
Loggade in och gjorde en ny karaktär för att det var så pass länge sedan jag spelade. Hade helt klart glömt av hur kul det är! Synd att det är jobb helg, annars hade det varit kul att köra preview för PoF som är imorgon om jag inte är helt ute och cyklar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shubban:

@ilsken: Man tackar!
Ja det lutar väl åt att köpa båda expansionerna. Ska kika mer detaljerat vad som är nytt i båda expansionerna också
Loggade in och gjorde en ny karaktär för att det var så pass länge sedan jag spelade. Hade helt klart glömt av hur kul det är! Synd att det är jobb helg, annars hade det varit kul att köra preview för PoF som är imorgon om jag inte är helt ute och cyklar!

Previewn började igår och slutar imorgon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sableye:

Previewn började igår och slutar imorgon

Typiskt. Hade missat den ändå då, jobbar natt hela helgen.
Men men, ser fram emot att komma igång igen

Permalänk

Köpte megapaketet med både Hots och PoF , Blev så lockad när jag började spela igen ,
Hade glömt hur roligt Gw2 var !

Permalänk
Medlem

Någon annan som hade sjuka framedrops då elden gick igång i PoF storyin? Även reflektioner i vattnet fick mitt 7970 att säga ifrån.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lars Mandel99:

Köpte megapaketet med både Hots och PoF , Blev så lockad när jag började spela igen ,
Hade glömt hur roligt Gw2 var !

Ja det är riktigt kul. Och sedan ett år tillbaka har det blivit bra mycket roligare med då de släpper nytt content i en rasande fart!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:

Någon annan som hade sjuka framedrops då elden gick igång i PoF storyin? Även reflektioner i vattnet fick mitt 7970 att säga ifrån.

Kanske inte var så där superoptimerat vid släppet. Plus att kortet har några år på nacken provade ett r9 290 i burken för ett tag sedan och lirade GW med det. Blev riktigt varmt och låg rätt lågt i fps.

Permalänk
Skrivet av Xeno88:

Har rätt feta drops inne i storstäderna..speciellt lions arch. Cpu och Gpu-användningen går nästan inte över 65% heller så det känns som dom fortfarande har problem med optimering. Vet att det va en snackis när spelet släpptes.

Permalänk
Medlem

Fps drops i storstäderna förekommer för mig också. Jag sitter dock inte på någon särskilt bra burk i dagsläget, men håller mig över 40 i de flesta fall annars iaf

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Xeno88:

Inget jag märkte av.

Skrivet av Agustavsson:

Har rätt feta drops inne i storstäderna..speciellt lions arch. Cpu och Gpu-användningen går nästan inte över 65% heller så det känns som dom fortfarande har problem med optimering. Vet att det va en snackis när spelet släpptes.

Liten liten drop blir det precis när jag laddat och kommer till Lions arch men sedan när jag vänt mig om och fått den den där en gångs droppen flyter det på.

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [Powercolor 9070XT Reaper] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W][Philips Evnia 34M2C8600 + 2x Dell 2715H 27"] OS: Bazzite OS
*🎮 Ps5 PRO Digital Edition
*📱 Galaxy S25 Ultra | 🎧B&W px s3|
*📺LG Oled CX48
*Noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem

Funderar på att börja spela, har inte spelat sedan release av originalspelet då jag och ett par vänner testade det. Har egentligen aldrig spelat det mer än ett par timmar då kompisgänget tröttnade rätt så fort.

Kan jag med gott samvete börja och bara köra med själva grundspelet ett tag eller går jag miste om viktiga saker som gör att jag kommer ångra mig senare?

Permalänk
Medlem

@Guestah: Kör grundspelet tills du är lvl 80 i alla fall, efter det är det nog dags att skaffa expansionerna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guestah:

Funderar på att börja spela, har inte spelat sedan release av originalspelet då jag och ett par vänner testade det. Har egentligen aldrig spelat det mer än ett par timmar då kompisgänget tröttnade rätt så fort.

Kan jag med gott samvete börja och bara köra med själva grundspelet ett tag eller går jag miste om viktiga saker som gör att jag kommer ångra mig senare?

Eftersom du spelade vid release så har du ju grundspelet utan de free to play restriktioner som finns. Enda anledningen för dig att skaffa expansionen innan du är level 80 skulle ju vara tillgång till Revenant-klassen / guild hall i så fall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ponben59:

@Guestah: Kör grundspelet tills du är lvl 80 i alla fall, efter det är det nog dags att skaffa expansionerna

Skrivet av Vym:

Eftersom du spelade vid release så har du ju grundspelet utan de free to play restriktioner som finns. Enda anledningen för dig att skaffa expansionen innan du är level 80 skulle ju vara tillgång till Revenant-klassen / guild hall i så fall.

Tack för svaren hur fungerar det med servrar? Någon särskild man bör spela på?

Permalänk
Medlem

@Guestah: Beror på om du är intresserad av WvWvW eller inte. Är du det så rekommenderar jag att du googlar runt lite och hittar en som är inriktad mot WvWvW, då det är rätt trist att hamna på en server där ingen bryr sig om WvWvW när man själv gör det

Annars spelar server ingen roll.

Permalänk
Medlem

Guh... Jag har blivit väldigt sugen på GW2 när jag såg expansionen. Men jag vet inte om jag borde skaffa det... GW1 har jag spelat i 1000h+ och jag blev så besviken på 2an när det kom. Jag var så bitter där ett tag. Men att få se öknen igen i fin grafik är lockande!

Jag antar att expansionen endast är för lv80? Och sen läste jag nånstans om typ... gliding skill? Som kom från förra expansionen. Behöver man alltså heart of thorns för att kunna utforska allt i nya?

Om man skulle starta en ny karaktär från början, vilken klass är bäst att köra? Jag vill gärna döda alltså snabbt som möjligt då jag inte gillar GW2s stridssystem utan bara vill njuta av att utforska. Jag tror inte jag kommer hålla på med dungeons och sånt om jag inte fastnar...

Visa signatur

CPU: i7 6700K // GPU: MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8G // MB: ASUS Z170 PRO GAMING // RAM: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance // Kylare: Noctua NH-U14S // PSU: Corsair RM750i 750W // Chassi: Fractal Design Define S Svart // Skärm: HP OMEN 27i // Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Silent Red // Mus: Logitech G303 Daedalus Apex

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zvikte:

Behöver man alltså heart of thorns för att kunna utforska allt i nya?

Nej. Expansionen är en expansion samt standalone spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zvikte:

Guh... Jag har blivit väldigt sugen på GW2 när jag såg expansionen. Men jag vet inte om jag borde skaffa det... GW1 har jag spelat i 1000h+ och jag blev så besviken på 2an när det kom. Jag var så bitter där ett tag. Men att få se öknen igen i fin grafik är lockande!

Jag antar att expansionen endast är för lv80? Och sen läste jag nånstans om typ... gliding skill? Som kom från förra expansionen. Behöver man alltså heart of thorns för att kunna utforska allt i nya?

Om man skulle starta en ny karaktär från början, vilken klass är bäst att köra? Jag vill gärna döda alltså snabbt som möjligt då jag inte gillar GW2s stridssystem utan bara vill njuta av att utforska. Jag tror inte jag kommer hålla på med dungeons och sånt om jag inte fastnar...

Jag skulle nog rekommendera thief isåfall. De har hög burst damage och tar ner alla trashmobs i open world med lillfingret. De har även hög mobility och stealth om du nu vill undvika strider så mycket som möjligt. De är dock väldigt squishy, men det borde inte vara något problem i open world.

Permalänk
Medlem

Kanske dags att börja lira igen.

Permalänk
Medlem

@Zvikte: Vad är det specifikt som du ogillar med GW2s combat? Att det inte är lika "tab-target" som GW1?
Hade även jag runt 1000h i GW1 men tycker personligen att GW2 är mycket roligare. Speciellt nu när de, i min mening fått ordning på grejerna och levererar bra content i rasande takt.

Permalänk
Medlem

@marmulax: Klart det är! Hojta till om du börjar så får du en invite till vår Sweclocekrs Guild

Permalänk
Medlem
Skrivet av ponben59:

@Zvikte: Vad är det specifikt som du ogillar med GW2s combat? Att det inte är lika "tab-target" som GW1?
Hade även jag runt 1000h i GW1 men tycker personligen att GW2 är mycket roligare. Speciellt nu när de, i min mening fått ordning på grejerna och levererar bra content i rasande takt.

Jag har ju bara spelat lite, upp till typ lv 18 nånting. Så troligtvis spelade jag för lite för att få koll på det hela. Jag uppskattade hur GW1 var mer... Lugnt men ändå djupare? Förhoppningsvis är det skillnad på högre level men min upplevelse var att det bara var spam och springa omkring. Men det hela blir ju mer stressat i open world när allt respawnar. Och utan ett party med Heroes så blir det ju annorlunda. Att skillsen är kopplade till vapen känns bara väldigt konstigt över huvud taget. Kan man göra kombos på högre level?

Men jag funderar som sagt på att försöka spela igenom mer nu. Ge det en ärligare chans. Jag tror jag hade gillat det mer om det inte hette Guild Wars, för då får jag en massa förväntningar. De behöll ju nästan inga mekaniker alls från grundspelet.

Men en thief är kanske intressant för mig då! Måste man alltså köpa living stort expansioner för att få uppleva storyn i spelet?

Visa signatur

CPU: i7 6700K // GPU: MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8G // MB: ASUS Z170 PRO GAMING // RAM: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance // Kylare: Noctua NH-U14S // PSU: Corsair RM750i 750W // Chassi: Fractal Design Define S Svart // Skärm: HP OMEN 27i // Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Silent Red // Mus: Logitech G303 Daedalus Apex

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zvikte:

Jag har ju bara spelat lite, upp till typ lv 18 nånting. Så troligtvis spelade jag för lite för att få koll på det hela. Jag uppskattade hur GW1 var mer... Lugnt men ändå djupare? Förhoppningsvis är det skillnad på högre level men min upplevelse var att det bara var spam och springa omkring. Men det hela blir ju mer stressat i open world när allt respawnar. Och utan ett party med Heroes så blir det ju annorlunda. Att skillsen är kopplade till vapen känns bara väldigt konstigt över huvud taget. Kan man göra kombos på högre level?

Men jag funderar som sagt på att försöka spela igenom mer nu. Ge det en ärligare chans. Jag tror jag hade gillat det mer om det inte hette Guild Wars, för då får jag en massa förväntningar. De behöll ju nästan inga mekaniker alls från grundspelet.

Men en thief är kanske intressant för mig då! Måste man alltså köpa living stort expansioner för att få uppleva storyn i spelet?

Ah, förstår vad du menar. Ja i open world är det mycket spammande av skills men det förrändras när man kommer upp till endgame (går jättefort att komma till lvl 80) med fractals of the mists (gw2's dungeonplattform) och ännu mer i raids, där allt handlar om taktik och tajming.

Gw2 är ett mycket "snabbare" och dynamiskt spel än gw1 vilket jag uppskattar personligen. Att de ändrade mechanicsen i gw2 tycker jag är fullt förståeligt då gw1 var utdaterat och omodern, tab target var de flesta rätt trött på. Tror det tar en stund att vänja sig bara. Lite som att köpa en ny bil efter 10 år, klart de "förbättrat" den och gjort den modernare än den gamla.

Ja man får köpa living world för pengar eller spara ihop guld och byta mot gems (vilket jag gjort personligen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av ponben59:

Ah, förstår vad du menar. Ja i open world är det mycket spammande av skills men det förrändras när man kommer upp till endgame (går jättefort att komma till lvl 80) med fractals of the mists (gw2's dungeonplattform) och ännu mer i raids, där allt handlar om taktik och tajming.

Gw2 är ett mycket "snabbare" och dynamiskt spel än gw1 vilket jag uppskattar personligen. Att de ändrade mechanicsen i gw2 tycker jag är fullt förståeligt då gw1 var utdaterat och omodern, tab target var de flesta rätt trött på. Tror det tar en stund att vänja sig bara. Lite som att köpa en ny bil efter 10 år, klart de "förbättrat" den och gjort den modernare än den gamla.

Ja man får köpa living world för pengar eller spara ihop guld och byta mot gems (vilket jag gjort personligen).

Ok! Men är det lika varierande builds som i ettan? Jag har lite svårt att förstå mig på hur man ska förhålla sig till skillsen i det här. De verkar vara bredare med fler effekter. Visst speccar man mer permanent mot like builds här i 2an? I 1an bytte jag spec beroende på vilket område jag skulle till.

Gw2 är väl populärare än vad 1an någonsin var så de har ju lyckats! Men det är som sagt väldigt olikt ettan, och det är ju mina förväntningar som gjort mig sur förut. Jag älskade ettan trots att det var lite nischat och med mekaniker som många inte gillade. Men jag måste ju sluta jämföra.

Finns det någon bra sida för guider? Jag kollade in på en karaktär och alla väskor är fyllda med massa skumma saker som jag inte kan sälja. Det verkar finnas galet mycket currencies och konstiga grejer, finns det nån översikt på sånt som kan vara bra att spara?

När man quest:ar, ska man göra events som dyker upp? Jag provade nån igår men det tog ju jättelång tid och gav väldigt lite exp... Minns att det i början var många som hjälptes åt men nu sprang jag runt själv där.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

GW2 är mer öppet, mer frihet, mer att välja på, djupare än GW någonsin var.

GW är låst, lite att göra, ingen frihet.
GW2 är olåst, massor att göra, all sorts frihet.

Självklart ska det heta GW2 då det är samma universum.

Du blev väl sur för du inte blev hållen i handen längre som i GW1 :).

Permalänk
Medlem

@Zvikte: Buildbyggandet är inte lika komplext i GW2 som i GW1, finns mindre skills och så. Det börjar dock utvecklas mer och mer nu när nästa expansion kommer och nästa generation elite specs kommer. Elitespecsen är menat att fungera som ett sätt att byta din karraktärs profession nästan.

Och nej, speccandet är helt flytande och kan ändras när som helst i princip. Vill man drastiskt ändra sin build så måste man dock byta/ha flera armor sets.

Skulle rekommendera Youtube. Dit jag går så fort det är någon info jag vill ha. För alla items du har i inventoryn rekommenderar jag att bara googla på namnen och läsa i Wikin vad de är till för och om de har någon användning eller är helt värdelösa (händer ofta)
*Tips* Trophys som inte går att sälja kan du kasta allihopa.

Från början skulle jag rekommendera att springa omkring och göra lite allt möjligt, Hjärtan (quests) events och döda allt möjligt. Skaffa map-completion (upptäck hela mappen du är i och gör alla hjärtan) tycker jag är rätt kul när man ska levla) Är du intresserad av Storyn så gör den med! När du kommer till lvl 80 rör du dig mot Expansions mapsen och gör roliga Meta-events med stora grupper
Är lite tomt i Vanilla mapsen nu kan jag tänka mig då det går rätt fort att komma till lvl 80 och då går alla till expansionsmapsen.

Är en learning curve i GW2 som är lite dryg, spelet introducerar inte nya spelare särskilt väl.

Lägg till mig in-game så lägger jag till dig i vår Sweclockersguild så hjälper vi dig!

namn:
Merakk

Permalänk
Medlem

@PWR-RST: Såså nu håller vi god ton i tråden.