Scam marknaden här på forumet

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Det är skit när folk inte står fast vid sitt ord, det håller jag med om.

Ibland önskar man att köper sätter ett köp-nu-pris, men inte alltid. Inte jag iaf. Jag kan förstå att köparen ibland hellre låter det ta lite tid att hitta rätt köpare.

Vad jag alltid önskar är att säljaren är tydlig med vad som gäller, och ger uppdateringar.
Tar du bara bud till klockan x? Skriv det. Tänker du inte skicka förrän om en månad? Skriv!

Hur mycket annonser som helst där säljaren inte bemödar sig att svara ens. Inte övervakar tråden. Ska du inte göra det ordentligt gör det inte alls. Gillar fast pris och snabb hantering.

Jag går ju inte gärna till affären för att köpa nåt och sen få vänta i en vecka innan jag kan hämta det...

Visa signatur

Who dosen´t love gadgets?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av henke_pt:

Det är ju typ det som hände när jag sålde min mac med appen Zaver. Och det fungerade smärtfritt.

Igen: det är inget skydd. Det gick bra i ditt fall då ni båda var ärliga personer. Den tjänsten i sig är värdelös.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Napster91:

Oj väntade mig inte att få svar av någon annan Jo tack jag är fullt medveten om det. Vill bara höra med denna bankman hur hen resonerar När hen tidigare i tråden skrev att banken inte kan göra något. Påskiner som om det är kört. Oseriöst och kan få personer som inte är insatta att bli rädda för användning av exempelvis swish.

Skickades från m.sweclockers.com

Han har ju rätt, banken kan ju inget göra. Man måste gå vägen via polisanmälan etc. för att få till en dom eller föreläggande om återbetalning. Tycker inte alls att han är oseriös i sina svar. Mer att de som tolkar svaren gör det på ett dåligt sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Han har ju rätt, banken kan ju inget göra. Man måste gå vägen via polisanmälan etc. för att få till en dom eller föreläggande om återbetalning. Tycker inte alls att han är oseriös i sina svar. Mer att de som tolkar svaren gör det på ett dåligt sätt.

När det ges möjlighet att tolka så är ju redan där ett svar otydligt. När någon kommer in i diskussionen utan att tillföra något är även det oseriöst

Man måste gå via andra instanser ja, varför inte bara skriva att det faktiskt inte är kört? Det kan ju inte du svara på, om du inte har dubbla konton då Jag ifrågasätter ingen kompetens, bara den onödiga dramatiken. Att allt är över.

Skickades från m.sweclockers.com

Lagt till sista stycket.
Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Igen: det är inget skydd. Det gick bra i ditt fall då ni båda var ärliga personer. Den tjänsten i sig är värdelös.

Det är definitivt bättre än alla andra betaltjänster jag har stött på och ett steg i rätt riktning. Vattentätt? Jag vet inte. Värdelös? Absolut inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henke_pt:

Det är definitivt bättre än alla andra betaltjänster jag har stött på och ett steg i rätt riktning. Vattentätt? Jag vet inte. Värdelös? Absolut inte.

Om det är en bra, eller dålig betaltjänst har absolut inget med att göra med om de erbjuder ett faktiskt skydd för både köpare och säljare, mot att bli blåst vid en transaktion.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxizor:

Jag tror att folk måste kräva mer av säljaren vid distanshandel, sen finns det ju även andra hjälpmedel. Jag kräver alltid ID-kort framför varan innan jag gör något. Kollar att telefonens telefonnummer stämmer, kollar adress, personnummer etc.. Så jag vet att det är rätt person jag har att göra med. Men inget är 100% felsäkert såklart.

Har aldrig blivit blåst här, endast på Tradera via kapat konto och jag var dum nog att betala in till ett bankkonto!

"Jag kräver alltid ID-kort framför varan innan jag gör något."

Vill vara klar med att ingen säljare eller köpare ska någonsin gå med på detta. Det innebär att du har kopior på folks ID-kort och kan kapa deras identiteter. Vidrigt.

Var rädd om era identiteter, inga problem att lämna ut namn, telefonnummer och liknande men lämnar ni ut kopior på ID-kort så kommer ni i slutändan sitta i skiten när någon inser att han kan tjäna bra med pengar på att kapa folks identiteter.

Tagit bort anklagelser /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av celoz:

"Jag kräver alltid ID-kort framför varan innan jag gör något."

Vill vara klar med att ingen säljare eller köpare ska någonsin gå med på detta. Det innebär att du har kopior på folks ID-kort och kan kapa deras identiteter. Vidrigt.

Var rädd om era identiteter, inga problem att lämna ut namn, telefonnummer och liknande men lämnar ni ut kopior på ID-kort så kommer ni i slutändan sitta i skiten när någon inser att han kan tjäna bra med pengar på att kapa folks identiteter.

Att visa ID-kort men att dölja personuppgifter är ändå ett bevis på vem man är, speciellt om man tar en Selfie tillsammans med sina uppgifter.

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napster91:

När det ges möjlighet att tolka så är ju redan där ett svar otydligt. När någon kommer in i diskussionen utan att tillföra något är även det oseriöst

Man måste gå via andra instanser ja, varför inte bara skriva att det faktiskt inte är kört? Det kan ju inte du svara på, om du inte har dubbla konton då Jag ifrågasätter ingen kompetens, bara den onödiga dramatiken. Att allt är över.

Skickades från m.sweclockers.com

I det här fallet är det du som saknar läsförståelse eller fyller i saker som jag inte skrivit. Tex så skulle jag kunna tolka ditt svar som att du pratar om "när det ges möjlighet", men jag lämnade aldrig över någon möjlighet eller hur menar du? Och alla som är med i diskussionen har ju tillfört något, eller pratar du om tillfört något substantiellt, nej jag förstår inte alls vad du menar här.

Visa signatur

Intel Core i5-3570K Processor || AMD Radeon HD 7970 || MSI Z77A-G45 (MS-7752)
3DMark06 30 781, SM2.0 Score - 11982 - HDR/SM3.0 Score 15632 - CPU Score 7631

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMacho:

I det här fallet är det du som saknar läsförståelse eller fyller i saker som jag inte skrivit. Tex så skulle jag kunna tolka ditt svar som att du pratar om "när det ges möjlighet", men jag lämnade aldrig över någon möjlighet eller hur menar du? Och alla som är med i diskussionen har ju tillfört något, eller pratar du om tillfört något substantiellt, nej jag förstår inte alls vad du menar här.

Vad har jag fyllt i du inte skrivit? Falskt citat? Ställde en fråga till dig, du väljer att svara på ett separat påstående mellan mig och en annan medlem. Ist för den faktiska frågan till dig. Läsförståelse?

Det här är ju rätt självklart med läsförståelse, om du tänker efter lite...

Du antyder att det är en omöjlighet att få tillbaka pengar som överförts A->B.

Det här är ju rätt självklart att det går, om du tänker efter lite...

Glöm inte, i slutändan är det ju faktiskt banken som gör retur överföringen, med tillåtelse av högre instans. Swish eller inte. Nu är jag inte ute efter rullande huvud. Blir bara förvånad av ett sådant svar du gav. Jag menar, spelas "mandat" kortet bankman, får man väll ge ordentliga svar också.

Med det sagt, lämnar jag diskussionen till de mer upplysta. Dom ger tydliga och korrekta svar på hur det ser ut i verkligheten. Eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Lagt till sista stycket.
Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem

Trist att sånt här händer. Jag har varit medlem väldigt länge. Gjorde min första affär och betalade blint i förskott och fick hem processorn direkt. Tur att jag hade tur och inte blev scammad...

Visa signatur

<3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napster91:

Du antyder att det är en omöjlighet att få tillbaka pengar som överförts A->B.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej jag antyder inte, jag säger att det är 100 % omöjligt att BANKEN hjälper dig att få tillbaka pengar som överförts från A->B. Så du väljer att missförstå (tolka?) två saker i en mening.

Visa signatur

Intel Core i5-3570K Processor || AMD Radeon HD 7970 || MSI Z77A-G45 (MS-7752)
3DMark06 30 781, SM2.0 Score - 11982 - HDR/SM3.0 Score 15632 - CPU Score 7631

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Napster91:

När det ges möjlighet att tolka så är ju redan där ett svar otydligt. När någon kommer in i diskussionen utan att tillföra något är även det oseriöst

Man måste gå via andra instanser ja, varför inte bara skriva att det faktiskt inte är kört? Det kan ju inte du svara på, om du inte har dubbla konton då Jag ifrågasätter ingen kompetens, bara den onödiga dramatiken. Att allt är över.

Skickades från m.sweclockers.com

Tja, då är 99,99% av alla svar otydliga.

Vet inte om det är mig du tänker på i din andra mening? Är det du som avgör om mina svar/inlägg tillför något? Du kanske skulle vara supermoderator med rätt att censurera forumet...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av henke_pt:

Det är definitivt bättre än alla andra betaltjänster jag har stött på och ett steg i rätt riktning. Vattentätt? Jag vet inte. Värdelös? Absolut inte.

Vad är då värdet i tjänsten? Jag ser det inte och du får gärna utveckla. Att tillföra en känsla av trygghet utan att faktiskt erbjuda en sådan anser inte jag är ett mervärde.

Permalänk

Kommer hålla tråden uppdaterad med vad som händer, just nu är ärendet hos Polisen.

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk

Har en update, polisen har frågat efter mer information från mig. Kanske jobbar de faktiskt på detta då!

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk

@AquaRelliux: håll oss updaterade!

trist när sånt här händer på forumet :/

har gjort säkerligen 100 affärer+(både som köpare och säljare) och aldrig råkat ut för något där det inte gått att lösa men det är trist när sånt här händer

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti