Stationär dator för att Autodesk programvaror på?

Permalänk

Stationär dator för att Autodesk programvaror på?

Hej,
Jag skulle uppskatta om jag kunde få lite råd på hårdvaror för att bygga upp en kraftig dator för att köra Autodesk Revit, Autocad, 3d Max osv. samt vissa spel som GTA på? och även kommande versioner på dessa programvaror?
Även rekommendation på en skärm, kanske kurvig? med HD bild upplösning?

Ekonomiskt tänkande beräkning skulle uppskattas...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mrgettingitdone:

Hej,
Jag skulle uppskatta om jag kunde få lite råd på hårdvaror för att bygga upp en kraftig dator för att köra Autodesk Revit, Autocad, 3d Max osv. samt vissa spel som GTA på? och även kommande versioner på dessa programvaror?
Även rekommendation på en skärm, kanske kurvig? med HD bild upplösning?

Ekonomiskt tänkande beräkning skulle uppskattas...

För hobby fungerar vad som, jag kör flera av deras mjukvaror på en ThinkPad W530 (modell vassare). Ska du göra det någorlunda seriöst och har en tajt budget skulle jag kika på dubbla 2680 Xeons. En sådan rigg kan du få runt 6-8 tusen som springer cirklar runt det mesta annat i den prisklassen.

Permalänk
Skrivet av Hugligan:

För hobby fungerar vad som, jag kör flera av deras mjukvaror på en ThinkPad W530 (modell vassare). Ska du göra det någorlunda seriöst och har en tajt budget skulle jag kika på dubbla 2680 Xeons. En sådan rigg kan du få runt 6-8 tusen som springer cirklar runt det mesta annat i den prisklassen.

Tack för svaret, jag tänker bygga datorn själv under en budget på runt 20 000 kr. så jag ville helst ha rekommendation på olika delarna.

Permalänk
Medlem

Tänkte du typ använda Revit för att rendera ut olika saker lokalt på din dator också? Visst funkar det med en billigare dator med det tar ju längre tid självklart. Sitter själv med en Nvidia GTX 960 och Intel Core i5 4460 med Revit, funkar hur bra som helst. Kan rendera med mindre upplösningar men annars så går det lika bra att rendera online med deras egna "datorer", tar mindre än 5-10 minuter vanligtvis.

Permalänk

Vill du ha mer fokus på spelgrafik eller mer fokus på att rendera så snabbt som möjligt?

Vet du om funktionerna du använder mest i CAD/Revit o.s.v. kan parrallelköras på flera kärnor eller bara en? Det finns många funktioner du kan kolla upp på google och bekräfta om dessa använder av sig single/mutli. Dock vector printer, raytracer och andra viktiga använder av sig multitrådat. Med din budget är nog en AMD Ryzen 1800 + en GTX 1080(TI) + skärm den bästa kombon. Någon annan får länka en inköpslista det åt dig, då jag orkar inte leta upp allt, annars leta i forumet efter en 20ks budget dator inkl skärm.

Det jag rekommenderar:
Ryzen 1800
GTX 1080
512GB m.2 SSD (För alla dina program + prioritetsprojekt, vet att cadprojekt tar inte mycket utrymme, men har ingen aning om resten)
En massa 2.5' SSDs + HDDs (Beroende på dina behov)

Permalänk
Skrivet av Viradise:

Tänkte du typ använda Revit för att rendera ut olika saker lokalt på din dator också? Visst funkar det med en billigare dator med det tar ju längre tid självklart. Sitter själv med en Nvidia GTX 960 och Intel Core i5 4460 med Revit, funkar hur bra som helst. Kan rendera med mindre upplösningar men annars så går det lika bra att rendera online med deras egna "datorer", tar mindre än 5-10 minuter vanligtvis.

Tack för svaret.
Finns annan remote som jag har tillgång till men jag tänkte göra allt på egen dator, vilket går smidigast.
Datorn tänkte jag använda till både bygga modeller samt rendering, använder även autocad och jobbar med ganska komplexa modeller. Vad tycks om en i7:a?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mrgettingitdone:

Datorn tänkte jag använda till både bygga modeller samt rendering, använder även autocad och jobbar med ganska komplexa modeller. Vad tycks om en i7:a?

Här kan du faktiskt hitta lite mer information:
https://knowledge.autodesk.com/support/revit-products/learn-e...

Skrivet av ChineseClocker:

Vet du om funktionerna du använder mest i CAD/Revit o.s.v. kan parrallelköras på flera kärnor eller bara en?

"Autodesk Revit software products will use multiple cores for many tasks, using up to 16 cores for near-photorealistic rendering operations. " :).

Permalänk
Skrivet av Viradise:

Här kan du faktiskt hitta lite mer information:
https://knowledge.autodesk.com/support/revit-products/learn-e...

"Autodesk Revit software products will use multiple cores for many tasks, using up to 16 cores for near-photorealistic rendering operations. "

Aah misstänkte det, tack! Kollade upp det själv också: https://www.reddit.com/r/Amd/comments/5ylmyf/ryzen_7_1700x_fo...

OP, du ska garanterat köra på en Ryzen 1800. Kan du höja din budget med 5-10k till kan du köpa en AMD ThreadRipper, världens bästa processor för rendering som är tillgänglig för den privatpersonen. Den är också väldigt bra bang för the buck.

Permalänk
Skrivet av Viradise:

Här kan du faktiskt hitta lite mer information:
https://knowledge.autodesk.com/support/revit-products/learn-e...

"Autodesk Revit software products will use multiple cores for many tasks, using up to 16 cores for near-photorealistic rendering operations. " :).

Okej men är intel i7 en multiple core? om den inte är det, vill jag gärna ha rekommendation på en sådan multiple core? tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mrgettingitdone:

Okej men är intel i7 en multiple core? om den inte är det, vill jag gärna ha rekommendation på en sådan multiple core? tack

Kan tyvärr inte mycket om det, är lite osäker på om det kanske varierar beroende på vilken i7a?? Annars brukar dem väll ha 4 kärnor på dem om jag inte minns fel.

Permalänk
Skrivet av Mrgettingitdone:

Okej men är intel i7 en multiple core? om den inte är det, vill jag gärna ha rekommendation på en sådan multiple core? tack

Intel i7 har 4 cores, varje core har 2 threads dvs 8 trådar totalt.
Ryzen 1800 har 8 cores, varje core har 2 threads dvs 16 trådar totalt.

Just nu krossar AMD all motstånd på varenda prisklass på multitrådat prestanda. Den enda processorn från intel värt att kolla på är i7-7700k, men då ska du bara ha den för ren gaming. (Samt super budget klassen en G4560 pentium men den ska du inte kolla på). AMD Ryzen är också mycket mer framtidssäker.

Permalänk
Skrivet av ChineseClocker:

Intel i7 har 4 cores, varje core har 2 threads dvs 8 trådar totalt.
Ryzen 1800 har 8 cores, varje core har 2 threads dvs 16 trådar totalt.

Just nu krossar AMD all motstånd på varenda prisklass på multitrådat prestanda. Den enda processorn från intel värt att kolla på är i7-7700k, men då ska du bara ha den för ren gaming. (Samt super budget klassen en G4560 pentium men den ska du inte kolla på). AMD Ryzen är också mycket mer framtidssäker.

Tack för svaret. Jag kollade lite på google och läste lite om AMD ryzen 1800 och den är av intresse tillsammans med MSI X370 XPower Gaming Titanium moderkort.

Permalänk

Du verkar inte ha så bra koll på datorer så rekommenderar jag inte att du köper en sån dyr mobo. Lägg hellre mer pengar på RAM minnen (minst 32GB har jag läst) och bättre RAM minnen eftersom dina scener i 3D max kan äta otroligt mycket minnen.

Jag kan göra en inköpslista åt dig, men då får det vänta tills imorgon. Förutom dator ska du ha skärm? möss/tangentbord? OS?

Permalänk
Skrivet av ChineseClocker:

Du verkar inte ha så bra koll på datorer så rekommenderar jag inte att du köper en sån dyr mobo. Lägg hellre mer pengar på RAM minnen (minst 32GB har jag läst) och bättre RAM minnen eftersom dina scener i 3D max kan äta otroligt mycket minnen.

Jag kan göra en inköpslista åt dig, men då får det vänta tills imorgon. Förutom dator ska du ha skärm? möss/tangentbord? OS?

Det skulle jag verkligen uppskatta.
Juste jag vill gärna ha även skärm och möss och tangentbord.