Amazon på väg att etablera sig i Sverige

Permalänk
Skrivet av kokkelimokk:

I Västerås byggs det ungefär här:

https://goo.gl/maps/XMKQqYZpCPM2

Oj, nära bostäder... Vågar man söka bygglov för datacenter och sedan chansa på att man får ändra bygglovet till trafikintensiv verksamhet utan massa överklaganden? Dags att köpa popcorn tror jag

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Kan du förtydliga? Menar du att Amazon säljer med moms till företag? Dvs att det på kvittot kommer stå deklarerat särskilt belopp som moms? Precis som det gör när man handlar som privatperson? Det gör det nämligen inte.

Jaha som företag. Sorry, jag är nyvaken. Har jobbat natt

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Tråkigt.

Snart kan man bara köpa från stora multinationella Amerikanska jätteföretag.

Jag tycker inte Amazon behöver komma hit.
Tycker även att Mcdonalds, Burger King, Starbucks, mfl bör kastas ut från Sverige och EU.

Själv tycker jag folk ska få bestämma själva vart de vill äta eller köpa sina prylar ifrån.

Permalänk
Inaktiv

Tjohoo!

De behövs verkligen, det finns så mycket som de säljer som saknas i sverige till vettiga priser.

Permalänk
Medlem

Mest sannolikt är väl att det är precis som de säger, dvs datacenter (för deras mååålntjänster) och inte butiker.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Hoppas streaming tjänsten kommer hit då också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rammstein:

We're all living in Amerika
Amerika is wunderbar.
We're all living in Amerika
Amerika, Amerika.

Är vist ganska exakt så, folk har ju också importerat Halloween skräpet därifrån.

Visa signatur

Main: Win 10 Pro, Gigabyte Z97X-SLI, i7-4790K stock, HyperX 4x4 GB PC-12800, GTX 960 2GB, Kingston m.2 128, GB SSD 18TB RAID lager.
HTPC: Win 10 Pro, Gigabyte Z97P-D3 i5-4570s, Crucial 4+4 GB PC-12800, Kingston SATA3 120 GB SSD, Asus Blu-Ray.

Permalänk
Medlem

Tror inte på detta.
AWS serverhallar är enorma. Mest troligt är det bara just det dom ska bygga, vilket är helt fantastiskt för oss som använder oss av AWS!!

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Chibariku:

Själv tycker jag folk ska få bestämma själva vart de vill äta eller köpa sina prylar ifrån.

Tyvärr är inte konsumenter dom bästa oftast att tänka 1 steg längre och tänka efter va deras konsumtion har för inverkan.

Tänk om alla skulle importera all elektronik från Amazon tyskland tex.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk

Är inte Alibaba större än Amazon? Lite beroende på hur man räknar kanske, de levererar väl fler order iaf?

Permalänk
Medlem

Sjukt kul om de skulle öppna upp i Sverige, får bara hoppas att priserna inte blir mycket dyrare än priserna från Tyskland.

Visa signatur

Processor: R5 2600 Moderkort: X470-F Gaming Grafikkort: Nvidia 3080 FE Ram: Trident Z Neo 16gb Nätaggregat: CM 850V Chassi: FD Meshify C Lagring: Corsair MP510 1TB, Crucial MX300 750gb

Permalänk
Medlem

Positivt men vill hellre att fler prylar (köpta i USA) ska kunna fraktas till Sverige. Troligen kommer inte utbudet, om de etablerar här, vara så imponerande (jämför Amazon.com och de europeiska sajterna).

Permalänk
Medlem

Alltså: "Man köper liksom inte tre marker i Eskilstuna, Västerås och Katrineholm och kallar det att man ska bygga datorhallar, mitt i logistikcentrum dessutom."

De har köpt billig mark i tre städer, strax utanför Stockholm, gått ut med att de ska ha en avalabilityzon som heter Stockholm som blir deras första zon i Norden/norra Europa.

De rekryterar folk för datacenter så det skriker om det. Till de tre siterna och till Stockholm. De kommer att bygga datacenter. Hitta på vad du vill herr Pricerunner VD, skulle bli Mycket förvånad om det här är en rökridå för att Endast lansera sina lager och sin verksamhet i Sverige.

Vad jag vet så har de möjlighet att köpa mer mark, mycket mark i anslutning till deras datacenter. Kanske för utbyggnad, kanske för logistik.

Blir sne av hitte på experter.

Skickades från m.sweclockers.com

Tillägg:

Relevanta länkar

https://www.ekuriren.se/jobb-pengar/amazons-jattebygge-i-logi...

https://www.kkuriren.se/sormland/amazon-etablerar-sig-i-pa-tr...

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ixthys:

Är vist ganska exakt så, folk har ju också importerat Halloween skräpet därifrån.

Nä, Halloween kommer från Irland (och norra Skottland).

Permalänk
Medlem

Har väl lite svårt att se hur serverhallar kan användas till lagerhallar.
Men samtidigt får man inte glömma att Skandinavien är köpstarkt.
Man kan väl hoppas på det bästa, konkurens är alltid bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenKenny:

Alltså: "Man köper liksom inte tre marker i Eskilstuna, Västerås och Katrineholm och kallar det att man ska bygga datorhallar, mitt i logistikcentrum dessutom."

De har köpt billig mark i tre städer, strax utanför Stockholm, gått ut med att de ska ha en avalabilityzon som heter Stockholm som blir deras första zon i Norden/norra Europa.

De rekryterar folk för datacenter så det skriker om det. Till de tre siterna och till Stockholm. De kommer att bygga datacenter. Hitta på vad du vill herr Pricerunner VD, skulle bli Mycket förvånad om det här är en rökridå för att Endast lansera sina lager och sin verksamhet i Sverige.

Vad jag vet så har de möjlighet att köpa mer mark, mycket mark i anslutning till deras datacenter. Kanske för utbyggnad, kanske för logistik.

Blir sne av hitte på experter.

Skickades från m.sweclockers.com

Tillägg:

Relevanta länkar

https://www.ekuriren.se/jobb-pengar/amazons-jattebygge-i-logi...

https://www.kkuriren.se/sormland/amazon-etablerar-sig-i-pa-tr...

Har själv blivit kontaktad flertalet gånger av rekryterare på AWS för tjänster i deras datacenter i "stockholm", när jag sedan frågat har jag fått svaret att det är i Eskilstuna, Västerås eller Katrineholm som tjänsterna är placerade.

Så ja, Amazon bygger datacenter.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Tvivlar på att de etablerar handelsfilial/lager i Sverige, det lönar sig inte.

Däremot gissar jag stort på att det handlar om att de ska bygga ut sitt AWS nät.
Hämtat från deras sida:
"The AWS Cloud operates 44 Availability Zones within 16 geographic Regions around the world, with announced plans for 17 more Availability Zones and six more Regions in Bahrain, China, France, Hong Kong, Sweden, and a second AWS GovCloud Region in the US."

https://aws.amazon.com/about-aws/global-infrastructure/

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Det kommer nog fortsätta vara billigare att beställa från Tyskland

Eh, det spelar inte riktigt nån roll, eftersom det tar 2-3 dagar att fraktas från Tyskland.

Permalänk
Medlem

Åker dagligen förbi bygget av Amazons nya lager på väg till mitt jobb här i Västerås. Minns inte exakt nu men tror det står "collen construction" skyltat med pil längs vägen. Collen? Cullen? Cullin? Försökt googla men får väl återkomma när jag åker förbi igen haha.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem
Skrivet av iknight:

Eh, det spelar inte riktigt nån roll, eftersom det tar 2-3 dagar att fraktas från Tyskland.

Det tar ju lika lång tid i princip att handla från svenska handlare. I alla fall om man bor utanför Storstäderna.

Jag hade gärna sett Amazon här men då med liknande priser som man hittar i Tyskland och USA. Vad är det annars för poäng?

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Tråkigt.

Snart kan man bara köpa från stora multinationella Amerikanska jätteföretag.

Jag tycker inte Amazon behöver komma hit.
Tycker även att Mcdonalds, Burger King, Starbucks, mfl bör kastas ut från Sverige och EU.

Kommer du ihåg hur det var innan McD och BK? Det är lätt att ta dem för givet, men restaurangerna var inte så jäkla nice i Sverige på den tiden. Visst fanns lyxiga restauranger då precis som nu, men det var alltid ett lotteri om man kom till en ny, mindre stad om man behövde äta. I princip fanns korvkiosker och inte så mycket annat om man ville äta någon annan tid än just vid lunch och var du ute sent på natten efter 22 så var det kört att hitta något.

Klock (kommer du ihåg Klock?) är inte heller något jag saknar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Det tar ju lika lång tid i princip att handla från svenska handlare. I alla fall om man bor utanför Storstäderna.

Jag hade gärna sett Amazon här men då med liknande priser som man hittar i Tyskland och USA. Vad är det annars för poäng?

/hulle.

Ja precis. Man kan enkelt beställa online, och det finns 3 Webhallen butiker, alla runt 10-15 minutre promenad från värt jag bor. Skit skönt
Det brukar också vara samma priser i Svenska butiker som på Amazon.

Permalänk
Medlem

Amazon har försökt detta tidigare. Då föll det på att de inte kunde få loss amazon.se, eftersom den domänen användes ganska sporadiskt av en kvinna som hade ett bolag med det namnet, och den personen vill inte sälja:

https://www.dn.se/ekonomi/ostermalmskvinna-ager-amazon-namnet...

En snabbkoll visar att något ändrades med den domänen i mars i år, men den har inte samma registreringsdetaljer som övriga Amazon-domäner. Nån som hört något?

Skrivet av Igelkott:

Men Amazon ska använda den svenska momssatsen vid försäljning till svenska kunder eftersom deras försäljning till svenska kunder överstiger ett visst belopp per år. Dvs de ska redan inkludera 25% moms i priset gentemot svenska kunder. Inte 20% (UK) eller 19% (DE). Men att de skulle bryta mot denna lag skulle inte förvåna mig som sagt.

Amazon tar ut rätt moms till konsumenter, dvs 25% på det mesta och den lägre bokmomsen på böcker osv. Tidigt i Amazons historia (nu talar vi nittiotal) kunde man beställa böcker från Storbritannien med brittisk bokmoms, vilken är 0%, istället för den svenska, som då var 25%. När Amazon.co.uk kom över en viss gräns i omsättning mot Sverige blev de tvungna att övergå till att betala svensk moms direkt. Då gick priserna i kundvagnen upp när man angav sin adress i Sverige.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av rektor:

Tråkigt.

Snart kan man bara köpa från stora multinationella Amerikanska jätteföretag.

Jag tycker inte Amazon behöver komma hit.
Tycker även att Mcdonalds, Burger King, Starbucks, mfl bör kastas ut från Sverige och EU.

Varför?
Fritt fram för dig att handla i Bäng-Olles databutik i Skåneholm om du så vill, vi andra väljer själva vart vi handlar oavsett om butiken är Svensk, Europeisk eller för den delen Amerikansk.

Skrivet av StuntmanMike:

Hoppas streaming tjänsten kommer hit då också.

Skickades från m.sweclockers.com

Instämmer, just tjänsterna behöver också komma hit. Amazon är ju betydligt mer än en butik idag.

Skrivet av Hulle:

Det tar ju lika lång tid i princip att handla från svenska handlare. I alla fall om man bor utanför Storstäderna.

Jag hade gärna sett Amazon här men då med liknande priser som man hittar i Tyskland och USA. Vad är det annars för poäng?

/hulle.

Runt 24 timmar från de vanliga större butikerna. 2-3 dagar är bara hos lata och dåliga återförsäljare som inte skickar när de fått betalt om de har produkter i lager.

Jag bor i Norrland, har saker hämtningsbart dagen efter och ofta mindre än 24 timmar efter beställning. Finns vissa ÅF'ar som är lata och sega men så undviker jag att handla från dom när jag vill ha något i tid.

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av mpat:

Amazon har försökt detta tidigare. Då föll det på att de inte kunde få loss amazon.se, eftersom den domänen användes ganska sporadiskt av en kvinna som hade ett bolag med det namnet, och den personen vill inte sälja:

https://www.dn.se/ekonomi/ostermalmskvinna-ager-amazon-namnet...

En snabbkoll visar att något ändrades med den domänen i mars i år, men den har inte samma registreringsdetaljer som övriga Amazon-domäner. Nån som hört något?

Hon sålde det till Amazon:

Skrivet av Q:

E-handelsjätten Amazon har i det tysta köpt domänen Amazon.se, skriver Breakit.

Källa I

Permalänk
Medlem

Varför skulle de öppna lager och logistik i lilla Sverige? Har svårt att tro att de kan få det att gå ihop och visa vinst, vi må vara teknikorienterade, men Sverige är verkligen ingen stor marknad jämfört med Tyskland Frankrike och England. AWS har de ju dessutom redan utannonserat att bygga i Sverige, så det låter ju logiskt att det nu är det de bygger, precis som några tidigare redan skrivit.

Dessutom, paketen från Tyskland är ju här på nolltid ändå, så det är både enklare och billigare för dem att sätta upp en svensk sida, men skicka grejerna därifrån..

Visa signatur

*Har en dator. Den är okej, men inte värd att skryta över... ;)

Permalänk
Medlem

Hoppas det stämmer att de lanserar här oavsett vad de bygger.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Utan att säga för mycket så kan jag lugnt säga att ni kommer bli besvikna, deras första satsning ligger troligtvis inte i mångas intresse på detta forumet.

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Runt 24 timmar från de vanliga större butikerna. 2-3 dagar är bara hos lata och dåliga återförsäljare som inte skickar när de fått betalt om de har produkter i lager.

Jag bor i Norrland, har saker hämtningsbart dagen efter och ofta mindre än 24 timmar efter beställning. Finns vissa ÅF'ar som är lata och sega men så undviker jag att handla från dom när jag vill ha något i tid.

Bor i en liten ort i Skåne och upplever att det alltid tar två dagar att få hem något. Postnord ska alltid låtsas försöka dela ut det direkt och sedan lämna in det hos ombudet istället alldeles för sent på kvällen.

Men oavsett så är det ju skit samma om det tar en dag eller fyra.

Det jag hade velat är ett svenskt lager hos någon av de roligare kinabutikerna... De brukar ju ha sina EU-lager i Frankrike eller Spanien annars.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Kul!

Men får bara hoppas att dom inte sätter monopol på branschen i i framtiden..

Visa signatur

Lian Li O11D Evo | Full custom loop | 6900XT Red Devil Ultimate | Ryzen 5800x3d | MSI B550 Mortar | G.Skill Ripjaws V 3600mhz CL16 32g | LG 32GP850-B | Topping DX3Pro+ | Sivga SV021| Logitech G Pro X Superlight| Akkogear 3084B Jelly Black