Går inte att starta Windows - måste gå via CMD.exe

Permalänk

Går inte att starta Windows - måste gå via CMD.exe

Hej!

Köpte ny dator under sommaren och fick idag varning av McAfee att det fanns virus, gjorde en scanning som hittade en virus-fil. Den gick inte att ta bort så jag provade att hämta hem Malwarbytes som hittade ett 50-tal filer som de ville sätta i karantän. Sagt och gjort - filerna i karantän och startade om datorn.. 

Nu till problemet. När jag startar datorn så kommer inloggningsbilden upp men innan jag hinner göra något så blir hela skärmen svart och det enda som syns är CMD.exe i ett fönster. Jag lyckas förvisso lyckas starta datorn genom att skriva Explorer.exe. Men det känns som något är fel, trasigt, mysko och inte bra.. 

Någon som har koll på läget? Är datorn fortfarande smittad? Vad kan jag göra för att undvika att varje gång hålla på enligt ovanstående?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ViktorK86:

Hej!

Köpte ny dator under sommaren och fick idag varning av McAfee att det fanns virus, gjorde en scanning som hittade en virus-fil. Den gick inte att ta bort så jag provade att hämta hem Malwarbytes som hittade ett 50-tal filer som de ville sätta i karantän. Sagt och gjort - filerna i karantän och startade om datorn.. 

Nu till problemet. När jag startar datorn så kommer inloggningsbilden upp men innan jag hinner göra något så blir hela skärmen svart och det enda som syns är CMD.exe i ett fönster. Jag lyckas förvisso lyckas starta datorn genom att skriva Explorer.exe. Men det känns som något är fel, trasigt, mysko och inte bra.. 

Någon som har koll på läget? Är datorn fortfarande smittad? Vad kan jag göra för att undvika att varje gång hålla på enligt ovanstående?

Man kan väl misstänka att någon av filerna som sattes i karantän var viktig för att Windows ska fungera.

Gällande vad som bör göras så skulle jag säga att om du nu haft någon form av virus i systemet så är en ren installation av Windows egentligen det enda riktiga alternativet.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

@evil penguin: Tack för den snabba återkopplingen.

Jag gjorde en systemåterställning och då går Windows att starta.
Kör jag på nytt en scan i McAfee så hittar den inget virus, går det att lita? Att man är virusfri?

Permalänk
Skrivet av ViktorK86:

@evil penguin: Tack för den snabba återkopplingen.

Jag gjorde en systemåterställning och då går Windows att starta.
Kör jag på nytt en scan i McAfee så hittar den inget virus, går det att lita? Att man är virusfri?

Nej, kan finnas kvar, då du återställde. Vanligen så skulle jag inte ta in att installera om datorn, då det inte är en lösning på problemet.

Men nu skulle jag nog säga att det är en idea att installera om. Och att ha UAC aktiverat, kolla på allt du installerar, plus att använda skydd till webbläsaren när du surfar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ViktorK86:

Hej!

Själv undrar man ju hur du lyckades få så mycket virus och skit på så kort tid...

Permalänk

Vänligen ladda ner Farbar Recovery Scan Tool och spara den på skrivbordet.

OBS: Du måste köra version kompatibel med ditt system. Om du är osäker på vilken version gäller för ditt system ladda dem båda och försök och köra dem. Endast en av dem kommer att köras på ditt system som kommer att vara den rätta versionen.

[LIST]
[*] Högerklicka för att köra som administratör (XP-användare klickar Kör efter mottagandet av Windows Security Varning - Öppna fil). När verktyget öppnas klickar du på Ok
[*] Tryck Scan knappen.
[*] Det kommer att producera en logg som heter FRST.txt i samma katalog verktyget körs från.
[*] Kopiera och klistra loggarna tillbaka hit.
[*] Första gången verktyget körs den genererar en annan log ( Addition.txt - som också finns i samma katalog som FRST.exe / FRST64.exe). Vänligen också klistra loggarna tillsammans med FRST.txt in ditt svar.