Val mellan jobb och utbildning, är gräset grönare?

Permalänk
Medlem

Val mellan jobb och utbildning, är gräset grönare?

Efter min första kandidatutbildning så fick jag jobb på ett försäkringsbolag, inget dåligt jobb men inget som har med utbildningen i sig att göra. Bra ingångslön, schyssta arbetstider men inte ett jobb jag vill sitta med hela mitt liv.

Nu har jag vart här i nästan två år och har tröttnat. Vilket för mig till mitt dilemma.

Jag har nu kommit in på nätverk och systemadministration på högskolan (kandidat) och jag står alltså nu mellan ett relativt bra jobb, stabilt med bra ingångslön (dock en lön som inte växer mycket alls) eller att börja plugga igen och börja jobba med teknik som jag egentligen vill. Jag är helt villrådig och kan inte bestämma mig, behöver hjälp med mitt val.

Något som också slått mig, är det kanske så att "gräset är grönare" på andra sidan?

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk

Skulle säga börja plugga då det det verkar vara det du verkligen vill göra, i slutändan lönar det sig och gå efter det man verkligen vill.

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [Powercolor 9070XT Reaper] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W][Philips Evnia 34M2C8600 + 2x Dell 2715H 27"] OS: Bazzite OS
*🎮 Ps5 PRO Digital Edition
*📱 Galaxy S25 Ultra | 🎧B&W px s3|
*📺LG Oled CX48
*Noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Señor Hallon:

Efter min första kandidatutbildning så fick jag jobb på ett försäkringsbolag, inget dåligt jobb men inget som har med utbildningen i sig att göra. Bra ingångslön, schyssta arbetstider men inte ett jobb jag vill sitta med hela mitt liv.

Nu har jag vart här i nästan två år och har tröttnat. Vilket för mig till mitt dilemma.

Jag har nu kommit in på nätverk och systemadministration på högskolan (kandidat) och jag står alltså nu mellan ett relativt bra jobb, stabilt med bra ingångslön (dock en lön som inte växer mycket alls) eller att börja plugga igen och börja jobba med teknik som jag egentligen vill. Jag är helt villrådig och kan inte bestämma mig, behöver hjälp med mitt val.

Något som också slått mig, är det kanske så att "gräset är grönare" på andra sidan?

Kör.

Du är ung, testa på. Rätt säker på att man kan begära tjänstledigt i upp till ett år om man ska plugga?
Testa ett år så känner du nog rätt fort vad som verkar roligast att satsa på.

Om du inte har familj, så kbk. Du vill hellre veta vad som kunde blivit, än att ångra det som kunde blivit. Är min erfarenhet iaf.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Inaktiv

Vad är din första kandidatexamen för något? Det går ej bygga på den med en master eller magister?

Problemet jag ser är att få pengar från CSN, vore det inte för detta så skulle jag själv aldrig lämnat högskolan.
Om det är en helt ny inriktning så kan man ibland ändå ha nytta av det man har läst.

Permalänk
Medlem

Du kommer ångra dig senare i livet om du inte åtminstonde provar på att plugga det du egentligen är intresserad av.

Risken är väl annars att du sitter där bitter och sur när du är 40 och tycker livet suger.

Pratar man med äldre ångrar de sällan sånt de gjort men ofta sånt de inte gjort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Main | R7 5800x3d@4.45ghz | 128GB 3200mhz | 3TB NVME | GeForce RTX 4090
Secondary | i7 2600k@4.4ghz | 32GB 1866mhz | 2TB SSD | GeForce 1080ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Kör.

Du är ung, testa på. Rätt säker på att man kan begära tjänstledigt i upp till ett år om man ska plugga?
Testa ett år så känner du nog rätt fort vad som verkar roligast att satsa på.

Om du inte har familj, så kbk. Du vill hellre veta vad som kunde blivit, än att ångra det som kunde blivit. Är min erfarenhet iaf.

Detta är väldigt sant, jag är omtyckt på jobbet och jag har visat att jag kan, att komma tillbaks är inga problem.

Skrivet av anon159643:

Vad är din första kandidatexamen för något? Det går ej bygga på den med en master eller magister?

Problemet jag ser är att få pengar från CSN, vore det inte för detta så skulle jag själv aldrig lämnat högskolan.
Om det är en helt ny inriktning så kan man ibland ändå ha nytta av det man har läst.

Digital Kultur och Kommunikation, i princip kommunikatör fast med fokus på sociala och digitala medier. Inte sugen på att bygga vidare, men det ser bra ut på CV.

CSN borde inte vara några problem ändå, har inga tidigare lån att betala av.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Señor Hallon:

Detta är väldigt sant, jag är omtyckt på jobbet och jag har visat att jag kan, att komma tillbaks är inga problem.

Digital Kultur och Kommunikation, i princip kommunikatör fast med fokus på sociala och digitala medier. Inte sugen på att bygga vidare, men det ser bra ut på CV.

CSN borde inte vara några problem ändå, har inga tidigare lån att betala av.

Ok, med den inriktning så hade systemutvecklare passat fint. Men du ska självklart läsa det du vill läsa. Utbildningsbakgrunden ser inte heller fel ut för nätverksteknik.

Från csn så kan man få studiemedel och lån. Båda 2 har samma gräns på 240poäng, jag antar att du ej läste innan utan studiemedel?
Det kan då bli att du den sista tiden inte ens får studiemedel.

Permalänk
Medlem

Följ ditt hjärta!

Visa signatur

~ FD Define S ~ EVGA Supernova G3 750W ~ ASUS Z97-A ~ [Intel Pentium G3258 @ 4.3 GHz - RAM 8GB 1600MHz - Noctua NH-U12S] ~ SAPPHIRE R9 390 Nitro ~ [Samsung 850 Pro 128GB + 850 EVO 250GB] ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Ok, med den inriktning så hade systemutvecklare passat fint. Men du ska självklart läsa det du vill läsa. Utbildningsbakgrunden ser inte heller fel ut för nätverksteknik.

Från csn så kan man få studiemedel och lån. Båda 2 har samma gräns på 240poäng, jag antar att du ej läste innan utan studiemedel?
Det kan då bli att du den sista tiden inte ens får studiemedel.

Ålrajt! Tack för de visa orden

Jag har haft sådan tur att mina föräldrar sponsrade mig första utbildningen så jag var inte tvungen att ta några lån, tog endast bidraget. Vet inte hur det blir då med CSN osv. Har dock sparat en väldig massa pengar under tiden jag jobbat så det bör inte bli några större problem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har du funderat över möjligheten att både plugga och jobba?
Man blir visserligen livegen och har ett dåligt socialt liv under tiden, speciellt om gör båda på 100%.
Man kan ju dra ner på mängden studier/jobb om det inte fungerar, ex jobba 100%, studera på 50%

Permalänk
Rekordmedlem

Sök tjänstledigt för studierna och plugga, arbetsgivaren kan inte neka dig ledigt utan bara skjuta upp den om ni inte kommer överens, du har också rätt att avbryta dina studier i förtid och återgå i arbete om det skulle vara aktuellt så du har ju inget att förlora på att studera för du har ju det arbetet kvar om du söker ledighet på rätt sätt (i tid, oftast 6 månader före)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Sök tjänstledigt för studierna och plugga, arbetsgivaren kan inte neka dig ledigt utan bara skjuta upp den om ni inte kommer överens, du har också rätt att avbryta dina studier i förtid och återgå i arbete om det skulle vara aktuellt så du har ju inget att förlora på att studera för du har ju det arbetet kvar om du söker ledighet på rätt sätt (i tid, oftast 6 månader före)

+1 Du kan tom vara berättigad till pensionsavsättning beroende på hur kollektivavtalet ser ut

edit: angående själva frågan, självklart ska du byta. Tänk dig själv att sitta fast någonstans där du inte riktigt trivs I RESTEN AV DITT ARBETSLIV!! Jag gick själv tillbaka till skolbänken 34 år gammal och tar snart en masterexamen, det enda jag ångrar är att jag inte gjorde det tidigare

Visa signatur

Intel Core i5-3570K Processor || AMD Radeon HD 7970 || MSI Z77A-G45 (MS-7752)
3DMark06 30 781, SM2.0 Score - 11982 - HDR/SM3.0 Score 15632 - CPU Score 7631

Permalänk
Medlem
Skrivet av Señor Hallon:

Ålrajt! Tack för de visa orden

Jag har haft sådan tur att mina föräldrar sponsrade mig första utbildningen så jag var inte tvungen att ta några lån, tog endast bidraget. Vet inte hur det blir då med CSN osv. Har dock sparat en väldig massa pengar under tiden jag jobbat så det bör inte bli några större problem.

Hej, det som står på CSN är att man har studielån och bidrag i 240 veckor, alltså 6 år, så det skall inte vara några problem.

Visa signatur

ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | 2 TB Kingston Fury M.2 NVMe SSD | 32 GB Kingston DDR5 | Rysen 7 7800x3D | ASUS GeForce RTX 4070 12 GB | Fractal Design North

Permalänk
Proffsmobbare

Kör ett år på utbildningen du har kommit in på, du verkar ha ordentlig fallskärm med tidigare jobb.

Skulle det inte kännas bra så ser det knappast sämre ut med ett år sysadmin på ditt CV.

Permalänk
Medlem

Jag valde att börja studera efter ett antal år med olika jobb, helt ok pröjs på dessa jobb men ledde ingen vart och jag ville byta inriktning.
Gick 2 år på en yrkeshögskola och fick jobb under tiden jag studerade. Bättre betalt nu än innan skolan på jobb jag jobbat några år.

Så det bästa man kan göra om man är less på jobbet är att plugga till något man vill göra!

Go study! you fool! (dålig variant av Gandalfs "Run, you fools!")

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Kör ett år på utbildningen du har kommit in på, du verkar ha ordentlig fallskärm med tidigare jobb.

Skulle det inte kännas bra så ser det knappast sämre ut med ett år sysadmin på ditt CV.

Sant, kan ju alltid ta ett cert eller två, skriker efter IT-folk i hemstaden. Det lutar ju mer mot att ta utbildningen ju mer jag tänker på det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om du inte har försatt dig i en lyxfälla där du MÅSTE ha lönen du har idag för att överleva så skulle jag säga absolut plugga!

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Señor Hallon:

Sant, kan ju alltid ta ett cert eller två, skriker efter IT-folk i hemstaden. Det lutar ju mer mot att ta utbildningen ju mer jag tänker på det.

Kan vara svårt att få tjänstledighet med så kort varsel som du har nu. Uppsägningstid har du ju också förmodligen några månader?

Som vanligt så säger jag att man ska följa det man vill, du verkar redan vara inne på det.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Pny 4070ti Super @ Bykski vatten | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x360 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | Seasonic 1300w Gold | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Philips 49" 8900L | DELL 2713HM | Keychron Q2 Max | Logitech G502 2016.

Permalänk
Medlem

Vill du jobba med teknik så ska du helt klart köra på det. Att avsluta ett jobb för studier kommer faktiskt bara se bra ut på ditt CV när du sedan ska söka IT-tjänster, det visar att du faktiskt ville göra det. Bra IT-utbildning och arbetserfarenhet från fast anställning nästan oavsett bransch är garanterat ett schysst jobb inom IT.

För övrigt är certifikat överreklamerade såvida du inte vill jobba med specifika produkter... typ.

Permalänk
Medlem

Finns inget som är så beroendeframkallande som tryggheten i en fast och hyfsad lön. Om du har drömmar, go for it. Fastna i ett jobb du tröttnat på blir inte lättare att sluta från senare. Utnyttja att du är ung och har plugghuvudet nu.
Go for it! (är i alla fall mitt råd! )

Permalänk
Medlem

Måste du plugga mer för att jobba med det du vill? Du har ju redan en utbildning i bagaget och har intresset (vilket jag antar då kommer med vissa kunskaper) så varför inte försöka utan att kasta bort fler år på den låga inlärningstakten som sker i skolan?

Allt för många tror att man måste utbildat sig just inom det området man arbetar inom.

Permalänk
Medlem

Då var jag tillbaka!

Tack så mycket för alla råd allihopa, bestämde mig för att börja plugga igen så det är bara att börja på ny kula. Första kursen är datorns grunder, hoppas jag klarar den...

Mvh

Señor Hallon

Visa signatur