Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Radio- och TV-licensen föreslås avskaffas

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av MinscS2:

Så med andra ord så ska alla betala nu istället, även dom som inte ens äger en TV.

...yay?

Vi betalare redan i dag en jävla massa skatt, till skit som vi inte vill ha, ingen skillnad.
Själv gillar jag SVT skapligt, nu när den inte är längre lika kommunistdominerad.
Kört länge på det fria utbudet, SVT1, SVT2, barnkanalen, kunskapskanalen, TV4 och TV6 räcker bra för mig, tänker absolut inte betala för TV3:s reklamskit.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Skrota tramset helt! Ska man betala för att bli hjärntvättad av vinklade och falska nyheter?

Visa signatur

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 | RAM G.skill FlareX DDR4 @3466MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer Predator XZ321QU| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Är det mer eller mindre skrattretande än att påstå att radio och telefoninnehav har något med om man behöver betala tv-licensen att göra? Sedan TV, det är skrattretande att det finns folk som är så nostalgiska så de använder dritten än idag.

Så du menar att du köper en stor skärm med pissbild istället för en TV som du kollar på filmer på tex?

Skrivet av Ratatosk:

Vi betalare redan i dag en jävla massa skatt, till skit som vi inte vill ha, ingen skillnad.
Själv gillar jag SVT skapligt, nu när den inte är längre lika kommunistdominerad.
Kört länge på det fria utbudet, SVT1, SVT2, barnkanalen, kunskapskanalen, TV4 och TV6 räcker bra för mig, tänker absolut inte betala för TV3:s reklamskit.

Sant, betalar en bra bit över 100 tusen om året i skatt. Vad får jag tillbaks av det?
Mycket lite, välfärden i dagens Sverige är katastrofal.

Permalänk
Medlem

Mycket gnäll, kan någon gnälla fram vad det faktiskt innebär i kronor & öre per år?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Detta förslag har väl i mer eller mindre identisk form figurerat i flera år så det är väl bra om det blir konkret.

Jag kan dock tänka mig att det finns de som ser det som en sport att smita från avgiften och de tycker nog det är tråkigt.

Men så finns det ju folk som inte heller vill betala begravningsavgiften, men de har ju då inget val-

Frågan är bara vad folk ska bråka om när det inte längre går att "välja" att betala eller inte.

Måste även tillstå att jag gillar att avgiften blir progressiv, då vi behöver mer fördelningspolitiska åtgärder i Sverige, tycker jag. Det är min åsikt det

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

nice nu blir den obligatorisk istället, hurra!

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

Var på tiden, om man nu skall ha en avgift för svenska public service kanaler så kan de lika gärna lägga det på skatten, varenda person knatar ju omkring med en mobil i fickan i dagsläget och har möjlighet att se SvT.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ryzer:

Så du menar att du köper en stor skärm med pissbild istället för en TV som du kollar på filmer på tex?

Jag bryr mig inte ens om att använda en extern skärm för filmer utan kör med en laptop, det är så mycket mer bekvämare när man ska använda datorn samtidigt.

Permalänk
Avstängd

Kommer alla betala lika mycket eller kommer dom som har gott om pengar få betala mycket mer?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Kommer alla betala lika mycket eller kommer dom som har gott om pengar få betala mycket mer?

"Nu rapporterar Medierna i P1 att public service-kommittén föreslår att licensen så som den ser ut idag ska skrotas. Denna kommer istället ersättas av ett system där en avgift dras via skattesedeln, likt begravningsavgiften. Avgiften blir progressiv och baseras på inkomst, men kommer ha ett tak som innebär att höginkomsttagare inte betalar nämnvärt mer än i dagsläget."

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@Ryzer: det har inte varit någon avgift för radio sedan 1978...

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperA:

Om en extraskatt blir aktuellt så får det fan börja bli lite kvalitetskrav OCH framförallt så ge oss tillgång till ett större utbud på "play" kanalerna.

Nej, om något så ska det skäras ner och vara "public service" SVT behöver definitivt inte vara mer än 1 kanal för att täcka upp det innehåll som idag kan klassas som det. Att vi som svenskar ska sitta och betala via skatt för att SVT ska köpa in diverse material från framförallt England/BBC är helt jävla absurt, sen ska vi inte ens börja att snacka om saker som melodifestivalen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Kommer alla betala lika mycket eller kommer dom som har gott om pengar få betala mycket mer?

De med väldigt låga inkomster (t.ex. studenter) behöver inte betala någonting om det blir som i Finland.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonaqua:

De enda som har skäl att jubla åt detta är de som tittar på tv mest. Arbetslösa, pensionärer, lösdrivare av annat slag.
De som sliter för att få ihop pengar till sitt uppehälle och inte har tid att titta på TV, ja de ska bannemig betala.

var glad att du slipper titta på eländet.

hur som helst när det enorma berget av 40-,50- och 60-talister dött av kanske vi kan avskaffa public service för alltid.

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

Verkar vettigare än att kalla mobiler för "TV-mottagare" och försöka lägga en avgift på dem.

I praktiken blir det troligen så en genomsnittlig svensk betalar mindre, dels för att fler är med och betalar, och dels för att Radiotjänst slipper en massa kostnader för kontroller o.s.v. Kan tyckas orättvist om man inte nyttjar det, men du betalar redan en massa skatt för saker du inte nyttjar, samtidigt som någon annan är med och betalar skatt för saker du använder, om man ska vända på det.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Anser att Public service i Sverige håller hög kvalitet och jag betalar gärna dags avgift. Visst man kan ifråga sätta vissa delar men på det hela taget känns det bra och hyfsat oberoende. Tycker generellt att skattetrycket är slldeles för högt i Sverige men public service är en av dom saker jag tycker att det är rimligt att alla är med och betalar för.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cirap:

Om det hamnar på skatten kommer man väl få skriva det i deklarationen (att man inte har någon TV) så får man tebax på skatten

Funkar det lika dant med begravningsskatten? "Jag kommer inte att dö".

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Tycker detta är i fel riktning. Enligt mina önskemål skulle detta hända:

  • Sälj SVT eller lägg ner det.

  • Låt SR vara kvar ett tag till och lägg en mindre avgift på skatten. Ha ett slutdatum när SR ska upphöra. Säg kanske 10-20 år.

Utvecklingen och samhället i det hela är nog inte beredd att sluta med radio. Många äldre/medelålders tycker inte dagens teknik är så naturligt än, men om 10-20 år kanske "de äldre" klarar av att titta på en hemsida/sms eller liknande vid kris.

Jag tittar mycket sällan på SVT och lyssnar ibland på P3 i bilen. Planerat för att sälja tvn inom ett år och köpa en stor monitor och då även säga upp licensen. Om det kommer ett förslag från denna kommitté kommer det ta ett antal år innan detta blir beslutat och börja gälla.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Bara det blir billigare så är iaf jag nöjd.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Betalar inte alla skatt för en massa saker som man kanske själv inte nödvändigtvis använder? Vägar? Skolor? Barnbidrag? Bibliotek? Osv.

Tycker det är bra att det äntligen läggs på skatten. Förhoppningsvis så kommer fler betala fast mindre.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Tycker detta är i fel riktning. Enligt mina önskemål skulle detta hända:

  • Sälj SVT eller lägg ner det.

  • Låt SR vara kvar ett tag till och lägg en mindre avgift på skatten. Ha ett slutdatum när SR ska upphöra. Säg kanske 10-20 år.

Utvecklingen och samhället i det hela är nog inte beredd att sluta med radio. Många äldre/medelålders tycker inte dagens teknik är så naturligt än, men om 10-20 år kanske "de äldre" klarar av att titta på en hemsida/sms eller liknande vid kris.

Jag tittar mycket sällan på SVT och lyssnar ibland på P3 i bilen. Planerat för att sälja tvn inom ett år och köpa en stor monitor och då även säga upp licensen. Om det kommer ett förslag från denna kommitté kommer det ta ett antal år innan detta blir beslutat och börja gälla.

Resten då?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Vi beskattas redan tillräckligt hårt, läggs alla skatter ihop för en medelinkomstagare är det en väldigt stor andel som tas av staten, med vilken rätt? Det är oskäligt och leder till ovarsamhet med skattemedel, om mängden vore begränsad och det återinfördes tjänstemannaansvar med rättegång och fängelse för misskötsel vore det bättre för medborgarna, dom som skatten ska komma till gagns. Som det är idag är det en enorm misskötsamhet och korruption inom politiken, dom får högavlönade tjänster utan att ha kunskap eller meriter för det.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lauchen:

Anser att Public service i Sverige håller hög kvalitet och jag betalar gärna dags avgift. Visst man kan ifråga sätta vissa delar men på det hela taget känns det bra och hyfsat oberoende. Tycker generellt att skattetrycket är slldeles för högt i Sverige men public service är en av dom saker jag tycker att det är rimligt att alla är med och betalar för.

Skickades från m.sweclockers.com

Internet är public service, SVT är inte oberoende.

Så det är inte bara betalningssättet som är ur tiden utan hela public service är föråldrat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Måste även tillstå att jag gillar att avgiften blir progressiv, då vi behöver mer fördelningspolitiska åtgärder i Sverige, tycker jag. Det är min åsikt det

Helt rätt, det ska straffa sig att sköta sig i skolan och utbilda sig.
Det kändes helt underbart när jag hela förra hösten utöver arbete pluggade 5 dagar i veckar för att ta mcse cerifiering, få en bonus av firman för att jag hjälpte de få guld partner med MS flr att sen skatteverket skulle ta 53% av min lilla bonus

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag… igen...

Permalänk
Avstängd

Hur kan man se detta som något bra?

Detta betyder att alla som jobbar och är över 18 år i ETT hushåll får betala.

Med dagen system betalar betalar man 2 340 kronor per år för ett hushåll oavsett hur många man är.
Med det nya kan det bli att ett hushåll som tidigare betalade 2 340kr kan nu få betala över 6000kr med två föräldrar och ett barn som bor hemma och jobbar.

Permalänk
Medlem

Klart vi skall behöva betala ännu mera skatt till det stora svarta skattehålet.
Skatteverket kan lika gärna låta alla utan bil betala bilskatt då också, speciellt om det skall kollektivbestraffas, och ja, idag behöver man ingen utrustning alls som uppfyller de krav som radiotjänst kräver för att man skall behöva betala licensen..

Hej hå! In med mer skatt så att Sverige inte går i botten.

Visa signatur

Jag gillar hårdvara.
Jag gillar spel.
Jag gillar teknik.

Permalänk

Bra förslag! Det bör ligga på skatten så ni svenskar får lite högre skatt! Det har ni råd med när ni har 5 jobbskatteavdrag!

Trumpismen finns här på forumet, ni vill inte betala ett öre i skatt och inte betala för varken skola eller sjukvård, ni är alla sjuka! SVT är inte propaganda, ni äter dock upp Trumps propaganda som en hungrig krokodil!

Visa signatur

Intel 8086 @ 5,0GHz, NZXT 210i, Windows 10 Pro, Asus ROG Strix Z390-I Gaming, 32GB Ram, Samsung 970 EVO Plus 1TB, 16 TB HDD Synology 212j NAS 2*2TB, NvidiaShield Pro 2019, Amplifi Alien AX, 1000/1000mbit fiber, Xbox One X, Switch, Samsung Galaxy S10+...

Permalänk
Skrivet av Exxovion:

Äntligen... kan man bara säga.

Förresten... finns det några som gnäller mer än svenskar?

Vänstern jublar! Ännu mer kommunistisk propaganda betald av alla andra.

Permalänk
Skrivet av SvennaJensen:

Bra förslag! Det bör ligga på skatten så ni svenskar får lite högre skatt! Det har ni råd med när ni har 5 jobbskatteavdrag!

Trumpismen finns här på forumet, ni vill inte betala ett öre i skatt och inte betala för varken skola eller sjukvård, ni är alla sjuka! SVT är inte propaganda, ni äter dock upp Trumps propaganda som en hungrig krokodil!

Lol. Du måste vara blind.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Äntligen, nu kanske det blir billigare för oss ärliga som faktiskt betalar åt alla snyltare.

Förövrigt är jag inte för radio och tv avgiften. Men att säga att man inte har en TV, Radio Eller telefon är skrattretande.

Radio är inte licenspliktig, telefon vad har det med saken att göra???
Vad ska man ha en tv till när man har stor monitor och/eller projektor. Dator eller projektor är itne heller licenspliktiga om du nu inte visste det.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w