Permalänk
Medlem

Låg volym Arctis 5 USB

Tjenare.

För 2 veckor sedan köpte jag mig mitt första headset. Köpte ett Arctis 5 som jag kör på min Asus GL702VM.

Det har gått bra i ca 1 och en halv vecka då ljudet blev ganska lågt. Förut kunde jag knappt ha ljudet på 50% utan att det var för högt.

På datorn som kör W10 har jag ljudet på 100% samma sak med Steelseries engine 3 ligger allt på högsta. Där kan man dock inte höja ljudet.

Har kollat runt bland Windows inställningar men inte hittat något jag ändrat på. Sen så läste jag att om man sänker ljudet i ett annat program så påverkar det generellt ljudet i överlag. Vilket jag blir osäker på om det stämmer? Känns ju rätt skevt om det är så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dassh:

Tjenare.

För 2 veckor sedan köpte jag mig mitt första headset. Köpte ett Arctis 5 som jag kör på min Asus GL702VM.

Det har gått bra i ca 1 och en halv vecka då ljudet blev ganska lågt. Förut kunde jag knappt ha ljudet på 50% utan att det var för högt.

På datorn som kör W10 har jag ljudet på 100% samma sak med Steelseries engine 3 ligger allt på högsta. Där kan man dock inte höja ljudet.

Har kollat runt bland Windows inställningar men inte hittat något jag ändrat på. Sen så läste jag att om man sänker ljudet i ett annat program så påverkar det generellt ljudet i överlag. Vilket jag blir osäker på om det stämmer? Känns ju rätt skevt om det är så.

Har för mig att jag läste om att just A5 skulle ha lågt ljud och att det skulle ha fixats genom en Firmwire update. Kolla Steelseries forum.. ska försöka hitta något o återkomma om jag gör det så fort jag kommer hem.

För övrigt är jag osäker om det gällde PC eller endast PS4

Permalänk
Medlem

@Hagge:

Sökte genom Steelseries hemsida nu efter jag läst vad du skrev men hittade ingenting.
Kanske är Arctis 7 du tänker på?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dassh:

Tjenare.

Hur ser det ut om du öppnar volymkontrollen, där ser du på reglarna hur ljudet är inställt för varje program och vu mätaren visar den verkliga nivån som går ut i realtid.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe:

För mig ligger allt på max.

Stängde precis av "Tillåt program ta exklusiv kontroll över ljudvolym" på datorn och ljudet i headsetet blev bättre. Men dators ljud var inte så högt som det varit förut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dassh:

@Hagge:

Sökte genom Steelseries hemsida nu efter jag läst vad du skrev men hittade ingenting.
Kanske är Arctis 7 du tänker på?

Det kan det kanske ha vart nu när jag leta efter det så hitta jag inte det heller.. :S Ber om ursäkt för det..

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem med mina Arctis 5. Jag kan ha allt på max volym på youtube eller spotify utan att det blir sinnesjukt högt. Visst blir det ganska hög volym men ibland vill man ju kunna kräma på som fan när man lyssnar på musik tex.
Men i spel är det inga problem. Då kan jag nog vrida upp ljudet så lurarna stryker med.

Edit: Såg nu att detta var en relativt gammal tråd. Men det tyder ju på att Steelseries inte fixat nån firmware för att åtgärda det.. Om det nu inte är så att det går att lösa på nåt annat sätt.