Permalänk
Medlem

OLED – inbränning

Skrev i en annan tråd angående OLED och inbränning, men tänkte att det kunde vara intressant att starta en ny för att höra om någon här har uppmärksammat problemet? Det verkar främst gälla starka statiska färger som rött och gult och med apparater från LG. Felet täcks inte av garanti men bör kunna reklameras inom tre år?

Några länkar:
Rtings 20/7 Burn-In Test

OLED screen burn: with photos

Warning to all current, future OLED TV Owners

En "undersökning" där 17 av 135 (15.6%) fått problemet

Det är naturligtvis de med problem som hörs mest, men jag tycker tyvärr att det verkar vara ett alltför stort riskmoment för att våga hoppa på OLED-tåget i nuläget.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Ja, vore intressant att höra om nån fått problem med permanent inbränning. Notera att temporär inbränning (image retention) går bort av sig själv, eller i värsta fall med hjälp av de verktyg för "skärmtvätt" som finns i TV'n. Är själv sjukt inställd på att skaffa en OLED nu när de är så bra och överkomliga i pris. Och jag har en plasma som jag inte fått nån varaktig inbränning i. Skulle OLED vara sämre än plasma?

Permalänk
Medlem

Har en LG Oled och inte haft något problem hittils med inbränning, var värre på min gamla plasma TV där man kunde få en del inbränningar av menyer (som dock försvann efter ett tag). Men man får väl undvika statiska bilder för länge om man kopplar den till separat enhet, kör man med de inbyggda apparna så är det alltid en skärmsläckare som går igång efter en stund om man stannar i menyerna.
har dock hänt att jag glömt den ett tag och jag har inte fått någon inbränning än iaf.

Permalänk
Avstängd

I fotografierna de tar varje vecka så är det ju OLED som inte ändrat sig det minsta. Tänk istället på hur en LCD sunkar ned sig i kvalitet med tiden, och enligt bilderna händer det något varje vecka med början vecka 1.

Tror inbränningar, eller den eventuella risken för dem, är en otroligt liten nackdel med tanke på alla fördelar. Har en OLED (B6) som används för att se på TV med samt konsolspel och har inte noterat något annat än hur sanslöst bra den är, och då jag ibland råkar titta på någon så kallad high-end LCD så blir jag än mer medveten om hur bra den är. Jag blir efter ett års användning fortfarande glad varje gång jag sätter på den. Självklart kan mjukvaror för diverse filter alltid göras bättre.

Mitt tips är: fundera inte på att köpa något annat än OLED som TV. Den enda konkurrensen är en nyare OLED.

Permalänk
Medlem

Det är väl naturligt. Varje pixel är ju en enskild LED, och LEDs blir mindre ljusstarka ju längre de lyst. Är samma sak på gamla CRT och Plasma, som slits med tiden.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

@Nioreh83: Enligt den shootout-test som HDTVTest gjorde där dom testade ett gäng highend TV mot varandra så lät dom OLED-panelerna gå i 200 timmar innan dom kalibrerade dom. Efter det så är dom tydligen rätt stabila. Men om det gäller på riktigt lång sikt vet jag inte. Inte heller om LCD skulle vara så mycket sämre när det gäller "drift".

Permalänk
Medlem

Det verkar ju främst gälla färggranna statiska loggor, som denna:

Kanske inte är så vanligt med sådana?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Har haft en LG OLED65B6V i snart ett år. Ingen inbränning, och har aldrig råkat ut för temporär inbränning heller.

Det var för övrigt samma sak med den LG-plasma av sista generationen jag hade innan - aldrig någon inbränning.

Notera att vanlig LCD inte är immun mot inbränning heller. Personligen tycker jag att problemet verkar vara kraftigt överdrivet.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Ingen inbränning alls på min E6 som fått tjänstgöra som datormonitor i mer än ett år nu.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding:
Jag läste om artikeln i hemmabiotidningen som herr Ytterberg (Laxpudding) skrev med sammanställning om de olika OLED-modellerna. Där har han en ganska stor del som handlar om just inbränning. Nu har jag inte texten framför mig, men han säger att om man kollar på nätet och dylikt så hittar man ganska glest med rapporter om detta, trots stor försäljning under många år. Och hans slutsats är väl att det i normal användning inte är nåt problem som jag tolkar texten. Och som sagt så är inte LCD-modeller befriade från problemen heller.

Hoppas jag inte refererade till artikeln med fel slutsats här nu bara. Då får jag nog smörj av Laxpudding.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Barsk66: Ungefär så. När jag mäter och har statiska testbilder framme är det inte i närheten av de temporära problem som fanns med plasma. Det klingar av efter ett par minutrar som högt. Den temporära inbränning som uppstår vid HDR när panelen kör över 600 nits i 20-30 sekunder innan den börjar sänka ljuset, det klingar också av väldigt snabbt. Snabbare än färg som torkar, då man kan se förändringen framför sig.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Du har inte sett nåt reellt problem med permanent inbränning? Rtings test i länken ovan kör ju en testslinga med olika videos som går kontinuerligt. Då är ju den statiska loggan på en viss tid, åtföljs av annat innehåll och sen kommer den statiska loggan tillbaka osv. Där påstår dom sig kunna se en antydan till inbränning. Efter 5 veckor av kontinuerlig 24-timmars drift... det är också på en 2016-års display ska sägas (LG). Ev är det inte direkt överförbart till 2017.

Det är ju ändå en rätt labb-orienterat test. I verkligheten har man ju mer varierat innehåll, även om man tittar på extremt mycket fotboll med statiska resultat-banners. Det är ju reklam, pauser och diverse snack emellan.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Barsk66: Jag har personligen inte sett någon apparat med LG:s OLED-teknik som visat upp permanenta inbränningar. Inte på det sätt som jag träffat på rätt fläckiga plasmamodeller genom åren.

”Jag” är dock inget statistiskt underlag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

”Jag” är dock inget statistiskt underlag.

@Laxpudding: Nä, men bildexpert! Står så i din avatar!

För min del så kommer jag att köra på en OLED. Har jag som sagt klarat min plasma i 6 år så ska det inte va nåt problem med mitt användningsmönster.

Permalänk
Medlem

Haft min oled B6 i ett år, inga problem med inbränningar. Inte lagt märke till några temporära heller

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Philips 55pos9002 ingen tillstymmelse till tillfälliga spökbilder och har kört huds sen 0.2h in. Egentligen så börjar jag tro att de går finfint köra som monitorer med obefintlig risk för inbränning. Nu är det ju bevisat möjligt att åsamka sig inbränning men ska mycket till. Kommer spara panelen allt vad de går så kommer inte köra den för allmänt datirbruk dock.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Med plasma så förstod jag att panelen var känsligast i början. Med tiden minskar inbränningsrisken. Samma med OLED, eller är "risken" konstant oavsett hur länge den kört?

Permalänk
Avstängd

@backfeed: samma här haft min LG B6 ett halvår nu, inte minsta antydan till i bränning, underbar tv är det ochså.

Visa signatur

[i7 8700K@5.4Ghz] [Asus GeForce RTX 2080 Dual OC][3500Mhz@Corsair RGB DDR4][MSI Z390 MEG ACE][Customloop][Sony AF9 65" Oled] [Predator X34A] [Dark Power Pro 1000W][Beyerdynamic 1990 pro] [Sound BlasterX AE-5] [Astro mixamp]{

benchmark http://www.3dmark.com/spy/7331357
8700k@5.4Ghz https://valid.x86.fr/2ff8a4

Permalänk

Jag köpte en lg 55b6 2016 pga att jag tyckte och tycker fortfarande att oled har bästa bilden,efter 4 månader upptäckte jag att jag hade nickelodeon kanal logotyp inbränt in det vänstra hörnet,körde panelrensning i flera dagar + att det vart tv förbud på Just den kanalen😓loggan gick inte att få bort.observerade att den bara syntes vid röd orange eller lite lila bakgrund och inte vid vit eller grön eller någon Annan färg,lite konstigt i min mening,lg vet ju att det finns chans på permanenta inbränningar och det ser man på deras garantivilkor. Ingen statisk bild på mer en 2 timmar står det vilkoren🤔jag ser då på tv mer en 2 timmar många gånger när jag ser tv☺vart till slut att skicka in den och efter nån månad så fick jag ett mail att jag kunde fara på netonet och hämta ut en ny tv,tänkte direkt att det måste varit nå fel på min tv då dom endå valde att reklamera den,efter noga betänkande bytte jag tv märke och köpte en Fhilips oled 55 pos901f,i början tänkte jag wow vilken tv bättre svärta och bättre skärpa en b6 det kändes direkt som Fhilips slagit lg som så många år sålt oled på fingrarna,det enda jag saknade var lgs os för det var så snabbt och smidigt.😊denna tv var jag mycket noga med och jag var väldigt noga med att inte pausa Tv:n och när ungarna sett klart ska alltid Tv:n stängas av,och aldrig mer en 2 timmar på samma kanal. Men efter 2 månader så var det dags igen😓samma kanal logotyp på denna tv med fast inbrännt och går inte få bort,plus att jag har en linje mitt i tv rutan efter att ungarna spelat lego superheros på xbox one i splitscreen mode och även denna är permanent. Det visar sig bara vid röda lite röda oranga eller lila bakgrunder som lider av detta problem,som tur var täckna jag en försäkring denna gång då jag inte orkar diskutera med Fhilips på samma sätt jag var tvungen att orka diskutera med lg innan jag fick den tvn reklamerad. Nu blir det en annan tv en en oled,köper man en tv för 20000 så ska det gå å se tv mer en 2 timmar på samma kanal och man ska inte vara rädd att spela spel på se,hade en plasma innan dessa apparater och efter 8 år inte en inbränning,oled tekniken måste lösa detta problem innan jag vågar köpen en igen.funderar på en qled då dom har 10 år års inbränningsgaranti och jag tycker dom är närmast oled i svärta och kvalitet.så ni som tänkt köpa oled så tänk på detta och får ni problem så går det vinna trots att lg garanti inte omfattar permanenta inbränningar som har skett för att en statisk bild så som logotyp vistats mer e. 2 timmar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Har inte märkt något på någon av mina två LG OLED dock står dom knappast på och båda har någon typ av screen saver när när jag inte använder den som jag inte lyckas stänga av...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har LGs 2016 B6 65 tummaren (OLED). Den har aldrig använts som datorskärm men jag har haft den på under längre perioder. Detta gäller både aktivt spelande i ibland flera timmar i sträck men även när den stått pausad i någon timma eller två. Dock har den en screensaver mode som dämpar skärmen när dess input inte förändras. Dessutom har jag även LGs egna funktion på för att minska Image Retention eller Burn-ins, som verkar skifta bilden på något vis. Dock märks inte denna funktion av under aktivt användande.

TVn har används under både vanligt bildläge och HDR i längre perioder. Så ja, hittils inga image retentions och burn-ins. Dock vet jag inte hur den skulle reagera som datorskärm.

Om du ska låta dig avskräckas för att köpa en OLED på grund av image retention/burn-ins kan jag inte svara på, men personligen tycker jag om min LG OLED TV och har inte haft några problem med den alls.

Visa signatur

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99

Permalänk

Jag tror rogilds är samsungutsänd. Registrerad idag. Var vaksam. Jag har en lg oled sedan 1 år. Inte en tillstymelse av inbränning. Bästa bild jag någonsin haft. Qled i dagens teknik tror jag inte ett skit på. Sitt i ett becksvart rum med en loled och en "qled" så finns bara ett alternativ.

Permalänk
Skrivet av Garderoben:

Har inte märkt något på någon av mina två LG OLED dock står dom knappast på och båda har någon typ av screen saver när när jag inte använder den som jag inte lyckas stänga av...

Det är bra att ni inte fått erfara dom problem som finns med dom,men som jag förstår är det speciellt vissa färger som riskerar permanent inbränning och det är röd orange lila eller både ljusa och mörka,problemet e att ungarna älskar nickelodeon😓och den loggan är ju hel orange. Jag skulle säga med säkerhet efter mina 2 apparater att det räcker med 2-3 timmar på nickelodeon så vågar jag nästan garantera att slår du på nått med röd orange eller lila bakgrund så kommer du se logotypen skarpt eller lite svagt,men det ska man absolut inte testa om man inte känner för att byta eller slänga bort tvn😉

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

2-3 timmar fast det är väl 2-3h x antal dagar?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

har lite lcd paneler på jobbet som visar olika saker om jobbet, tex nyheter, nya riktlinjer mm. dom lider av svåra inbränningar då varje bild har loggan på samma ställe och när bilden är svart eller "no signal" så ser man inbränningarna tydligt i rosa.

OLED kanske är extra känsliga? har själv använt oled i fler år på mobil telefonen och inte märkt något, nu är jag sugen på en oled tv så vi får se hur det blir.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd

Jag har ägt tre olika OLED-modeller från LG och jag har aldrig sett skymten av några inbränningar eller ens någon "temporary image retention". Jag har bland annat spelat Breath of the Wild i ca. 200 timmar på den TV jag har nu och där är konstant röda hjärtan i spelets "HUD".

Visa signatur

NUC 10 16GB Core i5 10210U UHD Graphics 620 970 EVO 1TB

Swift 1 8GB Pentium N5000 UHD Graphics 605 SN520 512GB

55" CX OLED Addon T14 + Addon Sub Switch Series S

Permalänk
Medlem

@Rogilds81: Vad har du för bildläge? Dom högintensiva som "Dynamic" och "Normal" är ju inte de bildmässigt bästa, men är ju de lägen som krämar på mest i intensitet. Kan kanske vara att man ska undvika dom lägena om det är det du kört?

Permalänk
Skrivet av Autodidact:

Jag har ägt tre olika OLED-modeller från LG och jag har aldrig sett skymten av några inbränningar eller ens någon "temporary image retention". Jag har bland annat spelat Breath of the Wild i ca. 200 timmar på den TV jag har nu och där är konstant röda hjärtan i spelets "HUD".

Jag har bara ägt 2 med den jag äger nu, men både b6 och Fhilips pos901f har ju samma panel och Det kan ju vara den panelen som har störst problem med detta,och när jag bytte in b6 så berätta en kille på netonet att dom haft några till reklamationer på Just samma modell pga av inbränning. Men det innebär ju inte att alla oled modeller har samma problem,har bilder så folk får se men jag hittar ingenstans att ladda upp bilderna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av oqvist:

2-3 timmar fast det är väl 2-3h x antal dagar?

Jo självklart,men man tycker ju att rensa panel brus varje dag o princip ska motverka detta,finns även en inställning där den ska flytta automatiskt bilden lite då och då för att motverka det problemet men det va förgäves.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

[quote postid="17058686" userid="248840" name="Barsk66"]
@Rogilds81: Vad har du för bildläge? Dom högintensiva som "Dynamic" och "Normal" är ju inte de bildmässigt bästa, men är ju de lägen som krämar på mest i intensitet. Kan kanske vara att man ska undvika dom lägena om det är det du kört?

Jag kör i film läge,i början körde jag i normalt läge men ställde ner kontrasten,jag pilla i dom flesta inställningarna för att jag tänkte det skulle hjälpa,det enda skillnaden som jag ser nu är att inbränningen på min Fhilips nu den är inte lika kraftig som på lg men ser beror säkert på att jag använde den mycket längre innan jag upptäckte det,fhilipsen kolla jag med jämna mellanrum då jag kände till problemet,men nu är det då nickelodeon förbud då det tycks va den enda loggan som verkar vara ett problem för Tv:n, utav dom kanaler jag har. Även lego superheros på xbox one är ser stopp på tills vidare då det vart en fastbränd linje efter splittscreen mode.

Skickades från m.sweclockers.com