Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Lite hjälp med fysiska kort!

Hallojsan everybody!

Min lille mor har en massa foton på sin iFån hon vill ha fysiska kopior på.

Hur ska jag lättast gå till väga för att hjälpa henne med detta? Yngling som man är har jag absolut ingen koll alls på detta med fysiska bilder, finns det typ någon sida där man bara kan skicka in bilder och sedan få hemskickat? Ett enormt plus hade varit om man kunde skicka in en zip eller liknande med bilder då det är ganska många och det kommer skickas från ett samhälle med radioskugga via telenätet,

Alla tips är uppskattas och om några frågor finns ska jag göra mitt bästa på att besvara dessa, MVH!

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldenFan:

Hallojsan everybody!

Min lille mor har en massa foton på sin iFån hon vill ha fysiska kopior på.

Hur ska jag lättast gå till väga för att hjälpa henne med detta? Yngling som man är har jag absolut ingen koll alls på detta med fysiska bilder, finns det typ någon sida där man bara kan skicka in bilder och sedan få hemskickat? Ett enormt plus hade varit om man kunde skicka in en zip eller liknande med bilder då det är ganska många och det kommer skickas från ett samhälle med radioskugga via telenätet,

Alla tips är uppskattas och om några frågor finns ska jag göra mitt bästa på att besvara dessa, MVH!

Finns hyfsat billiga laser skrivare man kan köpa som skriver ut riktiga "fotografier"
De är ju ett alternativ. Blir nog billigare i längden med om hon vill ha en större mängd över ett par år.

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldenFan:

Hallojsan everybody!

Min lille mor har en massa foton på sin iFån hon vill ha fysiska kopior på.

Hur ska jag lättast gå till väga för att hjälpa henne med detta? Yngling som man är har jag absolut ingen koll alls på detta med fysiska bilder, finns det typ någon sida där man bara kan skicka in bilder och sedan få hemskickat? Ett enormt plus hade varit om man kunde skicka in en zip eller liknande med bilder då det är ganska många och det kommer skickas från ett samhälle med radioskugga via telenätet,

Alla tips är uppskattas och om några frågor finns ska jag göra mitt bästa på att besvara dessa, MVH!

ifolor. Gjorde min fotobok där. De har bra hanering om morsan vill göra tavlor eller fina bilder utskrivna.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Finns ett antal sidor där du laddar upp bilder och beställer fysiska kopior.. Det är bara att googla på t.ex "beställ uppladdade foton" eller liknande nyckelord. Sedan är det bara att välja och vraka..

Visa signatur

Teknik är en drog..
Förövrigt anser jag att Carthago borde ödeläggas.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Etherhawk:

Finns ett antal sidor där du laddar upp bilder och beställer fysiska kopior.. Det är bara att googla på t.ex "beställ uppladdade foton" eller liknande nyckelord. Sedan är det bara att välja och vraka..

Det är dock varierande kvalité på dessa. Jag testade Qpix sist, och de var väldigt bra. Vet dock inte om man kan ladda upp enbart en ZIP-fil och få bilderna utskrivna.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Det finns, som sagt, en uppsjö med företag som fixar bilderna till papper. Priserna varierar liksom kvaliteten och vill man vara säker på vad man får kanske man bör beställa ett fåtal bilder från några olika först. Jag kan rekommendera Crimson och Qpix som jag tycker båda är utmärkta men de tillhör inte heller de allra billigaste. Gäller det väldigt många bilder kan det ju ev vara värt att kolla runt lite mer.

Ang. att ladda upp bilderna så kan man, på en del ställen, ladda upp en zip-fil men det varierar ju. Man vinner dock inte så mycket i mängd data som skickas eftersom bilderna sannolikt redan är JPEG som ju är komprimerade så man vinner bara nån ynka procent, på sin höjd, på att zippa dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragone:

Finns hyfsat billiga laser skrivare man kan köpa som skriver ut riktiga "fotografier"
De är ju ett alternativ. Blir nog billigare i längden med om hon vill ha en större mängd över ett par år.

En billig laserskrivare ger dock kasst resultat.

Jag har tittat runt lite på fotoskrivare och kommer alltid fram till att det prismässigt bästa är att beställa hem bilder. Egen skrivare ger lite större flexibilitet men man behöver skriva ut väldigt mycket för att det ska vara värt.

Visa signatur

Tidigare medlem i signaturgruppen militanta Appleanvändare

Permalänk
Medlem

Och glöm för all del inte att "kort" förväntas att se lika ut efter 15 år.
Ingen konsumentskrivare fixar det vad jag vet utan tappar färger rätt snabbt.
Inte ens säker på hur den stora massan av utskriftställen klarar av det.

Är det verkligen noga med bilderna så skulle jag leta reda på ett riktigt tryckeri.
Ofta (alltid?) har dom nån riktig high-end skrivare för små serier/testtryck som även glatt skriver ut 100 foton på ett ark med fantastiskt resultat.
Dom kanske inte har med privatpersoner att göra, men fråga kostar inget.
Och som med alla arbetsplatser är en bullpåse alltid välkommen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Och glöm för all del inte att "kort" förväntas att se lika ut efter 15 år.
Ingen konsumentskrivare fixar det vad jag vet utan tappar färger rätt snabbt.
Inte ens säker på hur den stora massan av utskriftställen klarar av det.

Om vi pratar om fotoskrivare (bläckstråle) från Canon/Epson/HP så är beständigheten tämligen bra. Jag tror Epson lovar upp till 300 år arkivbeständighet med deras Claria Premium-bläck som finns även i skrivare riktade till konsumenter. (Tror de börjar under 1000-lappen.)

Det beror ju dock även på förvaringen av bilden. Hänger man den så att den exponeras för mycket solljus och i fria luften så bleknar de fortare, såklart. De håller dock längre än de färgfoton på fotopapper som fotolabben fixar.
Vanliga fotokopior bleknar ju en del efter 10-15 år, fall de står framme i en ram eller så. Förvarar man dem lufttätt och syrafritt så håller de ju sig rätt länge. Jag har bilder från när jag var liten som är hyggligt fräscha (ca 40 år gamla).

Är det arkivbeständighet man är ute efter så är det ju dock svartfitt på fotopapper som gäller. De håller sig många hundra år om man förvarar dem rätt. Jag tror att tex crimson erbjuder framkallning i äkta svartvit fotoprocess. De har iaf gjort det innan om jag minns rätt.