Parallellkoppla 2st 8ohms högtalare med 2st 6ohms i receiver

Permalänk
Medlem

Parallellkoppla 2st 8ohms högtalare med 2st 6ohms i receiver

Hej.

Har googlat runt en massa, men är fortfarande något ovetande om detta funkar eller ej.

Har en Pioneer VSX-819H receiver med klipsch rf-82 mk2 golvhögtalare. Och häromdagen hittade jag min farsas gamla golvhögtalare så tänkte de skulle va kul att koppla in dessa också och köra alla samtidigt.
Dessa golvhögtalare är ett par B.I.C Venturi formula 4W med en impedans på 6 ohm medan rf-82:orna har en impedans på 8 ohm.

Jag tänkte köra rf-82:orna i speakers A och formula 4:orna i B, och alltså spela dessa samtidigt (A+B)
Va landar den lägsta impedansen på om jag kör detta, är det för lätt motstånd för min receiver som kommer leda till överhettning eller andra skador?

Det jag hitta i manualen på receivern var att man kan använda högtalare med en impedans mellan 6-16ohm och att om man väljer SP>AB läget som jag tänkt köra så ställs de främre högtalarna in på mellan 12 och 16 ohm (?) Det är detta jag inte får någon klarhet alls i vad som menas.

Tackar på förhand!

Mvh

Permalänk
Medlem

2 Parallella högtalare ger 4 ohms motstånd dvs din förstärkare måste höja strömmen för att driva lasten. Detta förutsätter helt resistiva högtalare vilken dom flesta inte är ty både spolar och kondingar i delningsfiltert. Dessutom är dom troligen INTE 8 ohm genom hela frekvensområdet.

Pioneer VSX-819H har ju 7 st förstärkare använd dessa så slipper du oro dig. Lycka till!

Permalänk
Medlem

@roev: Om du parallellkopplar 1st 8ohm högtalare med 1st 6ohm blir impedansen 3,4 ohm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roev:

2 Parallella högtalare ger 4 ohms motstånd dvs din förstärkare måste höja strömmen för att driva lasten. Detta förutsätter helt resistiva högtalare vilken dom flesta inte är ty både spolar och kondingar i delningsfiltert. Dessutom är dom troligen INTE 8 ohm genom hela frekvensområdet.

Pioneer VSX-819H har ju 7 st förstärkare använd dessa så slipper du oro dig. Lycka till!

Skrivet av NoWin:

@roev: Om du parallellkopplar 1st 8ohm högtalare med 1st 6ohm blir impedansen 3,4 ohm.

Allright, jag skippar detta och kör surround istället
Tack för svar!