Intel Core i7-8700K utan fastlödd värmespridare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Var någonstans har intel officiellt sagt att 8000-serien också kommer med pasta? Det är klart att det är en nyhet nu när det avslöjas att även 8000-serien har pasta istället för lödtenn. Jag tycker det är tråkigt att inte intel tar åt sig av kritiken, så det är för mig en självklarthet att "lägga en kommentar" om det här!

Sant har var ett antagande då det är det från 3000 till 7000 . räknar kudarna som pasta.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag har inte behövt hålla på med Liquid Metal själv så jag visste inte att den ska bytas regelbundet. Vad uselt. Själv har jag kört med MX-4, som håller i 7 år.

Det intel i så fall borde göra, om pastan nu är bra, är väl i s¨fall som andra varit inne på att se till att kontakten mellan IHS och DIE är bättre, så slipper de klagomål. Det borde ju vara en no-brainer.

Problem ett är hur är det var applicerades mellan core heat spreader. Sedan till de med tid problemen. Då det är en låst miljö så sker fortfarande kemiska reaktioner. mellan utbelägningar och pasta och det som för moderligen. färmoderligen då jag inte kan bevisadet, hyptes knapt. är att då materialen går upp i höga temp så blir efkten att pastan ändrars si på ett sett. Då Core och Heatspreder går tillbaka har, HAR pastan både rört sig och ändrat sin position gasbildningar har förändrats, positivt eller negativt. En lödd måste ändå ha plattsen för variationerna. Men om den inte är lödd pajar inte coren på en gång om man räknat fel.
JAG HAR INGA BEVIS PÅ DETTA.

Men vi vet alla hur material beter sig i olika belastningar.

//

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag har varit inne på det. Inte finns det väl rimligen någon krets som är för liten för att lödas liksom?

Och om så vore fallet... Varför kör de med "Tures Tandkräm" och inte redigt högpresterande grejer som Liquid Metal?

Om de nu inte kan löda så borde det ju absolut ligga i deras goodwill-intresse att göra det bästa som de kan av situationen.

Nja snarare göra det bästa de kan för aktieägarna. För Intel är det de primära.

Nackdelar med lödning (för Intel) är att det tar längre tid, högre materialkostnad och eventuellt sämre yield. Antar att det blir en del skrot vid lödning. Processen att löda fast IHS'en är ganska komplicerad, det är inte bara värma upp och slänga dit lite tenn, metallen och die'en måste anpassas för att de inte är kompatibel med varandra.

I slutändan har Intel kommit fram till att konsumenterna inte bryr sig och lödd IHS, eller iaf inte är beredda att betala för det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

K-modellerna skulle varit löddade.
Utan k tandkräm.
K- varianten är ju några hundra dyrare,så det är katastrof,
Att man själv ska överväga delidd.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vilken besvikelse för de som siktar på kombinationen hög klock och rimlig temperatur.

Som jag fick det förklarat för mig så går inte 7700K löda då kretsen är "för liten", men 8700K har ju en större krets så det borde ju gå. Så det verkar ju som intel bara snålar här. Tråkigt alltså.

Dom löder ju inte ens 18 kärnor och dom chipen är ju massiva som en GPU i dag.

Sedan är väl Ryzen shipen inte jättestora igentligen och AMD har inget problem med dem.

Det borde vara rätt mycket billigare att inte löda, kräver ändå flera lager av olika legeringar som ska appliceras på en IHS innan en lödning kan ske, vissa av metallerna är VÄLDIGT dyra också vill jag minnas så även små mängder kostar en slant i det stora hela.

Ren besparing skulle jag tro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Dom löder ju inte ens 18 kärnor och dom chipen är ju massiva som en GPU i dag.

Sedan är väl Ryzen shipen inte jättestora igentligen och AMD har inget problem med dem.

Det borde vara rätt mycket billigare att inte löda, kräver ändå flera lager av olika legeringar som ska appliceras på en IHS innan en lödning kan ske, vissa av metallerna är VÄLDIGT dyra också vill jag minnas så även små mängder kostar en slant i det stora hela.

Ren besparing skulle jag tro.

Det finns ju inget som säger att de inte kan lasta över den kostnaden på kunden. Av allt att döma så skule ju många kunna tänka sig att betala extra för lödd IHS. Men å andra sidan så är ju som du påpekar alla Ryzen-chip lödda, och det är ju inga dyra historier direkt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Återstår ju att se om det är är "hög" limkant på den här också då.

Skrivet av THB:

Till er som fortfarande gnäller om att man inte kan använda Z270 till Coffee Lake.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1492568-pinlayout-kaby...

Tack!
jag luta mig just tillbaka för att hitta någon som skulle länka till något vettigt om det, så jag itne behövde leta själv.
behövde inte skrolla så långt!

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Rapidact:

Ja, de får inte bli för bra...

Haha tack för morronskrattet

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det finns ju inget som säger att de inte kan lasta över den kostnaden på kunden. Av allt att döma så skule ju många kunna tänka sig att betala extra för lödd IHS. Men å andra sidan så är ju som du påpekar alla Ryzen-chip lödda, och det är ju inga dyra historier direkt.

Kostar det 5-10 USD extra med lödning, tror det var rätt dyrt pga vissa exotiska metaller som IHS skulle behandlas med så blir det en massa pengar så intel måste då ha två linjer, en för lödda processorer och en utan lödd IHS.

Sedan tjänar intel inget på det, dom slipper sönderklockade processorer, inte så att man kan ogöra en delid direkt.

Vill man ha "intels" prestanda karaktär så finns det ingen annan att gå till så folk kommer delida oavsett och leva med det.

Dom som vill betala för det är räknade i promille som bäst.

Finns ingen vinst för intel, dom sparar massa pengar på att inte löda, dom slipper RMA på totalt sönderklockade chip.

Helt enkelt mer lönsamt för dom att inte löda så länge processorn stock inte överhettar.

Själv hade jag köpt Ryzen i dag i alla fall, TR helst, intels premium priser för lite högre frekvens och IPC skiter jag totalt i då jag redan nu maxar 6C/12T lätt.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av pa1983:

Kostar det 5-10 USD extra med lödning, tror det var rätt dyrt pga vissa exotiska metaller som IHS skulle behandlas med så blir det en massa pengar så intel måste då ha två linjer, en för lödda processorer och en utan lödd IHS.

Sedan tjänar intel inget på det, dom slipper sönderklockade processorer, inte så att man kan ogöra en delid direkt.

Vill man ha "intels" prestanda karaktär så finns det ingen annan att gå till så folk kommer delida oavsett och leva med det.

Dom som vill betala för det är räknade i promille som bäst.

Finns ingen vinst för intel, dom sparar massa pengar på att inte löda, dom slipper RMA på totalt sönderklockade chip.

Helt enkelt mer lönsamt för dom att inte löda så länge processorn stock inte överhettar.

Själv hade jag köpt Ryzen i dag i alla fall, TR helst, intels premium priser för lite högre frekvens och IPC skiter jag totalt i då jag redan nu maxar 6C/12T lätt.

Utan några fakta alls 5-10 USD låter fullt rimligt, det är knappast billigare än så givet att en av de få metaller som har de mekaniska egenskaper man behöver (låg smältpunkt, någorlunda formbar även i rumstemperatur så värmespänningar inte blir ett problem) är indium så lär metallkostnaden i sig vara ett par USD. Det bryts 4-5 gånger mer guld per år jämfört med indium.

Tyvärr diffunderar indium gärna in många andra ämnen, t.ex. i kisel. Så både IHS och kiselkretsen måste beläggas med andra metaller, de jag sett nämnas är silver, guld samt palladium. Guld är lättast att lägga på ytor, men har vissa uppenbara prismässiga nackdelar. Palladium har väldigt hög smältpunkt, medan silver oxiderar väldigt lätt i kontakt med syre.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Tack och lov är det relativt enkelt med en delid och ger dessutom bättre resultat än lödd IHS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Nej, intel har inte slutat löda fast den då det är för "liten" die. Intel är r*vhål mot konsumenter och kommer ta alla dessa chanser för att spara pengar där dom kan.

AMD hade gjort samma sak eller kanske ännu värre i den sitsen.

Det är liksom företag vi pratar om som gör allt för att tjäna mer pengar. att sluta köpa in Indium kan vara en rätt bra besparing.

jag menar vi ser nvidia dra till med knep för att tjäna mer pengar hela tiden! det där med att släppa en hel lineup?

dom vill att folk köper deras vassaste kort på release och den "fulla kretsen" efter 6 månader.

Väldigt bra ur ekonomi synpunkt!

Har de gjort en besparing som medför att produkten fungerar sämre än specificerat? Om inte har du inget case.
Självklart vill de tjäna pengar, det är en förutsättning för att ett företag ska kunna existera.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Saodie:

De gör säkert så här av en anledning men som vanlig lekman är det svårt att se annat än nackdelar.

dom är bara förbannat dumsnål och skiter I konsumenter och det är viktigare att tjäna ett par öre per cpu än att värna om köparna och sen vet dom att det ger problem med äldre cpu som gynnar nyköp

löda är nått amd klarar på 1000kr cpu så även Intel bör kunna göra det med sina överpriser och är inte annat än nackdelar förutom för intels penga konto att använda tandkrämen dom har i mellan

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem