Väldigt märkligt problem med färger och dubbla skärmar i Windows 10.

Permalänk
Medlem

Väldigt märkligt problem med färger och dubbla skärmar i Windows 10.

Hejsan.

Jag har ett märkligt problem som jag har försökt googla utan framgång. Jag sitter med två skärmar, en ikopplad med Display Port, den andra med DVI. Så fort jag öppnar Spotify eller Chrome på den högra skärmen (en Benq BL2411, ikopplad med DVI-kabel) så tycks programmet visas med typ 16 färger.

Här är en bild:

Detsamma händer alltså med Google Chrome. Det konstiga med Chrome är att om jag öppnar fönstret på min huvudskärm (Acer XB271H, ikopplad med Display Port) så ser det normalt ut. Men om jag drar fönstret åt höger, mot den andra skärmen, så är färgerna normala på BÅDA skärmar fram tills att 50% av Chrome-fönstret gått över till min Benq. Då blir helt plötsligt färgerna i Chrome fönstret knas på BÅDA skärmar. Drar jag tillbaka fönstret så att 51% ligger i min Acer och 49% i min Benq så blir färgerna normala igen.

Exempel:

Firefox syns alltså bra på båda skärmar. Och så gör även alla Windows-program. De enda program jag hittat än så länge som uppvisar det här märkliga beteendet är Chrome och Spotify.

Jag sitter alltså på en Windows 10 PC. Har ett GTX 1080 med senaste drivrutinerna (problemet fanns även med drivrutinerna innan de senaste). Jag överklockade nyligen min i5 6600K till 4,4 Ghz, men den har funkat bra i alla andra bemärkelser. Har inga höga temps (max 65).

Ja jag vet inte. Är det någon som har någon aning vad som kan vara felet?

Permalänk
Medlem

Provat en annan kabel till Benq:en, alternativt annan ingång på den?

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|