Permalänk
Medlem

insekt bakom plasten

har en insekt ganska nära mitten av skärmen, insekten verkar ha dött bakom plasten (jag har inte försökt döda den på något sätt) och är förstås väldigt irriterande

min skärm är ASUS MG248Q och jag letar efter råd om vad jag ska göra :<

har inga tekniska egenskaper när det gäller skärmar, och jag är osäker om man ens KAN skruva isär monitorn, borde jag gå tillbaks till inet där jag köpte den? få nån annan att fixa den?

edit: jag får reklamera den, får man ju en ren skärm dessutom ^^ in och ut vändigt

slutsats
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nappev:

har en insekt ganska nära mitten av skärmen, insekten verkar ha dött bakom plasten (jag har inte försökt döda den på något sätt) och är förstås väldigt irriterande

min skärm är ASUS MG248Q och jag letar efter råd om vad jag ska göra :<

har inga tekniska egenskaper när det gäller skärmar, och jag är osäker om man ens KAN skruva isär monitorn, borde jag gå tillbaks till inet där jag köpte den? få nån annan att fixa den?

Var noga med att använda en insektsnyckel när du skruvar isär skärmen...

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Hedersmedlem

Jag definitivt att du ska reklamera skärmen om det är inom 3 år att du köpt den, eller om du har garanti längre. Jag har aldrig hört talas om att en insekt ska kunna ha letat sig in bakom glaset på en bildskärm, så det borde ju vara ett ursprungsfel.

Permalänk
Medlem

@Nappev: Du har inte möjlighet att ta ett makrofoto?
Jag är mest nyfiken.
Prata med återförsäljaren som du själv säger kan ju vara en bra idé.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

c

@Mocka: hittar inga skruvar :<

Permalänk
Medlem

@pv2b:
skärmen är relativt ny, inköpt för kanske ett halvår sedan

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nappev:

@pv2b:
skärmen är relativt ny, inköpt för kanske ett halvår sedan

Lägg ner skruvmejseln och reklamera med en gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

@Nappev: Du har inte möjlighet att ta ett makrofoto?
Jag är mest nyfiken.
Prata med återförsäljaren som du själv säger kan ju vara en bra idé.

i makrofoto så menar du alltså ta en bild från en separat enhet?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nappev:

i makrofoto så menar du alltså ta en bild från en separat enhet?

Han frågar om du kan ta ett makrofoto, en närbild med en kamera.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

@Nappev: Du har inte möjlighet att ta ett makrofoto?
Jag är mest nyfiken.
Prata med återförsäljaren som du själv säger kan ju vara en bra idé.

nej det kan jag inte, inge aning om hur jag ska få en URL address till bilden, finns det något annat sätt än att behöva en länk?
men det är helt enkelt bara en liten prick som rörde sig runt på skärmen (eller snarare i) och som nu har stannat help i ett flertal timmar nu.

Permalänk
Medlem

Tveksam till att du får reklamera den, men du kan ju prova.. Att det efter 3månader kryper in en insekt i skärmen är ju självklart inget ursprungligt fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Heinel:

Tveksam till att du får reklamera den, men du kan ju prova.. Att det efter 3månader kryper in en insekt i skärmen är ju självklart inget ursprungligt fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Inte att det kryper in en insekt, men att bildskärmen är konstruerad på ett sådant sätt att en insekt ens kan krypa in.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av pv2b:

Inte att det kryper in en insekt, men att bildskärmen är konstruerad på ett sådant sätt att en insekt ens kan krypa in.

Alla LCD-paneler består av flera skikt med flera tunna lager av olika typer av film. Så har man oturen kan en värmesugen liten insekt få för sig att krypa in där och dö eller vad de nu pysslar med.

Det finns förslutna skärmar som följer IP5X/6X-inkapslingsklassning för exempelvis industriell tillämpning för att klara sådant som damm. Men det skjuter nog över målet (och plånboken) för de flesta.

Permalänk
Hedersmedlem

Var faktiskt med om samma sak med en gammal Lenovo-laptop för en massa år sedan, min var som tur är inte mitt i skärmen men definitivt irriterande.

Tror det är svårt att få till något med reklamation dessvärre, du får nog ställa hoppet till tillverkarens goodwill. Och om inget annat fungerar, släng upp en bild på tillverkarens facebook-sida

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av vargeEEEEn:

...Och om inget annat fungerar, släng upp en bild på tillverkarens facebook-sida

Dear ASUS, I have a bug report.... Warranty states that if you can't fix this bug I may get a new monitor.

Enl. KKL så är det upp till tillverkaren att bevisa att det inte är deras bug inom garanti perioden, om buggar täcks av garantin

Permalänk

Ta en screenshot så vi får se /facebook user

Permalänk
Medlem

Det låter helt klart som en bugg...

Badum-tss!

Edit: FAN! Någon han före

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG