Permalänk
Medlem

ADSL Telia 2000

hej!
Vi har precis beställt telia adsl 2000 2,0mbit/400kb
Jag undar....

1. hur lång tid tar det innan man kan börja surfa efter beställningen? (gjorde beställnigen i onsdags)

2. är det bara koppla in och köra när modemet kommer? eller måste dom först koppla på oss på statioen och när gör dom det?

3. har 3 datorer hemma nu i nätverket, dom e kopplade på en D-Link DES-1005D 5-portas Fast etherlink switsch utan uplink och jag undar hur jag ska koppla in adslet???

måste jag ha 2 nätverkskort i 1dator och sedan logga in på den och sedan går den till switchen eller kan jag koppla adsl-modemet till port-1 på switchen och sedan logga in på vilken dator som helst eller hur kan jag göra ?

vill ha med alla datorer i nätverket kopplade till i-net!

tacksam för svar!

Visa signatur

CHA: Fractal Design R3 PSU: Newton R2 650W MB: Crosshair Formula V CPU: X6 1090T @Default FAN: CNPS-9900 MAX RAM: 2x 4GB Dominator GPU: Sapphire HD6950 2GB SSD: Crucial m4 256GB HDD1: Barracuda Green 2TB HDD2: WDC 1TB LCD: Samsung 2233RZ

Permalänk
Medlem

Re: ADSL Telia 2000

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -0rb-
hej!
Jag undar....

1. hur lång tid tar det innan man kan börja surfa efter beställningen? (gjorde beställnigen i onsdags)

2. är det bara koppla in och köra när modemet kommer? eller måste dom först koppla på oss på statioen och när gör dom det?

3. har 3 datorer hemma nu i nätverket, dom e kopplade på en D-Link DES-1005D 5-portas Fast etherlink switsch utan uplink och jag undar hur jag ska koppla in adslet???

måste jag ha 2 nätverkskort i 1dator och sedan logga in på den och sedan går den till switchen eller kan jag koppla adsl-modemet till port-1 på switchen och sedan logga in på vilken dator som helst eller hur kan jag göra ?

tacksam för svar!

fick min 2mbits redan 5 minuter senare, fast dom sa 2 dagar tar det sa dom, och sen beställde jag åt brorsan det tog 3-4 timmar sa som men det tog nån minut

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk

Re: ADSL Telia 2000

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -0rb-
hej!
Jag undar....

tacksam för svar!

1. Brukar ta ca 1 vecka innan det är inkopplat på stationen.

2. När modemet kommer borde du redan vara inkopplad på stationen, men det ser du ju på modemet om du kopplar in det (dsl-lampan skall lysa).

3. Japp, du måste ha 2 nv-kort i den ena datorn och logga in på den först. Detta eftersom du bara blir tildelad 1 IP från Telia.

Permalänk

3. Du kan använda Sygate Home Network så behöver du bara ett nätverkskort.
http://www.sygate.com

Permalänk
Medlem

okej! men vad ska man ställa in efter man har kopplat in via 2 nv-kort ?

dela ut internet-anslutningen ??? eller hur gör man ?

Visa signatur

CHA: Fractal Design R3 PSU: Newton R2 650W MB: Crosshair Formula V CPU: X6 1090T @Default FAN: CNPS-9900 MAX RAM: 2x 4GB Dominator GPU: Sapphire HD6950 2GB SSD: Crucial m4 256GB HDD1: Barracuda Green 2TB HDD2: WDC 1TB LCD: Samsung 2233RZ

Permalänk
Medlem

Är det här den där nya upp till ett visst antal GB flatrate och sen flexratetjänsten?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gamers
Är det här den där nya upp till ett visst antal GB flatrate och sen flexratetjänsten?

Japp, över 10 gb per månad så kostar varje påbörjad mb 25 öre.

Visa signatur

Dont Think You Are..
Know You Are.

Permalänk
Medlem

måste vara årets klipp när det gälle bredband :=)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av malistix
Japp, över 10 gb per månad så kostar varje påbörjad mb 25 öre.

En liten slint på tangentbordet kanske :), 2,5 öre per påbörjad MB.

/Erik