Nya HP Microserver Gen8

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: Intel Core i7 6700K Kylare: MSI Core Frozr L Moderkort: MSI Z170A Gaming M5 Grafikkort: MSI GeForce GTX 1080TI Minne: Corsair Vengeance 32GB (4x8GB) OS disk: Samsung 960 Pro M.2 512GB SSD Chassi: NZXT H440W Silent Ultra Nätdel: EVGA Supernova G2 750w Lagringsdisk: Western Digital Black 2TB Ljud: Sound Blaster Z OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErikaN87:

Då borde denna fungera bra för OS (Win 10 pro då)? https://www.dustinhome.se/product/5010796318/850-pro

Den borde fungera utmärkt. Jag hade som sagt satsat på två, speglat OS på dem, och speglat journalsystemet på dina WD diskar. (speglar = RAID1. Ger åtminstone i teorin, två diskar med identiskt innehåll. Problemen uppstår när inte innehållet är samma på båda diskarna. Vilket inte ska ske, men är orsaken till de flitiga backupperna...)

Skrivet av ErikaN87:

Vart ska jag stoppa den? Behövs någon adapter eller sånt? Har sett att vissa sätter den på CD-platsen, men det kanske bara är om alla andra platser är fulla..

Du behöver något i stil med den här, men rimligtvis ska SSD'n sitta i hot-swap utrymmet, eftersom du inte fyllt det i alla fall. Visst går det att sätta den i CD facket med, men systemet vill inte riktigt boota från den då...

Skrivet av ErikaN87:

Jag har redan fått hem 1265L. Vart får jag tag på en kylare som passar (65W)? För det låter ändå billigare än att köpa hem en annan CPU?

Jag vet inte om den finns billigare någonstans, men... Sitt ner när du klickar här

Skrivet av ErikaN87:

Jag har en släkting som arbetar som nätverkstekniker så jag hoppas få hjälp med att sätta upp allt som behövs för backup

Han kan säkert vara behjälplig med systemkonfigurationen med. Bjud på middag, som övertalning?

Skrivet av Deejay_Alive:

Det är ett bra val, men jag skulle vilja komplettera med ett batteri för backup till cachen. Utöver att servern ska ha UPS då.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sredna76:

Hej,
Är nybliven medlem på forumet samt även nybliven ägare till en HP ProLiant Microserver Gen8.
Jag har skaffat all hårdvara som jag tror mig behöva 4 st 4TB 3,5" HDD samt en 2,5" 120GB SSD till CD/DVD platsen med kablar och allt kopplat så det hittas vid uppstart. Totalt 12 GB minne installerat.
Min tanke är att köra ubuntu server med next cloud mm. Tyvärr kommer jag inte långt alls för Ubuntu vägrar att boota med min usb sticka (ubuntu-16.04-server-amd64.iso) Parted magic bootar och även linux mint men med mint är problemet att grub inte kan installleras på ssd disken eller usb stickan. När jag bootar med Ubuntu eller debian kommer jag till någon typ av skärmbild som tonar ut och blir svart och sedan går servern ner i strömsparläge.
Jag har testat olika inställningar samt försökt att installera free nas men där är samma problem att efter omstart hittas ju inte grub såklart.
Jag har försökt läsa hela denna tråd och även på https://www.linuxserver.io/2015/03/24/setting-up-a-linux-home...
Jag förstår att ssd samt usb stickan för grub är ett problem men där har jag läst att det finns lösningar men det som stör mig är att jag inte kan installera Ubuntu över huvud taget.

(Jag är ingen linux expert men har kört linux mint i 3 år samt har lyckats bygga en pf sense router med fungerande vpn tunnel så jag har iaf lite grundkunskaper)

Mycket tacksam för tips

Liten uppdatering:
Jag installerade ett Startech 2 port SATA 6 Gbps PCI express SATA Controller Card till min SSD disk och lyckades installera Ubuntu server men vid omstart hittades så klart inte disken eller grub....
Börjar bli lite tröttsamt att inte kunna få igång eländet.
Dessutom lyckades jag inte heller göra om och rätt för att lägga grub på usb sticka eller disk 1.
Hur gör man för att installera via ILO ? Där stöds ju bara windows /Redhat finns det någon hemsnickrad konfig att lägga till där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sredna76:

Liten uppdatering:
Jag installerade ett Startech 2 port SATA 6 Gbps PCI express SATA Controller Card till min SSD disk och lyckades installera Ubuntu server men vid omstart hittades så klart inte disken eller grub....
Dessutom lyckades jag inte heller göra om och rätt för att lägga grub på usb sticka eller disk 1.
Hur gör man för att installera via ILO ? Där stöds ju bara windows /Redhat finns det någon hemsnickrad konfig att lägga till där?

Well, bay 1 är det som G8 är tänkt att boota ifrån. Så klart man stöter på strul när man försöker modifiera själv.

Men du kan ju surfa in på iLO hemsidan så bör du kunna öppna valfri konsol därifrån finns en del att välja mellan.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErikaN87:

Jätte tack för alla bra tips så snabbt!

Hoppas det inte går allt får långsamt med mjukvaru-raid.

Då borde denna fungera bra för OS (Win 10 pro då)? https://www.dustinhome.se/product/5010796318/850-pro
Vart ska jag stoppa den? Behövs någon adapter eller sånt? Har sett att vissa sätter den på CD-platsen, men det kanske bara är om alla andra platser är fulla..

Jag har redan fått hem 1265L. Vart får jag tag på en kylare som passar (65W)? För det låter ändå billigare än att köpa hem en annan CPU?

Jag har en släkting som arbetar som nätverkstekniker så jag hoppas få hjälp med att sätta upp allt som behövs för backup

Här ifrån köpte jag min kylare:
https://www.lambda-tek.com/shop/?region=GB&prodID=B3698829

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErikaN87:

Ett billigare men ghetto-alternativ till HPs 65W-kylare är en Akasa K25.
Om du inte använder den interna USB-porten kan du köpa en USB > fan-adapter.
På 5V hörs inte fläkten ö.h.t., men kyler en 1265L v2 utan problem.

Bilder finns här.

Visa signatur

Main>> Kina-Testbench | B550 Aorus Elite V2 | 5800X3D | NH-D15 | 4x16GB @ 3800c18 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | RM850x
HIDs>> 3x 27" 165Hz 1440p IPS | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
Server/NAS>> Lenovo P520 | Xeon W-2155 | 256GB | 2xPM983a 960GB + 4x4TB Z1  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xay0r:

Ett billigare men ghetto-alternativ till HPs 65W-kylare är en Akasa K25.
Om du inte använder den interna USB-porten kan du köpa en USB > fan-adapter.
På 5V hörs inte fläkten ö.h.t., men kyler en 1265L v2 utan problem.

Bilder finns här.

Ja, denna är visserligen en bra lösning men som att han ska ha journaler är det inget jag rekommenderar iaf och tror ingen nätverks/servertekniker skulle göra det heller.
Detta pga. man endast kan fästa den med två skruvar och inte alla fyra.

Jag menar inte att den är dålig, men den är inte gjord för detta chassi/moderkort och således är det inte "Best Practice" men som sagt det är upp till användaren, hemmamiljö hade jag kört med den alla dagar.
I produktionsmiljö, nej då hade jag inte kört den.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sredna76:

Liten uppdatering:

Visst är du medveten om att det går bara att boota från den interna USB porten?
Via ilo så startar du remote console och mountar iso:n där, om jag inte minns fel måste du låsa upp ilo med licens för att kunna göra det.

Permalänk
Medlem

@xp1ratex: Ja jag har satt en usb sticka där som är formaterad till ext4 och hoppas kunna installera grub där.
Jag köpte även en ILO licens på ebay som blev accepterad men av det har jag inte märkt någon skillnad i detta stadium.
Förmodligen gör jag något enkelt fel någonstans. Så jag testar vidare under helgen.
Det känns bra att jag hittade till detta forum med flera experter på MicroServer 8

Permalänk

@sredna76 Har du testat detta? http://jarrodla.blogspot.se/2014/04/hp-microserver-gen8-boot-...

Om det inte funkar så kanske du måste sätta boot flag på USB stickan.

Permalänk

Hejsan!

Jag har införskaffat denna fina maskin men får den inte att fungera som den ska.

Jag kör med en 250gb ssd i slot 1 genom en förlängningskabel så den ligger uppepå. Jag kör med en 4tb hdd i slot 2. Jag vill installera windows 10 på ssd:n men det går inte. Då jag ställer så den kör ahci så kan jag installera windows 10 och under installationen får jag välja om jag vill installera på ssdn eller hddn. Då jag installerar på ssdn så ser jag inte hddn i windows.

Då jag försöker kör RAID, smartarray eller vad det nu kallas så ser jag varken ssdn eller hddn vid installation av windows.

Första gången jag provade så installerade jag windows med endast ssdn kopplad, sen när jag satte i hddn och startade om så gick inte det heller. Kommer dock ej ihåg vilket felmeddelande jag fick.

Är det någon vänlig själ som skulle kunna försöka hjälpa mig lite?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gnuttemuffan:

Hejsan!

Jag har införskaffat denna fina maskin men får den inte att fungera som den ska.

Jag kör med en 250gb ssd i slot 1 genom en förlängningskabel så den ligger uppepå. Jag kör med en 4tb hdd i slot 2. Jag vill installera windows 10 på ssd:n men det går inte. Då jag ställer så den kör ahci så kan jag installera windows 10 och under installationen får jag välja om jag vill installera på ssdn eller hddn. Då jag installerar på ssdn så ser jag inte hddn i windows.

Då jag försöker kör RAID, smartarray eller vad det nu kallas så ser jag varken ssdn eller hddn vid installation av windows.

Första gången jag provade så installerade jag windows med endast ssdn kopplad, sen när jag satte i hddn och startade om så gick inte det heller. Kommer dock ej ihåg vilket felmeddelande jag fick.

Är det någon vänlig själ som skulle kunna försöka hjälpa mig lite?

Är det en helt ny HDD?
I såna fall måste du ju gå in på diskhanteraren och skapa partition.

Permalänk

@xp1ratex: Haha det var det jag missade. Tack så mycket!

Permalänk
Medlem

@xp1ratex: Jag botar mina från usb porten på framsidan utan problem

Permalänk
Medlem

@nokialogoshop:

Vad bootar du? Det som jag kört på mina 3 maskiner fungerar bara stabilt i interna porten (pfsense, freenas, unraid) även testat diverse andra *.nix os.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xp1ratex:

@nokialogoshop:

Vad bootar du? Det som jag kört på mina 3 maskiner fungerar bara stabilt i interna porten (pfsense, freenas, unraid) även testat diverse andra *.nix os.

Unraid och esxi

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

stötte på ett nytt problem.

Jag kan ej starta om servern, då får jag error "no boot filename received". Det jag hittar är att det borde vara fel på ssd:n men det har jag svårt att tro då den beter sig normalt annars och är helt ny.
Jag kan starta då jag har usb-sticka insatt men så fort jag drar ut den så krashar windows.

Någon som har någon idé på vad som kan vara fel?

Permalänk

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gnuttemuffan:

stötte på ett nytt problem.

Jag kan ej starta om servern, då får jag error "no boot filename received". Det jag hittar är att det borde vara fel på ssd:n men det har jag svårt att tro då den beter sig normalt annars och är helt ny.
Jag kan starta då jag har usb-sticka insatt men så fort jag drar ut den så krashar windows.

Någon som har någon idé på vad som kan vara fel?

Om ssdn inte sitter i bay1 så kan du inte boota utan Usb sticka.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Calby:

Om ssdn inte sitter i bay1 så kan du inte boota utan Usb sticka.

Men ssdn sitter i bay 1, jag har försökt nästan allt men det vill sig inte. Såg en sak i diskhanteraren. Min ssd har en 500mb "unallocated" partition som jag inte kan göra något åt. Den hade ingen system reserved heller, jag tror jag har fixat det dock.

Permalänk

@gnuttemuffan: Löste sig, jag gjorde en återställning av ssdn och ändrade lite annat men nu bootar den som normalt!

Permalänk
Medlem

Någon som testat HP iLO Mobile och fått det att fungera? Får samma problem oavsett om jag använder min surfplatta (Samsung Galaxy Tab S) eller min mobil (Samsung Glaxy S6) där den hänger sig på connection för Remote Console innan den timar ut och får en svart skärm på iLO Web Interface.

Verkar som den får kontakt med servern iaf då den av någon anledning får tokspel och varvar upp fläkten på max samt så slutar iLO att fungera helt (från min PC) i ca 5min innan det återgår till det normala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rorax:

Någon som testat HP iLO Mobile och fått det att fungera? Får samma problem oavsett om jag använder min surfplatta (Samsung Galaxy Tab S) eller min mobil (Samsung Glaxy S6) där den hänger sig på connection för Remote Console innan den timar ut och får en svart skärm på iLO Web Interface.

Verkar som den får kontakt med servern iaf då den av någon anledning får tokspel och varvar upp fläkten på max samt så slutar iLO att fungera helt (från min PC) i ca 5min innan det återgår till det normala.

Fungerar för mig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Fungerar för mig.

Vad använde du för enhet? Telefon/surfplatta? Och körde du via VPN eller Wifi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rorax:

Vad använde du för enhet? Telefon/surfplatta? Och körde du via VPN eller Wifi?

Dator och iPhone.
Kör via Wifi och även VPN.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Dator och iPhone.
Kör via Wifi och även VPN.

Datorn fungerar det för mig med, men då kör jag Internet explorer och inte via appen. Hade varit intressant för mig att testa en iphone och inte bara android men har inte tillgång till en iphone. Har noll koll på vad felet kan vara. Kan ansluta via SSH från mobilen så borde inte vara anslutningsproblem även om SSH och remote consol inte använder samma port.

edit: Hittade problemet, det var lösenordet som var problemet. Bytte till ett mindre komplext lösenord på mindre än 35 tecken och då fungerade det att ansluta. Så antingen var det längden på lösenordet eller symbolerna i lösenordet som orsaker problemet.

Permalänk
Medlem

Funderar på att köpa en Samsung 850 Pro 256GB och sätta som OS disk och flytta min EVO som Cache disk.

Såg att dustinhome rear ut 850 Pro för endast 1100kr.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Någon som vet vilken processor man bör sikta på till dessa? Kör i dagsläget Xpenology med Plex på 4x3TB-diskar i RAID5. Skulle vilja ha mer kräm i processorn för att kunna klara flera transcodes utan att behöva oroa mig för överhettning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ledstripes:

Någon som vet vilken processor man bör sikta på till dessa? Kör i dagsläget Xpenology med Plex på 4x3TB-diskar i RAID5. Skulle vilja ha mer kräm i processorn för att kunna klara flera transcodes utan att behöva oroa mig för överhettning.

Det är väl en Passmark score på 2000 per 1080p ström man vill transcoda, som brukar vara "rekommendationen". E3-1265L v2 brukar rekommenderas för att den ligger på 45w, och ger nästan 8000 i passmark CPU test. Det finns en flock 69w enheter som borde vara godtagbart välkylda med originalkylningen, 1220 1230 1240 1270 1280. Den första är utan HT, men alla har 4 kärnor.
Svalt som en prioritet? E3-1220L v2 får ihop nästan 4500 i passmark CPU test, men gör det med 17w...
Hur pass rekommendationen på 2000 poäng i passmark CPU test stämmer beror väldigt mycket på vad utgångsmaterialet man arbetar med har för upplösning, och kompression.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ledstripes:

E3-1265l v2 kräver att du köper en annan kylare annars kommer den gå för varm, ordentligt för varmt med.
E3-1220l v2 däremot går super bra med originalkylaren och du kommer kunna fullt transcoda ca 2 streams samtidigt.

Edit:
Gjorde precis ett test på E3-1265l v2 notera att jag har 65w kylaren.
30min med Prime95 och smallFTTS
Core medeltemp: 77-80c
Max temp: 88c
Fläkt: 60%

iLO CPU-temp: 55c

Den är som sagt och nosar på gränsen redan nu vid medeltemp, den ska inte gå över 85c då är det inge bra alls.
Intel rekommenderar en medeltemp på under "mid 70's" dvs kring 75c.

Ska sen när jag får tid, testa att sätta om CPU kylaren med ny kylpasta (Noctua) då jag idag testade MX4 men tycker att Noctua var bättre då ligger tempen ca 5c mindre, och fläkten var endast på ca 52%.

Så billigaste alternativet är helt klart E3-1220l v2 då slipper du byta kylare (spar ca 1300kr) och den är även billigare och drar mindre el.

Visa signatur