Intel och AMD samarbetar kring processor för bärbara speldatorer

Permalänk
Medlem

Så intel ska köra lite spioneri på amd's teknik? Låter bra 👌

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

PRECIS VAD JAG SA ATT SKULLE VARA DET OPTIMALA!!! Men varför AMD inte vill köra på en egen variant är lite konstigt. Kanske deras produktionsteknik inte är tillräckligt kostnadseffektiv?

Varför skulle AMD inte kunna komma med en egen variant? Ser inga problem med det. De håller säkert på med en egen. Hela poängen med detta "bygge" är ju att konkurrera hårdare mot Nvidia, bara det att de tar hjälp av Intel för att göra det.

Finns ju sjuka mängder Intel fanboys där ute som inte bryr sig så mycket vad det är för grafikdel i datorn. Detta kan bli ett sjukt intressant och coolt bygge imo!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Finns ingen anledning att köra med dual-core då även 15 W TDP modellerna är 4C/8T nu för tiden (och Apple har så här långt använt 28 W TDP kretsar i 13" MBP). Vet inte riktigt hur kompakt lösningen som diskuteras i artikeln är, normalt sett är ju en fördel med separat GPU att det är enklare att kyla två separata kretsar jämfört med en CPU+iGPU. Det som beskrivs i artikeln är ju trots allt fortfarande separata kretsar även om det är ett enda paket.

Fast de kan ju inte byta ner sig till KBL-R med GT2 i MBP13 och kalla det en uppgradering, antingen så gäller väl denna krets för MBP13 eller så kommer Intel snart med Coffee Lake-delarna med GT3e och quad-core, så är den delen fixad. Vilket då skulle göra detta till en krets med Vega på 3-4 GFLOPS någonstans?

Förpackningen på H-serien är ju 42 x 28 mm, vilket den nya produkten också skulle kunna vara fast kanske inte är. Renderingarna har samma förhållanden som H-serien i en bild, alltså längden är 1,5 gånger höjden. I en annan så rör det sig snarare om 1,9 gånger höjden, men den är av betydligt lägre kvalité. Krävs nog ordentlig kylare hur som helst. Främsta fördelen är nog att man kan tillverka GPUn som en GPU på sitt egna sätt, med sin egna minneskontroller och sitt egna minne. Det tar ju bort många av nackdelarna med iGPU-lösningar ganska omgående. Hur de tänkt med strömförsörjningen vet jag inte. Det och PCH tar ju plats på moderkortet också.

Ryktas ju komma Vega-kretsar som ska ersätta Polaris rakt över brädet, alltså något som ersätter Polaris 10, Polaris 11 osv. Bärbara Vega-varianter är nog bra för vissa tillverkare och kan nog ge lite mer prestanda i toppklassen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 010721a:

Varför skulle AMD inte kunna komma med en egen variant? Ser inga problem med det. De håller säkert på med en egen. Hela poängen med detta "bygge" är ju att konkurrera hårdare mot Nvidia, bara det att de tar hjälp av Intel för att göra det.

Finns ju sjuka mängder Intel fanboys där ute som inte bryr sig så mycket vad det är för grafikdel i datorn. Detta kan bli ett sjukt intressant och coolt bygge imo!

AMD kan såklart bygga en helt egen variant men skulleha svårt att övertyga laptop-tillverkarna på sammasätt som intel kan.

Det är egentligen lite missvisande att kalla detta samarbete. Det är ett projekt helt drivet av Intel där intel har gjort samma som Sony och Microsoft gjort för sina konsoller och beställt ett semi-cistom chip av AMD.

Syftet är inte att konkurrera med Nvidia utan att skapa ett helt nytt segment som inte existerar idag, dvs ultratunna speldatorer, jämför t.ex. med ultrabook.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

1:a april redan?

Permalänk

Alltså stämmer ryktet om att några av nästa generations NUCar kommer ha AMD grafik.
Jag tänker specifikt på Enthusiast-klassen av NUCar (tidigare "Skull Canyon") vars ersättare dök upp på en Roadmap för ca 6 veckor sedan.
Där specificerades just dGPU på 2 olika enthusiast-NUC modeller för första halvåret 2018:

"Hades Canyon" och "Hades Canyon VR"

Det började ju då härjas med rykten om just detta, Intel CPU+AMD grafik i samma kisel (eller iaf "same package" som dom säger i videon), men det har tidigare tillbakavisats.
Läst en del kring detta eftersom NUCar intresserar mig.

För er som missat, läs mer här, och ta en ordentlig koll på Enthusiast Klassen NUCar (dGPU, hög TDP, 2x thunderbolt, m.m.) högst upp i Roadmapen:
http://nucblog.net/2017/09/2018-intel-nuc-models/

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk

Låter bra för AMD.
Angående att det skulle skada AMDs egna laptop del stämmer nog inte, vem köper en laptop med AMD processor?
Jag är lite AMD pucko men vägrar AMD i mina laptops.. Även nvidia

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

AMD kan ju köra på sin egen variant och sälja grafikkretsar till Intel, så det är inte så konstigt tycker jag.

Snart kommer nästa samarbete, AMD-processorer med integrerad grafikdel från Nvidia 😛

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Skrivet av quattro-2.6:

Låter bra för AMD.
Angående att det skulle skada AMDs egna laptop del stämmer nog inte, vem köper en laptop med AMD processor?
Jag är lite AMD pucko men vägrar AMD i mina laptops.. Även nvidia

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har länge kollat på en Zenbook, men inte köpt än, och nu har jag börjat vänta på att det förhoppningsvis kommer en med Ryzen mobile, det hade varit perfekt!

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av quattro-2.6:

Låter bra för AMD.
Angående att det skulle skada AMDs egna laptop del stämmer nog inte, vem köper en laptop med AMD processor?
Jag är lite AMD pucko men vägrar AMD i mina laptops.. Även nvidia

Skickades från m.sweclockers.com

Jag väntar faktiskt på AMDs CPUer för laptop innan jag bestämmer mig för eventuell uppgradering från min Lenovo. Och jag är nog inte ensam att intresseras över en AMD-baserad laptop i och med Ryzen.

Skrivet av pekkasteele:

Jag har länge kollat på en Zenbook, men inte köpt än, och nu har jag börjat vänta på att det förhoppningsvis kommer en med Ryzen mobile, det hade varit perfekt!

RyZenbook hade varit något hehe.

Permalänk
Medlem

Min första tanke: Jag undrar hur Intels förräderi kommer att se ut denna gången....

Permalänk
Medlem

Får säga att för mig var detta både väntat och oväntat.

https://seekingalpha.com/article/4029608-intels-licensing-agr...

Intel och nVidias avtal löpte väl ut under året om ryktena inte tar helt fel, så nu letar Intel efter en ny partner för att ingå avtal om grafikkretsar.

Att det då blir AMD som står näst på tur borde ju inte vara så förvånande i det sammanhanget med tanke på hurpass bra APU's de lyckats producera tidigare. Samtidigt förvånas man en aning över att de inte förnyade sitt avtal med nVidia.

Hade ju snarare förväntat mig en ny pakt mellan Intel och nVidia för att krossa AMD nu när de är på uppgång igen.

Kanske är detta mer av en mullvadsstrategi från Intels sida för att slöa ner AMD då de själva initierat samarbetet? /Foliehatt av

Antar att man även med dessa kretsar ämnar inta/förgöra konsolsegmentet där Intel inte har kammat hem några avtal sedan den första Xbox-tiden(?)

Undrar vidare om det finns legaliteter som förhindrar ett samarbete mellan Intel och AMD då dem håller på exklusiva korslicensierade patent men numera samarbetar med produkter för samma arkitektur? Börjar nästan likna ett slags oligopol.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Prestanda kring 7950 i Ultrabooks känns inte fel. Allra helst som det ser ut som de kan pressa kostnaderna rätt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Frågan är varför Intel vill konkurrera mot Nvidia? Jag menar flertalet spellaptops som har Nvidia brukar väl ändå redan nyttja Intel som processor

Intel bryr sig inte direkt mycket om grafik segmentet, däremot är Nvidia och Intel stora konkurrenter när det kommer till compute. Sen kan den här kretsen mycket väl vara ett önskemål från apple för att kunna köra AMD top to bottom på datorsidan.

Permalänk
Skrivet av anon5930:

RyZenbook hade varit något hehe.

Precis, tror det skulle bli en trevlig liten sak. Bara en sån sak som att slippa Intels grafikkort med dess undermåliga drivrutiner, och en sval Ryzen med kraft!

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Ja frågan är om man skall tolka det som att AMD saknar finansiella muskler för att driva fram deras egen APU, eller om det kan vara så att tex Apple har efterfrågat lösning med Intel cpu och Amd gpu.

Ja det tänkte jag inte på. Det är nog en trolig faktor! Skulle inte bli förvånad om vi ser Macbook pro med dessa chipset i sig snart!

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Är nu en massa benchmarks ute på ett par av dessa CPU/GPU combo:

Länken är min sökning på i7-8809G

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk

Intel är ju top dog och ledande på cpu marknaden. Att Intel ingår samarbete med sin konkurrent är ju ett tecken på problem hos Intel. "Om du inte kan vinna över dem, samarbeta med dem istället". T.ex Oracle kör ju över alla, lyssnar inte på någon, höjer priser hur de vill och kör över alla sina kunder. Varför i hela friden kan Oracle göra så? Jo, Oracle sitter med alla korten på hand. Oracle vet att om en kund inlåst iom med databasen så kan inte kunden migrera till en annan databas enkelt, det krävs stora omskrivningar av kundernas mjukvara. Det kommer inte kunderna göra, därför måste kunderna finna sig i Oracles nycker.

Samma med Amazon. Amazon vet att en stor kund är inlåst och inte kan byta leverantör. Då är det Amazon som bestämmer, inte kunden. "Om du är skyldig banken 1 miljon så äger banken dig och du måste göra som banken säger. Om du är skyldig banken 1 miljard, så äger du banken och banken måste göra som du säger annars får banken inte tillbaka sina pengar".
https://techworld.idg.se/2.2524/1.692026/serverlost
"Polvi berättar vidare att han hört att kunder som börjar köpa molnresurser för mer än 100 000 dollar per månad från Amazon kan förhandla ner priset. Men om de tar sig över en miljon dollar per månad kan de inte göra det, för då vet Amazon att de är så låsta till företagets molntjänster att de inte kan byta molnleverantör."

Så den som beter sig som ett svin, bestämmer och har makten. Det ser man ju på players och brudar. Snälla killar vågar inte bete sig som ett svin och måste vara ödmjuka. Stora spelare gör som de vill.

Varför beter sig Intel inte som ett svin och kör över AMD? Varför är Intel ödmjuka och ber om ett samarbete med AMD? AMDs cpuer är nästan lika bra som Intel och när det gäller Epyc så är AMD ofta snabbare. Intel har dålig GPU. Intel får ett större lyft med AMDs GPU än lyftet AMD får från Intels CPU. Intel har mer att vinna här. Därför vill Intel detta mera än AMD. Om AMD hade nekat så hade AMD ändå klarat sig bra, då Ryzen + Vega i en cpu, är en mycket bra kombo. Intel har problem med GPU prestanda, eftesrom Intel inte kan GPU.

Det jag är rädd för, är att Intel samarbetar med AMD för att lära sig mer om GPU. Intel samarbetade med HP angående Itanium cpuer. HP kan enterprise cpuer, det kan inte Intel som bara gör cpuer till småservrar med 1-8 cpuer och desktops. Itanium är för stora servrar (upp till 64-cpuer), och stora servrar kräver RAS som inte x86 har. RAS är alltså tillförlitlighet, ECC, och sånt. På stora servrar kan du byta ut CPUer och RAM under drift. Du kan t.om byta ut hela datorn inkl modermodemet (består av flera delar) under drift. Sånt kan inte x86. När Intel samarbetade med HP för att bygga Itanium så fick Intel tillgång till RAS teknologi. Idag har Intels Xeon E7 cpuer, som riktar sig ända upp till 8-cpu servrar, en hel del RAS taget från Enterprise världen. Så var det inte förrut. Visst, en Xeon E7 cpu är fortfarande inte i samma klass som riktiga servrar, t.ex. kan en del Mainframe och SPARC cpuer spela tillbaka instruktioner om de märker att det blev något fel. Du kan fortfarande inte byta ut hela servern under drift. etc. Men Intel lärde sig massor om riktiga servrar, dvs RAS efter samarbetet med HP. Jag misstänkte hela tiden att Intel skulle lära sig RAS och sen försöka döda Itanium, genom att inte jobba aktivt med vidareutveckling, sätta sina sämsta ingenjörer på nya Itanium produkter, etc. Idag är Itanium dött, och Xeon E7 har gjort ett stort lyft inom RAS. Itanium utvecklades aldrig snabbt, det var aldrig bra prestanda på Itanium. Intels skötebarn var alltid x86 och x86 fick alla resurser.

Så idag, med detta AMD samarbete, så kanske Intel lär sig massor om GPUer och om några år så kommer Intels egna cpuer ha bra GPU del. Och då kan Intel överge AMD och göra vad Intel alltid gjort: mjölka sina kunder genom höga priser.

Den som sätter priserna fritt, är i styrkeposition. När Ryzen kom, sänkte Intel priserna kraftigt och har nu t.om börjat samarbeta med AMD. Det är stora svaghetstecken från Intel. AMDs aktie har gått bra, och kommer gå ännu bättre. AMD har flera stora nyheter på gång, enligt VDn.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ExcZist:

Har folket på intel blivit sjuka?
Detta är ju inte likt de.

Klart det är likt. De kommer suga ut kunskap från AMD, sedan bryta kontraktet så att de gör mest möjlig skada mot AMD, sedan processa i domstolar i några årtionden och sedan betala minimala böter på imponerande mängd inkomster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Undrar om Intel fick med lite lim från AMD eller om de använder eget lim när de limmar kretsen.

Intel använder väl kylpasta, håller inte ihop så bra tänker jag...

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Nej AMD sammarbeta inte med Intel, tack.

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Klart det är likt. De kommer suga ut kunskap från AMD, sedan bryta kontraktet så att de gör mest möjlig skada mot AMD, sedan processa i domstolar i några årtionden och sedan betala minimala böter på imponerande mängd inkomster.

Var min första tanke också.

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk

Microsoft gick till väga på samma sätt med Nokia. Tolkar det som att Intel har som mål att köpa AMD.

Visa signatur

Asus P8Z77-V PRO
Intel 3770k @ 4.1 GHZ, 16 GB DDR3 2400 MHZ
Geforce 780 GTX
Creative Sound Blaster X7, Qpad 1339, B&W MM-1

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Gissar att det i praktiken är noll skillnad i latens mellan en "vanlig" interposer och EMIB. Poängen med EMIB verkar ju främst vara att det är billigare jämfört med en interposer samt att det möjliggör att större kaka med kretsar kopplas ihop då flera EMIBs kan användas i ett visst paket medan en "vanlig" interposer begränsas av hur stora kretsar man kan göra (då interposern själv är en form av krets).

Finns ingen anledning att köra med dual-core då även 15 W TDP modellerna är 4C/8T nu för tiden (och Apple har så här långt använt 28 W TDP kretsar i 13" MBP). Vet inte riktigt hur kompakt lösningen som diskuteras i artikeln är, normalt sett är ju en fördel med separat GPU att det är enklare att kyla två separata kretsar jämfört med en CPU+iGPU. Det som beskrivs i artikeln är ju trots allt fortfarande separata kretsar även om det är ett enda paket.

Intel är ju rätt frekvent användare av MCM, t.ex. så är alla deras mobilkretsar MCM (CPU+chipset och i vissa fall även eDRAM).

Var inte "lim-referensen" väldigt mycket en gliring till att AMD kallade Pentium D och C2Q för "hoplimmade"? Oavsett är det rätt stor skillnad på att skapa en CPU m.h.a. MCM kontra en monolitisk krets, den senare må vara dyrare men den är mer konsekvent i sitt beteende, Intel hade problem med vissa fall på sin tid och AMD har problem med samma typ av fall idag.

I grunden är ändå MCM ett kostnadseffektivt och utrymmeseffektivt sätt att bygga ett paket med väldigt mycket funktioner. I fallet chipset och dGPU finns egentligen ingen nackdel utöver att MCM ändå lär vara dyrare än att montera kretsarna separat (fast det tar betydligt mer plats).

Tänkte jämfört med att ha GDDR5 i ett separat chip på PCBn. Avståndet från VRAM till CPU blir ju närmre 20 ggr kortare.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av bakegrando:

Microsoft gick till väga på samma sätt med Nokia. Tolkar det som att Intel har som mål att köpa AMD.

Intel kommer inte att tillåtas köpa AMD oavsett hur mycket de skulle bjuda pga konkurrenslagstiftningen och det vet Intel om så de kommer inte att försöka, däremot så håller ju Nvidia på att försöka ta vissa delar av marknaden där man idag använder cpuer och det ser nog båda AMD och Intel som ett hot de vill motverka tex genom att försöka tränga undan Nvidia för att minska deras intäkter i allmänhet så varför inte sikta på att minska deras försäljning av grafikretsar för laptops ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Klart det är likt. De kommer suga ut kunskap från AMD, sedan bryta kontraktet så att de gör mest möjlig skada mot AMD, sedan processa i domstolar i några årtionden och sedan betala minimala böter på imponerande mängd inkomster.

Vilken kunskap? Intel får inte tillgång till AMDs design på något sett, de får en färdig krets. Intel lade ner Larrabee för många år sedan så de har ingen diskret grafikkrets de kan sätta på sitt EMIB-substrat tillsammans med deras processorer. AMD-kretsen pratar såklart PCIe med processorn här. I övrigt hade det bara varit positivt om Intel kom med egna diskreta grafikkretsar. Just nu är detta positivt då AMD får en fot in i bärbara, drivrutinerna förbättras för att fungera ihop med Intel (vilket har en fördel när de säljer diskreta GPUer till bärbara i allmänhet), så det är ett allmänt lyft. Alternativet hade varit att de gick till Nvidia.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Petterk:

Vilken kunskap? Intel får inte tillgång till AMDs design på något sett, de får en färdig krets. Intel lade ner Larrabee för många år sedan så de har ingen diskret grafikkrets de kan sätta på sitt EMIB-substrat tillsammans med deras processorer. AMD-kretsen pratar såklart PCIe med processorn här. I övrigt hade det bara varit positivt om Intel kom med egna diskreta grafikkretsar. Just nu är detta positivt då AMD får en fot in i bärbara, drivrutinerna förbättras för att fungera ihop med Intel (vilket har en fördel när de säljer diskreta GPUer till bärbara i allmänhet), så det är ett allmänt lyft. Alternativet hade varit att de gick till Nvidia.

Sant. När jag först läste det lät det som om de skulle samarbeta på GPU men nu låter det mer som att Intel köper färdiga kretsar från AMD och sedan slänger de på samma bit kisel som sina egna CPUs.

Det är klart mindre farligt för AMD även om de kanske tränger ut deras APUs men det är viktigt slå tillbaka mot nvidia och deras inlåsning av kunder. Blir det AMD alternativt Intel GPU standard i laptops kommer gsync minska sin marknadsandel och sakta men säker kan alla flytta över till freesync. Då kommer nvidia inte ha något val och kommer börja stöda freesync och därmed blir deras kunder mindre inlåsta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Sant. När jag först läste det lät det som om de skulle samarbeta på GPU men nu låter det mer som att Intel köper färdiga kretsar från AMD och sedan slänger de på samma bit kisel som sina egna CPUs.

Det är klart mindre farligt för AMD även om de kanske tränger ut deras APUs men det är viktigt slå tillbaka mot nvidia och deras inlåsning av kunder. Blir det AMD alternativt Intel GPU standard i laptops kommer gsync minska sin marknadsandel och sakta men säker kan alla flytta över till freesync. Då kommer nvidia inte ha något val och kommer börja stöda freesync och därmed blir deras kunder mindre inlåsta.

Kan inte se att dessa kretsar skulle tränga ut AMDs APUer. De konkurrerar inte i samma segment, de här lösningarna har t.ex. 3-5 gånger högre bandbredd till grafiken än vad APUerna har även med dubbla minneskanaler. Priserna lär inte heller vara i närheten av varandra....

Så länge AMD inte har något eget att erbjuda i segmentet är detta bara vinst, men det kanske blockerar möjligheterna för AMD att introducera sin egen motsvarighet. Kanske. Det vet vi inte än, liksom vi inte vet hur lösningen kommer att distribueras eller till vilket pris.
Hmm. Dyr Intel CPU + AMD grafik + fokus på tunna produkter - vem skulle kunna tänkas använda de här kretsarna? Inte säkert att AMDs CPUer alls hade någon möjlighet att konkurrera på den spelplanen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Kan inte se att dessa kretsar skulle tränga ut AMDs APUer. De konkurrerar inte i samma segment, de här lösningarna har t.ex. 3-5 gånger högre bandbredd till grafiken än vad APUerna har även med dubbla minneskanaler. Priserna lär inte heller vara i närheten av varandra....

Så länge AMD inte har något eget att erbjuda i segmentet är detta bara vinst, men det kanske blockerar möjligheterna för AMD att introducera sin egen motsvarighet. Kanske. Det vet vi inte än, liksom vi inte vet hur lösningen kommer att distribueras eller till vilket pris.
Hmm. Dyr Intel CPU + AMD grafik + fokus på tunna produkter - vem skulle kunna tänkas använda de här kretsarna? Inte säkert att AMDs CPUer alls hade någon möjlighet att konkurrera på den spelplanen.

Förefaller vara en GPU med 24 st CU på upp till 1,2GHz, så det är ett segment som ligger i ett högre prestandasegment än AMD's APU. För tillfället iallafall...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Var har ni sett att det är 24st CU i denna? Det är ju typ en 1/3 dels Vega 64 och prestanda att räkna därefter isf. (om samma klockfrekvens)

@lastninja löste gåtan. Det är inte apple utan intels egna NUCar.

Till nån annan som skrev. Om intel seriöst skulle ge sig in i GPU ligan så skulle det ta över 5 år att ta fram en sån avdelning. Sen tror jag de insett problemet med nVidia. Så jag tycker det gjort de enda rätta.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies