Permalänk
Medlem

UniFi AP-AC-Pro - Dålig hastighet

Hej!

Försöker hjälpa min farsa som skaffat sig en Ubiquiti UniFi AP-AC-Pro.

Den är up and running och allt ser prima ut. Problemet är att hastigheterna är på tok för låga. Han har fiber 250/100 in, vilket man också får (minst) via routerns 5ghz WLAN.
Går jag bort till andra änden huset där APn är och försäkrar mig om att jag är ansluten till UniFi-AP'n så får man i runda slängar 20/100 mbit. Tycker det är väldigt märkligt att upstream är så hög, men får som absolut max 10% av down-speed som fibern levererar (vilket den faktiskt gör, efter test med både kabel och routerns WLAN).

Sökte lite och hittade lite trådar hos Ubiquiti där folk fått laborera med kanalbredd, kanaler och transmit power. Jag har testat och labbat runt men utan resultat. Körde en RF scan och använder kanaler som är "lediga" men ingenting hjälper, problemet kvarstår.

Någon som har några goda idéer?

Edit: Tillägger att den för närvarande kör 2,4 ghz och 5ghz på samma SSID, men jag har testat slå av 2,4 helt och hållet i rent testsyfte. Ingen skillnad alls.

Permalänk
Medlem

Är Unifi AP'n uppsatt med samma SSID som routerns WLAN eller kör den på ett eget SSID? Kan du testa att stänga av routerns WLAN för att se om det gör någon skillnad?

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av tJev:

Är Unifi AP'n uppsatt med samma SSID som routerns WLAN eller kör den på ett eget SSID? Kan du testa att stänga av routerns WLAN för att se om det gör någon skillnad?

Från början samma SSID. Just nu ett eget.
Jag kan testa slå av routerns och ser om det gör skillnad, men som det är nu har jag specificerat kanalerna på dem så de inte ligger nära.
Router:
2,4ghz - Channel 1
5ghz - Channel 64

UniFi:
2,4ghz - Channel 6
5ghz - Channel 38

Permalänk
Skrivet av bronks:

Från början samma SSID. Just nu ett eget.
Jag kan testa slå av routerns och ser om det gör skillnad, men som det är nu har jag specificerat kanalerna på dem så de inte ligger nära.
Router:
2,4ghz - Channel 1
5ghz - Channel 64

UniFi:
2,4ghz - Channel 6
5ghz - Channel 38

Kanalbredd? Gärna både på routern och UniFI-AP:n.

Permalänk

Kolla så du kör med WPA2+AES/CCMP, du får sämre hastighet annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whatever..:

Kanalbredd? Gärna både på routern och UniFI-AP:n.

Router:
2,4: 20MHz
5: Auto 20/40/80MHz

AP:
2,4: HT20 (transmit power low)
5 VHT40 (transmit power high)

Har för närvarande Band Steering igång med setting Prefer 5GHz på APn.
Kan det hjälpa att sätta routerns 5ghz nät på 20mhz Width?
Edit: Tilläggas bör att jag självklart är säker på att enheterna jag testar med kör på 5ghz (via clients-fliken i unifi controllern)

Permalänk
Medlem
Skrivet av maltenizer:

Kolla så du kör med WPA2+AES/CCMP, du får sämre hastighet annars.

Är vad som körs.

Permalänk
Medlem

Routerns trådlösa är avslaget men får ändå inga bättre resultat. Handlar inte heller om avstånd då jag befinner mig 1-2 meter från AP vid test.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har haft samma problem. Jag kunde inte se att jag hade någon grannes wlan som störde men hastigheten blev riktig när jag provade med andra kanaler.

Permalänk

Uppdaterat firmware på AP:n?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensws:

Jag har haft samma problem. Jag kunde inte se att jag hade någon grannes wlan som störde men hastigheten blev riktig när jag provade med andra kanaler.

Har testat flertal olika kanaler, även använd UniFi's RF Scan för att använda de mest lediga kanalerna (om jag tolkar det hela rätt) utan resultat. Vilken kanal jag än använder så blir inte resultatet något bättre.

Skrivet av maltenizer:

Uppdaterat firmware på AP:n?

Den kör 3.8.14.6780 vilket verkar vara senaste.

Permalänk
Medlem

Testa att ställa AP:n i rummet där routern står med routerns WLAN avstängt samt testa med annan TP-kabel. Antar att ni gjort testet med olika datorer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ekeee:

Testa att ställa AP:n i rummet där routern står med routerns WLAN avstängt samt testa med annan TP-kabel. Antar att ni gjort testet med olika datorer?

Kan ju faktiskt vara värt att testa. Ja, tester med olika devices av olika slag.

På tal om firmware: Det fanns visst nyare än på deras download-page för firmware som jag hittade i deras forum. Håller på att uppgradera nu, återkommer med resultat!

Permalänk
Medlem

Flyttade AP'n till rummet med routern, WiFi avslaget på routern. Jag har labbat lite mer med kanaler och kanalbredd (och försökt få en förståelse, det verkar som alla typer av trådlösa nätverkskort inte supportrar VHT80? Om jag har den bredden inställd så hittar tex en iPhone nätverket (såvida jag inte har 2,4 igång, men då blir den ansluten på det).

Hursomhelst; Det verkar kunna vara en risig kabel som är dragen till andra änden av huset. Nu, med en konfiguration jag anser mig förstå halvt, så får jag ut 200mbit+ i download via AP'n. Skall testa flytta tillbaka den nu och se vad jag får för resultat.

Edit: Återigen skräpresultat. Med andra ord risig kabel som är dragen då det fungerade fint när den var ansluten direkt till router med fräscha kablar (2 st, PoE converter..)

Permalänk
Medlem
Skrivet av bronks:

Flyttade AP'n till rummet med routern, WiFi avslaget på routern. Jag har labbat lite mer med kanaler och kanalbredd (och försökt få en förståelse, det verkar som alla typer av trådlösa nätverkskort inte supportrar VHT80? Om jag har den bredden inställd så hittar tex en iPhone nätverket (såvida jag inte har 2,4 igång, men då blir den ansluten på det).

Hursomhelst; Det verkar kunna vara en risig kabel som är dragen till andra änden av huset. Nu, med en konfiguration jag anser mig förstå halvt, så får jag ut 200mbit+ i download via AP'n. Skall testa flytta tillbaka den nu och se vad jag får för resultat.

Edit: Återigen skräpresultat. Med andra ord risig kabel som är dragen då det fungerade fint när den var ansluten direkt till router med fräscha kablar (2 st, PoE converter..)

Är det en ny kabel? Egenkontakterad? fasta uttag? Med lite tur bara kontakteringen som är dålig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Är det en ny kabel? Egenkontakterad? fasta uttag? Med lite tur bara kontakteringen som är dålig

Gammal kabel, egenkontakterad utan fasta uttag. Många år sedan den drogs via vinden tvärs igenom huset, så antingen är hela kabeln risig eller dåliga kontakter.

För "skojs" skull:
I den änden av huset står även en switch (vilken jag testat utan, samma problem). I den switchen finns det några enheter ansluta med kabel. Vid tester på dessa devices får man resultat på runt 100 Mbit på båda håll. Trådlöst via UniFi AP är max 30. Lite konstigt, men drar ändå slutsatsen att kabeln är problemet eftersom jag fick ut 200+ när den var kopplad med annan kortare kabel direkt i routern.

Permalänk
Medlem

Vad exakt testar du med?

Permalänk
Medlem

Låter ju konstigt, men verkar som sagt vara kabeln det är fel på? Kan få ut 500 upp/ner på mina AP AC Lite, så Pro borde ju klara 750 megabit.

Permalänk
Medlem

Testar med datorer plattor telefoner. Bara kört speedtest och dylikt. Är tillförlitligt nog med tanke på den enorma skillnaden.

Ganska märkligt problem ja. Kan inte tänka mig det finns något annat problem med tanke på att det fungerar bra med annan kabel.

Om någon är kunnig när det kommer till kanaler och dess bredd får de gärna förklara. Märkte att vissa devices inte kunde ansluta till 5ghz nätet om bredden var VHT80. Alla nätverkskort klarar inte det, eller? Funkar iaf bra med VHT40

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Kolla vad uplink står på i AP:N. Förmodligen 100 Mbit/s vilket begränsar + kanske skapar packetloss. Alla enheter klarar inte högre kanalbredd. Högre kanalbredd är inte säkert att det ger högre fart på 2.4GHz bandet då det får in mer störningar från andra enheter. %Ghz bandet har fler och ej överlappande kanal samt att det fortfarande är relativt outnyttjat + har kortare räckvidd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bronks:

Testar med datorer plattor telefoner. Bara kört speedtest och dylikt. Är tillförlitligt nog med tanke på den enorma skillnaden.

Ganska märkligt problem ja. Kan inte tänka mig det finns något annat problem med tanke på att det fungerar bra med annan kabel.

Om någon är kunnig när det kommer till kanaler och dess bredd får de gärna förklara. Märkte att vissa devices inte kunde ansluta till 5ghz nätet om bredden var VHT80. Alla nätverkskort klarar inte det, eller? Funkar iaf bra med VHT40

Skickades från m.sweclockers.com

Det är inte så konstigt, förbindelsen beror ju inte bara på kabeln utan även ethernet-kretsarna (inkl hon-kontakter) på respektive sida. Så en kabel med problem kan funka nästan perfekt till en pryl men värdelöst till en annan. Kabeln ligger helt enkelt på gränsen så små skillnader i respektive enhet avgör hur det blir.

Angående VHT80, det är ofta bättre med VHT40, speciellt om man inte alltid är i samma rum som AP'n. VHT80 tar upp mycket mer störningar så den kan ibland bli långsammare än VHT40.

Permalänk
Medlem

Hur är din ap konfigurerad? är den konfad med appen eller kontroller mjukvaran?
Om den är konfad via appen få den att glömma ap:n och ta det via unifi kontroller programvaran istället.
scanna av miljön genom att göra en rf scan i unificontroller appen och hitta en kanal med lite störningar.
gå även in under inställningar och se till att du har avancerade funktioner påslaget då får ud upp möjligheten att konfigurera bandsteering samt airtime fairness.
airtimefairnes kan göra stor skillnad om du har äldre protokoll på någon enhet.
bandsteering däremot kan skapa en hel del problem speciellt med äpple produkter.


1 kolla kablaget om det är som du säger för att se om det gör skillnad.
2 kolla så att enheterna verkligen går mot ap:n och inte ligger på huvudroutern (vissa produkter har problem att släppa uppkopplingen ordentligt se äpple) bra sätt att reda ut det är att du ger apn eget ssid id.
3 se till att köra med kontroller mjukvaran, kör rf scan och sätt fast kanal.
4 testa att labborera med airtime fairness samt band steering.
5 som sagt innan testa vht40 och vht80 se vilken som funkar bäst för dig klarar inte enheterna vht 80 så är dom troligtvis för gamla hehe

Saker att veta är att Auto på transmittpower är samma som HÖG på ubiquiti.
Kör man med enbart en AP från ubiquiti så stäng av DPI som inte fungerar om man inte har en USG (detta har jag fått för mig gör skillnad kan vara placebo men DPI är påslaget per default i kontrollern)

Sen om den äär default uppsatt med ssid så har den både 2.4 och 5gz på samma band. stäng av 2.4 delen under config/vlan för att vara säker på att du kör 5ghz.

Hoppas detta hjälper dig lite i din felsökning.

Visa signatur

Asus P5B Dlx, C2D E6600,4x1028MB Kingston PC5300, Gigabyte Radeon x1950PRO, Antec P150 Miditower, Corsair 620W, Scytche Infinity
[img]http://www.speedtest.net/result/1074462145.png[/img]

Permalänk
Medlem
Skrivet av maltenizer:

Kolla vad uplink står på i AP:N. Förmodligen 100 Mbit/s vilket begränsar + kanske skapar packetloss. Alla enheter klarar inte högre kanalbredd. Högre kanalbredd är inte säkert att det ger högre fart på 2.4GHz bandet då det får in mer störningar från andra enheter. %Ghz bandet har fler och ej överlappande kanal samt att det fortfarande är relativt outnyttjat + har kortare räckvidd.

Uplink i APn visar 1000 Mbit/s. Förstår det, förklarar en del.

Skrivet av teejee:

Det är inte så konstigt, förbindelsen beror ju inte bara på kabeln utan även ethernet-kretsarna (inkl hon-kontakter) på respektive sida. Så en kabel med problem kan funka nästan perfekt till en pryl men värdelöst till en annan. Kabeln ligger helt enkelt på gränsen så små skillnader i respektive enhet avgör hur det blir.

Angående VHT80, det är ofta bättre med VHT40, speciellt om man inte alltid är i samma rum som AP'n. VHT80 tar upp mycket mer störningar så den kan ibland bli långsammare än VHT40.

Makes sense.

Skrivet av pjotr2k:

Hur är din ap konfigurerad? är den konfad med appen eller kontroller mjukvaran?
Om den är konfad via appen få den att glömma ap:n och ta det via unifi kontroller programvaran istället.
scanna av miljön genom att göra en rf scan i unificontroller appen och hitta en kanal med lite störningar.
gå även in under inställningar och se till att du har avancerade funktioner påslaget då får ud upp möjligheten att konfigurera bandsteering samt airtime fairness.
airtimefairnes kan göra stor skillnad om du har äldre protokoll på någon enhet.
bandsteering däremot kan skapa en hel del problem speciellt med äpple produkter.


1 kolla kablaget om det är som du säger för att se om det gör skillnad.
2 kolla så att enheterna verkligen går mot ap:n och inte ligger på huvudroutern (vissa produkter har problem att släppa uppkopplingen ordentligt se äpple) bra sätt att reda ut det är att du ger apn eget ssid id.
3 se till att köra med kontroller mjukvaran, kör rf scan och sätt fast kanal.
4 testa att labborera med airtime fairness samt band steering.
5 som sagt innan testa vht40 och vht80 se vilken som funkar bäst för dig klarar inte enheterna vht 80 så är dom troligtvis för gamla hehe

Saker att veta är att Auto på transmittpower är samma som HÖG på ubiquiti.
Kör man med enbart en AP från ubiquiti så stäng av DPI som inte fungerar om man inte har en USG (detta har jag fått för mig gör skillnad kan vara placebo men DPI är påslaget per default i kontrollern)

Sen om den äär default uppsatt med ssid så har den både 2.4 och 5gz på samma band. stäng av 2.4 delen under config/vlan för att vara säker på att du kör 5ghz.

Hoppas detta hjälper dig lite i din felsökning.

Den är konfad med controller-programvaran, inte telefon-app. Jag nämnde tidigare i tråden att jag använt RF Scan för att använda "lediga" kanaler (vilket i princip alla var). När det kommer till Airtime Fairness så läste jag lite snabbt igår, och som jag förstod det från Ubiquiti är det inte något att bry sig om om man inte har fler än 10-15 devices som använder samma AP?
Band steering laborerade jag lite med, tyckte det fungerade fint att ha det igång när AP'n stod bredvid routern.
2: Routern når inte ens till där AP'n skall monteras, så det är inget problem. Dessutom så talar UniFi-controllern om vilka enheter som är anslutna, det har jag använt när jag testat.

Angående transmit power så ställde jag hög på 5ghz och låg på 2,4ghz. Det verkar ge rätt goda resultat.
Gällande vilket nät som faktiskt används så talar ju controllern om vilket som används, det har jag också försäkrat mig om när jag testat. Det var där jag upptäckte konstigheter när jag labbade med kanalbredd, att tex. en iPhone 7 blev ansluten till 2,4ghz när AP'n var konfad med VHT80.

Jag känner mig ganska bekväm med konfigurationen på APn nu då det fungerar tillfredsställande när jag inte använde kabeln som är dragen genom huset. Farsan får testa med nya kontakter eller byta hela om det inte hjälper. Det saknades lite hastighet jämfört med andra speedtests, men generellt sett ger speedtests rätt varierande resultat så det är väl inte direkt 100% tillförlitligt. Får man ut över 200 mbit över wifi på en 250 mbit lina så tycker jag nog man kan vara nöjd