Permalänk

Ny dator

Hej!

Är ute efter en ny dator då min laptop är inne på sina sista dagar, och nu tänkte jag köra på en stationär istället. Jag behöver inte köpa SSD/hårddisk, och jag har en skärm som duger samt tangentbord och mus. Windows har jag redan också. Jag behöver inte spela de nyaste spelen på högsta inställningar eller så, men jag vill fortfarande kunna spela Witcher 3, Overwatch och spel med liknande krav utan lagg. Så billigt som möjligt, gärna med möjlighet att uppgradera i framtiden. En budget på kanske 6000?

Ett annat önskemål, om det inte blir för dyrt, är att kunna köra GPU passthrough med den så jag kan ha Linux som host OS och Windows virtualiserat. Skulle detta medföra ett mycket högre pris?

Jag har absolut noll koll på hårdvara, men jag tänkte försöka bygga själv iallafall.

Tack på förhand!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Burkmannen:

Hej!

Är ute efter en ny dator då min laptop är inne på sina sista dagar, och nu tänkte jag köra på en stationär istället. Jag behöver inte köpa SSD/hårddisk, och jag har en skärm som duger samt tangentbord och mus. Windows har jag redan också. Jag behöver inte spela de nyaste spelen på högsta inställningar eller så, men jag vill fortfarande kunna spela Witcher 3, Overwatch och spel med liknande krav utan lagg. Så billigt som möjligt, gärna med möjlighet att uppgradera i framtiden. En budget på kanske 6000?

Ett annat önskemål, om det inte blir för dyrt, är att kunna köra GPU passthrough med den så jag kan ha Linux som host OS och Windows virtualiserat. Skulle detta medföra ett mycket högre pris?

Jag har absolut noll koll på hårdvara, men jag tänkte försöka bygga själv iallafall.

Tack på förhand!

Riktigt goda uppgraderingsmöjligheter här:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10717028/

Moderkortet funkar med nya processorer i 4 år och är tillräckligt bra för att även klara av mer strömkrävande processorer, RAM går att dubblera framöver och grafikkortet kan så klart bytas ut i framtiden.

Permalänk
Skrivet av anon99339:

Riktigt goda uppgraderingsmöjligheter här:

Tack!

Hur är det med ljudkort och sånt? Duger det som är integrerat i moderkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burkmannen:

Hur är det med ljudkort och sånt? Duger det som är integrerat i moderkortet?

Tumregeln är väl att behöver du fråga så duger det integrerade. De integrerade är rätt bra nu för tiden, och det är mest bara om du har väldigt höga krav på ljudkvalitén eller behov av funktionalitet som det integrerade saknar som du kan behöva köpa ett separat ljudkort eller annan ljudlösning.

Permalänk

Jag har forskat lite och har pratat med ett par grabbar som verkar kunna en del om just GPU passthrough och jag fick höra att Ryzen samt B350 chipsets har en del buggar och begränsningar när det gäller VFIO. Jag har nu landat på den här listan:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10717790/

Den är lite över min budget men jag funderar på att slå till på den ändå. Är det någon som har några invändningar eller tips? Jag bytte ut chassit också då jag helst inte vill ha en massa fönster och sånt.

Tack!

Permalänk

Ytterligare en fråga, är datorn som jag listade ovan framtidssäker? Hur länge kan jag anta att den håller utan att behöva uppgradera saker som processor och moderkort?

Har också fått höra att en ny generation av Intel kommer ut snart, är det värt att vänta, eller kommer de nya processorerna vara mycket dyrare?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Burkmannen:

Jag har forskat lite och har pratat med ett par grabbar som verkar kunna en del om just GPU passthrough och jag fick höra att Ryzen samt B350 chipsets har en del buggar och begränsningar när det gäller VFIO. Jag har nu landat på den här listan:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10717790/

https://www.inet.se/kundvagn/bild/10717790/

Den är lite över min budget men jag funderar på att slå till på den ändå. Är det någon som har några invändningar eller tips? Jag bytte ut chassit också då jag helst inte vill ha en massa fönster och sånt.

Tack!

Skulle rekommendera Fractal Design Define C istället, du använder ändå den medföljande kylaren och ett kort nätaggregat så då är det skönt att ha en slankare låda som inte innehåller massor av luft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burkmannen:

Ytterligare en fråga, är datorn som jag listade ovan framtidssäker? Hur länge kan jag anta att den håller utan att behöva uppgradera saker som processor och moderkort?

Nej, den är i stort sett redan föråldrad. En 7600 har bara fyra kärnor utan HT och ingen möjlighet till överklockning, så den är redan lite klen. Ska du köpa en dator nu så kör på t.ex. en Ryzen 1600 istället.

Skrivet av Burkmannen:

Har också fått höra att en ny generation av Intel kommer ut snart, är det värt att vänta, eller kommer de nya processorerna vara mycket dyrare?

Ja, nästa generation kommer om två veckor. i5 7600K kommer prestandamässigt att ersättas av i3 8350K som förväntas kosta ~2000kr, medan 8600K förväntas kosta runt 2900kr men har då 6 kärnor istället för 4 som 7600K har. Se denna nyhet.

Permalänk

Hmm. Det är så många valmöjligheter. Jag funderar på att gå Ryzen ändå och anta att de kommer att fixa buggarna i KVM och Xen i framtiden. Det känns också som att priset går upp och upp hela tiden, men jag gillar inte att kompromissa allt för mycket.

Vad säger ni om den här?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10722001/

Det här är väl iallafall maxtaket på min budget, egentligen en ganska bra bit över vad jag hade planerat.

Jag har valt att köra med 8GB istället för 16GB, för jag kan väl bara köpa 8GB till när jag väl behöver det? Försöker spara in så mycket det går. Ang. Fractal Design Define C så var den dyrare än Fractal Define R4, så jag känner inte att det är värt att lägga mer pengar på det när R4an ändå är på rea. Jag valde också att lägga till en skärm då den var på rea och jag känner att det skulle vara bra att byta upp sig (speciellt från 60 Hz) när jag ändå skaffar en ny dator.

Så vad säger ni om den här? Några invändningar? Hur funkar det med överklockning på 1600, spelar moderkortet någon roll? Måste jag skaffa en bättre kylare? Jag såg ganska bra resultat på 4GHz, men det kanske man inte kommer upp i utan bra kylning?

Tack så jättemycket för all hjälp hittils. Vet att jag velar fram och tillbaka, men jag har sån beslutsångest.