Total nybörjare, betala med bitcoin?

Permalänk

Total nybörjare, betala med bitcoin?

Hej,
Har köpt en vara som säljaren ville ha 10 euro för. Jag fattar inte hur jag ska kunna veta hur mycket det är i bitcoin direkt i plånboken?
Hittade det genom preev.com känns ju väldigt omständigt.

Jag skickade iallafall 0.0022 bitcoin som när jag skickade var värt 10.40 euro.

Som jag fattat så åker värdet upp och ner så hur kan man med säkerhet veta att jag skickat 10 euro?

Sen är det ju en avgift på att skicka, ska den läggas till mina 0.0022 bitcoin eller tas de från mitt konto och hur vet jag vad avgiften är vid tex låg avgift?

Det har nu gått över ett dygn och ingen inget kvitto. Jag ser dock i min transaktion att den är uppe i 118 bekräftelser, är det ett kvitto på att något händer med transaktionen?

Har jag gjort något jättefel?
Bitcoin för mig känns inte som något att använda vid enkla köp.

Jag skickade mellan mina 2 plånböcker på blockchain och det tog under timmen att genomföra transaktionen. Är mina pengar nu ute i den fria mystiska bitcoinvärlden och vi möts aldrig igen 😂

Visa signatur

Laptop Asus K56CB

Permalänk
Medlem
Skrivet av rockabilly65:

Hej,
Har köpt en vara som säljaren ville ha 10 euro för. Jag fattar inte hur jag ska kunna veta hur mycket det är i bitcoin direkt i plånboken?
Hittade det genom preev.com känns ju väldigt omständigt.

De bra bitcoin-plånböckerna konverterar automatiskt bitcoin till priset på den valda exchangen. Så här ser Electrum ut (https://i.imgur.com/qnNMkAL.png)

Citat:

Jag skickade iallafall 0.0022 bitcoin som när jag skickade var värt 10.40 euro.

Om säljaren vill att du ska betala i bitcoin men han kräver 10 euro så får du tyvärr skicka ungefär 10 euro i bitcoin som du gjorde. Helst kommer ni överens om ett pris i BTC (t.ex. 0.002) istället för € så blir det inga missförstånd.

Citat:

Som jag fattat så åker värdet upp och ner så hur kan man med säkerhet veta att jag skickat 10 euro?

Du kan bara skicka 10 euro just vid det tillfället. Priset på en bitcoin kommer ha ändrat sig redan nästa minut. Igen, du och säljaren måste reda ut detta och helst använda ett pris i bitcoin och inte "euro konverterat till bitcoin"

Men tar du t.ex. tjänster om bitpay eller coinbase som riktiga butiker använder för att ta emot bitcoin (t.ex. webhallen använder bitpay) så låser bitpay in priset och det gäller i 15minuter från tidpunkten du tryckte "köp".

Citat:

Sen är det ju en avgift på att skicka, ska den läggas till mina 0.0022 bitcoin eller tas de från mitt konto och hur vet jag vad avgiften är vid tex låg avgift?

Du betalar avgiften själv när du skickar. Mottagare betalar aldrig en avgift. Igen, använd en plånbok som t.ex. Electrum så kommer fees bestämmas automatiskt för dig beroende på hur belastat nätverket är.

Citat:

Det har nu gått över ett dygn och ingen inget kvitto. Jag ser dock i min transaktion att den är uppe i 118 bekräftelser, är det ett kvitto på att något händer med transaktionen?

Transaktionen är kvittot. När din transaktion har fått en bekräftelse räknas den oftast som giltig (endast exchanges brukar kräva fler än 1). Din transaktion är bekräftad och klar ingenting mer kommer hända än att den kommer få ännu fler bekräftelser. Det är upp till säljaren att ge dig ett kvitto.

Citat:

Har jag gjort något jättefel?
Bitcoin för mig känns inte som något att använda vid enkla köp.

Nej, du har inte gjort några fel. Känns bara som att både du och säljaren inte har koll på vad ni gör öht dock.

Citat:

Jag skickade mellan mina 2 plånböcker på blockchain och det tog under timmen att genomföra transaktionen. Är mina pengar nu ute i den fria mystiska bitcoinvärlden och vi möts aldrig igen 😂

Skickade från din ena plånbok till den andra så är dina pengar nu i din andra plånbok istället. Fattar inte riktigt vad du menar här.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem

https://blockchain.info/sv
Man kan söka på sin bitcoinadress eller adressen man skickat till för att se vilka överföringar som skett.

Om någon vill ha betalt i bitcoin tycker jag det är vettigare att ange priset i bitcoin men annars får man väl göra precis som du. Kolla aktuell kurs och räkna om.
https://coinmarketcap.com/currencies/bitcoin/
Man kan ju räkna om EUR till USD först.

Jag tror avgiften dras utöver beloppet du skickar så du behöver ha lite mer i din wallet än det du ska betala. Den största avgiften är dock när man köper bitcoin från SEK. Jag köper hellre med paypal då det blir billigare (5% avgift med betala till vänner). Det är bara att kolla skillnaden på köp/sälj hos btcx.se så ser man det är typ 6% eller något sådant i växlingsavgift.

Din transaktion behöver bekräftas i blockkedjan ett antal gånger innan överföringen är färdig så man kan nog räkna med en halvtimme ungefär. Det är väl en av de större nackdelarna med kryptovalutor att överföringarna är så sega. Å andra sidan överför man vanliga pengar mellan två bankers konton så kan det ju ta något dygn att genomföra så i jämförelse går det fort ändå. Men jämfört med t.ex. swish så är det jättesegt.

Permalänk
Medlem

Fär att lägga till @celoz jättebra inlägg, det kan kännas bökigt att hålla på med bitcoin när man inte får tillräckligt med information och den info man har är i en annan valuta. Samma gäller om du ska skicka 10€ men du måste skicka i SEK, all valuta ändras i värde varje sekund, krypto mer än vanlig valuta dock.

För att göra det enklare för dig i framtiden, bestäm om ett pris i BTC, se till att du har personens/företagets BTC adress och skicka den mängden BTC till den adressen. Det är allt. Superenkelt. Problemet blir när som @celoz nämnde att båda parter inte har någon aning om vad de sysslar med, då blir allt svårt och är inte specifikt till bitcoin.

Såna där QT koder eller vad de nu heter kan göra det ännu enklare. Bara scanna och skicka.

Skrivet av ronnylov:

Den största avgiften är dock när man köper bitcoin från SEK. Jag köper hellre med paypal då det blir billigare (5% avgift med betala till vänner). Det är bara att kolla skillnaden på köp/sälj hos btcx.se så ser man det är typ 6% eller något sådant i växlingsavgift.

När jag bestämde mig att månadsspara i krypto ringde jag min bank för att aktivera SEPA-överföringar, tog väl en halvtimme, och länkade mitt konto till en exchange. SEPA har noll i avgifter och tar 3-5 bankdagar, skickar du den 25:e finns de där runt månadsskiftet. Sen är det bara köpa BTC, och skicka över till plånboken. Slutresultat = 0 i avgift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raphaei:

Fär att lägga till @celoz jättebra inlägg, det kan kännas bökigt att hålla på med bitcoin när man inte får tillräckligt med information och den info man har är i en annan valuta. Samma gäller om du ska skicka 10€ men du måste skicka i SEK, all valuta ändras i värde varje sekund, krypto mer än vanlig valuta dock.

För att göra det enklare för dig i framtiden, bestäm om ett pris i BTC, se till att du har personens/företagets BTC adress och skicka den mängden BTC till den adressen. Det är allt. Superenkelt. Problemet blir när som @celoz nämnde att båda parter inte har någon aning om vad de sysslar med, då blir allt svårt och är inte specifikt till bitcoin.

Såna där QT koder eller vad de nu heter kan göra det ännu enklare. Bara scanna och skicka.

När jag bestämde mig att månadsspara i krypto ringde jag min bank för att aktivera SEPA-överföringar, tog väl en halvtimme, och länkade mitt konto till en exchange. SEPA har noll i avgifter och tar 3-5 bankdagar, skickar du den 25:e finns de där runt månadsskiftet. Sen är det bara köpa BTC, och skicka över till plånboken. Slutresultat = 0 i avgift.

Vilken Exchange använder du? btcx.se och localbitcoins.com går ju att använda med swish utan avgift för själva överföringen men kostnaden jag tänker på är skillnaden mellan köpkurs och säljkurs. 6% är ganska mycket skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Vilken Exchange använder du? btcx.se och localbitcoins.com går ju att använda med swish utan avgift för själva överföringen men kostnaden jag tänker på är skillnaden mellan köpkurs och säljkurs. 6% är ganska mycket skillnad.

Använd kraken.com vilket är en riktig exchange. SEPA-överföring kostar ingenting till dem (möjligtvis någon krona max) och finns på kontot bankdagen efter (på tisdag om du skickar på fredagen dock ibland, kan ha att göra med min bank dock). De tar ~0.25% i avgift (den går ner desto mer du köper) istället för sjuka 5%.

De är trovärdiga. Ni behöver dock verifiera för tier 2 först (behöver fylla i namn och adress) och vill ni köpa mycket behöver ni verifiera er för tier 3 och då behöver ni även skicka in ID-kort och en räkning vilket kan kännas obehagligt för många, men vill man köpa till markandspriser är detta det bästa sättet för en svensk.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Skrivet av celoz:

De bra bitcoin-plånböckerna konverterar automatiskt bitcoin till priset på den valda exchangen. Så här ser Electrum ut (https://i.imgur.com/qnNMkAL.png)

Om säljaren vill att du ska betala i bitcoin men han kräver 10 euro så får du tyvärr skicka ungefär 10 euro i bitcoin som du gjorde. Helst kommer ni överens om ett pris i BTC (t.ex. 0.002) istället för € så blir det inga missförstånd.

Du kan bara skicka 10 euro just vid det tillfället. Priset på en bitcoin kommer ha ändrat sig redan nästa minut. Igen, du och säljaren måste reda ut detta och helst använda ett pris i bitcoin och inte "euro konverterat till bitcoin"

Men tar du t.ex. tjänster om bitpay eller coinbase som riktiga butiker använder för att ta emot bitcoin (t.ex. webhallen använder bitpay) så låser bitpay in priset och det gäller i 15minuter från tidpunkten du tryckte "köp".

Du betalar avgiften själv när du skickar. Mottagare betalar aldrig en avgift. Igen, använd en plånbok som t.ex. Electrum så kommer fees bestämmas automatiskt för dig beroende på hur belastat nätverket är.

Transaktionen är kvittot. När din transaktion har fått en bekräftelse räknas den oftast som giltig (endast exchanges brukar kräva fler än 1). Din transaktion är bekräftad och klar ingenting mer kommer hända än att den kommer få ännu fler bekräftelser. Det är upp till säljaren att ge dig ett kvitto.

Nej, du har inte gjort några fel. Känns bara som att både du och säljaren inte har koll på vad ni gör öht dock.

Skickade från din ena plånbok till den andra så är dina pengar nu i din andra plånbok istället. Fattar inte riktigt vad du menar här.

Tack för många bra svar i tråden (gäller er alla)
Vad jag menade med att skicka från plånbok 1 till 2 var att
det gick på under 1h och jag fick då ett kvitto på transaktionen med id.
Säljaren vill ha ett id när jag skickat så han kan se
att det är jag som betalat, vad är det han vill ha då?
Jag har btcx och blockchain.

Nästa gång handlar jag hos butiker istället, känns som att det då mer
blir som att handla med bankkort, paypal osv.
Scanna QR koden och klart 😁

Visa signatur

Laptop Asus K56CB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Vilken Exchange använder du? btcx.se och localbitcoins.com går ju att använda med swish utan avgift för själva överföringen men kostnaden jag tänker på är skillnaden mellan köpkurs och säljkurs. 6% är ganska mycket skillnad.

coinotron och kraken.

Försöker gå från coinotron mer och mer iomed att de spionerar på vart du skickar dina coins och vad de antas användas till. Jag kommer aldrig bli bannad pga detta, men om det finns andra alternativ (kraken i detta fall) så väljer jag den utan att tveka. Jag stödjer inte företag som fryser oskyldiga människors tillgångar, paypal är inkluderat på min lista.

Skillnad mellan köpkurs och säljkurs kommer ALLTID finnas oavsett marknad, fonder, dollar eller aktier. Det är en skillnad som är en universal konstant när människor är inblandade och borde inte ens existera i den egna kalkylen. Det är omöjligt att köpa för vad andra vill köpa för, och sälja vad andra vill sälja för (du säljer för vad andra vill köpa och köper för vad andra vill sälja). Utbud jämte efterfrågan har noll påverkan på avgifterna, som borde vara superlåga på exchanges (.15-.25%, notera punkterna).

Permalänk
Medlem
Skrivet av rockabilly65:

Hej,
Har köpt en vara som säljaren ville ha 10 euro för. Jag fattar inte hur jag ska kunna veta hur mycket det är i bitcoin direkt i plånboken?
Hittade det genom preev.com känns ju väldigt omständigt.

Jag skickade iallafall 0.0022 bitcoin som när jag skickade var värt 10.40 euro.

Som jag fattat så åker värdet upp och ner så hur kan man med säkerhet veta att jag skickat 10 euro?

Sen är det ju en avgift på att skicka, ska den läggas till mina 0.0022 bitcoin eller tas de från mitt konto och hur vet jag vad avgiften är vid tex låg avgift?

Det har nu gått över ett dygn och ingen inget kvitto. Jag ser dock i min transaktion att den är uppe i 118 bekräftelser, är det ett kvitto på att något händer med transaktionen?

Har jag gjort något jättefel?
Bitcoin för mig känns inte som något att använda vid enkla köp.

Jag skickade mellan mina 2 plånböcker på blockchain och det tog under timmen att genomföra transaktionen. Är mina pengar nu ute i den fria mystiska bitcoinvärlden och vi möts aldrig igen 😂

Alla dessa frågor beror på vilken plånbok du använder. Som sagt visar många Bitcoin-plånböcker växelkursen i olika valutor för att göra det enklare för användaren.

Dina bitcoin är nu i ett block i blockkedjan i Bitcoin-nätverket. Det är omöjligt att förändra historiken av blockkedjan. Men du borde läsa på om hur transaktioner och bekräftelser fungerar.

Generellt sätt brukar man säga att 6 bekräftelser krävs för att vara säker på att transaktionen kommer genomföras. Rekommenderar att läsa den här guiden: Hur fungerar Bitcoin? (Scrolla ner till "Hur fungerar en Bitcoin-transaktion?")

Oroa dig inte eftersom din transaktion är skickad. Det ser du i alla alla bekräftelser. Du kan också kolla i den öppna huvudboken och se din transaktion där