Permalänk

Beslutsångest över chassi

Hej på er!

Funderar på att pensionera mitt nuvarande chassi då det är något otympligt och tänkte då gå tillbaka till miditower. Men vilket ska man ha egentligen? Ska man ha härdat glas? Har tittat lite på "Phanteks Entho Evolv ATX Tempered Glass" men läste någonstans här på forumet att ventilationen är inte en höjdare i det. Har också en 5.25" BluRay-spelare som jag antingen måste köpa en extern burk till eller hitta något passande chassi som åtminstone har en 5.25"-plats.

Förslag mottages med glädje!

Visa signatur

Nuvarande rigg: CPU: AMD R7 3700X, RAM: G.Skill Flare X, GPU: EVGA 1080Ti FTW3, Moderkort: Gigabyte GA-AX370-Gaming K7 (F51g), HDD: Samsung 840 SSD Pro Basic, WD Black Caviar 1TB SATA II, CPU-kylare: Corsair H115i (Noctua NF-A14), Chassi: Fractal Design R5, PSU: Seasonic Prime GX 1000

Permalänk
Inaktiv

Det beror på vad du vill få in i chassit utöver 5,25" enheter. Utveckla lite mer så att vi kan hjälpa dig bättre.

Annars är Fractal Design Define serien en favorit hos mig

Permalänk
Medlem

@S-FighterPilot: sitter själv och funderar på den

Permalänk
Medlem

Define r5 känns väl som något du bör överväga?

Permalänk

Har ett Phantom 820 från NZXT nu och det är något tungt. Väger ju 14kg tomt. Så lite lättare än det vore att föredra. Framför allt mindre dimensioner i alla fall.

Ett fönster gillar jag att ha (alltid kul att kika in enligt mig). RGB, nja moderkortet är redan RGB så vet inte om ännu mer blir bara som kräk från en enhörning eller något.

Vet inte heller om man ska helt gå ifrån plast och köra på metall och glas, många verkar ju bara klaga på finishen på plast så.

Har två mekaniska diskar just nu men ser inte direkt att jag behöver fler, fler 2.5" platser i så fall (dedikerade SSD hållare tänker jag på).

Stöd för vattenkylning (handbyggd) kan nog vara rätt bra, men vet inte när man ska få tid och kapital till att gå in i den djungeln så det är kanske bara värt att vänta med att skaffa ett sådant chassi.

Har också en H115i som måste få plats i det också. Fästena i mitt nuvarande chassi passade inte riktigt så sitter tyvärr bara med sex skruvar, inte jättebra jag vet.

Visa signatur

Nuvarande rigg: CPU: AMD R7 3700X, RAM: G.Skill Flare X, GPU: EVGA 1080Ti FTW3, Moderkort: Gigabyte GA-AX370-Gaming K7 (F51g), HDD: Samsung 840 SSD Pro Basic, WD Black Caviar 1TB SATA II, CPU-kylare: Corsair H115i (Noctua NF-A14), Chassi: Fractal Design R5, PSU: Seasonic Prime GX 1000

Permalänk
Medlem

Jag håller med @mojo90. Jag testa några andra, men gick tillbaka till min r5:a rätt omgående. Tyst fastän det är inklämt en i7 7700K (klockad), MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X osv. Utöver att det kan vara bland dom bästa burkarna att bygga dator i - en ren fröjd rent ut sagt!

Permalänk

in win 904 då kanske?
har en dold 5.25 och ett fantastiskt chassi som består av enbart glas o metall vad jag kan se
https://www.in-win.com/en/gaming-chassis/904-PLUS

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

in win 904 då kanske?
har en dold 5.25 och ett fantastiskt chassi som består av enbart glas o metall vad jag kan se
https://www.in-win.com/en/gaming-chassis/904-PLUS

Får inte in min kylare då, men snyggt var det

Visa signatur

Permalänk

Har kikat lite på Define-serien och visst den fyller i många av mina kriterier. Hur är ventilationen i det, för er som har dem? Hittar förresten inte skillnaden på vanliga R5 och R5 Blackout edition, vad är det för skillnad?

Kollade en recension på Inet, verkar som det är svårt att få in en GTX 110 från Corsair. Har som sagt en H115i och detta lär kanske också bli en del huvudbry kanske?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av S-FighterPilot:

Hej på er!

Funderar på att pensionera mitt nuvarande chassi då det är något otympligt och tänkte då gå tillbaka till miditower. Men vilket ska man ha egentligen? Ska man ha härdat glas? Har tittat lite på "Phanteks Entho Evolv ATX Tempered Glass" men läste någonstans här på forumet att ventilationen är inte en höjdare i det. Har också en 5.25" BluRay-spelare som jag antingen måste köpa en extern burk till eller hitta något passande chassi som åtminstone har en 5.25"-plats.

Förslag mottages med glädje!

Hade ett EVOLV mATX förut och är missnöjd. Körde custom vattenkylning i det förvisso men det var ändå ingen rolig upplevelse. Dels så är det krångligt att bygga i med vattenkylningen och sen är ventilationen i toppen kass. Dom små hålen är väldigt snålt tilltagna och köra utblås i taket är bara att glömma, hade skippat EVOLV, finns bättre chassin. R5 är ett solidt val.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk

R5! Plats för 140 mm fläktar överallt. Bra luftventilation. Gott om lagringsplatser. Plats för optisk enhet.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av S-FighterPilot:

Stöd för vattenkylning (handbyggd) kan nog vara rätt bra, men vet inte när man ska få tid och kapital till att gå in i den djungeln så det är kanske bara värt att vänta med att skaffa ett sådant chassi.

Om du är inne på vattenkylning så är Define S förberett för det i form av skenor för reservoar osv. men den saknar tyvärr plats för optisk läsare. R5 är inte heller lika anpassningsbart i form av extra fläktar, radiator osv. eftersom den har hårddiskvaggor och liknande som hindrar luftflödet och är i vägen för extra fläktar vilket kan vara bra att tänka på om god ventilation är viktigt för dig.

Du blir nog nöjd oavsett vilken du väljer och R5an är knappast ett dåligt val, det beror lite på vad man har för önskemål och ibland måste man kompromissa med vissa saker.

Visa signatur

FD North | Gigabyte B650 AORUS Elite AX v2 | 9800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Corsair Vengeance 6000MHz CL30 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | LG 42" C4

Permalänk

@S-FighterPilot: Ventilationen på mitt R4 är helt ok. Jag har dock stoppat in några extra fläktar där. Skillnaden mellan R5 och Blackout är att Blackout är helt svart inuti medan den vanliga R5an har lite vita inslag.

Permalänk
Medlem

BeQuiet har många fina chassin också

Det i sign är jag väldigt nöjd med!

Vet att de har midi tower etc också så kika lite på deras, tror etc Inet har BeQuiet i sortimentet

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Skrivet av Extremaz:

BeQuiet har många fina chassin också

Det i sign är jag väldigt nöjd med!

Vet att de har midi tower etc också så kika lite på deras, tror etc Inet har BeQuiet i sortimentet

Silent base 800 verkade rätt bra, men takventilationen fick mig att välja bort den.

Är det någon som har någon erfarenhet av NZXT H440?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

@S-FighterPilot:
Chassi är svårt att rekommendera.
Det vi tycker är snyggt tycker du är fult.etc.etc.
Det bästa är att gå på sin magkänsla.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Skrivet av Mange43:

@S-FighterPilot:
Chassi är svårt att rekommendera.
Det vi tycker är snyggt tycker du är fult.etc.etc.
Det bästa är att gå på sin magkänsla.

Så sant så sant. Ville bara ha lite feedback från ägare som kanske har ett miditower av de jag tittar på

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@S-FighterPilot:
Vill du ha ett chassi med funktion och ljuddämpning före utseende, kollar du på Fractal Design R5/S osv

Vill du ha ett chassi med utseende och design i fokus så kör du på något med Tempered Glas, tex Phanteks Evolve som du redan kikat på.

Har själv ett Phanteks Evolve ATX TG och Chassit är så snyggt och riktigt bra byggkvalitet. Nackdelarna är att det inte är ljuddämpat samt har dåligt luftflöde (har moddat mitt chassi så det ger fullt luftflöde). Ska du bara köra en AiO-kylare är detta dock inget problem så länge du sätter radiatorn i fronten.

Permalänk
Medlem

håller med om att välja chassi kan vara bland det svåraste vid ett datorbygge. det tycks alltid finnas något vara något som saknas som finns på en annan modell o vice versa. valde ett define r5 över define s. dels för att det va bättre pris under black friday rea, dels arr jag då inte va redo att slänga bort den optiska läsaren. men sanningen är att jag inte har använt den optiska läsaren sedan dess. kommer inte bli en faktor nästa gång. Define R5 är tyst vid vila men under spelande får min noctua d15 varva på och blir rätt ljudlig. kan kanske hjälpas om man köper några fler fläktar men dom som medföljer räcker inte till

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk

Tack för era svar, det blir nog ett R5 för mig då. Det är det som verkar bocka i de flesta av mina kriterier i alla fall

Visa signatur

Permalänk

@S-FighterPilot: Du kommer blir stormnöjd med ett R5. Mycket bra chassi. Använder både Define R4, Define R5 och Define C själv. Måste få lov att säga att R5 vinner och är bäst till mina ändamål eftersom Define C tenderar att bli varmast tillsammans med ett grafikkort trots utmärkt chassiventilation.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

Jag har också gått från det där med megachassin som man bryter ryggen av sig var gång man ska flytta på dem eller göra rent bakom osv. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3492557 är jag jättenöjd med.. tillräckligt liten och ändå lagom luftigt. Itx chassi dock så.. det bör man tänka på

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |