Vilken VPN-tjänst rekommenderas och varför?

Permalänk
Avstängd

Vilken VPN-tjänst rekommenderas och varför?

Tjena jag behöver ett nytt vpn skydd och har haft vpn express men tyckte inte att det var bra då det gav mig högre ping i spel jag spelar. Tänkte höra lite, vad rekommenderar ni? kollar just nu på dessa -
VyprVPN
PureVPN
ExpressVPN
Private Internet Access

något av dom som är bättre än ExpressVPN eller vilken rekommenderar ni ? jag tankar sällan ner utan mest bara spelar men vill ändå vara skyddad av min ip adress.

kan tillägga att jag har comhem bredband 100/10 Mbit för mer info.

MVH Gamerfreak87.

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Medlem

Beror väl på vad du anser är bäst.
Bäst ping lär du ju få från ett företag som är centrerat i sverige. Tex OVPN eller mullvad.
Vill du ha säkerhet så ska du undvika företag som är baserat i länder inom "the 14 eyes"

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Christley:

Beror väl på vad du anser är bäst.
Bäst ping lär du ju få från ett företag som är centrerat i sverige. Tex OVPN eller mullvad.
Vill du ha säkerhet så ska du undvika företag som är baserat i länder inom "the 14 eyes"

Tjena! jag vill bara inte ha högre ping med vpn aktiverat än att köra utan vpn då jag får lägre ping i TEX Battlefield 1 utan vpn påslaget.
jag hade ExpressVPN för ett tagsen och när jag valde ip för Sverige så hade jag inte lika låg ping som med att köra på utan vpn igång från Sverige om du förstår hur jag tänker?

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Medlem

Jag har tidigare avänt OVPN och sitter nu med (Bahnhof) Integrity VPN, båda har fungerat klanderfritt i min mening.

Permalänk
Medlem

@gamerfreak87: Får man fråga varför man vill spela över VPN över huvud taget? Det kommer alltid generera en overhead.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

@Christley: Känner du till ett bra VPN-program som är centrerat utanför "14 eyes"?

Permalänk
Medlem

ProtonVPN är både gratis och säkert. Man får bra hastigheter även på gratis-versionen

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weuffelhjaern:

ProtonVPN är både gratis och säkert. Man får bra hastigheter även på gratis-versionen

ProtonVPN Plus ser väldigt intressant ut också, för endast 8€ /månaden.

Har haft mail där ett tag nu, men hade inte en aning om att dom hade VPN-tjänst up and running. Noll koll har man ju ibland =}

Edit:

https://protonvpn.com/secure-vpn för folk som vill veta mer om tjänsten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickfam:

ProtonVPN Plus ser väldigt intressant ut också, för endast 8€ /månaden.

Har haft mail där ett tag nu, men hade inte en aning om att dom hade VPN-tjänst up and running. Noll koll har man ju ibland =}

Edit:

https://protonvpn.com/secure-vpn för folk som vill veta mer om tjänsten.

Deras client är riktigt bra också, lätt att använda och överskådlig.

Edit: Man får en 7dagars trial att testa deras premium. Får ut 100/100 på den, har sett att folk fått ut nära deras 1000/1000 på sina uppkopplingar.
Får ut ca 50mbit ner och 15mbit upp utav min 100/100 lina på gratisversionen.

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk
Medlem

Opera VPN är gratis och fungerar utmärkt utomlands och i Sverige.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dr.Mabuse:

@gamerfreak87: Får man fråga varför man vill spela över VPN över huvud taget? Det kommer alltid generera en overhead.

För att jag blev skrämd av en person som sa att han visste vad min ip var och vart jag befinner mig när jag spela gta 5 sist och det kändes obekvämt då han skrev det många kids verkar lipa högt i spel i dagens samhälle. Jag själv spelar enbart för att ha kul.

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Medlem

Undrar också varför man vill spela med vpn. Kommer som sagt alltid generera högre ping än utan. Jag kan slå ett slag för PIA iaf. Har dock inte spelat med dem. Men som leverantör och kapacitet så har jag inte haft några problem. Kostade <300 kr /år. Används främst för öppna nät samt geolås. En fördel med länder som US (finns nog andra nackdelar dock är att de har inte samma regler vad gäller datalagring som vi har här i Sverige.

Visa signatur

.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aan1:

Opera VPN är gratis och fungerar utmärkt utomlands och i Sverige.

Tack ska testa! Säkert det är gratis? Då jag betala lite över 100 spänn för ExpressVPN.

EDIT: Ska testa protonVpn då det ser ut att vara bra med protonVpn plus.

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk

att använda VPN kommer alltid öka svarstiden något iom att datan ska förbi en annan plats först innan den pekas dit den ska i slutänden.

sen hur stor skillnad det blir kan variera men har du en innom gränserna borde påverkan inte bli mer än max 10ms men ju längre bort desto längre väntan.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

OVPN

Min enda input är OVPN.se. Bra hastighet (100/50 är det lägsta jag sett, comhem 500/50 uppkoppling). Latenser har jag inte upplevt som problem, men spelar mest för skojs skull så inte jagat hundradelar (eller för den delen tiondelar) heller.

Oerhört bra att ha med att göra om man skulle ha någon fråga. IP-adresser världen över. Etc.
Fungerar ej med Netflix dock, men det är det väl inget som gör.

Oklart vad det kostar, så bra att jag inte ens bryr mig.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | 6700K @ 4.2GHz | Corsair H70 Hydro | EVGA GeForce GTX1080 SC Gaming | Corsair TX V2 750W | SAMSUNG CF791 @100Hz | Epiphany Acoustics EHP-O2 | Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av aan1:

Opera VPN är gratis och fungerar utmärkt utomlands och i Sverige.

Opera VPN är bara en glorifierad proxy. Och gratis... den är bara gratis om du anser att din personliga data inte har något värde alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamerfreak87:

För att jag blev skrämd av en person som sa att han visste vad min ip var och vart jag befinner mig när jag spela gta 5 sist och det kändes obekvämt då han skrev det många kids verkar lipa högt i spel i dagens samhälle. Jag själv spelar enbart för att ha kul.

Får hen tag i din IP kan hen i bästa fall konstatera vilken stad, inget mer än så. Du har dessutom dynamiskt IP via Comhem så rycker du modemet i ett par timmar så har du nytt IP igen.

Hade jag varit du hade jag bara fortsatt spela och sluta bry mig om troll. De vet inte vart du bor.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Saodie:

Får hen tag i din IP kan hen i bästa fall konstatera vilken stad, inget mer än så. Du har dessutom dynamiskt IP via Comhem så rycker du modemet i ett par timmar så har du nytt IP igen.

Hade jag varit du hade jag bara fortsatt spela och sluta bry mig om troll. De vet inte vart du bor.

okej byter internetet till ny ip om jag stänger av och sätter på routern igen alltså? nä jag ska inte bry mig om det men vill vara skyddad för bästa säkerhet bara.

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Medlem

Jag använder vpngate, gratis och har alltid funkat för mig

Visa signatur

Intel i5-13600K Corsair V 16 GB EVGA RTX 3070Ti FTW3 ULTRA Zowie XL2546K 240hz + XL2536 144hz
Anne Pro 2 Gat. Brown • Zowie FK2 • RØDE NT-USB • Beyerdynamic DT 990 Pro • Behringer U-Phoria UMC22

CITERA FÖR SNABBARE SVAR

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joppekniven:

Jag använder vpngate, gratis och har alltid funkat för mig

Det var skit! funka skit dåligt. Sega ner hela internetet.

EDIT: protonVPN verkar bra.

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamerfreak87:

För att jag blev skrämd av en person som sa att han visste vad min ip var och vart jag befinner mig när jag spela gta 5 sist och det kändes obekvämt då han skrev det många kids verkar lipa högt i spel i dagens samhälle. Jag själv spelar enbart för att ha kul.

Mitt råd är att helt ignorera personer som inte kan hålla god ton. Hursom, du behöver inte vara orolig. I bästa fall kan ett nättroll lokalisera staden du bor i och sen då...? Kom ihåg att tomma tunnor skramlar mest.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera att hålla sig borta från allt som är gratis.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamerfreak87:

okej byter internetet till ny ip om jag stänger av och sätter på routern igen alltså? nä jag ska inte bry mig om det men vill vara skyddad för bästa säkerhet bara.

Du måste ha modemet/routern avstängt i några timmar oftast för att IP adressen ska frigöras och du ska bli tilldelad en ny. Varierar beroende på lease.

Men du är inte mer "skyddad" med VPN när du spelar spel. Som sagt, andra spelare eller script-kiddies kan inte spåra dig till någon fysisk adress oavsett. Ska vi nu vara paranoida så får vi påpeka att när du använder VPN genom 3:e part så vet VPN leverantören vilket IP du sitter på så då är du i samma situation igen. Du måste exponera ditt publika IP mot någon.

Som sagt, hade jag varit du hade jag bara spelat på utan att bry mig för det här är rent tekniskt ett "ickeproblem".

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Legendarisk
Skrivet av crew seven:

Skulle rekommendera att hålla sig borta från allt som är gratis.

This. Det kostar att driva tjänsten och betalar man inte med pengar så gör man extra klokt i att fråga sig hur det går runt, se t.ex. Hola som var populärt för ett par år sedan men som lät andra utnyttja din uppkoppling för sina egna syften. Om du måste installera extra mjukvara, hur kan du lita på den? Du ger leverantören tillgång till din trafik, vad kan de göra med den? Injicerar de t.ex. extra annonser på siter du besöker? Om du försöker vara anonym, vad har de för incitament att skydda dig?

Skrivet av gamerfreak87:

nä jag ska inte bry mig om det men vill vara skyddad för bästa säkerhet bara.

Skyddad mot vad (se ovan)? Om det bara är någon som försöker verka tuff i GTA så ignorera.

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nilzons:

@Christley: Känner du till ett bra VPN-program som är centrerat utanför "14 eyes"?

Tyvärr nej, men r/vpn har stora guider om de

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Vad säger dem stora internetleverantör i Sverige om VPN användning? Typ Comhem eller Telia. Kan man använder VPN på deras tjänst?

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Inaktiv

Jag gillar gött hur ordet VPN har blivit våldtaget av personer som pratar om anonymitetstjänster, undra hur detta kan ha kommit sig? För anonymitetstjänster går att fixa utan att tunnla trafiken (som proxy) och VPN används hur mycket överallt, där syftet inte på något sätt har med att byta ipadress att göra.
Vissa tar t.o.m och konfigurerar om sina vpn klienter så att all internettrafik, förutom den trafik emot den andra sidan på tunneln ska gå den raka vägen ifrån sin dator. Så om man laddar hem torrents eller vad man nu gör privat, så vill man inte att denna trafik ska gå genom VPN. Man kan ha dubbla VPN igång samtidigt och konfigurera så att en del trafik går genom den ena och annan går genom det andra. Men det blir lätt väldigt rörligt.

Angående vpnteknik så gillar jag openvpn, av de anledningar som att den är gratis, den går att köra på nästan vad som helst och det är säker.

På frågan vilken anonymitetstjänst så OVPN är bra. Man får dock sätta anonymitetstjänsten i proportion till vad man gör, de sitter inte dagligen och försöker hacka sig in på NSA eller liknande, utan man vill skydda sig emot skojare. Där jag anser OVPN är fullt tillräckligt, skulle de läcka så skulle så många andra personer bli drabbade samtidigt och man får ej stå där ensam emot en stor part.

*edit*
Spel ska självklart inte köras emot vpn. Visst andra gamers kommer åt en ip-adress och spelar man poker på hög nivå så kanske. Men för alla andra blir det lagg i spelet och vad gör det att en gamer kommer åt ens ipadess? Att skydda sig emot bann, så har de flesta spel andra skydd som serienyckeln. Och att banna ip är dumt, för den kan många lätt byta och det blir att nästa person som får ip-adressen är bannad från något. (kul för den) Tänk att få en Ip-adress som är bannad från hela steam?

Permalänk
Medlem

@gamerfreak87:

Skaffa en Proxy och kör bara den trafiken du önskar, typ utorrent igenom den.
Din IP blir "maskad" men det är tyvärr ingen kryptering.

Men i Piraternas fall så fungerar detta galant då organisationer som stämmer privatpersoner bara har ett IP till ett företag som inte loggar vem eller vilka som hade det vid en tidpunkt.

PIA byter dock din IP gång på gång, Jag rekommenderar Torguard om du ska ha en proxy.

EDIT: läsvärt för den okunnige https://www.best-bittorrent-vpn.com/vpn-vs-proxy-for-anonymou...

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Många gamers/streamers använder VPN för att skydda sig mot DDOS

Permalänk
Medlem

Private Internet Access fungerar bäst för mig. Utklassade de andra jag testade i hastighet. Får ut ca 350-450 mbit/s på en 500 mbit/s lina. Pingen är stabil också.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7