Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Scam marknaden här på forumet

Permalänk
Medlem

@VadSaDu:

Inte för att vara otrevlig men vad är det du inte förstår??

jag vet inte hur jag ska förklara tydligare?

om köparen godkänner att paketet kan skickas så har ju inte det något med saken att göra, köparen vet inte vad han har godkänt, han vet ju inte vad som ligger i paketet.

om säljaren hävdar att han har fått en annan/felaktig produkt returnerad så måste allt bevisas i slutändan.

det är vad jag menar med "ord mot ord"

om du inte förstår vad jag menar med detta så anser jag att diskussionen är avslutad.

Definitionen "ord mot ord" bör vara glasklart för en normalbegåvad person.

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av p_stman:

@VadSaDu:

Inte för att vara otrevlig men vad är det du inte förstår??

jag vet inte hur jag ska förklara tydligare?

om köparen godkänner att paketet kan skickas så har ju inte det något med saken att göra, köparen vet inte vad han har godkänt, han vet ju inte vad som ligger i paketet.

om säljaren hävdar att han har fått en annan/felaktig produkt returnerad så måste allt bevisas i slutändan.

det är vad jag menar med "ord mot ord"

om du inte förstår vad jag menar med detta så anser jag att diskussionen är avslutad.

Definitionen "ord mot ord" bör vara glasklart för en normalbegåvad person.

Vi säger så här.

Du köper ett GTX660Ti av en säljare vid namn Hans. Du får ett Mail att säljaren Hans vill skicka ett GTX660Ti till dig, för summan 770:-.

''Hans vill skicka ett GTX660Ti för 770:- till dig, kontrollera att adress och summa stämmer överens'' Du godkänner att allt är ok.

Du får hem ett GTX660Ti och betalar 770:- över disken vid utlämning med ditt LEG, du har alltså accepterat att det är ett GTX660Ti i lådan och inget annat, skulle du försöka dra en fuling genom att skicka tillbaka en sten som sedan säljaren måste godkänna tillbaka...hur tror du detta ser ut för dig i domstolen?

Blocketpaketet är det säkraste man kan komma idag vid distansköp. Tror ingen har lyckats lura någon över Blocketpaketet..För mycket information mellan personerna.

''Du måste godkänna returnerad vara för att pengar skall betalas tillbaka till köparen'' Så man kan inte skicka en sten eller nåt annat än de som var affären så säga.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

@VadSaDu: men hallååååå?

Ingen annan än du och "hans" vet vad som blivit skickat eller inte!!!!!!!!! ORD MOT ORD.

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Medlem

Förstår inte heller hur blocketpaket ska hjälpa varken säljaren eller köparen. Båda kan ju lura varandra.

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

''Du måste godkänna returnerad vara för att pengar skall betalas tillbaka till köparen'' Så man kan inte skicka en sten eller nåt annat än de som var affären så säga.

Köparen skickar tillbaka grafikkortet, men säljaren påstår han fått en sten och godkänner inte returen.

Vem får rätt?

Permalänk
Medlem

Blocketpaket fungerar bara om bägge parter är helt ärliga.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Du får hem ett GTX660Ti och betalar 770:- över disken vid utlämning med ditt LEG, du har alltså accepterat att det är ett GTX660Ti i lådan och inget annat, skulle du försöka dra en fuling genom att skicka tillbaka en sten som sedan säljaren måste godkänna tillbaka...hur tror du detta ser ut för dig i domstolen?

Grejen är ju att jag som köpare hör av mig till Blocket, för att anmäla till deras tjänst, att jag vill skicka tillbaka paketet som säljaren skickat mig hävdandes att det var ett grafikkort, men faktiskt innehöll ett paket potatismjöl. Blocket säger "OK" och jag skickar "tillbaka" potatismjölet, och behåller grafikkortet. Nu måste säljaren bevisa att han inte skickade potatismjöl, vilket är i princip omöjligt.

Skrivet av ElKungo:

Blocketpaket fungerar bara om bägge parter är helt ärliga.

Vilket ju gör tjänsten meningslös. Om alla är helt ärliga kan man lika gärna skicka som vanligt, mot för, eller efterskottsbetalning.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

Självklart finns det säkert fall som det! Men det gör inte att man inte ska försöka. Men den logiken behöver man ju inte anmäla någonting för det hjälper ju inte..
I bägge fallen lyckades jag få reda på personnummer och får av den ena som jag köpte på swec runt 200 kr varje månad som kronofogden driver in. Det är en kille på drygt 20. Säkert inget tipp topp liv, men antar att han inte vill förstöra livet mer i den åldern.
Den andra var ett företag som kunde blivit rejält nedsmutsat. Bra referenser på fb, över 1000 stycken. Trygt tänkte jag, fel hade jag. Åter igen kronofogden som löste det.

Man ska inte gå runt och tro att inget hjälper utan att ens försöka. Man får kanske inte pengar på en gång, utan det blir en process. Det får man givetvis lida för.

Det låter som om flera tror det det handlar om målvakter som med bilar eller nåt. Kanske finns, men slå på typ lyxfällan etc så ser du att vissa har noll koll på pengar eller skiter i att hamna på inkasso eller kronofogden. De fattar inte att deras liv förstörs.

Och självklart självklart ska man inte vara dum. Kolla upp bakgrund, som jag skrivttidigare. Personnummer adress telefon etc. Mer än så kan man inte göra... Funkar inte det är det rättsväsendet som får hjälpa. Funkar inte det, ja då är det på riktigt synd om den personen.

Har inte läst allt men tror du missade mitt första citat där jag skrev, polisanmäl ja men har inga förväntningar på att du får tillbaka några pengar,
har man det som jobb att bedra och lura andra så tycker inte jag synd om personen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

I TS fall så är det polisanmäla som gäller och det går ej göra så mycket mer, har den anklagade personen ett brottsligt förslutet och man själv ett hederligt, så är det mer att acceptera faktum att rättsväsendet är främst till för att skydda den andra emot folk som blir arga.

Generellt tror jag på sunt förnuft, ju mer pengar det rör sig om ju mer försiktig får man vara. Men upp till säg 2-3000kr, har jag svårt att se någon mycket aktiv gammal sweclockersmedlem skulle vilja lura på där det ej är någon tvivel om saken.
-För ju mer aktiv man är ju mer ledtrådar vem man är lämnar man.

Felet jag många tycker gör är att de ser en person som skriver ett inlägg varannan månad eller så som en aktiv medlem.

Permalänk

I mitt fall handlar det om mindre än 3000kr, men händelsen är polisanmäld och Sweclockers har erbjudit sig att bistå polisen ifall de behöver hjälp i utredningen. Nu återstår att se om polisen kommer anta fallet eller inte, jag tycker iallafall jag har angivit så mycket information som möjligt. De har alla person uppgifter även ett bankkonto som bedragare använt samt hans adress.

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Avstängd

Även om polisen tar tag i ärendet och det hela drivs till rättegång och man tilldöms ett skadestånd (= pengarna man lagt ut) så är det stor sannolikhet för att den åtalade inte har några medel som kan utmätas. Att denne person dessutom i framtiden kommer att få en inkomst är antagligen en dröm.

Anmäla (efter en vettig tidsfrist), ja visst, men man bör skruva ner förväntningarna på att få tillbaka sina pengar. Får man tillbaka dem så kan man se det som en bonus.

Permalänk
Medlem

Jag hade alltid börjat med att användaren får skriva sitt användarnamn & datum på en lapp och bild varan som tänkt säljas skickat till mig så att jag vet att han verkligen har den.
Vill man sälja då är det inga problem, sen tar man det därifrån.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av AquaRelliux:

I mitt fall handlar det om mindre än 3000kr, men händelsen är polisanmäld och Sweclockers har erbjudit sig att bistå polisen ifall de behöver hjälp i utredningen. Nu återstår att se om polisen kommer anta fallet eller inte, jag tycker iallafall jag har angivit så mycket information som möjligt. De har alla person uppgifter även ett bankkonto som bedragare använt samt hans adress.

Hoppas att det löser sig, men surt som fan är det ju.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Skrivet av Nepo:

Hoppas att det löser sig, men surt som fan är det ju.

Sitter bara och väntar på vad polisen kommer göra nu. Troligen så har han väl inga pengar, men kronofogden kanske kan göra en utmätning på honom?

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AquaRelliux:

Sitter bara och väntar på vad polisen kommer göra nu. Troligen så har han väl inga pengar, men kronofogden kanske kan göra en utmätning på honom?

Det förtjänar han också!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AquaRelliux:

Sitter bara och väntar på vad polisen kommer göra nu. Troligen så har han väl inga pengar, men kronofogden kanske kan göra en utmätning på honom?

Min erfarenhet är att det måste till ett antal anmälningar innan de börjar utreda (från olika personer som blivit drabbade). Kronofogden kan inte göra någon utmätning utan en dom så det är inte så mycket att hoppas på innan åtal.

Permalänk
Medlem

Det blocketpaketet skulle behöva är ju en oberoende part (blocket?) i mitten, som tar emot och kollar att varan är vad den ska vara. Detta skulle ju dock bli orimligt dyrt.

Ett annat problem med blocketpaketet är om köparen på något sätt har sönder eller förbrukar varan.
Säg att det som t ex säljs är ett datorspel i form av en ”key”.
Köparen kan ju i teorin nyttja keyn själv eller sälja vidare/ge bort den.
Denne väljer sedan att returnera då ”nyckeln inte funkar för Steam säger att den redan är använd”.

Likaså kan ju köparen ha sönder en datorkomponent eller vad som helst. Den returneras med motiveringen ”grafikkortet fungerar ej”, trots att säljaren var ytterst medveten om att produkten var fullt funktionerande.
(Det kan ju dock vara problem vid frakten, Postmord, men då tar ju återigen säljaren hela risken).

Helt enkelt, blocketpaktet är extremt mycket bättre ur köparens perspektiv. Jag skulle aldrig våga använda det som säljare.

Permalänk
Inaktiv

Måste bara få fråga. Är det inte ett klassiskt tecken på bedrägeri när en säljare erbjuder sig att ta emot halva beloppet före leverans, och resterande halva efter leveransen? Jag har då åtminstone aldrig i mina dagar träffat en seriös säljare som använder sig av detta, snarare tvärtom att alla suspekta säljare ALLTID kommit med liknande erbjudande där man kan betala in halva beloppet och sedan resterande när man fått varan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darwichee:

Är det inte ett klassiskt tecken på bedrägeri när en säljare erbjuder sig att ta emot halva beloppet före leverans, och resterande halva efter leveransen?

Det tror jag inte. Jag har både köpt, och sålt saker på det viset. Rätt vanligt för större summor, kanske inte så vanligt för begagnade datordelar.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det tror jag inte. Jag har både köpt, och sålt saker på det viset. Rätt vanligt för större summor, kanske inte så vanligt för begagnade datordelar.

Är det verkligen vanligt? Har aldrig stött på det under alla mina år som köpare/säljare. Förstår inte riktigt vem det skulle gynna egentligen, köparen som då "bara" riskerar att bli av med halva köpeskillingen eller säljaren som kanske bara får halva summan som är överenskommen? Lite varken-eller över det hela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AquaRelliux:

Sitter bara och väntar på vad polisen kommer göra nu. Troligen så har han väl inga pengar, men kronofogden kanske kan göra en utmätning på honom?

Jag skulle köpa ett wow-konto för ungefär 10-12 år sen på blocket men blev blåst på 2000 spänn. Nu får jag löpande information från kronofogden om bedragarens liv. Jag vet vad han jobbar med och hans inkomst och skulder. Jag får till och med veta vad hans sambo har för inkomst och vilka bidrag dom får. Hur dom bor osv.
Jag får veta vilka som ska få betalt innan mig och hur mycket.

Då och då dimper det där brevet från kronofogden ner i lådan och man får en stunds skadegladd läsning!

Bra ränta också

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Förstår inte riktigt vem det skulle gynna egentligen, köparen som då "bara" riskerar att bli av med halva köpeskillingen eller säljaren som kanske bara får halva summan som är överenskommen?

Du definierar det rätt bra. Att betala hälften före, resten efter, innebär att båda parterna som mest riskerar att bli blåsta på halva värdet.

Skrivet av Storage Jar:

Jag skulle köpa ett wow-konto för ungefär 10-12 år sen på blocket men blev blåst på 2000 spänn.

Den här kan jag väl vara mer kluven till. Kronofogden lägger tid och energi på att driva in pengar för en vara du vet att säljaren inte fick sälja, enligt Blizzards regler. Visst, det är fortfarande bedrägeri, men men jag vet inte om jag tycker det är riktigt rätt i alla fall. Antagligen bottnar det mest i att jag inte förstår varför folk är villiga att betala för något som de vet att de inte faktiskt äger, även efter genomförd affär så kan du bli blåst på konfekten för att Blizzard stänger av kontot.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Du definierar det rätt bra. Att betala hälften före, resten efter, innebär att båda parterna som mest riskerar att bli blåsta på halva värdet.

Den här kan jag väl vara mer kluven till. Kronofogden lägger tid och energi på att driva in pengar för en vara du vet att säljaren inte fick sälja, enligt Blizzards regler. Visst, det är fortfarande bedrägeri, men men jag vet inte om jag tycker det är riktigt rätt i alla fall. Antagligen bottnar det mest i att jag inte förstår varför folk är villiga att betala för något som de vet att de inte faktiskt äger, även efter genomförd affär så kan du bli blåst på konfekten för att Blizzard stänger av kontot.

Vet inte om det har blivit testat i domstol, men inte säkert att det stämmer att man inte äger kontot bara för Blizzard har skrivit in det i sin EULA. Hur som helst är det scam om man inte får det man betalat för.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Vet inte om det har blivit testat i domstol, men inte säkert att det stämmer att man inte äger kontot bara för Blizzard har skrivit in det i sin EULA.

Vi VET att eula'n inte är lagligt bindande, speciellt här över. Men det är samtidigt lika väletablerat att serviceleverantörer kan stänga av dig utan konsekvens, om du bryter mot användaravtalet.

Skrivet av muSashi:

Hur som helst är det scam om man inte får det man betalat för.

Bedrägeri, visst. Det var inte där jag ansåg att det fanns tveksamheter.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av -=Mr_B=-:

Vi VET att eula'n inte är lagligt bindande, speciellt här över. Men det är samtidigt lika väletablerat att serviceleverantörer kan stänga av dig utan konsekvens, om du bryter mot användaravtalet.

Kan bara svara för hur Bigpoint har gjort när jag jobbade där vi stängde ned konton som var köpta etc. vi kollade på antalet olika ip inloggningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiamat:

Kan bara svara för hur Bigpoint har gjort när jag jobbade där vi stängde ned konton som var köpta etc. vi kollade på antalet olika ip inloggningar.

Ja, olika serviceleverantörer är olika aggressiva med det, men det har aldrig varit några oklarheter så vitt jag vet. Serviceleverantören äger alla rättigheterna till kontot, och anser de att du gjort något du inte får, så förverkar de kontot, utan konsekvens. Så att köpa konton för mer än månadsavgiften, som förhoppningsvis är betald månaden ut, har jag noll förståelse för. Och det gör att "värdet" i transaktionen är så lågt att fogden inte är intresserad.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AquaRelliux:

Och det kontantkortet är också frånkopplat så det inte finns något abonnemang till det?

Jag personligen har ett gammalt nummer till Swish som är från kopplat.
Med swish minskar risken för scam väsentligt. Jag hade väntat till måndag innan jag gick vidare. Hjälper inte att stressa iväg till polisen. De kommer inte kolla detta innan 2020 ändå.

Permalänk
Medlem

@-=Mr_B=-: som jag skrev så var detta för 10-12 år sen då man inte kunde byta server eller faction hur som helst. Jag sålde mitt konto för 2000kr och köpte ett nytt för 2000kr. Eller tanken var ju det i alla fall. Blev helt utan istället.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av p_stman:

@VadSaDu:
jag vet, men du som köpare har 24 timmar på dig att godkänna varan, här kan du totalt paja varan och sedan tejpa på den medföljande retursedeln och skicka tillbaka varan och hävda att den inte var i "överenskommet skick"

Som jag sa, den skyddar bara köparen inte säljaren.

Se punkt 6.

Läs längst ner, här ligger problemet.. Ord mot ord, vem bevisar vad och vem avgör vilken av parterna som har rätt.

1. När köpare och säljare är överens fyller säljaren i sina och köparens uppgifter samt det pris som köparen ska betala i bokningsformuläret.

2. När bokningen är klar får köparen ett mail där denne kontrollerar uppgifterna och godkänner villkoren.

3. Säljaren får ett mail med en länk för att betala för frakten och skriva ut en paketlapp.

4. Säljaren går till närmaste DB Schenker-ombud och lämnar in paketet tillsammans med paketlappen.

5. Köparen hämtar sitt Blocketpaket och betalar hos sitt DB Schenker-ombud.

6. Nu har köparen möjlighet att kontrollera att varan motsvarar annonsbeskrivningen hemma i lugn och ro. Om inte kan köparen returnera paketet inom 24 timmar och få pengarna tillbaka.

Hur gör säljaren för att godkänna returen?
Efter att säljaren hämtat ut returpaketet har säljaren 24 timmar på sig att kontrollera att innehållet i paketet är det samma som skickades till köparen. Om inte säljaren anger att returen inte godkänns återbetalas köpesumman för varan till köparen per automatik efter 24 timmar.
Överensstämmer inte varan med den som tidigare skickats ska säljaren inom 24 timmar efter uthämtning hos paketombud ange att returen inte är godkänd. Köpesumman innehålls då till dess parterna kommit överens om vem som äger rätt att få köpesumman utbetalad till sig. Meddelande om innehållande av köpesumman skickas till båda parter med instruktioner om hur förfarandet ska gå till.

Blocketpaketet känns ju 2005. Det har kommit en ny app som heter Zaver. De agerar mellanhand och verifierar båda parter med BankID. Båda får även en digital kvittens på köpet. Om du säljer något skickar du en betalningsförfrågan till den du vill få betalt av med Zaver. Om köparen accepterar din förfrågan får du som säljare garanterat pengarna på kontot av Zaver, och köparen har då 14 dagar på sig att betala Zaver innan det börjar kosta något. Sålde själv min macbook till en snubbe som hittade mig på Blocket i måndags med dom utan problem. Det är också helt gratis att ta betalt med dom, inte som paypal.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av henke_pt:

Blocketpaketet känns ju 2005. Det har kommit en ny app som heter Zaver. De agerar mellanhand och verifierar båda parter med BankID. Båda får även en digital kvittens på köpet. Om du säljer något skickar du en betalningsförfrågan till den du vill få betalt av med Zaver. Om köparen accepterar din förfrågan får du som säljare garanterat pengarna på kontot av Zaver, och köparen har då 14 dagar på sig att betala Zaver innan det börjar kosta något. Sålde själv min macbook till en snubbe som hittade mig på Blocket i måndags med dom utan problem. Det är också helt gratis att ta betalt med dom, inte som paypal.

Skickas alltså varan via detta företag? Annars ser jag ingen fördel med det gentemot andra betalningslösningar.

I ditt fall... om MacBook:en varit trasig (enligt köparen) när denna fått den via posten, vad händer då?