Nya HP Microserver Gen8

Permalänk
Skrivet av Danne:

Annars kan du alltid köra ESXi.

Kikade på en lång video om att sätta upp sin labbmiljö med ESXI 6 och allt var precis det jag behöver.
Något som var lite oklart är att det verkade som att man endast hade en test version av licensen och behövde skaffa fullversionen efter 60 dagar. Vet du om detta stämmer ?

Mvh David

Permalänk
Medlem

Hmm. Körde in SPP 2017.04.0 och sedan 2017.07.01 på en gen8 direkt från kartong.

Ändå står det att jag har HP iLO 2.50 som version? Borde inte 2.54 följt med i SPP 2017.07.01?

Jag valde automatiskt på allt under själva installationerna av HP SPP.

Kan man på något smidigt sett se så man verkligen har alla senaste uppdateringar till firmware/software?

Dynamic Smart Array B120i Controller 6.00 Embedded
HPE Ethernet 1Gb 2-port 332i Adapter 20.6.41 Embedded
iLO 2.50 Sep 23 2016 System Board
Intelligent Platform Abstraction Data 0.00 System Board
Intelligent Provisioning 1.63.192 System Board
Redundant System ROM J06 11/02/2015 System Board
Server Platform Services (SPS) Firmware 2.2.0.31.2 System Board
System Programmable Logic Device Version 0x06 System Board
System ROM J06 11/02/2015 System Board
System ROM Bootblock 02/04/2012 System Board

Name Description Version
b57nd60a.sys broadcom netxtreme gigabit ethernet ndis6.x unified driver. 20.6.0.4
be2iscsi.sys emulex iscsi storport driver (x64) 10.7.110.6
BXVBDA.SYS qlogic gigabit ethernet vbd 7.12.31.105
cissesrv.exe hp smart array sas/sata notification service 6.46.0.64
CPQIMLV.EXE integrated management log viewer for windows 7.8.0.0
evbda.sys qlogic 10 gige vbd 7.13.65.105
HpAHCIsr.sys hp smart array sata raid controller driver 6.18.0.64
hpcisss2.sys smart array sas/sata controller storport driver 6.28.0.64
hpcisss3.sys smart array sas/sata controller storport driver 6.12.0.64
HPDIAGS.EXE insight diagnostics 10.60.2116.0
hponcfg.exe hp lights-out online configuration utility 5.0.0.0
hpqams.exe hpe proliant agentless management service 10.70.0.0
hpqilo3chif.sys ilo 3/4 channel interface driver 3.30.0.0
hpqilo3core.sys ilo 3/4 core driver 3.30.0.0
hpsa2.sys dynamic smart array sas/sata controller storport driver 62.16.0.64
hpsa3.sys dynamic smart array sas/sata controller storport driver 6.8.2.64
HPSMHD.EXE hp system management homepage 7.6.1.9
HPTapeDriverVersion.dll hpe storeever tape drivers for windows 4.2.0.0
lsi_sas2.sys lsi sas gen2 driver (storport) 2.68.64.0
ProLiantMonitor.exe proliant monitor service 3.30.0.0
ql40xx.sys qlogic iscsi storport miniport driver 2.1.6.10
ssa.exe smart storage administrator 3.10.3.0
ssacli.exe smart storage administrator command line interface 3.10.3.0
ssaducli.exe smart storage administrator 3.10.3.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av 56KV90:

Hmm. Körde in SPP 2017.04.0 och sedan 2017.07.01 på en gen8 direkt från kartong.

Ändå står det att jag har HP iLO 2.50 som version? Borde inte 2.54 följt med i SPP 2017.07.01?

Jag valde automatiskt på allt under själva installationerna av HP SPP.

Kan man på något smidigt sett se så man verkligen har alla senaste uppdateringar till firmware/software?

2.50 är senaste iLO i SPP.

Om du vill installera iLO 2.54 så får du ladda ber den från HPes hemsida.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk

Har hittat begagnade 8Gb Ram-stickor på blocket, denna modell https://www.komplett.se/product/499271#

Vet ni om den passar i Micro Server Gen8 ?

Mvh

Permalänk
Medlem

@TheNewsV2: Under raden "Egenskaper" på kompletts produktsida går att läsa "registrerad" (även av produktnamnet där "R":et står för just "registered"; oregistrerade minnen brukar sluta med "U" exempelvis PC3-10600U), och den typ av minnen som stöds av Microserver Gen8 är oregistrerade minnen. Även om det är ECC-minnen så kommer dessa alltså inte att fungera ihop med Microserver Gen8.

Saken är att registrerade minnen kan vara väldigt lockade, på grund av dess ofta mycket lägre pris jämfört med oregistrerade minnen. Så man bör hålla utkik för detta, speciellt när man är ute och kollar begagnade stickor

Visa signatur

PC: Ryzen 7 1700@3,8Ghz@1,25V - G.Skill Trident Z 2x16GB@2933MhzCL14 - 2TB+256GB+128GB SSDs - Palit GTX 1080 Ti SJS (Undervolt, 1810MHz@0.895V)
Skärmar: Acer XV273K (27" 4k@120Hz) + Philips 349P7FUBEB (34" 3440x1440@100Hz) + 2x Dell U2415 (1920x1200@60Hz)
NAS: HP ProLiant MicroServer Gen8 - 8TB+4TB+3TB+2TB

Permalänk

@darkonyx: Fasen det var det jag trodde...
Jaha, bara att leta vidare .

Tack !

Permalänk
Medlem

@TheNewsV2: Ingen fara! När du kollar minnen, kan de som passar Microserver Gen8 också kallas unbuffered (som "U":et faktiskt står för). Vet dock inte hur kompatibla icke-HP minnen är med moderkortet, och när minnena är såpass dyra (jämfört med icke-ECC eller ECC-registrerade/buffrade minnen) bör man göra research innan man bestämmer sig för de man ska införskaffa.

Visa signatur

PC: Ryzen 7 1700@3,8Ghz@1,25V - G.Skill Trident Z 2x16GB@2933MhzCL14 - 2TB+256GB+128GB SSDs - Palit GTX 1080 Ti SJS (Undervolt, 1810MHz@0.895V)
Skärmar: Acer XV273K (27" 4k@120Hz) + Philips 349P7FUBEB (34" 3440x1440@100Hz) + 2x Dell U2415 (1920x1200@60Hz)
NAS: HP ProLiant MicroServer Gen8 - 8TB+4TB+3TB+2TB

Permalänk

Det är ingen som uppgraderat sin MicroServer Gen8 med 16gb Ram nyligen och vill sälja sin 4gb sticka ? .

Har inte så mycket till Ram-budgeten denna månad pga mycket utgifter så 8 Gb totalt är ju bättre än 4 Gb .

Permalänk
Avstängd

Någon som vet om det finns någon adapter att köpa för att montera en 4-pin fläkt till denna server? Vet att det postats en adapter förut, men hittar ej nu när jag söker i tråden.

Permalänk
Skrivet av TheNewsV2:

Det är ingen som uppgraderat sin MicroServer Gen8 med 16gb Ram nyligen och vill sälja sin 4gb sticka ? .

Har inte så mycket till Ram-budgeten denna månad pga mycket utgifter så 8 Gb totalt är ju bättre än 4 Gb .

Jag bör ha en någonstans. Är dock i flyttarsvängen. Ska kika och se om jag hittar den ikväll.

Permalänk

@danielsan123: Toppen !

Gör så

Mvh David

Permalänk
Medlem

Jag kör med en SSD I första hårddiskslotten där jag har installerat Windows Server 2016.
Nu satte jag precis i en 3TB WD Red disk I slot #2, och jag har skapat en array så den syns.

Men i OS:et, när jag ska initialisera disken, den vill att jag väljer mellan MBR (master boot record) eller GPT (GUID Partition Table), vilken bör jag använda?

Jag kommer inte spegla några diskar i min server. Den första 3tb blir "solo" och den andra kommer också agera "solo"

Edit
Läste på lite om MBR vs GPT https://www.howtogeek.com/193669/whats-the-difference-between... och GPT verkar ju vara valet här.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Det var någon som köpte en sån här:
https://www.dustinhome.se/product/5011030380/tougharmor-25-sa...

Jag har desvärre glömtbort vem, min fråga är iaf passade den?

Visa signatur

Permalänk

Jag har tänkt ett tag att köpa denna kalaslåda, har lite funderingar jag hoppas någon har svaret på.

• Går det köra OS från sd-kortplatsen? Om ja, hur snabb läs/skrivhastighet kort bör jag köpa? Hur snabb anslutning har kortplatsen?

• Hur stora kort får plats i pci-platsen? Klurar på eventuellt sätta i ett GT1030LP, skulle det passa tror ni?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av supercarl:

Jag har tänkt ett tag att köpa denna kalaslåda, har lite funderingar jag hoppas någon har svaret på.

• Går det köra OS från sd-kortplatsen? Om ja, hur snabb läs/skrivhastighet kort bör jag köpa? Hur snabb anslutning har kortplatsen?

• Hur stora kort får plats i pci-platsen? Klurar på eventuellt sätta i ett GT1030LP, skulle det passa tror ni?

Tack på förhand.

Köra OS från SD-kort är inte att rekommendera pga. SD-kort kan "raderas" osv.
Men går gör det, men inget som rekommenderas.

PCI-platsen är low-profile så så stort kort får plats som har benämnt low-profile.

Innan du trycker in ett grafikkort tänk på att PSU:n är endast 200w, denna går dock att uppgradera till 300w om man så önskar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av supercarl:

Tack på förhand.

varför inte boota från USB?! eller vilket OS har du tänkt köra?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

@mats42: Den är väl egentligen inte så intressant med tanke på att den saknar stöd för ECC, eller?

Det är väl lite oklart hur det är med det.
Servern kräver ECC för att boota.
Den bootar med den processorn så frågan är om det är Intel som inte har dokumenterat stödet eller om du "bara" har ECC mellan minne oc h chipset.

Sen är det alltid en kompromis någonstans. I det här fallet håller man ner TDP och saknar ev ECC

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Hej!
Vet inte om om denna fråga har besvarats tidigare i tråden, men behöver man byta till en bättre kylare om man uppgraderar processorn till en E3 1265L V2? Isåfall vilken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sirresnake:

Hej!
Vet inte om om denna fråga har besvarats tidigare i tråden, men behöver man byta till en bättre kylare om man uppgraderar processorn till en E3 1265L V2? Isåfall vilken?

Du kan avaktivera Turboboost så är du safe.
Det finns annars en annan kylare som klarar av upp till 65w för Microserver.
Jag kör på den och då ligger min server på:
47-56c när jag inte har någon load dvs plex, torrent osv kör i bakgrunden men det maxar inte.
Normaltemperatur helt enkelt.

När jag stressar den med Prime95 så går den upp till 78c
Dvs helt ok för en passivtkyld server.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Du kan avaktivera Turboboost så är du safe.
Det finns annars en annan kylare som klarar av upp till 65w för Microserver.
Jag kör på den och då ligger min server på:
47-56c när jag inte har någon load dvs plex, torrent osv kör i bakgrunden men det maxar inte.
Normaltemperatur helt enkelt.

När jag stressar den med Prime95 så går den upp till 78c
Dvs helt ok för en passivtkyld server.

Tack för ditt svar
Har du möjlighet att länka till kylaren? Alternativt skriva namnet på den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sirresnake:

Tack för ditt svar
Har du möjlighet att länka till kylaren? Alternativt skriva namnet på den?

https://www.lambda-tek.com/shop/

Där köpte jag den iaf, får kolla namnet inom kort

Direktlänk till den:
https://www.lambda-tek.com/shop/?region=GB&prodID=B3698829

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Går fläkten i Gen8 nånsin över 6%? Jag kollar i iLO (via webbläsaren) och Fan står alltid på 6%.

i Power Regulator Settings, ska man låta den stå på default (Static high performance) eller ska man sätta den till något annat?

Ser mina temps bra ut? Det enda jag gjort är att sätta i en 4gb pinne extra. Plus 1ssd och 1Wd red 3tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

https://www.lambda-tek.com/shop/

Där köpte jag den iaf, får kolla namnet inom kort

Direktlänk till den:
https://www.lambda-tek.com/shop/?region=GB&prodID=B3698829

Tack så mycket!

Jädrans dyr kylare dock! 118 pund

Permalänk
Medlem
Skrivet av 56KV90:

Går fläkten i Gen8 nånsin över 6%? Jag kollar i iLO (via webbläsaren) och Fan står alltid på 6%.

i Power Regulator Settings, ska man låta den stå på default (Static high performance) eller ska man sätta den till något annat?

http://i63.tinypic.com/11grhxv.jpg

Ser mina temps bra ut? Det enda jag gjort är att sätta i en 4gb pinne extra. Plus 1ssd och 1Wd red 3tb

http://i68.tinypic.com/6ygn44.jpg

Ja, alltså dom där tempen ser bra ut.
Värt att tänka på är att CPU temp inte är Core temp utom är sensorn brevid socketen.
För core temp ladda ner openhardwaremonitor:
http://openhardwaremonitor.org/

Gällande fläkten så kan du sätta fläkten på låg, mellan och hög (kommer inte ihåg exakt vad alternativen heter i BIOS) och utifrån det du beskriver så låter det som att du har den på låg.
Jag skulle rekommendera dig att ha på mellan, om du inte tycker den låter för mycket då.
Mellan så går den ner till ca 20% av default och man får en mer jämn tempratur på kortet.

Temp är egentligen inge intressant om du inte maxar servern.
Ladda ner Prime95 http://www.majorgeeks.com/files/details/prime95.html
Kör på inställningen som heter Small FFTs (den som är högst upp på pop-up rutan)

Kör det i minst 40min och sedan postar du temp från iLO.
Kolla även hur tempen stiger i Hardwaremonitor och posta det med.

Du behöver inte oroa dig om tempen går upptå, för det spelar faktist ingen roll, iLO kommer stänga av sig om det blir för varmt, men så varmt ska det inte bli.

Jag kan ockås göra lika imorgon och posta här så får du se hur mina temps är, men skulle faktist vara intressant om du gjorde det med så man kan jämföra.
Har du en E3-1265l v2 med?

Edit:
Allt gällande Power skall vara på High för att man ska få ur all prestanda.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sirresnake:

Tack så mycket!

Jädrans dyr kylare dock! 118 pund

Ja, den kostar.
Men om du sätter fläkten på mellan läget och stänger av Turboboost så kan du köra ändå - inga problem.

Kör en koll bara i 40min med prime95 för att säkerhetsställa att den inte blir för varm.
http://www.majorgeeks.com/files/details/prime95.html
Kör Small FFTs (valet högst upp i pop-upen) så att du får rättvist resultat.

Och se till att du kollar temp med OpenHardwareMonitor så att du kan se core temps. (det ser man inte i iLO)

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Calby:

Ja, den kostar.
Men om du sätter fläkten på mellan läget och stänger av Turboboost så kan du köra ändå - inga problem.

Kör en koll bara i 40min med prime95 för att säkerhetsställa att den inte blir för varm.
http://www.majorgeeks.com/files/details/prime95.html
Kör Small FFTs (valet högst upp i pop-upen) så att du får rättvist resultat.

Och se till att du kollar temp med OpenHardwareMonitor så att du kan se core temps. (det ser man inte i iLO)

Läste någonstans att denna skulle funka: https://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/164608-akasa...

Har beställt en, får se hur temperaturen ser ut med Xeon E3-1230V2 och turbo boost igång. Man måste kapa bort två utav armarna på kylaren för att få den att passa.

Visa signatur

[ASUS P9X79] [Corsair RM850i] [Corsair 32GB DDR3 1600mhz] [i7 3930K] [Noctua NH-D14] [Gainward GTX 1080 "GLH" Golden Sample 8GB GDDR5X][Sandisk 256GB][Fractal Design Define S]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niklashog:

Läste någonstans att denna skulle funka: https://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/164608-akasa...

Har beställt en, får se hur temperaturen ser ut med Xeon E3-1230V2 och turbo boost igång. Man måste kapa bort två utav armarna på kylaren för att få den att passa.

Hmm, då ligger den inte 100% Ann.
Men du kan ju pröva, men innan du beställer den kylaren pröva med originalkylaren först och se varg tempen hamnar om du skulle ligga kring 80-85c vid 100% load så är det ju helt ok ändå.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niklashog:

Great! Skulle du kunna om du får tid att PM:a mig resultaten och berätta hur de gick med modifieringen?

Permalänk
Skrivet av Calby:

Köra OS från SD-kort är inte att rekommendera pga. SD-kort kan "raderas" osv.
Men går gör det, men inget som rekommenderas.

PCI-platsen är low-profile så så stort kort får plats som har benämnt low-profile.

Innan du trycker in ett grafikkort tänk på att PSU:n är endast 200w, denna går dock att uppgradera till 300w om man så önskar.

Ja, Lågprofil vet jag, jag tänkte mer på hur tjockt kort som får plats, 1slot vet jag men tänker så kylningen får plats. Kortet jag kollat på tar 30W så är på gränsen som du säger.

Skrivet av Mr_Lazy:

varför inte boota från USB?! eller vilket OS har du tänkt köra?

Jag hade en förutfattad idé om att det i princip skulle vara likadant som att boota från usb men spara in på en usb och ha den till annat. HPE har ju något de kallar Flash media kit på 32gb.
Inte bestämt något os än men har 4 olika lagringsdiskar jag ska sätta in så tänkte ha OS på separat SD eller usb. Tips på lättvikts os?