Undvek att bli scammad på Tradera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pierre232:

Väldigt många som inte tycker Forex är nåt att ha, i Göteborg är det i stort sett den enda banken som fortfarande använder kontanter.

Då har du tur. De är den enda banken som hanterar kontanter i Helsingborg. Alla andra hänvisar till bankomater för insättning och uttag, och inte alla bankerna har ens insättningsmaskin för mynt, och hämta UT mynt? Glöm det. Har man Handelsbanken ska man kunna beställa växel, och boka ett besök.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Nja... Tradera ägs av eBay. eBay äger även PayPal, men båda är oberoende företag. Varför eBay valde att inte införliva Tradera plattformen i eBay, har jag aldrig fattat, och systemen blir ju bara mer och mer lika varandra, så det verkar dumt att ha dem i separata bolag, men jag antar att de har en anledning.

Nej: "Under åren 2002-2015 ägdes Paypal av auktionssajten Ebay. Under år 2015 delades bolagen upp i två fristående företag."

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Nej: "Under åren 2002-2015 ägdes Paypal av auktionssajten Ebay. Under år 2015 delades bolagen upp i två fristående företag."

Spännande. Det gör dock ditt påstående att PayPal äger Tradera om möjligt mer felaktigt.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Spännande. Det gör dock ditt påstående att PayPal äger Tradera om möjligt mer felaktigt.

Kanske dags att du slutar skriva direkta felaktigheter och börjar kolla upp saker?

Tradera Sweden AB
Org.nr 556569-4642
Ägare PayPal Holdings Inc. (NASDAQ PYPL)

https://sv.wikipedia.org/wiki/Tradera

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Kanske dags att du slutar skriva direkta felaktigheter och börjar kolla upp saker?

Hur vore det om man inte var så in i helvetes otrevlig. Jag är fullständigt nöjd med"PayPal fick med sig Tradera när det separerades från eBay" eller "PayPal fick köpt Tradera 2015", vilket som än råkar vara sant. Det finns ingen anledning att vara otrevlig.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Varje gång jag blivit osäker ber jag dem skicka med blocketpaket (schenker), då får man ju testa varan i 24 timmar och returnera om varan inte är korrekt.

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Då har du tur. De är den enda banken som hanterar kontanter i Helsingborg. Alla andra hänvisar till bankomater för insättning och uttag, och inte alla bankerna har ens insättningsmaskin för mynt, och hämta UT mynt? Glöm det. Har man Handelsbanken ska man kunna beställa växel, och boka ett besök.

Undrar mest varför så många har problem med Forex, när man I Sveriges näst största stad knappt kan plocka ut pengar, om man räknar bort automaterna. Det var anledningen till att att jag bytte och helgöppet är inte helt fel heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bankkritik

@bandless: Du skriver, vem använder Forex ? Jo jag och många andra. Har varit kund i över 20 år i Forex Bank. Öppettider när alla andra har stängt bl.a. En bank utan kontanter är som en skoaffär utan skor. INGENTING ! Du är väl en sån där som bara har ett gigantiskt otympligt gitarrplektrum i ditt "mobilfodral" plånbok. Jag har inget sånt utan handlar bara med kontanter (som tyskarna säger -nur Bar Geld) från The Cash Man.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pierre232:

Undrar mest varför så många har problem med Forex, när man I Sveriges näst största stad knappt kan plocka ut pengar, om man räknar bort automaterna. Det var anledningen till att att jag bytte och helgöppet är inte helt fel heller.

Jag förstår fullständigt, och undrar ibland varför jag inte bytt. Jag är kontantkund, överallt. Jag betalar aldrig med kort, så att bankerna helt slopat kontanthanteringen är ganska viktigt för mig. För bara en månad sedan tog det sista bank-kontoret bort sina automater, så nu är man hänvisad till ett mörkt hörn, inne på Knutpunkten om man vill göra insättningar. Värdelös lösning, speciellt eftersom det är en halvtimmas promenad från närmaste gratisparkering, och betala för att parkera och skyffla pengar fram och tillbaka med en maskin, känns inte aktuellt. (Parkeringslösningen var inte bättre tidigare, i all ärlighet, men då stod man åtminstone så man såg parkeringen och fordonet.)
Forex är inte jätte mycket bättre placerat på platsen, men de finns åtminstone på fler ställen, det hörnet är numera det enda stället SEB har en insättningsautomat på...

Skrivet av Hello Kitty:

En bank utan kontanter är som en skoaffär utan skor. INGENTING !

Bankerna gillar inte pengar. I dag vill de bara stå för värdetransaktioner, papper osv. Jag fattar inte att de tillåts, men i dagsläget är det antagligen för sent.
Sen hjälper det inte att man tar betalt för kort, och korttransaktioner, men hävdar att kontanter är för dyrt.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hello Kitty:

@bandless: Du skriver, vem använder Forex ? Jo jag och många andra. Har varit kund i över 20 år i Forex Bank. Öppettider när alla andra har stängt bl.a. En bank utan kontanter är som en skoaffär utan skor. INGENTING ! Du är väl en sån där som bara har ett gigantiskt otympligt gitarrplektrum i ditt "mobilfodral" plånbok. Jag har inget sånt utan handlar bara med kontanter (som tyskarna säger -nur Bar Geld) från The Cash Man.

Ja, jag använder mig primärt utav kort. Kontanter skulle jag endast använda om jag jobbade inom resturang där man får dricks, alternativt om man arbetar svart. Finns ingen anledning att hantera kontanter idag, låter som du är fast ett par år tillbaka i tiden..

EDIT: Dock har flera poängterat att Forex är en bra bank, så där har du antagligen helt rätt!

Visa signatur

7700K @ 4,8Ghz | EVGA 1080 SC @ 2021Mhz | Z270F | 16GB @ 3000Mhz | Acer XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av bandless:

Kontanter skulle jag endast använda om jag jobbade inom resturang där man får dricks, alternativt om man arbetar svart.

Jag har hellre kontanter på fickan, än abstrakta siffror på ett bank-konto, som jag inte har annan kontakt med än via ett kontoutdrag. Har jag pengarna i fickan ser jag konsekvenserna av att göra av med slantar på ett mer omedelbart sätt. Andra kan inte ha kontanter i fickan utan att de håller på att ta fyr, så folk är helt enkelt olika.

Skrivet av bandless:

Finns ingen anledning att hantera kontanter idag, låter som du är fast ett par år tillbaka i tiden..

När var det sist jag stod i en kö någonstans, och inte kunde betala, och gå hem, för att deras kassasystem inte fick tag i banken, och de därför inte kunde hantera kontanter? Aldrig, tror jag svaret är där. Man läser om det scenariot i någon variant, ett par gånger om året, när det kommer till korttransaktioner. Sen hjälper det ju inte att det tar 5 sekunder att betala med kontanter, men en, till flera minuter att betala med kort.
Parkeringsautomater är värst. I dagsläget har de slopat nästan all kontantbetalning, och att betala med kort, kan ta över 5 minuter. Och så undrar folk varför jag hellre parkerar i delar av stan med gratis parkering, och går 5 minuter för att ta mig vart jag än ska...

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag har hellre kontanter på fickan, än abstrakta siffror på ett bank-konto, som jag inte har annan kontakt med än via ett kontoutdrag. Har jag pengarna i fickan ser jag konsekvenserna av att göra av med slantar på ett mer omedelbart sätt. Andra kan inte ha kontanter i fickan utan att de håller på att ta fyr, så folk är helt enkelt olika.

När var det sist jag stod i en kö någonstans, och inte kunde betala, och gå hem, för att deras kassasystem inte fick tag i banken, och de därför inte kunde hantera kontanter? Aldrig, tror jag svaret är där. Man läser om det scenariot i någon variant, ett par gånger om året, när det kommer till korttransaktioner. Sen hjälper det ju inte att det tar 5 sekunder att betala med kontanter, men en, till flera minuter att betala med kort.
Parkeringsautomater är värst. I dagsläget har de slopat nästan all kontantbetalning, och att betala med kort, kan ta över 5 minuter. Och så undrar folk varför jag hellre parkerar i delar av stan med gratis parkering, och går 5 minuter för att ta mig vart jag än ska...

Håller med om det mesta men inte om parkeringar, där funkar appar utmärkt och jag kör mycket och får parkera lite överallt. Men easypark och smspark är klockrena och det tar 2sek.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Håller med om det mesta men inte om parkeringar, där funkar appar utmärkt och jag kör mycket och får parkera lite överallt. Men easypark och smspark är klockrena och det tar 2sek.

SMS betalning funkar inte med mitt abonnemang, och appar till en Nokia N9, hade varit ett alternativ, om de fanns.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

SMS betalning funkar inte med mitt abonnemang, och appar till en Nokia N9, hade varit ett alternativ, om de fanns.

Varför funkar det inte? SmsPark fakturerar. EasyPark måste regga kort.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Varför funkar det inte?

Den listan kan nog göras hur lång som helst. Men om vi börjar med de snabbaste alternativen, så, Wifog är en reklamfinansierad lösning, som inte har mitt namn, någon faktureringsavgift, eller "pengar" på kontot att dra av från. Så rena SMS tjänster, där SMS'ett helt enkelt kostar extra, fungerar inte på de här abonnemangen.

Skrivet av Valonen:

SmsPark fakturerar.

Ingen aning hur det skulle fungera, de är inte ett alternativ i Helsingborg, kommunen har avtal med EasyPark. SMS fungerar som sagt inte, och deras app finns inte till Nokia N9.

Skrivet av Valonen:

EasyPark måste regga kort.

Hela vitsen med att ha ett anonymiserat abonnemang är att inte ha sitt namn knutit till det så att det blir spårbart. Verkar dumt att gå och registrera det hos en tjänsteleverantör som omedelbart delar med sig av den informationen till kommunen, och tredje part. Möjligt att de kan tänka sig att fakturera om man gör det, men det är alltså inte väldigt aktuellt.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Ingen aning hur det skulle fungera, de är inte ett alternativ i Helsingborg, kommunen har avtal med EasyPark. SMS fungerar som sagt inte, och deras app finns inte till Nokia N9.

Du har inte tankkort då? OKQ8:as kort kan man betala parkering med.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Du har inte tankkort då? OKQ8:as kort kan man betala parkering med.

Då har jag flera VISA, eller Mastercard kort som går utmärkt att betala med, men deras kortlösning i automaterna är så dålig att det regelbundet tar 5 minuter att betala med kortet. Står man sedan inte först i kön blir man lagom frustrerad. Det går helt enkelt fortare att parkera någonstans utan avgift, och gå den sista biten. Bra för hälsan med.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

tycker inte det är fel att du frågat om id..

@hultron: Alltså om nån inte vill följa plattformens regler vilket innebär att betala med dom angivna betalningsmetoderna,tycker jag du också har rätt att be om ett fysiskt id, Men det verkar som att många här tycker det är fel, så vill jag skriva att säljaren var utanför ramarna, och jag tycker du gjorde helt rätt i att be om ID! För när man registrerar ett tradera konto använde jag i allafall ett bank id, vilket funkar som ett fysiskt id eller hur? Vid vunnet köp så delas din information telefon namn adress, vad är skillnaden att visa sitt fysiska id? fotot?
jag må vara okunnig när det kommer till tradera och deras plattform, och det kanske går regga ett konto på plattformen utan bank ID?? Det vet jag ej, men när jag nyligen som sagt reggade mitt konto på tradera använde jag bank ID och kändes som att det var obligatoriskt. så då jag ser ingen skillnad på bank id eller vanligt fysiskt ID
För några dagar sedan så fick jag ett bud på en telefon jag listat, av användar namnet magdalena en dåligt gramatisk utformad text om hur vida min telefon var i för skick och att jag kunde höra av mig och prata om telefonen över mail, det framgår i min annons KLART och tydligt i min annons att den är oanvänd oöppnad med plast på. Jag fick en konstig e mail adress att svara på med mestadels siffror, och meddelandet avslutas med
namnet Anna
nu är det också fallet att när jag läste detta meddelande på tradera, så hade magdalenas / annas konto redan blivit blockat och jag blev varnad att inte ta kontakt med personen i fråga eller snarare email adressen i fråga...

Tycker personligen om att vara så annonym som möjligt på nätet men ska man lägga pengar i någons hand så har man rätt att veta vem han/ hon är!
ha det!!
Såg nu detta var ett gammalt inlägg.. men men jag fick ju bidra med mina tankar runt det hela!!

gammalt inlägg