Permalänk
Medlem

Mus slutar svara -- var ligger felet?

Min mus lägger av i korta stötar, både i rörelse- och knappavläsning. Det konstiga är att det händer bara när jag kör nåt prestandakrävande, som ett spel, och bara med den. En annan mus jag har prövat fungerar felfritt även för krävande spel. Iom. det kunde man tänka att felet ligger i musen, men om den är trasig, varför fungerar den då felfritt när jag gör något med låg påfrestning?

(Vet ej om det är relevant, men det är en trådlös mus med USB-kontakt, och jag har kommit på att jag har slarvat med utmatningen, och tagit ut USB-pluggen kanske ett dussin gånger utan att mata ut.)

Permalänk
Medlem

Testat den i nån annan dator?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcalibur:

Testat den i nån annan dator?

Skickades från m.sweclockers.com

Bra fråga, jag ska se hur den uppför sig i laptopen...

Permalänk
Medlem

Hm, jätteknepigt. Den verkar uppföra sig utmärkt på en annan dator, även under påfrestning.

Så just den här musen fungerar inte på just den här datorn, men bara när datorn gör något prestandaintensivt. Hur i %"#¤! hänger det ihop??

Permalänk
Medlem

Det kan ju bero på flera saker.
Vad är det för mus?
Vissa möss arbetar på frekvensband som är upptagna av andra saker (wifi).

Om musen har fri sikt till usb-pluggen fungerar de oftast bättre.
Vilket kanske är fallet med din laptop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Det kan ju bero på flera saker.
Vad är det för mus?
Vissa möss arbetar på frekvensband som är upptagna av andra saker (wifi).

Om musen har fri sikt till usb-pluggen fungerar de oftast bättre.
Vilket kanske är fallet med din laptop.

Jag tänker experimentera runt sakerna du nämner, men hur förklarar du att det bara händer under belastning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Det kan ju bero på flera saker.
Vad är det för mus?
Vissa möss arbetar på frekvensband som är upptagna av andra saker (wifi).

Om musen har fri sikt till usb-pluggen fungerar de oftast bättre.
Vilket kanske är fallet med din laptop.

Är fö. en Logitech M510.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ucmh:

Jag tänker experimentera runt sakerna du nämner, men hur förklarar du att det bara händer under belastning?

Jag har lite svårt att förklara detta.

Generella tips blir väl nytt batteri i musen.
Prova annan USB port.
Senaste versionen av Logitech mjukvaran/drivrutinen - http://support.logitech.com/sv_se/product/wireless-mouse-m510...
Senaste versionen av drivrutiner för USB till datorn som har problem. (Moderkorttillverkarens hemsida, eller datortillverkarens hemsida).

Du kan även prova att göra en "avinstallation" av musen i Enhetshanteraren i windows, om någon inställning råkat bli korrupt. Men det känns lite långsökt.

Är det bara i spel det märks eller när märker du annars problemet?
Är ditt nätagg tillräckligt starkt?
Kan det vara något annat i samband med spelande som orsakar trådlösa störningar?
Eller märks det mest när du använder musen i spel med snabba rörelser?

Permalänk
Rekordmedlem

Det kanske inte alls har med musen att göra utan beror på hur usbportarna i datorn fungerar, de kanske inte avläses som de ska när det är hög belastning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Jag har lite svårt att förklara detta.

Generella tips blir väl nytt batteri i musen.
Prova annan USB port.
Senaste versionen av Logitech mjukvaran/drivrutinen - http://support.logitech.com/sv_se/product/wireless-mouse-m510...
Senaste versionen av drivrutiner för USB till datorn som har problem. (Moderkorttillverkarens hemsida, eller datortillverkarens hemsida).

Du kan även prova att göra en "avinstallation" av musen i Enhetshanteraren i windows, om någon inställning råkat bli korrupt. Men det känns lite långsökt.

Är det bara i spel det märks eller när märker du annars problemet?
Är ditt nätagg tillräckligt starkt?
Kan det vara något annat i samband med spelande som orsakar trådlösa störningar?
Eller märks det mest när du använder musen i spel med snabba rörelser?

Jag bytte batteri för ett tag sen, men problemet kvarstod.

Jag har prövat annan USB-port utan förändring, men inte 100% säker på att jag har prövat varenda en. Den andra musen är USB och fungerar utan problem på flera portar.

Jag har senaste musrutinen.

Rätt säker på att jag har senaste relevanta moderkortsrutinen, men installerar igen för säkerhets skull.

Jag har inte nåt riktigt krävande som inte är spel, så kan inte säga ifall det är spelspecifikt.

Tror inte det är några problem med agget.

Jag använder nätverkskabel, så det kan inte vara nåt krångel med trådlöst när datorn kopplar upp till servrar eller nåt. Kan inte tänka mig att spel kan orsaka störningar på nåt vis.

Snabba rörelser spelar ingen problem. Jag kan knappt röra den, utan bara använda knappar, men den slutar svara ändå.

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan köra nån benchmark för att belasta datorn utan att spela tex prime95.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

Vad har du för nätaggregat samt hur gammalt?

Den kanske inte orkar ge rätt spänning under belastning, annars låter det som om musen håller på att gå sönder när en annan funkar utan problem.

Mvh

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tycker ju det låter som problem med drivrutiner.
Har du några konflikter i device manager?
Dessa visas som gula trianglar i device manager.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Det känns som att näst intill alla trådlösa möss slutar svara då och då.
Lösningen är alltifrån att om datorn är bärbar att någon sorts adapter går i strömsparläge till att räckvidden är kass eller att andra enheter stör ut signalen. Testa med uteslutningsmetoden att begränsa ditt fel.

Ibland kan det till och med vara om när bussen på moderkortet för USB kontrollerna är kass.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Vad har du för nätaggregat samt hur gammalt?

Den kanske inte orkar ge rätt spänning under belastning, annars låter det som om musen håller på att gå sönder när en annan funkar utan problem.

Mvh

Datorn är begagnad, så en annan person satte ihop den. Kan inte säga vilket agg. Om det vore problem med agget, borde inte den andra USB-musen också vara kass då?

Skrivet av Söderbäck:

Jag tycker ju det låter som problem med drivrutiner.
Har du några konflikter i device manager?
Dessa visas som gula trianglar i device manager.

Skickades från m.sweclockers.com

Inga konflikter. Jag kontaktade Logitech-support för att kontrollera att det var senaste drivrutiner (lite otydligt nu för tiden med vad som är drivisar, men det är för en annan diskussion...)

Skrivet av Devil May Cry:

Det känns som att näst intill alla trådlösa möss slutar svara då och då.
Lösningen är alltifrån att om datorn är bärbar att någon sorts adapter går i strömsparläge till att räckvidden är kass eller att andra enheter stör ut signalen. Testa med ute slutningsmetoden att begränsa ditt fel.

Ibland kan det till och med vara om när bussen på moderkortet för USB kontrollerna är kass.

Det är inte en bärbar. Om bussen vore kass så borde väl den andra USB-musen heller inte fungera, men det gör den.

Permalänk
Moderator
Forumledare

@Ucmh: Lite långsökt men är det så att du kör logitechs programvara (Logitech Gaming Software)?
Ibland kan detta ställa till med vinsinnigt konstiga problem

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

@urch: Lite långsökt men är det så att du kör logitechs programvara (Logitech Gaming Software)?
Ibland kan detta ställa till med vinsinnigt konstiga problem

Neh.

Permalänk
Inaktiv

Kör med den musen som fungerade, din nuvarande håller nog på att gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Kör med den musen som fungerade, din nuvarande håller nog på att gå sönder.

Det är en "nödmus" som jag köpte på second hand för 10:-. Fullt fungerande, ren och fin, men den är ungefär lika stor som min tumnagel

Permalänk
Medlem

Idag har jag testat min mus med Overwatch, och jag får banne mig säga att det har gått nästan helt problemfritt. Möjligtvis lite svarslöshet, men då så pass lite att jag har svårt att säga säkert. Jag reparerade ju faktiskt senaste USB-drivisarna för mitt moderkort igår! Uttjänta drivisar är den enda förklaringen som håller måttet.

Den fungerande musen jag ersatte den med är av väldigt enkel modell. Inga sidoknappar, och med sladd. Mitt sunda förnuft säger mig att drivrutiner skulle ha lättare att hantera den än min vanliga som har två, är sladdlös och nyare. Att laptopen med sina annorlunda drivrutiner skulle hantera musen på ett annat sätt är också fullt rimligt.

Om ingen annan har något att tillägga så vill jag säga tack till er som ansträngde er för att ge hjälpsamma svar, ge 10 Sherlock Holmes-poäng till er som gissade USB-drivrutiner och förklara mig färdig med tråden.

Permalänk
Medlem

Kan nämna att musen INTE fungerar. Samma problem kvarstår. Jag hade bara av ren slump en problemfri dag just då.

Permalänk
Medlem

Jag har köpt ny mus och -matta och har inga problem längre. (Gammal tråd, men ville klargöra för dem som försökte hitta svar.)