Brobergslakrits.se Legit?

Permalänk
Medlem

Brobergslakrits.se Legit?

Någon som vet om denna sida är legit?

Hittade en snygg jacka men mina skam impulser började tjuta. Har ni elelr någon ni känner köpt därifrån?

http://www.brobergslakrits.se/m%C3%B6rkgr%C3%B6n-bechance-let... sökte på scamadviser men är ändå inte säker.

Ursäkt om jag placerade tråden fel, men detta kändes som den mest lämpliga.

Permalänk
Medlem

Jag skulle aldrig handla från den sidan iaf. Saknas all form av företagsinformation..

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 PSU: Corsair RM750x 750W 80+ Guld Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F GAMING CPU: Intel Core i9-9900K Kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 32GB Systemdisk: Corsair Force Series MP600 1TB M.2 SSD GPU: ASUS GeForce RTX 2080 Ti ROG Strix OC

Permalänk
Medlem

Tror ingen nykter person handlar från denna typ av sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damm:

Någon som vet om denna sida är legit?

Hittade en snygg jacka men mina skam impulser började tjuta. Har ni elelr någon ni känner köpt därifrån?

http://www.brobergslakrits.se/m%C3%B6rkgr%C3%B6n-bechance-let... sökte på scamadviser men är ändå inte säker.

Ursäkt om jag placerade tråden fel, men detta kändes som den mest lämpliga.

Hittar inte ens ett nummer till dom skulle akta mig.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Inte legit någonstans

Permalänk
Medlem

Med tanke på att URL:en handlar om lakrits och inte jackor så kan det röra sig om att hemsidan har blivit kapad av scammers.

Permalänk
Moderator
Forumledare

Med tanke på att sidan såg ut såhär 2014 så är det med all säkerhet råscam

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad->Konsumenträtt*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Hittar inte ens ett nummer till dom skulle akta mig.

Att det inte finns nummer till kundtjänst är numera en ganska vanlig företeelse, även för seriösa och stora företag. Chatt eller E-Mail är då de alternativ som finns.

En annan metod skulle dock vara att kolla efter om faktura finns som betalningsmetod, om inte så är företaget troligen inte seriöst.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Med tanke på att sidan såg ut såhär 2014 så är det med all säkerhet råscam

Som jag misstänkte då, trodde inte en sådan sida skulle finnas arkiverad så jag bemödade mig inte att kolla, ack så fel jag hade.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av Cenorida:

Att det inte finns nummer till kundtjänst är numera en ganska vanlig företeelse, även för seriösa och stora företag. Chatt eller E-Mail är då de alternativ som finns.

En annan metod skulle dock vara att kolla efter om faktura finns som betalningsmetod, om inte så är företaget troligen inte seriöst.

jo men ett seriöst svenskt företag ska ange organisationsnummer på hemsidan har för mig det t.om. är lagstadgat.

t.ex.
https://www.inet.se/info/7/foretagspresentation

sen är ju det ju alltid en fördel om butiken har en giltig trygg ehandelslogga med giltig länk till trygg ehandel certet.

t.ex.
http://www.tryggehandel.se/butik/?id=22

sen känns hela sidan lite google translate...

t.ex.
2013 Nytt Män Black Hooded tjock varm klår upp

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Mörkgrön Bechance Letter B White läderfodral Varsity Baseball Jacket för mens :D-meget pra svensk.

Skulle avråda från köp därifrån bara av den meningen.

Sen som ovan sagt ska det finnas organisationsnummer och kontaktuppgifter på hemsidan

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Sidor som denna får mig direkt att tänka på två ordspråk.

"Man får vad man betalar för" och "låter det för bra för att vara sant så är det antagligen det"

Permalänk
Medlem

Haha, fick upp en säkerhetsvarning från Chrome/WOT när jag gick in på den hemsidan.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

Layouten är baserat på kinesiska(översatta) skamsidor, varning där.

Butikens namn har ingenting med URL adressen att göra, varning två.

Finns ingen "Om oss" eller någon verklig privatperson med namn som ansvarar för sidan, två varningar. Uppe i 4.

Inget synligt företagsnummer. Varning 5.

När man ser "Hacker free" bland betalningsalternativen så blev jag sugen på att dricka upp lådvinet som jag har i kylen.

Det är uppenbart att sidan är kapad av en svindlargrupp.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Skrivet av NordhNet:

Med tanke på att sidan såg ut såhär 2014 så är det med all säkerhet råscam

Skrivet av Kent:

*Tråd flyttad->Konsumenträtt*

Handla säkert på nätet finns ju redan.
men kanske skulle vara en ide göra en guide hur hittar jag info om bolag X. hur man kollar registrerad Webbadress osv.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damm:

Någon som vet om denna sida är legit?

Hittade en snygg jacka men mina skam impulser började tjuta. Har ni elelr någon ni känner köpt därifrån?

http://www.brobergslakrits.se/m%C3%B6rkgr%C3%B6n-bechance-let... sökte på scamadviser men är ändå inte säker.

Ursäkt om jag placerade tråden fel, men detta kändes som den mest lämpliga.

Så, du ska köpa en jacka från en affär som heter "Brobergs Lakrits"?

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Avstängd

Varför skriver ni skam? Har ni ingen skam i kroppen? Scam kan man översätta med svindleri och det är bättre att använda det svenska ordet när det ändå finns ett sådant. Nätsvindleri, det låter väl bra (inte företeelsen dock )

Permalänk

Verisign-sigillet är ju inte ens klickbart

Permalänk
Medlem

Hittade denna info om företaget.

Kontaktuppgifter
Företagsnamn
Brobergs Lakrits HB
Adress
Postadress
Boställsvägen 13
90433 UMEÅ
Mobilnummer
070-630 17 67
Företagsinformation
Organisationsnummer
969769-1211
Momsregistreringsnr
SE969769121101

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av eatme@live:

Hittade denna info om företaget.

Kontaktuppgifter
Företagsnamn
Brobergs Lakrits HB
Adress
Postadress
Boställsvägen 13
90433 UMEÅ
Mobilnummer
070-630 17 67
Företagsinformation
Organisationsnummer
969769-1211
Momsregistreringsnr
SE969769121101

Ja det stämmer. Det företaget äger domänen, men det hjälper ju inte när webbsidan är kapad av kinesiska scammers.

Uppenbar scam.
Ingen information om köprätt (distansavtalslagen) eller organisationsnummer på hemsidan är uppenbara tecken.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Med tanke på att sidan såg ut såhär 2014 så är det med all säkerhet råscam

..och i december 2014 meddelar företaget att de slutat sälja lakrits (konkurs/nedläggning?).
Det är alltså INTE Brobergs lakrits som har hemsidan idag (iaf inte de bolaget som sålde lakrits).
Om någon fortfarande trodde de..

Permalänk
Medlem

Whois infon hos iis.se är obefintlig, så det är inget svenskt bolag som äger domänen iallafall, då hade det redovisats där.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

..och i december 2014 meddelar företaget att de slutat sälja lakrits (konkurs/nedläggning?).
Det är alltså INTE Brobergs lakrits som har hemsidan idag (iaf inte de bolaget som sålde lakrits).
Om någon fortfarande trodde de..

Nej, dom gick över till och satsa endast på firrarna. http://brobergsfisk.se/

Permalänk
Medlem

Kolla in http://gameday.se/ istället!

Helt Legit och snabb leverans.

Såg att dom inte hade några Varsity jackor just nu men borde komma in snart.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Har nu lagt in mina bankuppgifter och beställt denna schysta jacka!

De bjussade på frakten från Kina vilket är mycket generöst. Dock skulle det ta 121 dagar... Säkert någon liten skitunge som måste sätta sig på cykeln.

Tack återigen Swec. Utan er skulle jag säkert blivit utsatt för "nätsvindleri".

Permalänk
Skrivet av Damm:

Tack för alla svar! Har nu lagt in mina bankuppgifter och beställt denna schysta jacka!

De bjussade på frakten från Kina vilket är mycket generöst. Dock skulle det ta 121 dagar... Säkert någon liten skitunge som måste sätta sig på cykeln.

Tack återigen Swec. Utan er skulle jag säkert blivit utsatt för "nätsvindleri".

fast det är rätt enkelt att lära sig hur man kollar upp en sida,

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644