Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Nvidias partnertillverkare får inte överklocka Geforce GTX 1070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om folk kan klocka men inte tillverkarna så känns det ju som de tar ifrån tillverkarna en av de få verktyg de har för att särskilja korten. Det skulle också vara skumt. Vi får vänta och se.

Vad har det med denna diskussionen att göra? AMD har väl varken låst överklockningen för tillverkare eller användare? Så den där jänförelsen är ju helt horribelt usel. Skärpning.

Ja ungefär lika mkt som ditt utlägg om mindshare, sociala experiment och lojalitet mot företag med undermåliga produkter. Jag visar bara det finns folk som är minst lika hjärntvättade, som du insinuerar, åt andra grafikkortstillverkare.

AMD behöver inte låsa sina produkter för de går inte att överklocka ändå.. skämt åsido. Detta är kasst beteende av Nvidia.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

@jOnÄTÄn: Kunde nvidia sälja GF110 för 2-3000kr så kan dom sälja ett GP104 (som är en billig krets att tillverka)

Gpun är så billig för nvidia att tillverka att dom fortfarande tjänat skit mycket på det.

Kollar man historiskt på nvidia så har dom tjänat väldigt mycket på att sälja stora gpuer förut som gick varma(krävde bättre kylning, det kostar med pengar) och dyrare VRM komponenter för att hantera strömmen.

Nvidia hade(om man kollar vad nvidia sålt äldre kort för, och som krävts mer att tillverka) kunnat sälja 1070 för MSRP på 249 dollar tex och fortfarande tjänat pengar på korten i relativt bra utsträckning(pratar om foundres korten, inte partner kort som generellt är dyrare att göra)

Men för varje ny generation blir väl utvecklingen dyrare?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

känns som att Nvidia börjar bli som Intel. maximera priset men ge så lite prestanda ökning som möjligt men ändå hålla kvar kunden.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheewie:

Ja ungefär lika mkt som ditt utlägg om mindshare, sociala experiment och lojalitet mot företag med undermåliga produkter. Jag visar bara det finns folk som är minst lika hjärntvättade, som du insinuerar, åt andra grafikkortstillverkare.

AMD behöver inte låsa sina produkter för de går inte att överklocka ändå.. skämt åsido. Detta är kasst beteende av Nvidia.

Överhuvudtaget icke. Jag luftar mina teorier om Nvidia's beteende. Det har inte ett dugg med AMD att göra.

Det jag har framför har uteslutande handlat om Intel, inte AMD ett dugg. Mitt inlägg är helt och hållet applicerbart även om Nvidia vore en helt ensam tillverkare.

Att du känner behövet att dra upp vad du tycker är tillkortakommanden från AMD's sida när nyheten inte ens handlar om dem är ju bara tramsigt och mycket tragiskt "Ja men kolla AMD då??"... Suck.

I fortsättningen håller jag mig helst till ämnet och diskuterar nyheten som handlar om att nvidia kanske kommer inaktivera överklockning för partnertillverkare och konsumenter på 1700 TI.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Kanske inte är så enkelt med tanke på att 1080 har GDDR5x. Men nu har jag ingen koll på hur mycket dyrare det är jämfört med vanliga GDDR5.

aa okej, tänkte inte på det alls. Men jag tror nog Nvidia säljer korten betydligt dyrare än vad dom kostar att göra.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tjänar man så mycket på att överklocka dagens grafikkort själv då? Med tanke på att kortet själv överklocka sig med boost 3.0

Permalänk

@jOnÄTÄn: Ja utveckligen blir dyrare, Men denna generationen vi har har funnits länge. dessa priserna som nvidia tagit ut skulle jag gissa att det redan är betalat. För redan Volta är klar och kan användas närsom.

Den arkitekturen är också betald redan och klar liksom. nvidia spenderade 2015 ca 320 miljoner per kvartal på R&D, i år har dom har absoluta peak legat på 416 mil i år

kollar man sedan vad nvidia gjori vinst(dvs efter allt är betalat) så ligger dom på 1.25B USD 2015(när dom tillverkade sina stora kretsar och dom har dubblat vinsten nu 2017

med andra ord där är rätt gott andrum dom närmsta åren

Edit: när nvidia utvecklade pascal så så hade dom samma R&D som dom hade när Fermi 2.0 utvecklades. Dvs dom bör rimligt vis kostat lika mycket att ta fram.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Skrivet av tyvar1:

Vilket jävla skämt! Strunta i att släppa GTX 1070 Ti då eller sänk priset på GTX 1080.

Skickades från m.sweclockers.com

Tänker precis samma sak, GTX 1070 Ti är ju en lite gimpad 1080 utan GDDR5X, självklart kommer eftermarknads 1070 Ti vara bättre än stock 1080, Nvidia är dumma i huvudet. Jag stod bakom att de släppte ett 1070 Ti, men de här är bara rent idiotiskt.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Ja nvidia om någon hehe.
Fast ja, jag tror inte det är så sannolikt att de förbjuder konsumenterna att klocka. OCbegränsningen lär bara gälla tillverkarna.

Men.. GPU boost 3.0?

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av Bernd_P1:

och ändå kommer alla gröna fanboys här på forumet rekommendera folk att köpa och stödja sånt här skit om nu Nvidia verkligen gör det...vilket jag inte ens tveka på.

och snart få vi då säkerts OC DLC för Nivida's drivrutin

Känns ju för dumt för att vara Nvidia, om de inte tillåter överklockning så kommer ju 1070 kunna spöa korten?

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

känns som att Nvidia börjar bli som Intel. maximera priset men ge så lite prestanda ökning som möjligt men ändå hålla kvar kunden.

Jupp.
Det är den naturliga konsekvensen av monopol.
Nvidia gör bara det som alla företag gör när man är den dominerande aktören på marknaden.
De enda man kan skylla på att det blivit som det blivit, är faktiskt oss konsumenter.

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Avstängd

Skulle inte haft ett sånt då ..om man kan slå 1080 med 1070ti med oc som uppenbarligen är nvidias problem med dom är enklaste lösningen att prispressa 1080 för ett 1070ti med låst oc så kommer det ner till princip att inte köpa och nvidia kan stoppa upp skiten där solen aldrig skiner

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

aa okej, tänkte inte på det alls. Men jag tror nog Nvidia säljer korten betydligt dyrare än vad dom kostar att göra.

Javisst, Det är exakt samma kisel som i 1070 fast med fler shader-arrays upplåsta. Med tanke på att yield lär vara mycket bättre nu än när 1070 lanserades lär de inte vara dyrare att tillverka dessa än vanilla 1070.

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem

Förstår inte släppet av denna gpu:n . Har man inget yttre att komma med eller vad sysslar dom med finns det verkligen en marknad för detta kort

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem

Nvidia - The way you're meant to be played

De vill helt enkelt mjölka marknaden så mycket de går genom att fortsätta hålla GTX 1080 relevant. Annars skulle ju ett fabriksöverklockat 1070 Ti i princip matcha 1080 till lägre pris. Samtidigt matchar ju ett fabriksöverklockat 1070 nästan 1070 Ti, så enda anledningen att Ti existerar är för att Nvidia ska ha något som på papperet är mer konkurrenskraftigt mod Vega 56.

Hade Vega konkurrerat med 1080 Ti hade Nvidia varit tvungna att sänka priset på allt från GTX 1060 till 1080 Ti. Då hade troligen ett 1080 sänkts till 1070-nivå och 1080 Ti till nära nog 1080-nivå. Nu får tyvärr Nvidia härja fritt med prissättningen och specifikationerna.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Blir det här något sorts oem kort tro.

Permalänk
Rekordmedlem

Perfekt, hoppas de bygger in en funktion som hårdvarumässigt förstör korten om någon försöker överklocka dem via mjukvara, deras fanboybas kommer ju ändå att ersätta dem med kort av samma fabrikat och övriga kan välja AMD, Nvidia ökar sin försäljning i de egna leden och övriga behöver inte bry sig om vad de håller på med i vilket fall så det gynnar AMD också, både AMD och Nvidia skulle vinna på det .

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Vilket jävla skämt! Strunta i att släppa GTX 1070 Ti då eller sänk priset på GTX 1080.

Skickades från m.sweclockers.com

@tyvar1:
Ja, eller till och med sänka priset på 1070 och strunta i 1070 Ti. Men de kanske har en massa chipp som bara nästan fungerade som 1080 och nu ser att de kan pengar ut av dem än att sälja dem som 1070.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Om man någonsin behövde bevis på hur äckliga Nvidia är som företag... här har ni... svart på vitt.

Avgör saken. Om jag så ska sitta på Matrix 2D kort... vägra NVidia. Vägra stötta detta mög tills de släpper detta. Blir inget Nvidia kort för mig öht tills jag ser vändning på detta som tidigast.

Så de vill inte släppa en bra prisvärd produkt, trots att de måste, pga AMD... buuhuu. Antar att "HBM2 är sååå dyrt i Nvidias 1070Ti att det blir problem...". Nu får de fan ge sig... Sänk priset på 1,5 år gamla 1080, eller låt marknaden styra 1070Ti.

Detta är inget mer än ren och enkel äcklig girighet över allt annat (TM) Nvidia.

@hACmAn Tror jag håller med @Pepsins uttryck ovan istället:
"Nvidia - The way you're meant to be played"

Permalänk
Medlem

@link77:
Off:
Gpu boost av min erfarenhet ställer till mer problem än de skapar enligt mig. Mitt 680 hade konstiga random krascher. Men aldrig då jag spelade. (om nu inte SC2 loading screen är spela). Jag lämnade in kortet de hittade inga fel. (problemet med fel som bara uppstår då och då. Jag fortsate felsöka och det var just boost som var felet. Då boost funktionen klockar up eller ner kortet ska även spänningen ändras samtidigt. Av någon anledning kom spänningsförändringen för sent i mitt fall. Så ner fungerade bra lite för högt brukar inte skada. Men upp, då han chipet räkna fel innan den fick den spänning och därav krash. Låg det i konstant max boost t.ex spelade BF4 så klockade kortet inte ner och upp sig så det problemet märktes inte. Vad jag förstått är jag inte den enda drabbade. Samt att det är svårt att få en bra OC med boost på.

On:
Boost är bra när det fungerar. Om det är sant som ryktena är gällande så kan jag bara se OEM som vettig köpare. Skulle nog kunna rekommendera det till någon som inte ska eller för den delen bör pilla för mycket på direkt något i en dator inklusive mjukvara.
Men visst, tar de 1000kr styck så tar jag två tack.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

AMD gör någ allt dem kan. problemet är nuvarande Yield av HBM2 minne samt att korten köps upp snabbare av miners än dem kan produceras. vi få väl hoppas att bubblan snart spricker.

Ser enbart positivt med mining eftersom det subventionerade mitt inköp. Hade förmodligen nöjt mig med mitt 1080.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacozz:

Jupp.
Det är den naturliga konsekvensen av monopol.
Nvidia gör bara det som alla företag gör när man är den dominerande aktören på marknaden.
De enda man kan skylla på att det blivit som det blivit, är faktiskt oss konsumenter.

Helt sant! Tyvärr är konsumenter korkade, inklusive jag själv, fast jag försöker faktiskt tänka. Vi ser inte hela bilden. Ett tydligt exempel alla förstår är stormarknadssyndromet. De allra flesta åker till stormarknaden och handlar för att det är billigare än kvartersbutiken. Samtidigt dödar vi kvartersbutiken eftersom ägarna inte har butiken för att det är kul utan för att tjäna pengar, som alla andra. När kvartersbutiken lägger ner tycker vi det är dumt eftersom vi ibland bara vill köpa några liter mjölk och inte orkar köra ända till stormarknaden då. Samtidigt kan inte kvartersbutiken leva på att sälja några liter mjölk om dagen. Det är till 100 procent vårt eget fel eftersom vi tillsammans styr vilka butiker som ska vara kvar och vi styr hela tiden med våra pengar. Vill vi ha en kvartersbutik så måste vi också stötta den medan den finns kvar men det är lätt att missa eftersom man är så insnöad på att handla billigt.
Samma sak gäller intel vs Amd eller Nvidia vs Amd. Tänker tillräckligt många att Nvidia är bättre bang for the buck och köper dessa så cementerar vi samtidigt Nvidias ställning på marknaden. Egentligen borde man stötta de tillverkare som har det tufft att hänga med annars blir det dominerande laget ännu mer överlägsna och får till slut monopol. Detta är helt enkelt marknadsekonomins baksida, de som redan har får mer och de som inget har får inget alls...

Permalänk
Medlem

Det egentliga problemet är att konsumenter hela tiden tycker att de är offer. Detta trots att de erbjuds fantastiska produkter som de aldrig hade kunnat komma på, än mindre konstruera och aldrig någonsin haft råd att framställa själva. Men klaga går bra.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrtvi:

Det egentliga problemet är att konsumenter hela tiden tycker att de är offer. Detta trots att de erbjuds fantastiska produkter som de aldrig hade kunnat komma på, än mindre konstruera och aldrig någonsin haft råd att framställa själva. Men klaga går bra.

Ja, nVidia gör oss en tjänst! Jag är också glada att dom offrar sig för våran skull och tar martyrrollen för alla som behöver grafikkort. Prisa nVidia! /s

OT: Men tillverkarna överklockar ju 1080 så avståndet förblir väl samma? Och användare som överklockar 1070 Ti kommer ju överklocka 1080 också? Det dom säger är alltså att 1070 Ti kommer vara prisvärdare (för prisvärt) än 1080 så därför kommer man stoppa överklockning och därmed djävlas med 3e partstillverkare och oss entusiaster.

Låter som att detta är för dumt för att vara sant.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Inaktiv

LOL pa det priset! Jag trodde allvarligt talat att 1080 lag darrunt nufortiden.

Nar tankte nVidia slappa nasta gen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrtvi:

Det egentliga problemet är att konsumenter hela tiden tycker att de är offer. Detta trots att de erbjuds fantastiska produkter som de aldrig hade kunnat komma på, än mindre konstruera och aldrig någonsin haft råd att framställa själva. Men klaga går bra.

Fast konsumenterna är offer för monopolet som Nvidia skaffat sig på marknaden. Visst, grafikkort för spel är ingen livsnödvändig produkt, så självklart är detta ett I-landsproblem sett till den stora helheten. Men det betyder inte att man inte får gnälla. Tycker konsumenter ska ställa krav på och ifrågasätta tillverkarna och inte bara blint köpa det som pytsas ut (säger jag som köpte ett GTX 1070 för jag inte orkade vänta på Vega...).

Är man intresserad av teknik och vill fortsätta se teknikutvecklingen gå framåt så är detta ett stort problem. Det var ju samma sak på CPU-marknaden innan AMD kom tillbaks till prestandasegmentet. Samma gamla trötta 4-kärniga processorer från Intel år efter år, med marginella förbättringar. Sen kommer Ryzen och då får Intel plötsligt jättebråttom att släppa bättre produkter till lägre priser. Tyvärr gjorde Vega inte samma avtryck på GPU-marknaden, annars skulle vi nog fått se 1080 Ti-prestanda till betydligt lägre priser än idag, antingen genom tweakad Pacscal eller Volta.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Ser inte riktigt behovet av ett 1070ti? I Sverige kostar iallafall ett Vega 56 i princip lika mycket som ett 1080، utan skräpkylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

LOL pa det priset! Jag trodde allvarligt talat att 1080 lag darrunt nufortiden.

Nar tankte nVidia slappa nasta gen?

1080 Ligger väl som billigast på 5400, ofta dyrare.
Tror 1070 Ti kommer hamna på typ 5000 i Sverige och 1080 stanna på typ 6000.
Var väl längesedan det gick att räkna en dollar som 10 kronor vid översättning av priser.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är det något vi konsumenter inte behöver så är det fler kort över 4000:- Det bästa man kan göra idag är att köpa GTX 1060 3GB för 2000:-, sänka inställningarna och vänta ut tillverkarna.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...