Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Scam marknaden här på forumet

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Problemet är att rättssystemet inte hjälper i dagsläget, om polisen inte har resurser för att utreda våldtäkter varför skulle dom då hjälpa Kalle som köpt ett grafikkort för 2000kr och blivit snuvad på produkten?

Ska man dra det resonemanget till sin spets ska ingenting annat utredas så länge det finns olösta mordfall, när de är lösta kan man ta våldtäkter, sedan rån etc.

Permalänk

@AquaRelliux:

Gällande TS och vad det handlar om egentligen med grafikkortet:

Det du kan göra i detta fallet är att spara alla konversationer, sms, mail, PM etc som finns där det klart och tydligt står att det är ett kort till försäljning.

Du kan göra en polisanmälan, men polisen kan inte göra något OM inte den som "säljer" kortet avsiktligt försöker blåsa dig med att antingen inte ens äga ett kort eller inte tänker skicka det av någon anlending i syfte att blåsa dig. Är avsikten att blåsa dig kan polisen agera vilket de kommer göra om du sparar allt bevismaterial, kvitto på överföring etc.

Skickas inte kortet, att det finns men alltså inte går iväg, finns produkten du köpt. Då kan inte polisen göra något.
Är det fallet ska du anmäla till kronofogden med ett så kalla betalningsföreläggande som betyder att de ska driva in en skuld (pengar eller produkt).

https://www.kronofogden.se/Ansokaombetalningsforelaggande.htm...

Det kostar 300 kr (vilket du kan tvinga mottagern betala för + ränta och "arbete") och innebär i kort att du skickar kronofogden på mottagaren. Ofta enligt kronofogden så brukar det räcka, dvs att det skrämmer mottagaren. Mottagaren måste svara kronofogden om betalningsföreläggandet stämmer eller inte. Stämmer det är saken biff, men nekar mottagen kommer kornofogden fråga om du vill ta fallet till tingsrätt.
Har du allt sparat, kvitto på överföring etc, ska man ta fallet vidare då det ju i princip är omöjligt att förlora om allt är så uppenbart att mottagare (kanske dum helt enkelt?) inte vill skicka varken pengar eller produkt.

Liten kommentar på tiden, har ju inte gått så många dagar. Vänta någon vecka och se vad som händer. Lite tidigt att göra en stor grej av det på ett par dagars tid, men förstår att du är skraj att pengarna är borta.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av AquaRelliux:

Om man använder en telefon för Swish som inte har ett abonnemang är nog ens avsikter ganska klara tyvärr. Detta var något jag märkte efter att jag skickat pengarna. Jag har dock troligen hittat hans riktiga nummer, men det svarar han inte på så klart.

Har själv blivit blåst på tradera och haft med personer som uppger sig för att vara någon annan här på Swec.
Brukar alltid ringa personens nummer även om det inte finns med. Ibland har jag även ringt runt till familj för att bekräfta att det inte är en id-kapning.

Skrivet av Epic:

Hej!

Det låter ju inte alls bra. Jag tog bort användarnamnet i ditt inlägg för att undvika onödig häxjakt och ryktesspridning om specifika medlemmar. Vi tar detta vidare privat så kan vi hjälpa till att lösa situationen.

Jag vill också uppmana alla att kontakta oss så snabbt som möjligt som möjligt om det är problem med marknaden så att vi kan hjälpa till.

Bra gjort. Det jag själv undrar över är att det finns personer här på marknaden som jag har anmält som har erkänt att de har lånat/stulit en annans identitet och ni låter dessa vara kvar? Hen har erkänt polisanmälan har gjorts samt anmält det till admins här men hen är fortfarande aktiv.

Ps er kutym är givetvis inte att svara på modereringar så pm:a mig.

Skrivet av AquaRelliux:

Personen är avstängd från forumet nu. Utredningen pågår

Fantastiskt bra att hen är avstängd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

@Chrisj:

Det är inte sant.
Har du skickat fel så kan du kontakta bank så för de tillbaka pengarna inom 1 dag.

Skrivet av Bad Habit:

@BengaBang:

Ring valfri bank så kan de intyga att inom 1 dag, OM pengarna skickats till fel nummer, dras tillbaka.

Naturligtvis ska det finnas säkerheter om man skickar till fel nummer?

Blir det ett polisärende kan banken dra tillbaka pengar från mottagarens konto efter 1 dag, men då ska det vara ett polisärende.

Nej, absolut inte. Ingen bank kommer någonsin överföra pengar som har swishats. Det banken kan göra är att försöka få kontakt med personen och be denne skicka tillbaka pengarna.

Ingen bank kommer någonsin själva göra en överföring från en privat persons konto till någon annan. Det måste alltid vara gjord av personen i fråga.

Banker kan däremot stoppa en överföring, och det är där dina 24 timmar kommer in. Detta gäller dock inte swish eftersom detta sker i realtid. Banken kan gå in och stoppa en överföring så länge den inte har körts mot clearing, vilket görs inom 24 timmar. Detta måste i sin tur ha ett polisärende.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk

@Mithras:

Har väl skrivit innan vad som gäller?
Det handlar om reservering, och gäller bankkort vid köp (ringde banken precis och kollade). Swish går direkt, och där hade jag/banksnubben fel. Oavsett, så har man all rätt i välden att få tillbaka pengarna på ett eller annat sätt.

Fick också info av banken att de kommer göra 3 försök att kontakta mottagaren gällande överföringen. Svarar mottagare inte efter 3 försök så går det vidare till rätten (OM man nu gjort en anmälan hos banken att överföring är felaktig).

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

@Mithras:

Har väl skrivit innan vad som gäller?

Det du skriver är helt enkelt fel. Ingen bank kommer någonsin skicka tillbaka pengar, ingen bank kommer någonsin gå in på ett konto och ta pengar därifrån. Gällande Swish så är det helt enkelt omöjligt att få tillbaka pengarna via banken. Personen i fråga måste själv skicka tillbaka pengarna. Alternativt hamna i kronofogden och betala tillbaka via kronofogden. Men Banken gör aldrig något.

Det du har uppfattat gäller pengar som inte överförts ännu utan väntar på att köras mot clearing. Dessa gäller överföring mellan banker och/eller pg/bg-betalningar.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk

@Mithras:

Som jag skrivit flera gånger så kan inte banken göra något utan att ha rättsväsende i ryggen.
De kan stoppa en reservering däremot vilket inte har med swish att göra, som jag också skrivit.

OK, men för att du @Mithras ska hjälpa TS, vad ska han göra tycker du? Och på riktigt någon sim "likear" kommentarerna. Vad sägs om att hjälpa TS i stället?

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

@Mithras:

Som jag skrivit flera gånger så kan inte banken göra något utan att ha rättsväsende i ryggen.
De kan stoppa en reservering däremot vilket inte har med swish att göra, som jag också skrivit.

OK, men för att du @Mithras ska hjälpa TS, vad ska han göra tycker du?

Tekniskt sett kan inte banken göra något, även med rättsväsendet i ryggen.

Det som händer är att ärendet går till polisen och till kronofogden, där den fällde blir ålagd att betala summan tillbaka. Banken gör inte det. Det är upp till kronofogden att jaga inbetalningen, och kronofogden har sedan rätt att beslagta tillgångar för att betala skulder. Återigen gör banken inget.

Det är en polisanmälan med så mycket info som gäller, och sedan får TS vänta i 1-3 år för att antagligen få höra att ärendet är nedlagt.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

@Mithras:

*** raderat ***

Repeterar verkligen inget av det du säger, eftersom allt du har sagt har varit fel, förutom när du gick in i efterhand och lade till angående reserveringar.

Du skriver fortfarande att banken gör en massa grejer; och jag förklarar att nej, banken gör inte ett jävla skit. För att de får inte.

Jag beskriver verkligheten för TS, om du anser att det inte är att hjälpa och hellre vill dra några lögner eller halvsanningar så är det upp till dig. TS kan inte göra något förutom polisanmälan, det är den bittra sanningen och den polisanmälan kommer dessutom med största sannolikhet bli nedlagd. Om sanningen/verkligheten inte är till hjälp, då får det väl la vara så.

Citerat inlägg raderat
Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av guineapig:

Om det skulle vara så att du blir lurad. Vilket är för tidigt att säga. Så ska du självklart polisanmäla efter att gjort detta klart för bedragaren (de flesta brukar betala tillbaka då). Har själv råkat ut för bedragare via sweclockers ett flertal gånger. Liksom du har alla uppgifter stämt .

Och det går faktiskt att få tillbaka pengar efter en anmälan också. Fick igen 1100 kr nyligen efter tre år! Han hade nog till slut tröttnat på att ha kronofogden efter sig .

Skickades från m.sweclockers.com

Vissa som kör scam med deras egna adresser mår troligtvis redan så dåligt att dom skiter i vad som händer med livet i framtiden

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk

Alla ni som tjafsar om bank- och swishfrågor, kan ni inte skapa en egen tråd istället för att lusa ned OPs tråd?

Permalänk
Medlem

Byt namn på tråden, tack! Givetvis förstår jag att du är irriterad men du behöver ju inte dra hela marknaden genom skiten och ge den dåligt rykte för en dålig händelse?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fromis:

Byt namn på tråden, tack! Givetvis förstår jag att du är irriterad men du behöver ju inte dra hela marknaden genom skiten och ge den dåligt rykte för en dålig händelse?

Nu vet jag att du är objektiv till denna TS händelse, men det är långt ifrån en dålig händelse, detta fenomen dyker upp då och då här på Sweclockers.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk

Jag gav tråden namnet efter det att jag förstått att detta är ett problem. Vi borde fundera på hur vi gör marknaden säkrare för alla. Som "blocket paketet" sådant tänk behövs här också tror jag

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Medlem

Men hur tänker bedragaren? Hur ska han komma undan med detta när han har uppgett alla uppgifter om sig själv?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Medlem
Skrivet av AquaRelliux:

Jag gav tråden namnet efter det att jag förstått att detta är ett problem. Vi borde fundera på hur vi gör marknaden säkrare för alla. Som "blocket paketet" sådant tänk behövs här också tror jag

Blocket paketet är inget skydd om man vill undvika att bli scammad, ingen seriös försäljare skulle vilja använda sig av Blocket paket för den delen heller. Enligt mig är Blocket paket bara bluff och båg, och ett fult sätt för blocket att tjäna extra pengar på falsk trygghet.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av AquaRelliux:

Jag gav tråden namnet efter det att jag förstått att detta är ett problem. Vi borde fundera på hur vi gör marknaden säkrare för alla. Som "blocket paketet" sådant tänk behövs här också tror jag

Jag tror det är svårt att klä hela sajten i bubbelplast så ingen trillar och slår sig. Det är enligt mig effektivare om man som köpare lär sig gå utan att snubbla. Något som kan verka svårt! Som tur är finns det stödhjul i form av en tråd för marknadsreferenser.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

@Xcalibur:

Jag har råkat ut för 2 bedrägerier, och polisen + kronofogden hjälpte med bägge.
Har du personuppgifter (som man alltid ska ta), adress, telefon etc så är det relativt lätt att sätta polisen eller kronofogden på personen.

För framtiden, så vid affär över nätet ska man kolla nedan INNAN pengar skickas. Kolla eniro etc. Finns inte nedan uppgifter så gör inte affären:

  • Personnummer

  • Adress

  • Telefon

  • Referenser

Vis swish så kan pengar dras tillbaka INOM 1 dag från mottagarens konto.

Okej.. oftast brukar ju inte den typen av perssoner ha några pengar, du kan inte kräva av något om personen inte tjänat nånting vitt, det är ju inget lyxliv utan oftast misär, har du fått ut dina pengar så har du haft tur, om du nu tar referenser hur har du då lyckats bli lurad?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av storPutte:

Men hur tänker bedragaren? Hur ska han komma undan med detta när han har uppgett alla uppgifter om sig själv?

Skickades från m.sweclockers.com

Bedragaren tänker nog inte så långt gör man en sån grej så skiter man i vad som händer med sitt liv i framtiden.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AquaRelliux:

Jag gav tråden namnet efter det att jag förstått att detta är ett problem. Vi borde fundera på hur vi gör marknaden säkrare för alla. Som "blocket paketet" sådant tänk behövs här också tror jag

Jag kör alltid med Blocketpaket..vill inte säljaren detta så blir inte affären av.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Skrivet av Xcalibur:

Okej.. oftast brukar ju inte den typen av perssoner ha några pengar, du kan inte kräva av något om personen inte tjänat nånting vitt, det är ju inget lyxliv utan oftast misär, har du fått ut dina pengar så har du haft tur, om du nu tar referenser hur har du då lyckats bli lurad?

Skickades från m.sweclockers.com

Självklart finns det säkert fall som det! Men det gör inte att man inte ska försöka. Men den logiken behöver man ju inte anmäla någonting för det hjälper ju inte..
I bägge fallen lyckades jag få reda på personnummer och får av den ena som jag köpte på swec runt 200 kr varje månad som kronofogden driver in. Det är en kille på drygt 20. Säkert inget tipp topp liv, men antar att han inte vill förstöra livet mer i den åldern.
Den andra var ett företag som kunde blivit rejält nedsmutsat. Bra referenser på fb, över 1000 stycken. Trygt tänkte jag, fel hade jag. Åter igen kronofogden som löste det.

Man ska inte gå runt och tro att inget hjälper utan att ens försöka. Man får kanske inte pengar på en gång, utan det blir en process. Det får man givetvis lida för.

Det låter som om flera tror det det handlar om målvakter som med bilar eller nåt. Kanske finns, men slå på typ lyxfällan etc så ser du att vissa har noll koll på pengar eller skiter i att hamna på inkasso eller kronofogden. De fattar inte att deras liv förstörs.

Och självklart självklart ska man inte vara dum. Kolla upp bakgrund, som jag skrivttidigare. Personnummer adress telefon etc. Mer än så kan man inte göra... Funkar inte det är det rättsväsendet som får hjälpa. Funkar inte det, ja då är det på riktigt synd om den personen.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem

Fan tråkigt att du blivit blåst tycker jag

Permalänk
Medlem

Tycker inte att det är skumt att man inte har några referenser även om man är registrerad 2004, själv tror jag inte att jag har något och sålt mer än 50 produkter vi marknaden

Men håll i hatten över helgen och se om du får någon kontakt med personen i fråga

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Jag kör alltid med Blocketpaket..vill inte säljaren detta så blir inte affären av.

Blocketpaketet skyddar bara köparen, inte säljaren.
om jag skickar ett grafikkort till dig så kan du elda upp det om du vill och sedan skicka tillbaka det till mig
utan att jag har ett jota att säga till om.

blocketpaketet är skit.

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Skrivet av gonace:

Tycker inte att det är skumt att man inte har några referenser även om man är registrerad 2004, själv tror jag inte att jag har något och sålt mer än 50 produkter vi marknaden

Men håll i hatten över helgen och se om du får någon kontakt med personen i fråga

Problemet är om man läst hela tråden. Så har samma person sålt samma vara till mig och de ignorerar en och stängt av sin mobil. Jag kollade upp alla uppgifter innan köp. Har personnummer, adress, bankupogifter, 2 st telefon nummer och allt är kopplat till denna person som scammat och detta är såklart polisanmält. Men han bor ca 1h från mig så efter helgen om ungen vara skulle överraskande dyka upp så åker jag hem till hen och detta har jag sagt till polisen med.
Hen är i belastningsregistret för narkotika och vapenbrott så mycket möjligt att de är ekonomiska problem hen har och behövde pengar snabbt och hade ingen annan väg att få tag i de. Kan va så att hen har skulder och skit som måste betalas och passade på att "blåsa nördar på swec" för tror att dem inte våga göra något åt detta kanske?

Men som sagt jag har gjort en anmälan som förebyggande syfte och om inget dyker upp efter helgen så är en anmälan gjord och jag kommer besöka personen.

Visa signatur

-"Robots are the future".

Marknadsreferenser:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1079311/sok?searchid=f...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av p_stman:

Blocketpaketet skyddar bara köparen, inte säljaren.
om jag skickar ett grafikkort till dig så kan du elda upp det om du vill och sedan skicka tillbaka det till mig
utan att jag har ett jota att säga till om.

blocketpaketet är skit.

Nej, du accepterar att du tar emot den varan innan de skickas, bryter du detta är det du som fälls.

Säljaren vill skicka ett paket till dig-

''Varan som säljaren vill sälja'' Summan för varan, ''accepterar du detta''

Godkänn' Godkänn inte'

Godkänner du detta och sedan gör som du säger så är det ett brott, och du fälls för bedrägeri.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

@VadSaDu:
jag vet, men du som köpare har 24 timmar på dig att godkänna varan, här kan du totalt paja varan och sedan tejpa på den medföljande retursedeln och skicka tillbaka varan och hävda att den inte var i "överenskommet skick"

Som jag sa, den skyddar bara köparen inte säljaren.

Se punkt 6.

Läs längst ner, här ligger problemet.. Ord mot ord, vem bevisar vad och vem avgör vilken av parterna som har rätt.

1. När köpare och säljare är överens fyller säljaren i sina och köparens uppgifter samt det pris som köparen ska betala i bokningsformuläret.

2. När bokningen är klar får köparen ett mail där denne kontrollerar uppgifterna och godkänner villkoren.

3. Säljaren får ett mail med en länk för att betala för frakten och skriva ut en paketlapp.

4. Säljaren går till närmaste DB Schenker-ombud och lämnar in paketet tillsammans med paketlappen.

5. Köparen hämtar sitt Blocketpaket och betalar hos sitt DB Schenker-ombud.

6. Nu har köparen möjlighet att kontrollera att varan motsvarar annonsbeskrivningen hemma i lugn och ro. Om inte kan köparen returnera paketet inom 24 timmar och få pengarna tillbaka.

Hur gör säljaren för att godkänna returen?
Efter att säljaren hämtat ut returpaketet har säljaren 24 timmar på sig att kontrollera att innehållet i paketet är det samma som skickades till köparen. Om inte säljaren anger att returen inte godkänns återbetalas köpesumman för varan till köparen per automatik efter 24 timmar.
Överensstämmer inte varan med den som tidigare skickats ska säljaren inom 24 timmar efter uthämtning hos paketombud ange att returen inte är godkänd. Köpesumman innehålls då till dess parterna kommit överens om vem som äger rätt att få köpesumman utbetalad till sig. Meddelande om innehållande av köpesumman skickas till båda parter med instruktioner om hur förfarandet ska gå till.

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av p_stman:

@VadSaDu:
jag vet, men du som köpare har 24 timmar på dig att godkänna varan, här kan du totalt paja varan och sedan tejpa på den medföljande retursedeln och skicka tillbaka varan och hävda att den inte var i "överenskommet skick"

Som jag sa, den skyddar bara köparen inte säljaren.

Se punkt 6.

Läs längst ner, här ligger problemet.. Ord mot ord, vem bevisar vad och vem avgör vilken av parterna som har rätt.

1. När köpare och säljare är överens fyller säljaren i sina och köparens uppgifter samt det pris som köparen ska betala i bokningsformuläret.

2. När bokningen är klar får köparen ett mail där denne kontrollerar uppgifterna och godkänner villkoren.

3. Säljaren får ett mail med en länk för att betala för frakten och skriva ut en paketlapp.

4. Säljaren går till närmaste DB Schenker-ombud och lämnar in paketet tillsammans med paketlappen.

5. Köparen hämtar sitt Blocketpaket och betalar hos sitt DB Schenker-ombud.

6. Nu har köparen möjlighet att kontrollera att varan motsvarar annonsbeskrivningen hemma i lugn och ro. Om inte kan köparen returnera paketet inom 24 timmar och få pengarna tillbaka.

Hur gör säljaren för att godkänna returen?
Efter att säljaren hämtat ut returpaketet har säljaren 24 timmar på sig att kontrollera att innehållet i paketet är det samma som skickades till köparen. Om inte säljaren anger att returen inte godkänns återbetalas köpesumman för varan till köparen per automatik efter 24 timmar.
Överensstämmer inte varan med den som tidigare skickats ska säljaren inom 24 timmar efter uthämtning hos paketombud ange att returen inte är godkänd. Köpesumman innehålls då till dess parterna kommit överens om vem som äger rätt att få köpesumman utbetalad till sig. Meddelande om innehållande av köpesumman skickas till båda parter med instruktioner om hur förfarandet ska gå till.

Om du godkänner att allt är ok innan paketet skickas och sedan skickar tillbaka typ en sten med samma vikt, du kommer att fällas i förhöret..sedan få en villkorlig dom, eller böter för att ljuga och vara en bedragare. Du kan inte säga ''ja'' sedan helt plötsligt ''nej''

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

@VadSaDu:

läs igen vad jag skrev och googla sedan på "ord mot ord"

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av p_stman:

@VadSaDu:

läs igen vad jag skrev och googla sedan på "ord mot ord"

Tror inte det fungerar i detta fall då du har accepterat och man kan spåra paketet till dig.

Du har orden emot dig.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.