Nvidias partnertillverkare får inte överklocka Geforce GTX 1070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

För att inte kannibalisera försäljningen av Geforce GTX 1080 uppges Nvida inte tillåta sina partner att överklocka kommande GTX 1070 Ti. Något som även kan komma att gälla slutanvändare.

Läs hela artikeln här

Sånt här gör att man överväger att gå över till det röda laget. Har själv ett gtx 970 ftw+ och har tittat lite på det röda laget.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

Men vad jäsiken är det som pågår på hårdvarusidan idag. D:

Visa signatur

Desktop: AsRock AB350 Gaming-ITX, AMD Ryzen 5 1600, 2x8GB G-Skill Flare X 3200 MHz, Sapphire Tri-X AMD R9 290

Permalänk
Medlem

Blir intressant att se om nån luring kommer på hur man går förbi deras överklockning spärr sån har hänt för .. och vad dom kan piska ur GTX 1070 TI

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Nu kommer jag personligen aldrig köpa något från amd som det ser ut idag, då jag gärna betalar extra för att få ex högsta möjliga singeltråd prestanda. Men man måste ändå berömma amd som släppt klart fina allternativ och satt press på sina konkurrenter. Amd får ju faktiskt både nvidia och Intel att framstå som smått panikslagna med sina märkliga produktlanseringar för att stoppa tapp av marknadsandelar. Bra jobbat

Permalänk
Medlem

Allt är AMDs fel, den enda konkurrenten till nvidia är nvidia.......

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

känns som att Nvidia börjar bli som Intel. maximera priset men ge så lite prestanda ökning som möjligt men ändå hålla kvar kunden.

Börjar??? Det är inte så länge sedan ett nytt kort som släpptes med en prestandaökning på "ynka" 50% gentemot föregående generation ansågs vara en rejäl besvikelse!

History of GeForce: Del 1, del 2.

Permalänk
Medlem

Jag vill fortfarande att de gör ett kort mellan 1070ti och 1080. Det är där köparna finns. *Sarkasm*

Riktigt tramsig lansering. Sänk priset på 1080 istället för att mjölka era lojala kunder, nvidia... Skitföretag.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Börjar??? Det är inte så länge sedan ett nytt kort som släpptes med en prestandaökning på "ynka" 50% gentemot föregående generation ansågs vara en rejäl besvikelse!

History of GeForce: Del 1, del 2.

Nog är det så att företag som ligger långt i framkant utan nämnvärd konkurrens lägger in ”handbromsen”. Detta är ju dålig sida av kapitalism.

Permalänk
Medlem

Så länge de inte låser överklockning för slutanvändare ser jag helt ärligt inte riktigt problemet. Själv köpte jag ett EVGA 1070 FTW DT (DT är alltså utan fabriksöverklockingen) och klockade direkt upp det till 300MHz över vad det med fabriköverklockning har :). Man tycker ju ändå att användare på SweClockers inte borde tycka att det är ett problem att man måste överklocka själv

Om de däremot skulle få för sig att låsa överklockningen för användarna så vore det inte så kul, men än så länge ser jag det som att de inte vill att 1070Ti ska kunna få bättre testresultat än 1080.

Visa signatur

CPU: i7 2600k@4.4GHz, RAM: 16GB DDR3@1600MHz, Mobo: MSI Z68A-GD55 (G3), Lagring: 250GB Samsung SSD 850 EVO + 1TB WD blue HDD, Grafikkort: EVGA FTW 1070 (GPU@2113MHz, vRAM@8930MHz)

Skärm 1: Asus PG279Q, Skärm 2: Asus VE228, Tangentbord 1: Corsair K95 RGB (Cherry MX Blue), Tangentbord 2: Teensy 3.2 och dioder ihoplött på 3 mm rostfritt (Outemu Ice Light Purple), Mus: Corsair Scimitar

Permalänk
Medlem

hade hellre sett ett 1060 ti, skiljer ju inte mkt i pris mellan 1070 och 1080 procentuellt sett...

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

Överclockar sällan grafikkort ändå. En CPU går ofta att överklocka rejält. Min är tex klockad 800mhz. Men en GPU går att klocka ca 100mhz. Är inte så jätte märkbart plus låter så mycket om man inte har bra tyst kylning. Ändå inte rätt om de hindrar manuell klockning. Kan förstå om de hindrar fabriksklockning dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Jag tycker att detta är helt och hållet fel... Det enda som kan rättfärdiga något sådant här om de säljer korten för typ 1500Kr. Då skulle nog de flesta tåla att inte kuna klocka dem. Men lägger de sig dyrare än så så ska ju överklockningen finnas med där.

Oavsett vad så kommer det sälja som smör, och folk kommer kanske snart dra till med att "Jag älskar Nvidia och klockar aldrig ändå så mig gör det inget". Nvidia har ju en del Mindshare.

Det är också fullt möjligt att det kan röra sig om ett socialt experiment från Nvidias sida för att testa sina kunders lojalitet.

Jag tror det är högst osannolikt att ett stort företag gör lojalitetstest mot sina kunder med risk att tappa kunder i processen. Snarare gör de saker för att de tror att de kan, och ibland kanske för att någon chef någonstans tror att de gör vad folk vill ha och sedan får de ändra sig när kunderna blir missnöjda. Microsoft är ju ett typexempel på ett företag som gör saker som inte alltid går hem hos kundbasen och sedan får efterjustera.

Permalänk
Medlem

Känsla av att 1070Ti enbart kommer finnas i OEM datorer och inte säljas separat..Annars är ju detta om det är sant ett stort ?

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Är det något vi konsumenter inte behöver så är det fler kort över 4000:- Det bästa man kan göra idag är att köpa GTX 1060 3GB för 2000:-, sänka inställningarna och vänta ut tillverkarna.

Ja, det är fan hutlösa priser. Man får ju hoppas att 7 mm tillverkningsnod fixar det men misstänker att det inte har något med saken alls. Fucking mining och dyra minneskretsar står nog för det mesta av trycket på priset.

1080 borde kosta runt 3500, max sett till kretsstorleken kan man tycka. Är ju en liten fjuttkretts.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Är det något vi konsumenter inte behöver så är det fler kort över 4000:- Det bästa man kan göra idag är att köpa GTX 1060 3GB för 2000:-, sänka inställningarna och vänta ut tillverkarna.

Nästan som mitt eget tänk när man läste nyheten. Har för övrigt ett 970 själv
Dem har blivit för bortskämda med att folk satsat en massa pengar på dyrare kort som 980Ti från början och sen dragit slutsatsen att detta är vad användare därute efterfrågar och vilka produkter man bör fokusera mest på. Tacka för att priserna sen hamnade som dem gjorde när Pascal kom ut, man följde ju bara trenden, trots alla som tyckte att det lät lite väl dyrt. Kommer ihåg att det diskuterades t.o.m här på Sweclockers, varför Nvidia hade gjort så.

Allt detta andra är ju bara att dem vill försvara sina kort som ligger inom just det här segmentet.

Håller säkert i sig sålänge folk väljer att handla som dem gör.

Till folk som spekulerar, våga banga 1080Ti och den där nya dyra G-Sync skärmen! Man behöver inte spendera precis allt man har bara för driva ett spel. Nästa gång det blir dags att uppgradera kan det vara du själv som tycker det blivit för dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Men den bästa boosten för AMD vore ändock att själva tillverka något som är konkurrensmässigt

Fast... Det gör de ju. Det är ju därför nVidia lanserar 1070Ti.

Skrivet av Trebsor:

Vart hamnar prestandan då? Som ett fabriksöverklockat 1070?

Någon % mer möjligen.

Personlig åsikt... nVidia borde skippa 1070Ti, och bara sänka priset på 1080 med en femhundring. Men det är knappast en unik åsikt...

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uttsi:

Nog är det så att företag som ligger långt i framkant utan nämnvärd konkurrens lägger in ”handbromsen”. Detta är ju dålig sida av kapitalism.

Ptja, då har du ju under åren som lett fram till deras ledning fått ta del av snabb utveckling till pressade priser. Om vi ska tro på den förklaringsmodellen jämnar det alltså ut sig i längden.
Annars är det tämligen svårt för utomstående att avgöra vad som beror på att företaget legat på latsidan och vad som beror på att det blivit svårare att driva utvecklingen framåt. Det finns dock mycket som tyder på att det inte längre är möjligt att göra jättekliv framåt generation för generation.

Nu tycker jag för all del inte att nVidias strategi verkar särskilt vettig och det är tråkigt hur prisutvecklingen sett ut. Det ständigt återkommande tjatet om konkurrens är dock väldigt onyanserat.

Jag har tidigare ifrågasatt syftet med 1070Ti och nu undrar jag desto mer vad nVidia håller på med. Det är i mina ögon en rent klåpig lansering och dåligt genomtänkt strategi, och det bekräftas bara av att 1070Ti måste hållas tillbaka för att inte kannibalisera försäljningen av av 1080.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Olle P:

Börjar??? Det är inte så länge sedan ett nytt kort som släpptes med en prestandaökning på "ynka" 50% gentemot föregående generation ansågs vara en rejäl besvikelse!

History of GeForce: Del 1, del 2.

Fast han ignorerar, for very high resolutions, withh aa enabled, in dx8 specific benchmark, rätt så positiva saker som recensenten bara viftar bort som obetydliga. https://youtu.be/_j6TiSdKT0A?t=546

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Fast... Det gör de ju. Det är ju därför nVidia lanserar 1070Ti.

Fast det stora problemet med Vega egentligen är inte prestandan (som är bra), förbrukningen (som lämnar mer att önska) eller det faktum att korten fortfarande inte går att köpa med eftermarknadskylare (snart åtgärdat). Problemet är:

GTX 1080, releasedatum: 2016 - 05 - 17
RX Vega 64, releasedatum: 2017 - 08 - 14

Dvs. att RX Vega släpptes 15 månader efter GTX 1080, och minst 12 månader för sent.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

Jag tror det är högst osannolikt att ett stort företag gör lojalitetstest mot sina kunder med risk att tappa kunder i processen. Snarare gör de saker för att de tror att de kan, och ibland kanske för att någon chef någonstans tror att de gör vad folk vill ha och sedan får de ändra sig när kunderna blir missnöjda. Microsoft är ju ett typexempel på ett företag som gör saker som inte alltid går hem hos kundbasen och sedan får efterjustera.

Ja det är väl kanske snarare det jag menar... För att de tror att de kan, utan att det påverkar försäljningsvolymerna negativt. Men om de lyckas, så är det ju i samma veva ett prov på att folk gärna köper deras produkter, även när de gör dumheter, och då kan vi få se ännu fler nedlåsta produkter nästa gång.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Att låsa överklockning skulle vara ett sånt typiskt Nvidia move så det bara kan bli

Snarare ett typiskt intel love.

"Vill du klocka får du snällt köpa den dyraste modellen i serien".

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Inaktiv

Om detta är på riktigt så får jag instämma med förstaposten, varför ens släppa 1070Ti? Ren idioti av Nvidia.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SCORPIUS:

Hahaha hoppas detta blir av. Det vore guld att läsa alla tårar på nätet

Bra boost för AMD med.

Boost för AMD? De har ingenting att komma med. Vega 56 kostar lika mycket som en 1080Ti och vi vet jag ju vilken som är den snabbare av de två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Överclockar sällan grafikkort ändå. En CPU går ofta att överklocka rejält. Min är tex klockad 800mhz. Men en GPU går att klocka ca 100mhz. Är inte så jätte märkbart plus låter så mycket om man inte har bra tyst kylning. Ändå inte rätt om de hindrar manuell klockning. Kan förstå om de hindrar fabriksklockning dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Min GPU är klockad 417-430 MHz högre än vad bas ligger på (typ hälften från GPU boost 3 och hälften manuellt), så där är det nästan 25% högre än basklock. Men den riktiga vinsten för mig ligger i att jag dessutom kunde undervolta GPUn till 1000mV istället för 1050mV, vilket gör att med samma fläktkurva hamnar jag nu runt 60 °C istället för 70 °C, så du kanske ska se om du kan undervolta för att få det tystare

Visa signatur

CPU: i7 2600k@4.4GHz, RAM: 16GB DDR3@1600MHz, Mobo: MSI Z68A-GD55 (G3), Lagring: 250GB Samsung SSD 850 EVO + 1TB WD blue HDD, Grafikkort: EVGA FTW 1070 (GPU@2113MHz, vRAM@8930MHz)

Skärm 1: Asus PG279Q, Skärm 2: Asus VE228, Tangentbord 1: Corsair K95 RGB (Cherry MX Blue), Tangentbord 2: Teensy 3.2 och dioder ihoplött på 3 mm rostfritt (Outemu Ice Light Purple), Mus: Corsair Scimitar

Permalänk
Medlem

Får väl hoppas att det går att byta BIOS på korten till t.ex 1070 BIOS för att kringgå detta. Annars får man väl nöja sig med 1070.

I övrigt står det här att "No, Nvidia aren't blocking overclocking on the GTX 1070 Ti" och vidare, "The recent GTX 1070 Ti support added into MSI’s Afterburner overclocking app also flies in the face of these recent rumours, so realistically there isn't going to be any sort of block on the latest Pascal GPU."

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Boost för AMD? De har ingenting att komma med. Vega 56 kostar lika mycket som en 1080Ti och vi vet jag ju vilken som är den snabbare av de två.

Dom två billigaste på prisjakt.

Sapphire Radeon RX Vega 56 HDMI 3xDP 8GB 5090Kr
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4456607

Gigabyte GeForce GTX 1080 Ti Turbo HDMI 3xDP 11GB 7240Kr
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4384439

Ja ca 2000Kr är nästan lika ca ungefär samma nästan summa. Ja precis

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Vad tror ni priset på 1070ti kommer att landa på? Funderar nästan på att köpa ett MSI Gaming X för 5600kr om nu inte 1070ti (helst msi gaming x) ladar på typ 4800 kr max för nästan samma prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Dvs. att RX Vega släpptes 15 månader efter GTX 1080, och minst 12 månader för sent.

Jag håller fullständigt med. Men hans argument var att AMD inte hade en konkurrerande produkt, vilket de har, och är orsaken till varför nVidia alls håller på och tramsar med 1070Ti

Skrivet av anon114264:

Boost för AMD? De har ingenting att komma med. Vega 56 kostar lika mycket som en 1080Ti och vi vet jag ju vilken som är den snabbare av de två.

Inte riktigt va? Oavsett. Kluvet argument... Vega 56 presterar tydligen långt utanför sin prisklass för mining, vilket har lett till uppblåsta priser. Om vi så småningom kan få upp tillgängligheten så att den som faktiskt vill ha ett, kan köpa det för MSRP, plus svenska straffskatter osv, så hamnar det prismässigt mellan 1070 & 1080, och presterar, spelmässigt ungefär så. Det är inte svårt att se varför nVidia försöker med 1070Ti nu, snarare än väntar och ser om AMD får fram HBM 2 minnen så de kan rampa upp tillverkningen. När AMD väl har produkter att sälja, är marknaden mättad, eller, det hoppas nVidia på.
Jag hade som sagt bara sänkt priset på 1080 något, och gjort det till en betydligt bättre affär pris / prestanda än Vega. 1070Ti känns som en flopp...

Fast, med risk för att göra mig impopulär, det känns hela Vega familjen som med. För lite, för sent. Det är skönt att AMD äntligen har en konkurrerande produkt, men den skulle presterat bättre, eller varit här ett år tidigare. Förhoppningsvis har de Vega 20 redo för utrullning senast mitten av 2018, och lyckas klämma ur dem högre klockfrekvenser till lägre strömförbrukning, även om jag inte förväntar mig några större förändringar clock för clock, så att säga...

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Prisutvecklingen på GPU'er har totalt skenat iväg de senaste ~3 åren. GTX 1070 anses väl som ett "medel-prestanda" grafikkort och kostar 450€+. Herregud.

För ~9 år sedan köpte jag ett helt system.
Betalade 275€ för CPU, motsvarande idag ca 380€ dvs ~40% ökning.

Betalade 360€ för 2st Radeon 4850, det nästbästa kortet som fanns att köpas då, dvs 180€/styck. Motsvarande idag är GTX 1080 eller egentligen 1080ti iom att Titan Xp egentligen är det bästa kortet.

GTX 1080 börjar från ~600€, en ökning med 333%
GTX 1080Ti börjar från ~750, en ökning med 417%

Köpte mitt nuvarande RX 480 för 280€ före mining tog död på priserna. Idag finns det inte ens något att köpa i kategorin 300-400€ annat än vissa GTX 1060 och RX580 till seriöst överpris.

Det är något med hela GPU marknaden som har blivit sjukt de senaste åren, och det hände före mining boomen.