Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Går min Xeon E3-1265l v2 för varmt?

Hej,
Jag har en Xeon E3-1265l v2 i min Hpe Microserver Gen8 ( https://www.dustinhome.se/product/5010890207/proliant-microse... )
Den har en passiv CPU-kylare och endast en utblåsfläkt i bak på servern.

Så här ser min CPU-kylare ut:

Så här ser den ut idle, eller den är inte riktigt idle då den kör Transmission, SMBshare, Flexget, Plex osv men CPU:n är på omkring 3-10%.
Den går aldrig under 3% i "idle", utom hoppar runt kring 3-10%.
Fläkten står på 29% enligt BIOS/iLO.

Här har jag kört SmallFFTs test i Prime95 i ca 45 min och det verkar ha stabilitserat sig, fläkten va på 50% enligt BIOS/iLO

P.S Är tempraturerna för ojämna per kärna? När man maxar den så verkar dom nästan vara identiska per core, men när man kör idle-ish så verkar den varierar mellan core'sen.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

~75°C är högt, men inte för högt (överklockningsguiden rekommenderar max 85°C). Prime95 belastar dessutom CPUn onormalt mycket, så du lär inte komma upp i så hög temperatur annars. Och ja, det är helt normalt att temperaturen skiljer lite mellan kärnorna t.ex. för att heatspreadern inte sitter 100%.

Permalänk
Medlem

@perost: okej, ända jag kan tänka på är att sätta om kylaren för att se om de hjälper men som att den är passiv så lär de förmodligen inte göra någon skillnad som att den ligger tämligen lågt i idle som de är nu eller?

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

@perost: okej, ända jag kan tänka på är att sätta om kylaren för att se om de hjälper men som att den är passiv så lär de förmodligen inte göra någon skillnad som att den ligger tämligen lågt i idle som de är nu eller?

Om du inte misslyckats totalt med att montera den så lär det som du säger inte hjälpa så mycket att montera om den, det blir nog helt enkelt inte mycket bättre än så där med en passiv kylare. Om du vill få ner temperaturen så kan du försöka modda dit en fläkt på kylaren, men temperaturerna är som sagt acceptabla som det är.

Permalänk
Medlem

Det där är ju inte högt. 75C är ju hur lugnt som helst.
Dom trottlar sällan fören vid 100C oavset.

Min Core i3 4360 3.7Ghz når ju över 80C med en NH-U12P utan fläkt. Basen blir inte nämnvärt varm men det värdelösa pastan intel använder får temperaturerna att dra iväg i bland upp mot 90C i saker som prime95 och intel linpack så 75C skulle jag säga är lågt.
Annars ligger jag inte mycket över 60C passivt vid load, idel är meningslöst men 33C ligger servern på nu.

Du kommer aldrig nära 75C i vanliga server laster då prime95 och intellinpack anvädner AVX instruktionsettet och processorn ökar Vcoren när AVX* laster körs, det är så dom är designad.

Alternativ sänker dom frekvensen istället, vissa Xeon är designade så istället.

Ända jag ser i tråden är någon som försöker fixa nåt som inte är ett problem.

Problemet är snarare TS och folk som tror att nåt är fel.

Working as intended skulle jag vilja säga.

Permalänk
Medlem

Bytte precis moderkort ca 2h sedan och då bytte jag även kylpasta till MX4 från Noctua och nu går den något varmare.

Alla cores ligger på ca 76 - 80c efter 45min stresstest med Prime95 precis lika som ovan.

Är det någon form av "inbärnning" på pastan? Tänkte för, MX4 ska ju vara bättre som jag förstod det.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V