Anmäl dig till Roborock Challenge!

AMD Radeon RX Vega 64 och RX Vega 56

Permalänk
Medlem

Tyvärr känns inte det särskilt lockande eller imponerande. Efter att under längre tid varit ägare till ett Windforce 290X har jag lovat mig själv att köpa ett tystare och effektivare kort, något som AMD tyvärr inte verkar kunna leverera. Kompromissen blir heller inte så intressant när priset ändå inte verkar bli särskilt konkurrenskraftigt mot 1070.
Men vill man ha en dammsugare i vid skrivbordet kanske korten är intressanta..

Visa signatur

Chassi: Define Mini C Mobo: ASUS PRIME B450M-A CPU: Ryzen 5 2600 GPU:MSI GTX 1080 Gaming X RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB 3200 MHz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marsupilami:

Ahh, AMD gör en klassisk AMD!

• Cirka ett år efter Nvidia i råprestanda

• Starkare i DX12

• Lövblås

• Potential till stora prestandaförbättringar genom drivrutinsuppdateringar

• Kärnkraftverk för att driva, flytande kväve för att kyla

Drar marginellt mer ström än 1080 Ti.

Presterar 5% sämre än 1080 Ti i BF1

Kostar 30% mindre.

Permalänk
Skrivet av Flamso:

Där är vi definitivt överens. Jag kör i princip aldrig med AA själv just på grund av det och att det inte gör så stor skillnad på 27" i 2560x1440. Men för tester av grafikkort är det en annan femma!

my man, det kan jag hålla med om
kommer köra vega kortet i power saving mode (i wattman) och se om det går nå 200+ fps i 1080p med hyffsade settings

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 med iGPU | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem

Precis som hos processorerna från AMD så ser jag inte detta som någon besvikelse helt direkt.

Dom har saknats även här på grafikkortsmarknaden och nu har AMD allting ute och konkurrera med för sina respektive device.

Navi mot Nivida's Volta kommer bli ännu större kan jag tänka mig nästa år 2018.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 2080 Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Varför testats ens Playerunknown's Battlegrounds.
Det sämst optimerade spelet dom senaste 20 åren.

Ja, det här med låg prestanda på Unreal Engine motorn verkar vara rätt vanligt. Jag tänkte jag skulle få ut lite bättre grafik i ARK Survival Evolved med ett 1080TI men det räcker inte till för 4K. PUBG gick däremot att få upp till runt 60Hz om man bara sänkte ner detaljerna.

Permalänk
Medlem

Jaha det blev precis som jag förutspådde då,ett nytt hd 2900 släpp.Tror att till och med Amd skäms över det här skräpet.Vadfan har ni brukat alla miljarder transistorer till Amd förutom att slå rekord i strömförbrukning?

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeraton:

Jag tror att RX Vega 64 kan bli ett riktigt prisvärt kort när det förhoppningsvis släpps tystare tredjepartkylare och bättre optimerade drivrutiner. I de flesta testerna så presterar ju kortet som ett GTX 1080, men t.ex. i Battlefield 1 med DX12 api så ligger det ju nästan i klass med ett 1080ti, som då har en prislapp på 8 000 kr + jämfört med ett rekommenderat pris på ca 5000 kr för RX Vega 64

Varför skulle man välja att spela BF1 med DX12 API på ett nvidia kort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Overtampico:

Kostar 30% mindre.

Köper vega enbart för bf, hör löven blåsa i verkliga livet utanför fönstret då vega 64 kyler full kraft och får löven att röra sig på gräset. Dör 30% mnst i alla andra titlar! Men man får äkta lövblåsljud! Fungerar till gta...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Varför skulle man välja att spela BF1 med DX12 API på ett nvidia kort?

Vem väljer bf1 i dx12 överlag med alla stutters som jag hört rykten om.. kör inte de själv men folk med nvidia o amd stöter som jag hört o läst rätt bra med stutter på dx12 oavsett fps.

Men får gärna säga de är falskt

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Ekorrism:

Köper vega enbart för bf, hör löven blåsa i verkliga livet utanför fönstret då vega 64 kyler full kraft och får löven att röra sig på gräset. Dör 30% mnst i alla andra titlar! Men man får äkta lövblåsljud! Fungerar till gta...

Helst vill man ju bara spela 1 spel om det vore så enkelt.. sen vill man helst ha 700W GPUs för ström betyder ju ingenting.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd

@Overtampico:
Strömmen i sig är inget problem,för dom flesta av oss.
Det är den extra värmen som ska ur chassit,vi inte vill ha.
Ju mer värme,desto snabbare måste alla fläktar snurra,oväsen!!

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Är nog bara jag men jag får upp GTX480 senariot i skallen..Hög watt varmt högljud allt för att komma upp i AMD motsvarighet på den tiden

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Navi mot Nivida's Volta kommer bli ännu större kan jag tänka mig nästa år 2018.

Navi kommer inte lanseras före 7nm har nått massproduktion för "high performance"(räkna med H1 2019). Volta däremot kommer vara på TSMCs förbättrade 16nm (12nm) och kommer framförallt att tillåta fler transistorer vid samma strömförbrukning (ingen förbättrad densitet). Vega har ju dock dykt upp i nån slide från AMD där både 14nm (nuvarande) och 14nm+ fanns listade för vega så det är inte omöjligt att vi får se något liknande TSMCs "12nm" från Samsung/GF.

I övrigt tycker jag inte att prestandasiffrorna för Vega ser så usla ut, iaf inte för Vega 56. Med tanke på hur dåliga deras release drivers brukar vara mot för vad man ser 6+ månader senare så skulle det inte förvåna mig om Vega 56 OC slår 1080 stock utan större problem om ett år.

Personligen är det stora frågetecknet för egen del om det kommer gå att biosmodda Vega över huvud taget, det om något är den enda anledningen till att jag skulle vilja köpa ett. Mina 1080 ti är så förbannat tråkiga att ha å göra med mot för vad mina Nano var på den fronten, om AMD låser ner Vega lika som pascal så kan jag lika gärna köpa Nvidia framöver.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marsupilami:

• Cirka ett år efter Nvidia i råprestanda

• Starkare i DX12

• Lövblås

• Potential till stora prestandaförbättringar genom drivrutinsuppdateringar

• Kärnkraftverk för att driva, flytande kväve för att kyla

Det fanns en tid när det här inte var sant. Nåväl, stannar på mitt 480 8GB minst ett år till, fungerar utmärkt i 1440p.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Avstängd

Man kan ju inte klaga över priset till prestandan man får, men strömmen skulle inte vara fel om den var mindre.

Undra om Nvidia kommer sänka priset på GTX 1080TI?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Kärlekstrollet:

Intressanta är att enligt andra källor så drar kortet 70-100W mindre i Power Saving mode, kostar bara ungefär 5% mindre prestanda.

Vilket får mig att undra hur desperata AMD var att ha ett kort som i grundutförande drog jämnt skägg med 1080. Det hade fått bättre respons om Power Saving mode var stockinställningen.

Det funderade jag också på, Vega i powersavingmode verkar vara ett riktigt trevligt kort.

Vore kul om sweclockers kunde slänga in ett litet test av detta.

Måste ge tummen upp hur mycket ni testat, läsningen tog nästan aldrig slut, er teknikgenomgång var också högeligen intressant.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Man hade klart hoppats på på lite mer "umph" på 64:an som sagt. Hade det legat mellan 1080 och ti skulle det känts betydligt mer värt. Om det nu med 3dje parts kylare kommer ligga på i princip samma pris som 1080 så är det nog svårt att motivera köp (pg.a energieffektiviteten). Vi får se hur priserna blir i höst.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon12433:

Nämen titta, min spåkula visade rätt igen. Hur var det nu, ville ni ha lottoraden också?

Vill minnas du skrev något om att korten skulle bli en flopp?

Jag gör inte den tolkningen av recensionerna.

Permalänk
Medlem

Blir nog ett Vega 56 då jag inte klarar mig utan Freesync!
Vega 64 säljs just nu på komplett för 5090:- så hoppas att 56 kommer ligga runt ~4000:-

Permalänk
Avstängd

56an känns intressant och ligger prestanda mässigt i bra nivå och strix/msi gaming modeller skulle kunna vara intressant om man kan hålla priset på en vettig nivå

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Overtampico:

Kostar 30% mindre.

LOOOOOOOL.
En bland de bästa cerrypick ja sätt genom mina tider på Sweclockers. Då är ändå detta kontot registrerat 2001.
Magiskt!

Du glömde att du också för lövbåsteknik lånat från så långt tillbaka i tiden när Nvidias kort hette 480 och tidigare!
Snacka om retro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Prestandan är helt enligt förväntan och vad de sagt.

Jag talar givetvis om min förväntan. Samma antal beräkningsenheter som Fury X, 50% högre frekvenser och utlovade IPC-förbättringar, TBR, bättre prefetch och buffrar och allt möjligt. För att inte tala om 4 gånger prestanda per watt. Trots att man tar allt med en nypa salt så förväntar man sig lite mer än 30% högre prestanda än Fury X. Det är bedrövligt.
Men menar du att det här helt enligt någon allmän förväntan? För det som förväntats på många håll är någonstans mellan 1080 och 1080Ti i prestanda, det är inte riktigt samma sak som jämsides med 1080.

Skrivet av anon114264:

CGN-arikteturen hänger inte med idag. Den drar både mycket ström och hänger inte med i prestandaracet. HBM2-minnen har inte gjort någonting för AMD utom att det är något de kan skryta med i Powerpoint presentationer.

AMD kommer aldrig komma tillbaka till sin forna storhet och det är vi potentiella köpare som får lida för det.

Ja Nvidia ligger inte på latsidan de heller.

Jo HBM2 har nog gett lite, tänk hur det sett ut med stora utrymmeskrävande och effekthungriga GDDR5-kontrollers med tillhörande minnen. Hade inte varit bättre kan jag ju säga.

Permalänk
Avstängd

@dblade: därför man köper ett RX vega istället.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marsupilami:

Klassisk? Är väl bara denna generation det egentligen har hänt. Trots allt lanserades Fury X inte allt för långt efter 980 ti och 290/290x hade ju liknande prestandan mot gtx 970/980 och dom släpptes ett år före maxwell.

En klassisk AMD brukade vara att vara först till ny nod och först till ny minnesteknik (gddr4, gddr5) och därigenom slå Nvidia trots att dom använde mindre kisel. Hade HBM2 skalat så som AMD förväntat sig så hade vi kanske sett ett Vega 64 som legat närmare 1080 ti och varit klart bättre än 1080, kortet just nu är begränsat av bandbredd (skalar nästan bättre med högre HBM än core clock), alternativt om AMD tagit det säkra kortet och designat Vega med 3 stacks.

Permalänk
Medlem

AMD does what Nvidia does, one year later. Skulle kunna vara deras slogan. Jag är inte direkt ledsen över att ha bytt från AMD till nvidia för ett år sedan. Betalade 3999kr för ett 1070. Priserna verkar stigit snararae än fallit och det står sig bra mot AMDs nya kort i samma prisklass.

Ett stort problem är också prestanda per watt. På gränsen att min dator skulle klara dessa kort medan 1070 eller 1080 är extremt lättdrivna och drar mindre än mitt gamla AMD 280X.

Bra att AMD konkurerar men med tanke på att de kommer ett år senare borde de soppa banan med Pascal eller komma med betydligt lägre pris.

Bättre lycka nästa gång. Det röda laget ligger trots allt lite närmare hjärtat men de har inte hängt med i utvecklingen senaste 5 åren.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Har vi sett någon mining prestanda på dessa korten än?

Permalänk
Medlem

@Triton242:

Allt pekar på att Vega inte är nån direkt höjdare iaf när det kommer till ETH, bör prestera ganska bra i tex zcash (men pascal har förmodligen bättre prestanda/w). Finns fortfarande möjlighet att det är någon specific fix/optimering som inte implementerats när det kommer till dagger-hashimoto, pascal presterade ju trots allt 2-3MH/s innan en cuda fix i drivrutinerna kom 2 månader efter release.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Byte från 1070 till Vega56? Det är definitivt ett sidobyte som drar mer ström. Om du suttit på en FreeSync skärm och väntat, kan du likagärna vänta till Navi och vänta på Volta. Eller köpa ett Vega64, känns dumt att "uppgradera" till ett kort som presterar sämre än ditt 1070 och drar dubbelt så mycket ström.

Ja byter inte upp mig för prestandan, utan för att det är kul att nån gång då och då byta lite. Finns folk på detta forum som byter komponenter oftare än andra byter kalsonger.
Energin bryr jag mig inte nämvärt om, spelar inte 4h+ om dan ändå, ska va glad om ja får 2-4h/vecka. Samt AMD kan få mitt stöd så det blir lite konkurens. Man väntar alltid på något i denna hobbyn, får väll köpa det du pratar om när det kommer. Men får i alla fall ha freezync de få timmarna ja spelar om ja köper nu

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem

The shit is real!!!

Ganska exakt där man förväntade sig det i prestanda/krona men mycket sämre prestanda/watt än vad jag var inställd på och då var jag redan lite skeptisk.

För de som ska köpa nya kort i 1070-1080-klassen så kanske Vega 56 kan vara ett tänkbart alternativ om det kommer bra eftermarknadskylare till rimliga priser.

Men god damn vilken flopp Vega 64 är. Det går inte att argumentera för det kortet alls om man nu inte endast kan tänka sig AMD.

Visa signatur

System: AMD Ryzen 7 9800X3D, 64 GB RAM, RTX 5080
Shitlist: Asus, NZXT

Permalänk
Medlem

synd man är fast med en freesync-skärm

Visa signatur

"Don't Fear The Reaper"[/color]