Permalänk
Medlem

Chewy, we´re home!

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Vadå, för de kommer lägga resurser på att ta fram nytt innehåll för vanilla istället menar du?

Blir nästan filosofisk fråga det där. Om man tillför nytt innehåll till vanilj, är det vanilj då?

Men. Nä, fick svar sen. Jag fick en orolig tanke över att Blizz kommer satsa mindre på nytt innehåll och expansioner framåt. Att vanilj blir en trendsättare, att utvecklingen av wow "framåt" kommer sakta av och istället bli mer "titta-bakåt-wow".

Obs. Kul för er som älskade vaniljperioden. Som sagt, jag gillade helt uppenbarligen den perioden också då jag fortfarande lirar wow. Har lirat oavbrutet så jag har ju sett wow gå från ett spel till ett annat till ett annat. Wow har funnits i många versioner/upplagor nu. Utvecklingen har gjort att jag gillar wow mer idag än vad jag gjorde då, "prebc".

Har oerhört många roliga minnen från tiden i wow innan BC men kommer låta det stanna där, minnen. Kommer starta gubbe och titta hur det ser ut men kommer låta det stanna där. För att göra en dum jämförelse. Sommarhuset vi hyrde när jag var barn var fantastiskt stort. Sprang fram och tillbaks i köket och lekte, tomten var stor. Var tillbaks som vuxen och huset och tomten var litet! Köket som i min värld var gigantiskt tog jag som vuxen i två raska kliv i, från en ände till den andra. Blir likadan känsla i wow för mig. Dessutom så levlar jag gubbar i parti och minut idag (min "zenbuddism", gillar att levla gubbar.) så jag tar mig ju igenom en del områden i gamla världen och har mina personliga nostalgitrippar "där och då".

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Utan att låta negativ så tror jag du har rätt.

Nya spelare kommer överlag inte gilla Vanilla (saknar features dom är vana vid) och majoriteten av gamla spelare som gillade Vanilla kommer efter någon månads spelande inse att känslan som infann sig av att levla i vanilla samt raida MC/BWL/AQ för 10+ år sedan inte kommer infinna sig igen (man har bara en första upplevelse en gång), och nostalgi räcker bara så långt.

Själv tycker jag det är kul att Blizz äntligen släpper egna vanilla-servrar, men trots att jag älskade WoW i vanilla så är jag helt ointresserad av att spela om det. Been there done that helt enkelt, ser inte charmen med att grinda igenom MC/BWL/AQ igen.

Det är snarare folket/guildsen (och känslan av att vara 10 år yngre och problemfri) jag saknar, och det är inget som någonsin kommer komma tillbaka, vanilla-servrar eller ej.
RIP. Dark Prophesy @ Al'Akir och Northern Hellbounds @ The Venture Co.

Jag tror ditt resonemang om nya spelare är mitt i prick. Jag tror också det går att applicera på väldigt många gamla spelare. Det finns en massor av saker som har tillkommit i senare expansioner som verkligen enbart är QoL och verkligen, verkligen gynnar alla, utan att förstöra för mycket.
Dual-talent är en sådan sak. I Vanilla hade du en ökande respecc-kostnad utan tak. Vet att jag spenderade tusentals på respecc under vanilla, för att kunna min/maxa beroende på progress och boss.

Jag tror också att mycket av nostalgin kommer från att WoW för väldigt många var det första MMORPG-spelet man spelade, och det var dessutom mycket mer tillgängligt än exempelvis DoD eller Everquest. När det dessutom knappt fanns addons, inga guider och PTR-testning av bossar var i princip icke-existereande, eller internt på blizzard så lägger man till väldigt många hinder för att fightas med en boss.

I dag när man träder in i ett raid finns det oräkneligt många bra guider som går i detalj igenom varje moment vid en boss och vad som ska göras osv. När man kom till en ny boss i vanilla, speciellt tidigt i vanilla, fick du helt sonika ta reda på vad f** man skulle göra genom trial and error. Eftersom det var ett race om vem som var först var det heller inte direkt så man delade med sig av sina erfarenheter eller släppte guides eller videos om hur man gick till väga. Det är väldigt häftigt att uppleva, men det kräver dedikering att wipa i 3 timmar i sträck för att få till en mechanic på rätt sätt.

En annan sak många säkert inte tänker på är alla resistance, skill eller drop-väggar som fanns i Vanilla. För att döda Magmadar (hunden) måste man ha 2/3 hunters med Tranquilizing Shot. Detta fick man eventuellt 1 av genom att döda bossen innan. Det betyder att när du väl dödat boss 1 så måste du vänta 3 veckor på att döda boss 3, givet att alla dina hunters kommer.

Sen progressar du lite vidare, och helt plötsligt märker du att du måste ha resistance gear på dina tanks för att överleva bossen. Då är det väl bara att farma detta då. Listan fortsätter.
Allt detta var totalt episk och krävde verkligen en sammanslagen guild. Raiding i vanilla var bland det fetaste jag i min wow-karriär minns att jag har gjort.

Frågan är om jag kommer orka spendera dessa 100-tals ingame-dagar på att farma potions, sitta uppe på nätterna för att plocka Black Lotus, eller döda elites i LHC för att göra bandager till raids. Jag tror svaret är nej.

//En som har 5 EU First och 1 World first i Classic / TBC.
RIP Forte Gaming

Visa signatur

White Heart i5-6600k@4.8ghz 1.325v ~ EVGA 780TI SC+ @ 1304mhz ~ 2x8 gb Corsair 2166mhz ~ Samsung 840 240gb ~ Crossover 2795 QHD 1440p 120hz

3D-Mania i7-6700k@5.0ghz 1.396 ~ EVGA 1080 FTW @ 2189/11500 ~ 4x4 Corsair Dominator Platinum 3800 mhz ~ Samsung 850 Pro 512gb ~ Acer Predator x34a, 3440x1440 100hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av grimboso:

I Vanilla hade du en ökande respecc-kostnad utan tak.

Fel, det fanns ett tak som låg på 50 guld per respec. Mycket pengar på den tiden. Men du kanske menade att det alltid kostade pengar?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

Fel, det fanns ett tak som låg på 50 guld per respec. Mycket pengar på den tiden. Men du kanske menade att det alltid kostade pengar?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag var nog lite otydlig. Menade att den ökade till 50g per gång, och alltid kostade. Under progress var det inte ovanligt att man fick respecca mellan bossar eller beroende på de olika vingarna (t.ex Naxx). Om än den vanliga dual-speccen i TBC var ett enormt stort steg över som det var i vanilla. Då kunde man i alla fall ha säg både Frost och Fire, beroende på fight.

Visa signatur

White Heart i5-6600k@4.8ghz 1.325v ~ EVGA 780TI SC+ @ 1304mhz ~ 2x8 gb Corsair 2166mhz ~ Samsung 840 240gb ~ Crossover 2795 QHD 1440p 120hz

3D-Mania i7-6700k@5.0ghz 1.396 ~ EVGA 1080 FTW @ 2189/11500 ~ 4x4 Corsair Dominator Platinum 3800 mhz ~ Samsung 850 Pro 512gb ~ Acer Predator x34a, 3440x1440 100hz

Permalänk

Hej alla WoW spelare eller föredetta spelare!

Det är så att som alla vet, WOW CLASSIC kommer tillbaka!
Jag har startat upp en facebook grupp med namnet " WoW Classic - Sverige ".
Tanken med gruppen är ju självklart att vi ska diskutera allting som rör sig med WoW Classic!
Samt om man skulle behöva support eller vad som som gäller WoW Classic!

In och joina gruppen, den är precis ny och bjud gärna in vänner om ni har några!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grimboso:

Jag var nog lite otydlig. Menade att den ökade till 50g per gång, och alltid kostade. Under progress var det inte ovanligt att man fick respecca mellan bossar eller beroende på de olika vingarna (t.ex Naxx). Om än den vanliga dual-speccen i TBC var ett enormt stort steg över som det var i vanilla. Då kunde man i alla fall ha säg både Frost och Fire, beroende på fight.

Dualspec är nog det man skulle sakna mest på en classic server. En del skulle nog säga flying mounts, men jag tyckte mer att de förstörde spelet. Jag älskade att man inte kunde flyga i WoD. Back to basics.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem

Det var kul på den tiden, men de flesta ändringar som gjorts har varit till det bättre, enligt mig.

Det är i alla fall kul att de som vill prova på och se om det fortfarande är samma känsla eller om det bara är nostalgiminnena som spökar får en chans att göra det. Valfrihet är bra

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk

Det jag är mest rädd är ju alla bottar!
Var ganska svårt att få ihop guld och det var ganska dyrt att köpa enchants..
Nu kommer det säkert springa runt bottar som plockar blommor och hackar vilket ändå gör att folk kan köpa wow guld eller ha sin egna bot som farmar åt dom.
Det är ju det som förstör spelet.

Jag hoppas verkligen inte på flying mount eller dylikt.
Ser gärna nån funktion med dubbel spec men som man får köpa för möjligtvis några hundra g..

Attackerna hoppas jag föreblir som dom va! Samma med instancer och pvp men att man fixar buggar..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kan nog vara en hel del nostalgi som blackeagle säger. Men skulle vara kul att testa, definitivt!

Visa signatur

AMD 3500+ Winchester @ 2.7 Ghz || DFI Lanparty SLI-D || 2x512 PC3200 OCZ Rev 2 || POV Geforce 6800 GT @ Ultra+ || VF700CU || 74 GB Raptor SATA || 2x 200 GB Seagate Barracuda SATA || Maxtor OneTouch 250 GB || DangerDen TDX || DDC 12V || Dual Heatercore || Chill 510W || Chieftec DA Bigtower || 2x ADDA 120mm || 3x ADDA 80mm || 2x Revoltec 80mm || NEC 3520 IDE

Permalänk
Medlem

Hoppas på servrar med uppdaterad grafik men samma gamla mechanics i övrigt!
Ex:
Max 16 dottar på en boss.
Max 1 av varje HoT på en spelare, även om du har 5 priests ska det bara vara en renew tillåten.
Möjlighet till negativ resistence
m.m
Kan bli kul!

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk

Kommer bli gött att ta tåget igen från sw till if 😁👌

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av non_noutils:

det kan jag lova att de inte har gjort

Vad baserar du det på?
Dem har ju redan haft hela Nost teamet på besök hos blizzard och sa inte Kaplan att de var öppna med att ta emot hjälp från teamet men ville inte gå in mer på detalj.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Hoppas på servrar med uppdaterad grafik men samma gamla mechanics i övrigt!
Ex:
Max 16 dottar på en boss.
Max 1 av varje HoT på en spelare, även om du har 5 priests ska det bara vara en renew tillåten.
Möjlighet till negativ resistence
m.m
Kan bli kul!

Negativ resistance fixades "tyvärr", alltid roligt att oneshotta folk pga negativ resistance "crit".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spetch:

Vad baserar du det på?
Dem har ju redan haft hela Nost teamet på besök hos blizzard och sa inte Kaplan att de var öppna med att ta emot hjälp från teamet men ville inte gå in mer på detalj.

det var bara en PR grej. teamet bakom nostalrius sa sedan att de var besviken på hela grejen och det är därför de till slut startade upp servern igen. men största anledningen är; vad fan skulle blizzard behöva dessa amatörers hjälp för? de har resurser och programmerare så det blir över

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Negativ resistance fixades "tyvärr", alltid roligt att oneshotta folk pga negativ resistance "crit".

Ja visst va det typ i 1.2 eller 1.3 dom fixade det va? Var underbart o köra lock innan, 4k shadow bolt crit, check.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Hoppas att dom finslipar alla talents så att man faktiskt kan köra vilket som. Fury warrior var ju t.ex inte någon höjdare jämfört med arms.

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem
Skrivet av drwlz:

Hoppas att dom finslipar alla talents så att man faktiskt kan köra vilket som. Fury warrior var ju t.ex inte någon höjdare jämfört med arms.

Jag tycker tvärtom, börjar dom ändra i spelet kommer det öppna upp för fler ändringar och då lär allt ändras för mycket och bli skit igen.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle:

Jag tycker tvärtom, börjar dom ändra i spelet kommer det öppna upp för fler ändringar och då lär allt ändras för mycket och bli skit igen.

Man skall inte ändra för mycket, men att öka healingen från Bloodthirst kan ju inte förstöra speciellt mycket om man inte överdriver. Finns säkert fler talents eller skills som man kan finjustera utan att pajja hela spelet.

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Skrivet av drwlz:

Hoppas att dom finslipar alla talents så att man faktiskt kan köra vilket som. Fury warrior var ju t.ex inte någon höjdare jämfört med arms.

Eh, va? Fury är en av om inte den bästa speccen för dps in vanilla, förutsatt att man har en bra tank.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Killerolav:

Eh, va? Fury är en av om inte den bästa speccen för dps in vanilla, förutsatt att man har en bra tank.

Kanske minns fel då (eller från en annan patch). Kan mycket väl vara PvP jag tänker på också

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Killerolav:

Eh, va? Fury är en av om inte den bästa speccen för dps in vanilla, förutsatt att man har en bra tank.

Håller med, kommer ihåg när flertalet fury warriors sprang runt med DW deathbringers

Permalänk
Medlem
Skrivet av drwlz:

Kanske minns fel då (eller från en annan patch). Kan mycket väl vara PvP jag tänker på också

Ja du tänker nog på PVP i så fall, Fury var en bra pve specc, kanske inte vid release men runt kanske bwl började den ta fart. Sista gubben jag levla i wow var en fury warrior, lyckades både tanka och vinna total dps i typ alla instancer upp till 60 med fury.

Det är ju lite av en slippery slope det här med ändringar. Tror nog faktiskt det blir bäst för alla om de gör så absolut lite förändringar som möjligt. All annan approach kommer leda till drama å gnäll och det kommer aldrig gå att göra alla nöjda, stor del av dom som skrikit om vanilla vill nog faktiskt också ha så lite förändring som möjligt också. Tror det är bäst att se det som en tidskapsel.

Personligen hade jag gärna velat se att de fixade till rätt mycket, det är även därför jag gillar TBC mer och hoppas mer på en sådan classic server (trots att jag inte gillar flying eller outlands), då mycket av det jag saknade eller tyckte var dåligt i vanilla fixades där. Hade jättegärna sett arena, ombalansering av speccs, dual specc (att betala 50g för att köra något solo eller pvp som pve healer är så pissigt så det inte finns), icke automagisk LFG, armor tokens för alla tier-sets osv osv, men det är jag det

Permalänk
Konsolgrävare

Löjligt taggad på detta!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av drwlz:

Hoppas att dom finslipar alla talents så att man faktiskt kan köra vilket som. Fury warrior var ju t.ex inte någon höjdare jämfört med arms.
.....
Kanske minns fel då (eller från en annan patch). Kan mycket väl vara PvP jag tänker på också

I Pvp fungerade bara Fury bra ifall man var i en grupp (generellt), medans Arms fungerade bra både solo och i grupp. Med tanke på att Mortal Strike bara fanns i Arms så var valet sällan särskilt svårt.

I Pve däremot...

Sen så tycker jag personligen att en viss del av charmen med Vanilla var just att alla specs och klasser inte var bra på allt. Mer "sten, sax, påse" än "one size fits all". Numer har ju alla klasser och deras mamma tillgång till stuns, interupts, heals och cc-break, vilket gör intresset ganska ljummet för min del.

Jag har alltid varit för att spela på det sätt som är roligast istället för det som är effektivast (subjektivt, jag vet), vilket knappast är möjligt längre då alla förväntar sig att man ska spela en cookie-cutter-build, och börjar klanka ner på en om man avviker från normen. I vanilla så var alla noobs, men det fungerade av någon konstig anledning ändå, och man kunde t.o.m. lyckas ganska bra med udda specs så länge man kunde sin klass bra. Jag spelade Arms Warrior nästan uteslutande genom Vanilla och TBC. Jag tankade t.o.m. Ragnaros som Arms en gång, och den första guilden jag raidade med i TBC blev jag inbjuden till efter att ha tankat en vanlig instans som Arms Warrior. Numera träffar man nästan inte ens andra spelare från samma server.

Även om allt kanske inte var bättre förr så var communityt det i alla fall.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Det som jag gillar skarpt med vanilla o även tidigare expantioner va ju just communityn. alla va från samma server. man lärde känna folk ospelade titt som tätt med samma spelare.

folk kunde inte bete sig hur som hellst för då fick dom rykte på servern. idag kan ju folk hålla på som dom vill. kommer ju endå inte spela med samma igen.

även att man alltid hitta folk o spela med när man lvlar osv. va ju mer mmo då en nu. nu kan man ju nästan göra allt själv.

Permalänk
Hedersmedlem

https://www.fz.se/nyhet/274900-quiz-vanilj-world-of-warcraft

10/10.

Några andra veteran-nördar här?

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Som många andra skrivit här så handlade allt om communityn. Bara grejen att springa runt i IF eller Stormwind och möta folk som vinkade eller kastade slängkyssar var ju roligt Får verkligen hoppas vanilla dyker upp innan 2019

Visa signatur

| FD Arc | ASrock P67 Extreme4 | Corsair HX850W |
| ASUS GTX1070 STRIX | i7 2600k@4.5 |
| 16GB Corsair Vengeance 1600 LP | Samsung 850 500gb | H80 |
Oh, by the way... I'M BATMAN!

Permalänk
Medlem

Jag tyckte aldrig "Vanilla" WoW var svårt på något sätt... bara enormt, frustrerande tidskrävande.

Och jag har fortfarande inte efter alla dessa år någon aning om vad det handlar om egentligen loremässigt. xD

Permalänk

Det skall bli intressant att följa utvecklingen av detta.
Spelar gärna Classic själv, men tror inte att det kommer att bli verklighet så fort som några verkar tro.
Tror ni på release 2018?