Permalänk
Medlem

Det blev visst ett chassi från Kbdfans istället. För $80 med frakten inkluderad är det svårt att tacka nej.

https://kbdfans.cn/products/pre-orderkbdfans-5-60-case

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

@Hund vilken färg blev det? Jag kunde inte heller låta bli, handlade ett grått

Permalänk
Medlem
Skrivet av Applet:

@Hund vilken färg blev det? Jag kunde inte heller låta bli, handlade ett grått

Svart! Jag velade mellan svart och grått. Men grått kändes lite vågat för mig. Det tycktes ju bli väldigt poppis det där chassit.

Svenska
Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Är Kingston något bra när det gäller tangentbord? HyperX Alloy Elite är det första tangentbordet jag sett som verkar uppfylla mina krav så jag är sugen på att se på det i verkligheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Är Kingston något bra när det gäller tangentbord? HyperX Alloy Elite är det första tangentbordet jag sett som verkar uppfylla mina krav så jag är sugen på att se på det i verkligheten.

Jag visste inte ens att de gjorde tangentbord. Vad är dina krav?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hund:

Jag visste inte ens att de gjorde tangentbord. Vad är dina krav?

Jo då, de har flera modeller tror jag men just den här släpptes för runt en månad och den verkar lovande tycker jag: https://thezeroreview.global.ssl.fastly.net/wp-content/upload... Minus de silvriga tangenterna då, de skickas med tydligen. Mellanslag och Å, Ä ,Ö-tangenterna är rätt fula men funderar på om det inte skulle vara ganska enkelt att byta dem i framtiden. Ingen dealbreaker. Det har fått ganska bra recensioner.

Absoluta kraven är bakgrundsbelyst (färg spelar ingen roll), mediatangenter och så stilrent som möjligt, vilket verkar vara svårt att hitta åtminstone i Sverige. Speciellt vill jag ha någon snygg och enkel font på tangenterna men alla "vanliga" märken är så gamerinriktade och jag vill inte ha värsta rymdskeppet på skrivbordet.

Visst är detta också ganska gamerigt men det är ju ändå lite skillnad mot typ Logitech G910 eller Corsair K95, hoppas du förstår min poäng.

Feenix Autore är drömskt, så snyggt att jag kan förlåta att det saknar dedikerade mediatangenter men det finns ju bara med amerikansk ANSI-layout. >.< Das Keyboard 4 var det närmsta jag kunde hitta i Sverige men det saknar ju bakgrundsbelysningen. Alla jag har hittat saknar något så jag har inte hittat något jag kunnat tänka mig förrän nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Jo då, de har flera modeller tror jag men just den här släpptes för runt en månad och den verkar lovande tycker jag: https://thezeroreview.global.ssl.fastly.net/wp-content/upload... Minus de silvriga tangenterna då, de skickas med tydligen. Mellanslag och Å, Ä ,Ö-tangenterna är rätt fula men funderar på om det inte skulle vara ganska enkelt att byta dem i framtiden. Ingen dealbreaker. Det har fått ganska bra recensioner.

Absoluta kraven är bakgrundsbelyst (färg spelar ingen roll), mediatangenter och så stilrent som möjligt, vilket verkar vara svårt att hitta åtminstone i Sverige. Speciellt vill jag ha någon snygg och enkel font på tangenterna men alla "vanliga" märken är så gamerinriktade och jag vill inte ha värsta rymdskeppet på skrivbordet.

Visst är detta också ganska gamerigt men det är ju ändå lite skillnad mot typ Logitech G910 eller Corsair K95, hoppas du förstår min poäng.

Feenix Autore är drömskt, så snyggt att jag kan förlåta att det saknar dedikerade mediatangenter men det finns ju bara med amerikansk ANSI-layout. >.< Das Keyboard 4 var det närmsta jag kunde hitta i Sverige men det saknar ju bakgrundsbelysningen. Alla jag har hittat saknar något så jag har inte hittat något jag kunnat tänka mig förrän nu.

https://www.maxgaming.se/gaming-tangentbord/va88m-dark-grey-l...

Förvisso "floating key design", men det är bakgrundsbelyst, har mediaknappar och som en bonus är hattarna i PBT-plast. Det finns i lite olika utförande där också.

Edit: Cooler Master har ju också lite modeller som uppfyller dina krav.

https://www.maxgaming.se/gaming-tangentbord/masterkeys-pro-l-...
https://www.maxgaming.se/gaming-tangentbord/masterkeys-pro-s-...

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hund:

https://www.maxgaming.se/gaming-tangentbord/va88m-dark-grey-l...

Förvisso "floating key design", men det är bakgrundsbelyst, har mediaknappar och som en bonus är hattarna i PBT-plast. Det finns i lite olika utförande där också.

Edit: Cooler Master har ju också lite modeller som uppfyller dina krav.

https://www.maxgaming.se/gaming-tangentbord/masterkeys-pro-l-...
https://www.maxgaming.se/gaming-tangentbord/masterkeys-pro-s-...

Tack för tipsen, glömde säga att jag vill ha fullstorlek men jag hittade Varmilos fullversion. Både dem och Cooler Mastern saknar dedikerade mediaknappar men jag ska ändå kika närmare på Varmilon, det märket hade jag inte hört talas om innan.

Permalänk
Medlem

Börjar närma sig köp av switchar för mig som ska vara i mitt första bygge. Och jag är ganska osäker på vad jag är ute efter. De switchar jag har testat är de klassiska cherry mx - blå, svart, röd och de jag skriver på just nu: bruna. Jag gillar den taktila känslan, så en potentiell kandidat är zealios. De verkar vara uppskattade. Men å andra sidan är jag sugen på att testa något nytt.

Jag vet att det är väldigt subjektivt vilka switchar man gillar, och man bör testa själv i den mån man kan. Men jag skulle ändå vilja ha lite inspiration från er. Vilka switchar gillar ni, och varför? Observera att hur mycket jag än skulle vilja testa Topre (de verkar vara bra om man gillar taktila brytare) så är det separata brytare jag pratar om, jag ska bygga tangentbord, inte köpa färdigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Tack för tipsen, glömde säga att jag vill ha fullstorlek men jag hittade Varmilos fullversion. Både dem och Cooler Mastern saknar dedikerade mediaknappar men jag ska ändå kika närmare på Varmilon, det märket hade jag inte hört talas om innan.

Om du kollar noga så ser du att de har mediaknappar.

Skrivet av jH0Ni:

Börjar närma sig köp av switchar för mig som ska vara i mitt första bygge. Och jag är ganska osäker på vad jag är ute efter. De switchar jag har testat är de klassiska cherry mx - blå, svart, röd och de jag skriver på just nu: bruna. Jag gillar den taktila känslan, så en potentiell kandidat är zealios. De verkar vara uppskattade. Men å andra sidan är jag sugen på att testa något nytt.

Jag vet att det är väldigt subjektivt vilka switchar man gillar, och man bör testa själv i den mån man kan. Men jag skulle ändå vilja ha lite inspiration från er. Vilka switchar gillar ni, och varför? Observera att hur mycket jag än skulle vilja testa Topre (de verkar vara bra om man gillar taktila brytare) så är det separata brytare jag pratar om, jag ska bygga tangentbord, inte köpa färdigt.

Novelkeys.xyz har switchtestare i olika storlekar och du får själv välja vilka switchar som ska följa med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jH0Ni:

Vad är det för tangentbord du ska bygga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Novelkeys.xyz har switchtestare i olika storlekar och du får själv välja vilka switchar som ska följa med.

Det verkar ju jättebra! Bara för att vara jobbig, har du något förslag på några switchar som du tycker jag ska testa?

Skrivet av aaaaaaaaaa:

Vad är det för tangentbord du ska bygga?

Ett 60% baserat på XD64-brädan, vad mer kan man säga? Ska användas för det mesta du kan tänka dig - skolarbete, gaming, programmering. Vem vet, kanske jobb i framtiden?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hund:

Om du kollar noga så ser du att de har mediaknappar.

Inte dedikerade mediaknappar, du måste använda FN-knappen för att använda dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jH0Ni:

Det verkar ju jättebra! Bara för att vara jobbig, har du något förslag på några switchar som du tycker jag ska testa?

Ett 60% baserat på XD64-brädan, vad mer kan man säga? Ska användas för det mesta du kan tänka dig - skolarbete, gaming, programmering. Vem vet, kanske jobb i framtiden?

Jag är ju en sucker för linjära. Så jag skulle säga Gateron Yellow, Tealios, och Kailh Box Black. Jag har dock inte testat Kailh själv (ännu), men jag har hört mycket gott om dem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Problemet med switch-testers är att de är ganska intet-sägande. Har haft en switch-tester och jag gillade i princip alla switchar på den. Om du gillar taktila så är zealios väldigt bra, så frågan är bara hur tunga du vill ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Problemet med switch-testers är att de är ganska intet-sägande. Har haft en switch-tester och jag gillade i princip alla switchar på den. Om du gillar taktila så är zealios väldigt bra, så frågan är bara hur tunga du vill ha.

Med tanke på att jag är van vid bruna bör jag nog ta ganska lätta isåfall. 62g troligen. Dessutom minns jag att jag tyckte svarta var ganska tunga en gång i tiden när jag testade dom, det var längesedan dock. Känns inte som att svarta räknas som speciellt tunga, haha.

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Hund:

Jag fick dessa förut. Planen är att bygga ett tangentbord med Klippe-chassit, om jag lyckas lägga rabarber på det sen.

Vad är det för brytare? Hur är karaktären? Ser väldigt spännande ut! Grattis till chassit dessutom, galet snyggt.

Tillverkade sidorna imorse och fick keycaps i brevlådan lagom till kvällen, så det blev testmontering!

Det är vita MaxKeys blanks, blandade känslor om resultatet.

Dold text

Känns verkligen inte hundra just nu, borde jag försänka hela plattan 5mm ned i chassit så att tangenterna ligger "flush"? Byta keycaps? Funderar på mattsilvrig lack som finish sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Vad är det för brytare? Hur är karaktären? Ser väldigt spännande ut! Grattis till chassit dessutom, galet snyggt.

Tillverkade sidorna imorse och fick keycaps i brevlådan lagom till kvällen, så det blev testmontering!

https://i.imgur.com/pmibPf8.jpg

https://i.imgur.com/r7NLZiW.jpg

https://i.imgur.com/FmcDbg9.jpg

Det är vita MaxKeys blanks, blandade känslor om resultatet.

Dold text

Känns verkligen inte hundra just nu, borde jag försänka hela plattan 5mm ned i chassit så att tangenterna ligger "flush"? Byta keycaps? Funderar på mattsilvrig lack som finish sedan.

Tack! Det är Tealios, linjära från ZealPC. Omdöme kommer sen när jag har dem i en bräda.

Ditt tangentbord tar sig också! Det ser välgjort ut. Jag önskar att jag hade samma talang för bygga eget.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Inte dedikerade mediaknappar, du måste använda FN-knappen för att använda dem.

Jag misslyckas med att se problemet här.

Skrivet av aaaaaaaaaa:

Givetvis är det stor skillnad på att sitta och hamra på en enskild switch och ha ett helt tangentbord med dem. Men de ger en duglig bild av switchens egenskaper gällande tyngd, wobble, repighet, taktil bump och så vidare.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Laine:

...

Min åsikt:
Flush! (blir även ljudmässigt något fördelaktigare).

Vad gäller capsen:
Vitt(ljusgrått?) och silver är snyggt (tycker jag), men du kanske kan överväga en liten "färgbrytning" på någon/några enstaka tangent/er: typ limma på en bit läder på toppen av "escape" eller varför inte poängtera ISO-tangenten på dito sätt? (så får du in det i ditt generella tema med läder/metall).

alt. du som kan jobba med läder/skinn och får det snyggt, någon (enstaka) liten "mössa"/överdrag i läder/skinn till "hattarna"/tangenterna?

Permalänk
Proffsmobbare

@anon257891 Ett test med nästan flush passning, ungefär 5mm sänkning. Det ser redan trevligare ut. Tack för input!

Dold text

Det lutar just nu åt mattsilvrig lack och mörkgråa keycaps, i en slags övning att "hålla tillbaka" lite med designen.

En annan tanke är vit bottenrad, vit funktionsrad och gråa toner mellan.

Permalänk
Medlem

Någon har åsikter om stabs från GMK?

https://mechboards.co.uk/shop/all/gmk-stabilisers/

Det är gruppköp på dem där nu, £10,50 (cirka 110kr) och gratis frakt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Någon har åsikter om stabs från GMK?

https://mechboards.co.uk/shop/all/gmk-stabilisers/

Det är gruppköp på dem där nu, £10,50 (cirka 110kr) och gratis frakt.

De är grymma, samma som Cherrys original screw-in. Har några uppsättningar, skall köpa fler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

De är grymma, samma som Cherrys original screw-in. Har några uppsättningar, skall köpa fler.

Okej. Jag har ett par uppsättningar från Cherry, men jag tänkte om dessa var ännu bättre med tanke på priset.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Okej. Jag har ett par uppsättningar från Cherry, men jag tänkte om dessa var ännu bättre med tanke på priset.

De är ju svinbilliga, jämfört med andra screw-ins (typ Zeals, som, som vanligt när det kommer till hans saker, är ruskigt överprissatta). Var har du fått tag på Cherrys screw-ins? De enda jag sett är i mitt Nixdorf, samt en äldre, sämre version, i mitt Commodore.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hund:

Jag misslyckas med att se problemet här.

Inget problem utan mer ett starkt ogillande av funktionstangenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

De är ju svinbilliga, jämfört med andra screw-ins (typ Zeals, som, som vanligt när det kommer till hans saker, är ruskigt överprissatta). Var har du fått tag på Cherrys screw-ins? De enda jag sett är i mitt Nixdorf, samt en äldre, sämre version, i mitt Commodore.

Det är inte screw-ins, det är vanliga bara. Vad är fördelen med screw-ins? Jag kan inte annat än hålla med om prissättningen på hans stabs.

Skrivet av Andreaz1:

Inget problem utan mer ett starkt ogillande av funktionstangenter.

Flera lager är ju typ det bästa som hänt tangentbord sedan.. tangentbordet uppfanns!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ska lasra ut delar till ett tangentbord, har några gateron-switchar på en 3mm plate. Hur mkt clearance behöver jag räkna med under plattan för att få plats med PCB+lödningar? Alla chip osv sitter på ovansidan av PCBn, så det behöver inte vara med i beräkningen. Behöver man nån extra mm för luftcirkulation?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hund:

...
Flera lager är ju typ det bästa som hänt tangentbord sedan.. tangentbordet uppfanns!

Det här är vad jag tänker att deras tangentbord ser ut (layouten) varje gång jag hör någon som inte vill ha funktions/lager-tangenter.

(i.e. Shift är också en "funktions/lager-tangent")

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Det här är vad jag tänker att deras tangentbord ser ut (layouten) varje gång jag hör någon som inte vill ha funktions/lager-tangenter.
https://i.redd.it/82p6jvcwqpjz.jpg
(i.e. Shift är också en "funktions/lager-tangent")

Haha! Klockrent. Jag förstår ju att väldigt små layouter inte passar alla, men allt över 100% är ju vansinne. Och mig veterligen finns det väl inget respektabelt märke som gör något tangentbord med extra fysiska mediaknappar heller?

Visa signatur