Permalänk
Medlem

Sämre FPS med två skärmar?

Hej, jag undrar ifall man får sämre FPS i spel med två skärmar inkopplade?
Det känns som min FPS blev sämre när jag kopplade in min andra skärm.

Skärm 1 : 144hz med DP kabel
Skärm 2 : 60hz med DVI kabel.

Btw, jag spelar PUBG.

PS. bör jag justera några inställningar på datorn efter att jag kopplat in min andra skärm? Eller är det bara att tuta & köra?

Mvh

Permalänk
Medlem

dra igång nån fps-mätare så ser du. Finns inbyggt i shadowplay om du kör GTX-kort

Visa signatur

Intel i7 5820K 4.5GHz, Noctua D-15, Corsair 16GB 3000MHz, X99-Deluxe, Asus GTX 1070 Strix, Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem

När jag har något igång på min andra skärm (som är 60hz) så går spelet på min huvudskärm i 60hz också (den är 144hz). FPSen är det ingen skillnad på, men man känner direkt av det.

Permalänk
Medlem

Om du inte lirar på båda skärmarna så ska det inte dra ner för mycket. Men helt klart s kräver det mer av datorn när du har två skärmar då du har fler pixlar som grafikkortet måste visa.

Visa signatur

CPU: i7700k (Delided) @ 5Ghz | GPU: Gigabyte GTX 1080 TI Waterforce Xtreme Edition | Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance | Mobo: ASUS PRIME Z270-K | PSU: EVGA Supernova G2 850W | SSD: 2 * Samsung 850 EVO 500GB och HDD: 4TB | Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV | CPU-Kylning: DeepCool Captain 360 EX | Skärm: AOC 35" AGON AG352UCG G-Sync

Permalänk
Medlem

en bra början är kanske att nämna först vad du har för gpu samt övrigs system specs.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk

Sitter du med ena skärmen på typ sweClockers och spelar på den andra bör skillnaden vara minimal om ens någon. Men om du typ kollar en stream i 1080p påverkar de kanske en del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kablash:

När jag har något igång på min andra skärm (som är 60hz) så går spelet på min huvudskärm i 60hz också (den är 144hz). FPSen är det ingen skillnad på, men man känner direkt av det.

Jag har samma problem, har ett 970 och kör en skärm via HDMI och en via DP, lagom irriterande. Vill gärna hitta en lösning på detta, om det finns någon....

Visa signatur

Chassi: Define R6 | Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS XI HERO (Wi-Fi) Z390 | CPU: i9 9900K @5,1ghz | Corsair Hydro H115i RGB Platinum | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 | PSU: Corsair RM750x | SSD: 970 EVO+ 1TB NVMe | GPU: EVGA RTX 2080 Ti 11GB Black

Laptop: MacBook Pro 13" Retina 2.3GHz 16GB 512GB

Permalänk
Medlem

Skriv din hårdvara
Skriv vad du gör på skärmarna när du spelar (Självklart har du spelet på en av dom).

Visa signatur

CPU: i7700k (Delided) @ 5Ghz | GPU: Gigabyte GTX 1080 TI Waterforce Xtreme Edition | Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance | Mobo: ASUS PRIME Z270-K | PSU: EVGA Supernova G2 850W | SSD: 2 * Samsung 850 EVO 500GB och HDD: 4TB | Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV | CPU-Kylning: DeepCool Captain 360 EX | Skärm: AOC 35" AGON AG352UCG G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tv_tuben:

Jag har samma problem, har ett 970 och kör en skärm via HDMI och en via DP, lagom irriterande. Vill gärna hitta en lösning på detta, om det finns någon....

Ska tydligen vara fixat i senaste Windows 10 uppdateringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

en bra början är kanske att nämna först vad du har för gpu samt övrigs system specs.

Intel i3-8350k 4.0 GHz / GTX 1060 3GB / 16GB RAM

Skrivet av auToeXeC:

Skriv din hårdvara
Skriv vad du gör på skärmarna när du spelar (Självklart har du spelet på en av dom).

Jag spelar PUBG på ena och den andra ingenting typ... steam chatt och kanske en webbläsare uppe med Facebook etc...

Skrivet av Kablash:

När jag har något igång på min andra skärm (som är 60hz) så går spelet på min huvudskärm i 60hz också (den är 144hz). FPSen är det ingen skillnad på, men man känner direkt av det.

What? Kan jag inte ha main skärmen och spelet i 144hz om jag har en 60hz skärm vid sidan om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bogiee:

Intel i3-8350k 4.0 GHz / GTX 1060 3GB / 16GB RAM

Jag spelar PUBG på ena och den andra ingenting typ... steam chatt och kanske en webbläsare uppe med Facebook etc...

What? Kan jag inte ha main skärmen och spelet i 144hz om jag har en 60hz skärm vid sidan om?

Grafikkortet kan inte skicka ut två olika signaler.

Permalänk
Medlem

Du kan testa att köra sekundärskärmen på interna gpu'n. Det löste många problem jag hade med fps och gsync.

Permalänk
Medlem

När jag hade 144+60 var det inga problem att köra 144 i spel förutom om jag ex kollade twitch eller liknande på andra skärmen, för då låste det FPSen i spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lowfyr:

Du kan testa att köra sekundärskärmen på interna gpu'n. Det löste många problem jag hade med fps och gsync.

Hur gör jag detta? Vart finner jag inställningarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bogiee:

Hur gör jag detta? Vart finner jag inställningarna?

Koppla den sekundära skärmen i moderkortet bara.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk

Begriper inte vad ni pratar om? Min ROG skärm (main) körs i 165hz 1440p via DP och den bredvid genom hdmi på 60hz 1080p. Varför skulle det inte funka när det är 2 olika portar? Alla spel rullar i 175fps samtidigt som jag har annat igång på skärmen bredvid. Streams etc. Och nej, den går inte alls i 60hz.
mvh

Permalänk
Medlem

Så min FPS bör inte försämras pga två skärmar?

Permalänk
Skrivet av Bogiee:

Så min FPS bör inte försämras pga två skärmar?

Jo det märks av om man kör 2 skärmar men jag sa mest emot att man inte kan köra 2 olika frekvenser på 2 skärmar.
I ditt fall kan jag absolut tänka mig det blir skillnad på prestanda. Ditt grafikkort är inte supervasst.
Jag kan märka skillnad i vissa fall även med mitt GTX 1080.
MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Ska tydligen vara fixat i senaste Windows 10 uppdateringen.

Jag kör dock Windows 7, men det kanske är löst där också om man uppdaterar? Tack för tipset iallafall, worst case så får man kanske vika sig och gå över till W10.

Visa signatur

Chassi: Define R6 | Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS XI HERO (Wi-Fi) Z390 | CPU: i9 9900K @5,1ghz | Corsair Hydro H115i RGB Platinum | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 | PSU: Corsair RM750x | SSD: 970 EVO+ 1TB NVMe | GPU: EVGA RTX 2080 Ti 11GB Black

Laptop: MacBook Pro 13" Retina 2.3GHz 16GB 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ebmisdead:

Begriper inte vad ni pratar om? Min ROG skärm (main) körs i 165hz 1440p via DP och den bredvid genom hdmi på 60hz 1080p. Varför skulle det inte funka när det är 2 olika portar? Alla spel rullar i 175fps samtidigt som jag har annat igång på skärmen bredvid. Streams etc. Och nej, den går inte alls i 60hz.
mvh

Alltså, om jag kör DOTA på mainskärmen och Twitch på den sekundära, så flyter DOTA på i 144, så länge jag inte har fokus på den sekundära skärmen, men så fort jag flyttar över musen och klickar någonstans på den sekundära, så går båda i 60hz.

Visa signatur

Chassi: Define R6 | Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS XI HERO (Wi-Fi) Z390 | CPU: i9 9900K @5,1ghz | Corsair Hydro H115i RGB Platinum | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 | PSU: Corsair RM750x | SSD: 970 EVO+ 1TB NVMe | GPU: EVGA RTX 2080 Ti 11GB Black

Laptop: MacBook Pro 13" Retina 2.3GHz 16GB 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tv_tuben:

Jag kör dock Windows 7, men det kanske är löst där också om man uppdaterar? Tack för tipset iallafall, worst case så får man kanske vika sig och gå över till W10.

I Windows 7 så fixade jag problemet genom att ändra tema från Aero, valde Classic men Basic fungerar nog med.

Uppdaterade mitt Winows 10 till Fall Creators Update och ser ut fungerar på min 2st 60Hz 1st 120Hz setup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

I Windows 7 så fixade jag problemet genom att ändra tema från Aero, valde Classic men Basic fungerar nog med.

Uppdaterade mitt Winows 10 till Fall Creators Update och ser ut fungerar på min 2st 60Hz 1st 120Hz setup.

Ska testa det så fort jag kommer hem, tackar ödmjukast!

Visa signatur

Chassi: Define R6 | Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS XI HERO (Wi-Fi) Z390 | CPU: i9 9900K @5,1ghz | Corsair Hydro H115i RGB Platinum | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 | PSU: Corsair RM750x | SSD: 970 EVO+ 1TB NVMe | GPU: EVGA RTX 2080 Ti 11GB Black

Laptop: MacBook Pro 13" Retina 2.3GHz 16GB 512GB

Permalänk
Medlem

Hejsan jag har lite samma problem jag har mainskärm 144Hz och har nyligen kopplat in en 60Hz skärm som sekundär och när jag startar spel på mainskärmen och har internet uppe på den andra skärmen så går CPU:n upp till 90-95% och spelet laggar satan nån som vet hur man fixar de?

Har GTX 1060 6GB, 16GB Ram, i5-4670K 3.40 GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThreeD:

Hejsan jag har lite samma problem jag har mainskärm 144Hz och har nyligen kopplat in en 60Hz skärm som sekundär och när jag startar spel på mainskärmen och har internet uppe på den andra skärmen så går CPU:n upp till 90-95% och spelet laggar satan nån som vet hur man fixar de?

Har GTX 1060 6GB, 16GB Ram, i5-4670K 3.40 GHz

Spelar du med bägge?. Jag brukade köra mina 2 gamla 60hz till min 240hz benq utan prestanda problem.
Spelar jag med bägge så fick jag 60hz.
Men jag har inte lagt märke till prestanda problem så länge jag körde mina 3 skärmar
Kunde köra 3 skärmar i spel eller 2 på var sin sida för skrivbordet, youtbue/twitch etc och min 240hz för spel.
Det enda jag lagt märke till är att Windows 10 är bökigt att få skärmarna gå som man vill ibland.

Men prestanda problem har jag aldrig märkt

Permalänk
Medlem

@ExcZist: Hej nej jag spelar bara på 144Hz mainskärmen men har jag youtube spelandes på andra skärmen samtidigt som jag spelar på mainskärmen så ligger processorn på 90-100%

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThreeD:

@ExcZist: Hej nej jag spelar bara på 144Hz mainskärmen men har jag youtube spelandes på andra skärmen samtidigt som jag spelar på mainskärmen så ligger processorn på 90-100%

Märker inte av det. Brukade också spela på min 240hz som main och de andra 2 "60"hz bredvid den som youtube/twitch och surfande när man är död etc.
Jag kör ju med 1800x så jag har ju inte processorn på 100%.
Jag körde GTX1080 när jag hade 3 skärmar . Idag har jag ett 1080ti
Brorsan sitter ju med 3 skärmar med en 6700k /1080ti
En 144hz "main/spel" och 2 gamla 60hz , å det flyter på bra i spel.
Han satt med 3 skärmar redan med ett GTX 980 och i7 920
innan han bytte nu i höstas till nytt
Kan det vara Windows som spökar?

Edit: Jag hade stora prestanda problem efter den senaste windows uppdateringen som var.
Minns ej namnet på den men återställde till den gamla återställnings punkten för några veckor sen innan.

Permalänk
Medlem

@ExcZist: hur återställer man windows då?

Detta är första gången jag märker detta problemet oxå för på min gamla dator som är betydligt sämre än denna så funka de hur fint som helst att köra 2 skärmar så det måste nästan vara windows som knasar.

Permalänk

vad jag minns är det bara AMD som kan mixa uppdateringsfrekvenser på skärmar? har bara haft (när jag hade mitt gtx 1080) 2x60hz skärmar för sen köra en enda 144hz så jag har inte provat själv

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThreeD:

@ExcZist: hur återställer man windows då?

Detta är första gången jag märker detta problemet oxå för på min gamla dator som är betydligt sämre än denna så funka de hur fint som helst att köra 2 skärmar så det måste nästan vara windows som knasar.

Inte windows utan återställnings punkt. https://support.microsoft.com/sv-se/help/12415/windows-10-rec...

Skrivet av truedesire:

vad jag minns är det bara AMD som kan mixa uppdateringsfrekvenser på skärmar? har bara haft (när jag hade mitt gtx 1080) 2x60hz skärmar för sen köra en enda 144hz så jag har inte provat själv

Vet inte om det har med AMD eller Intel att göra.
Min brorsa har 3 skärmar en 60 och en 144hz på en 6700k
Jag hade det till Min Ryzen.

Kan inte svara på vad felet är när det gäller detta.
Vet bara att senaste Windows 10 uppdateringen ger prestanda problem.

Permalänk
Medlem

@ExcZist: min polare ligger oxå på mellan 90-100% på processorn när han har chrome på ena skärmen och spelar på andra men han fps droppar inte och laggar inte ingame som jag gör men han har windows 7 och jag har 10 så får väl försöka återställa skiten.

Jag har tydligen ingen återställningspunk så får väl bara vänta på nästa update I guess-.-