Vad gillar Win 10 att jag uppgraderar?

Permalänk
Medlem

Vad gillar Win 10 att jag uppgraderar?

Tänkte byta moderkort cpu och minne ja även grafikkort på min burk.
Men vad säger win 10 om det då?

Visa signatur

Bra dator.-Acer Aspire 7745G
Rapp dator.Gigabyte GA-AX370 gamers5-Ryzen 5 5600X Corsair 16Gb 3200C-RadeonRX6650XT-Samsung EVO 1000Gb
Raspberry pi 5 8Gb Corsair 256Gb SSD USB
NAS Qnap 4 bays

Permalänk
Hedersmedlem

Jag antar att din fråga handlar om Windows-aktivering.

Hur är Windows inhandlat? Är det OEM-version eller retail?

Är det retail kan du byta vad du vill så länge du inte kör samma nyckel på flera datorer.

Är det OEM är det klurigare. Jag har hört ryktas om att folk lyckats knyta sin OEM-licens till ett Microsoftkonto på något magiskt sätt och därmed lyckats få över sin licens från ett moderkort till annat, men det "ska" egentligen inte gå att göra, då tanken med OEM-licens är att det skulle vara bundet till datorn (vilket som jag förstår det definieras som moderkortet).

Oavsett om det är OEM eller Retail kan du behöva ringa och prata med Microsofts aktiveringssupport för att få igenom aktiveringen...

Permalänk
Medlem

@Ryssen:

Menar du bara os win10 på den rappa datorn så märker du ingen större skillnad. Frågan är vad du gör i Windows. Spel? Applikationer? 😀
Specificera

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, 7900xt, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV7, Teuenas och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Medlem

Det jag gör är väl mest photoshop rippa nån cd skiva till flac mm mm
Men det jag menar är jag läste att man får lov att "registrera om" Win 10 när man byter moderkort och processor mm stämmer det?
Alltstå jag tänkte clona min gammla SSD disk till en disk på M.2 och använda samma win 10.
Kanske var lite otydlig hmmm...

Ok missade det första inlägget,det är retailj,ja bara att vänta och se vad det kommer upp för meddelande då...om det kommer upp något.

Visa signatur

Rapp dator.Gigabyte GA-AX370 gamers5-Ryzen 5 5600X Corsair 16Gb 3200C-RadeonRX6650XT-Samsung EVO 1000Gb
NAS Qnap 4 bays

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssen:

bara att vänta och se vad det kommer upp för meddelande då...om det kommer upp något.

Återkoppla gärna med svar om det fungerade/hur du löste ev. problem, då jag också har retail och tänkte uppgradera moderkort osv inom en snar framtid.

Permalänk
Medlem

Ok,kan dock ta nån vecka.

Visa signatur

NAS Qnap 4 bays

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Ryssen:

Det jag gör är väl mest photoshop rippa nån cd skiva till flac mm mm
Men det jag menar är jag läste att man får lov att "registrera om" Win 10 när man byter moderkort och processor mm stämmer det?
Alltstå jag tänkte clona min gammla SSD disk till en disk på M.2 och använda samma win 10.
Kanske var lite otydlig hmmm...

Ok missade det första inlägget,det är retailj,ja bara att vänta och se vad det kommer upp för meddelande då...om det kommer upp något.

Nuförtiden kan man även knyta OEM-licenserna till sitt Microsoft konto (iaf när det gäller Windows 10 - tror inte det gäller på dem äldre varianterna). Så det går bra att byta vilken hårdvara som helst utan krångel med licensen. Gjorde det själv förra året.

Men!! Jag rekommenderar ändå inte att du klonar och kör helt nytt moderkort/processor/disk mm på samma instalation. Det är stor risk för ett instabilt system då eftersom Windows själv installerar en bunt drivrutiner för chipset och liknande när du installerar det. Dessa kan vara helt fel för din nästa setup men följer ändå med. Känner flera som fått problen efter att ha bytt moderkort och cpu utan att installera om. Jag hade installerat om Windows på nytt (men självklart med din gamla licens) när man byter moderkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Har startat nybygget idag med lite barnsjukdommar.
Startade först från den gammla win 10 installationen (ska göra en nyinstallation sen)och där står nu att windows inte är registrerat,och försöker jag skriva skriva i den gammla nyckeln står det att jag inte äger en gilltig nyckel.
Detta är en uppgradering (när det var gratis)från win 7 så jag har ju ingen nyckel.........Lika bra att köpa en ny skiva då....

Problem nr 2:Jag tänkte att jag skulle ha både Win 7 och Win 10 på olika partioner då på en M2 disk som jag partionerat.
Så jag försökte installera win 7 men när installationsprogrammet startar så funkar inte musen (den funkar i Bios och win 10)
Varför?
Vidare när jag kommer till att jag ska välja partion att installera ifrån så syns inte M2 disken alls,alla andra diskar synns 3st olika.
Varför?
M2 disken syns i Win 10.

Visa signatur

NAS Qnap 4 bays

Permalänk
Medlem

Så jag försöker installera Win 10 som jag laddat ner från microsoft..
Då kommer jag oxå till fönstret när jag ska välja partion,på M2 SSD disken står då Win 10 kan ej installeras på en disk som har MBR partionstabell ,när EFI sytem använs skall GPT användas.Men hur fixar man det ,de verkar inte gå i dom vanligaste partionsprogrammen.
Råd uppskattas..

Visa signatur

NAS Qnap 4 bays

Permalänk
Medlem

Ok jag hittade lite på microsoft sida jag ska testa..

Visa signatur

NAS Qnap 4 bays

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssen:

Så jag försöker installera Win 10 som jag laddat ner från microsoft..
Då kommer jag oxå till fönstret när jag ska välja partion,på M2 SSD disken står då Win 10 kan ej installeras på en disk som har MBR partionstabell ,när EFI sytem använs skall GPT användas.Men hur fixar man det ,de verkar inte gå i dom vanligaste partionsprogrammen.
Råd uppskattas..

Starta datorn från USB/DVD och ta bort alla partitioner på Windows disken (SSD). Alla andra diskar kopplar du in efteråt när du installerat klart för att undvika fler problem och misstag som ofta inte upptäcks förrän långt senare.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ryssen:

Så jag försökte installera win 7 men när installationsprogrammet startar så funkar inte musen (den funkar i Bios och win 10)
Varför?
Vidare när jag kommer till att jag ska välja partion att installera ifrån så syns inte M2 disken alls,alla andra diskar synns 3st olika.
Varför?
M2 disken syns i Win 10.

Det kanske saknas drivrutiner till dem på win 7 installationsmediat ? I så fall behöver du lägga in dem på installationsmediet eller gå runt problemet på annat sätt, tex om du kan ställa om till usb 2 under installationen för att få igång musen och peka ut drivrutinerna för m2 kontrollern (som du lagt på ett usbminne) när win ställer frågan om du vill att det laddar ytterligare drivers i installationsprogrammet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har använt ett Windows Image tool och lagt in NWM drivrutiner på usb minne med win 7 installation men NWM drivrutinerna duger inte dom är inte signerade...nån som har några andra?
Vidare har jag flyttat musen till ett uttag för usb 2,0,men den funkar fortfarande inte.... i win 7.

Jag har då lyckats installera win 10 iallafall.

Visa signatur

NAS Qnap 4 bays