Hifi - Det "slår" i ena högtalaren. Trasig förstärkare?

Permalänk
Medlem

Hifi - Det "slår" i ena högtalaren. Trasig förstärkare?

Hej
Jag har datorn kopplad till en förstärkare (marantz stereo amplifier PM 325) som jag köpte begagnad. Till den har jag kopplat mina trogna pioneer-högtalare.

Problemet:
Den högra högtalaren "slår" när förstärkaren är på. Det låter som när man slår med handen på en mikrofon ungefär. Det fortsätter även om jag drar ut ljudkabeln från datorn, så jag misstänker att det måste vara en skada på förstärkaren, stämmer det?

Högra kanalen står och fladdrar lite upp och ner på låga nivåer (på power level på förstärkaren) även mellan "slagen". Vad kan göras?

Tack för hjälpen
Erik

Permalänk
Avstängd

Prova o by plats på högtalarna så vet du om högtalaren är paj eller om det är förstärkaren

Permalänk
Medlem

jepp om jag byter så blir felet på andra högtalaren. Så ena kanalen på förstärkaren är paj eller?

Den högtalare som slår blir också helt tyst ibland så den kanalen verkar rätt svajig. Går det att göra nåt åt det?

Permalänk
Medlem

Ingen som vet om det går att laga? Kan det vara dyrt?

Permalänk
Medlem

@herrerik: Byte du högtalaren endast eller även kabel till den?
fick samma problem för många år sedan och det visade sig ena gången hade det blivit överslag i sladden till högtalaren (mitt i) och andra gången hade man satt kablarna dåligt bak på förstärkaren så överslaget blev där. Vid första tillfället blev det inte problem förrns man drog upp volymen ordentligt.

testa att megga kabeln

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Testa att rengöra kontakterna. Blir det inte bättre så är det förmodligen oxidering på insidan så att signalerna störs och kräver rengöring. Den har ju några år på nacken, förmodligen 30+, och sånt är är något man får förvänta sig med äldre elektronik. Borde inte vara så dyrt att få det fixat om du inte vill öppna upp och göra det själv.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av herrerik:

Ingen som vet om det går att laga? Kan det vara dyrt?

Allt går att laga....
dyrt nja beror på om du har nån vän som kan felsöka och laga så knappast dyrt, om någon firma ska göra det så kostar det långt långt mer än vad stärkaren är värd.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Nja kabeln sitter fast i varje högtalare. Så när jag bytte högtalare bytte jag ju oxå kabel. Och då blev felet på andra högtalaren (men alltså samma kanal på förstärkaren).

Menar ni oxidering inne i förstärkaren i så fall? Och att kolla kontakterna där?

Permalänk
Rekordmedlem

Det låter mest som nått fel i slutsteget, jag skulle inte använda prylarna alls då det riskerar att förvärra skadorna, tex så kan slutsteget förstöra högtalarna genom att ge likström elerl högfrekvent skräp som inte hörs men bränner talspolarna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av herrerik:

Nja kabeln sitter fast i varje högtalare. Så när jag bytte högtalare bytte jag ju oxå kabel. Och då blev felet på andra högtalaren (men alltså samma kanal på förstärkaren).

Menar ni oxidering inne i förstärkaren i så fall? Och att kolla kontakterna där?

Eftersom att felet verkar vara bundet till en kanal så går det åtminstone att utesluta fel i högtalarna och kablarna. Exakt hur långt in felet sitter och vad som orsakar det kan bara någon som kan kika på förstärkaren och göra mätningar avgöra. Så kontakta en reparatör och be honom ta en titt på den. Det borde som sagt inte vara så dyrt att få problemet åtgärdat.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi