AMD:s grafikchef Raja Koduri lämnar Radeon Technologies Group

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Klart vi är säkra, köpte en ny spåkula så sent som i fjol.
Hur vet du att AMD har produktionsproblem?
...
Visst ja! bara att kolla i spåkulan!

Vad pratar du om? Jo, vi vet allt de där. Navi är inte färdigställd, Volta är. Och anledning till att Vega floppade var AMDs försening och de faktum att Nvidia kunde släppa Pascal innan, Vega var byggt för att gå upp emot Maxwell. Nu sitter Nvidia med nästa gen klara, och AMD har ingenting.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Håller med dig på varje punkt utom en att 1080 skall räknas som mellanklass.
1080 skall definitivt klassas som ett highend kort med endast 2st modeller som toppar det och de är ultra highend.
Sverige kanske 1060 inte ses som ett jätte bra kort men ser man till världen kommer definitivt inte 1080 att sitta i mellanklass system. Det gör det ärligt inte inte svenska system heller. Där är 1060 som gäller.

Det enda som inte är mellanklass med 1080 är bristen på konkurrens och därmed priset. Konstruktionen är mellanklass. I tider med ordentlig konkurrens hade priset varit långt lägre, och vi hade återfunnit 1080Ti där 1080 ligger idag.
Det enda som var över GTX 560 var två kort baserade på GF110, samma sak såg du med Kepler och Maxwell, fast konkurrensen har varit lägre så den typen av konstruktion har successivt intagit högre prisklass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Håller med dig på varje punkt utom en att 1080 skall räknas som mellanklass.
1080 skall definitivt klassas som ett highend kort med endast 2st modeller som toppar det och de är ultra highend.
Sverige kanske 1060 inte ses som ett jätte bra kort men ser man till världen kommer definitivt inte 1080 att sitta i mellanklass system. Det gör det ärligt inte inte svenska system heller. Där är 1060 som gäller.

Du verkar prata prisklass, medans inlägget du citerar pratar designmässigt ifrån ett historiskt perspektiv.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Bäst vore om det är så att Polaris och främst Vega är trasiga. Att all den här tekniken de skrutit om som ska åstadkomma mer per klockcykel helt enkelt är defekt, och att det därmed går att laga. Värst vore ifall allt faktiskt fungerar som tänkt, men ändå inte är bättre än så här för spel. Om det är fallet så måste huvuden i RTGs ledning rulla.

Polaris är inte trasig. Polaris är en krympning av GCN rakt av. "Critical path"-beräkningarna är inte omgjorda sen Tahiti (Radeon 7970, 2012), och det är därför den inte klockar högre. Den är ett hafsverk, och ett resultat av att AMD i princip stått stilla mellan första GCN och Vega.

Vega försökte göra en hel massa saker. Dels är critical path omgjord för att gå i högre klockfrekvenser, och det gör den ju. Sen är det alltid svårt att köra de allra största korten på riktigt hög klockfrekvens, men det gäller ju nVidia också - 1080 går ett par hundra MHz snabbare än 1080 Ti, och 1060 har faktiskt ännu högre Max Boost. Där har AMD gjort vad de planerat.

Problemet är att AMD misslyckades på ett par andra områden. Dels verkar inte HBCC fungera - den är ju oftast avstängd - och dels fungerar ju inte den nya rasterizern för att reducera kraven på minnesbandbredd. Vega behöver ungefär lika många GB/s per TFLOPS, om uttrycket tillåts, för att nå god spel prestanda som Polaris gjorde. AMD har helt klart planerat att de skulle klara sig med mindre, vilket är varför minnesbandbredden i Vega 10 är i princip samma som Fury X trots att beräkningskapaciteten är långt högre. Det kan man nog kalla en trasig design. Om den går att laga är dock osäkert. AMD skulle kunna göra några bra mellanklasskort av Vega genom att helt enkelt dränka dem i minnesbandbredd, men de har vi inte sett röken av än.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Polaris är inte trasig. Polaris är en krympning av GCN rakt av. "Critical path"-beräkningarna är inte omgjorda sen Tahiti (Radeon 7970, 2012), och det är därför den inte klockar högre. Den är ett hafsverk, och ett resultat av att AMD i princip stått stilla mellan första GCN och Vega.

Vega försökte göra en hel massa saker. Dels är critical path omgjord för att gå i högre klockfrekvenser, och det gör den ju. Sen är det alltid svårt att köra de allra största korten på riktigt hög klockfrekvens, men det gäller ju nVidia också - 1080 går ett par hundra MHz snabbare än 1080 Ti, och 1060 har faktiskt ännu högre Max Boost. Där har AMD gjort vad de planerat.

Problemet är att AMD misslyckades på ett par andra områden. Dels verkar inte HBCC fungera - den är ju oftast avstängd - och dels fungerar ju inte den nya rasterizern för att reducera kraven på minnesbandbredd. Vega behöver ungefär lika många GB/s per TFLOPS, om uttrycket tillåts, för att nå god spel prestanda som Polaris gjorde. AMD har helt klart planerat att de skulle klara sig med mindre, vilket är varför minnesbandbredden i Vega 10 är i princip samma som Fury X trots att beräkningskapaciteten är långt högre. Det kan man nog kalla en trasig design. Om den går att laga är dock osäkert. AMD skulle kunna göra några bra mellanklasskort av Vega genom att helt enkelt dränka dem i minnesbandbredd, men de har vi inte sett röken av än.

Fast Polaris skulle ha ett flertal förbättringar som skulle öka prestanda. Fast i praktiken ser de mest ut att ha varit onödiga transistorer.

Men ja, inte samma nivå som Vega.

Permalänk
Medlem

AlwaysMoreDelays: bra att bli av med pokersmilet, var trött på alla lögner under hans tid. Hoppas Lin Lu är nästa att lämna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Fast gäller verkligen det kravet omvänt? Med den logiken så måste alltså Volta tävla mot ännu icke lanserade Navi? Som vi inte vet flaska om hur den kommer prestera?

Det känns ju som folk bara helt förblindat antar att "Nvidia gör en Release och sedan 'svarar' AMD på den releasen.". Ser man det så så kommer ju Nvidia alltid ha trumf i att antingen kommer de släppa en bättre produkt snart, eller så har de "redan släppt den här generationens produkter", så Nvidia har aldrig någon press på sig alls med det synsättet, det tycker jag är ett konstigt synsätt.

Det är ju inte synsättet som är konstigt, det är att AMD helt enkelt är efterblivna. Klart Nvidia tar det lugnt när det är deras egna kort dom behöver toppa. För 10 år sen var det tvärt om, med AMD som satte "worlds fastest GPU" stup i kvarten, då var det Nvidia som var efterblivna.
Klart som fan att AMD måste toppa Nvidias current gen, annars kan dom ju lika gärna ge upp och satsa på mellansegmentet, och vi såg ju hur bra det gick sist på CPU sidan.

Ska bli spännande att se om AMD lyckas "tejpa ihop" ett par bra GPU'er i framtiden, funkade ju bra med Threadripper, så dom kanske kan göra comeback på GPU sidan också.

Permalänk
Medlem

Tror det är bra att han lämnar och ger rum för något nytt. RTG behöver accelereras mer aggressivt.

Lustigt att "vissa" fortfarande beskriver Vega som en grundligt dålig eller svag design. Den är en bra design för den marknad som AMD måste möta, dvs HPC/GPGPU OCH spel OCH integrerade lösningar. Arkitekturen är state of the art gällande energieffektivitet samt hur man kan gate'a/styra block i designen och det finns en anledning till att den vunnit alla konsolers hjärtan och kommer göra succé i Ryzen Mobile. Problemet med Vega10 för desktop är uteslutande tillverkningsprocessen som fortfarande är en LPP nod. Vega är klockad långt över vad processen är ämnad för och skenar på så vis i energikonsumtion. Vi såg samma fenomen med Polaris och Fury X och AMD har ett avtal med GLOFO som inte ännu satsat på någon HPP nod tills nu med tätare samarbete med Samsung. Ett Vega10 tillverkat med TSMC's process hade varit mycket farlig konkurrensmässigt.

https://www.anandtech.com/show/11964/ryzen-mobile-is-launched...

Det fungerar heller inte så att man baserat på endast kretsens storlek kan avgöra dess komplexitet att tillverka den beroende på att olika block/kluster är olika svåra i den litografiska processen. En del av kislet i Vega10 var nödvändigt att skala ut för att möjliggöra dom höga frekvenserna som Vega kan nå då det är en högfrekvensdesign, precis som Ryzen, men där man som sagt stoppas av tillverkningsprocessen i dagsläget vilket är trist. Dom borde gjort en ny sortering och pressat ner samtliga Vega10 från fabrik med 50-100mv vilket gör stora underverk på prestanda och energieffektivitet.

Baserat på lite nyare spel så ser man att Vega presterar som väntat ganska fint och närmar sig 1080Ti, och det med låga frekvenser som den luftkylda referensversionen tyvärr dras med. LC versionen hade nog kunnat stänga gapet här. Vega är ett kul kort om man kan kyla det. Mitt snittar på ~1750MHz på vatten med original bios, men man hade ju ändå velat se 2GHz.

Skrivet av anon200632:

Hoppas någon från Nvidia tar över.

AMD har redan minst en före detta nvidia-anställd i RTG. Bl.a en tidigare CEO/direktör från evga/nvidia om jag minns rätt.

Skrivet av Triton242:

Problemet är att det är GCN i botten och de troligen inte haft pengar att utveckla något helt nytt eller med tillräckligt mycket nytt.
Då får man jobba med det man har i skafferiet.

Inte helt säker på att man kan belasta en person för det misslyckandet.

Titta vad GCN uträttar per clockcykel i spel så ser du att det är en stark design. Vega närmar sig 1080TI i nyare spel och det är också en GPU som innefattar väldigt många transistorer gällande HPC/GPGPU. Som sagt, tillverkningsprocessen är det som stoppar Vega främst vilket man också kunde se med Polaris och Fury X. TSMC's tillverkningsprocess är vad som saknas.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Det är ju inte synsättet som är konstigt, det är att AMD helt enkelt är efterblivna. Klart Nvidia tar det lugnt när det är deras egna kort dom behöver toppa. För 10 år sen var det tvärt om, med AMD som satte "worlds fastest GPU" stup i kvarten, då var det Nvidia som var efterblivna.
Klart som fan att AMD måste toppa Nvidias current gen, annars kan dom ju lika gärna ge upp och satsa på mellansegmentet, och vi såg ju hur bra det gick sist på CPU sidan.

Ska bli spännande att se om AMD lyckas "tejpa ihop" ett par bra GPU'er i framtiden, funkade ju bra med Threadripper, så dom kanske kan göra comeback på GPU sidan också.

Fast det är det väl? När AMD hade snabbast kort så klagade folk på att det inte var "äkta" eftersom det var två GPU's på samma krets, dåliga drivrutiner, korten gick varma osv, så när Nvidia är snabbast så räcker det att de är snabbast, men när AMD är snabbast så kräver folk mer av dem, så jag tycker det är helt annan synsätt.

Sen, visst... Spelplanen kanske ändras helt när både Nvidia och AMD börjar "tejpa", för det har de ju båda pratat om ett bra tag nu, att Moore's lag är död osv, så vi får väl se hur det ser ut om ett tag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

Titta vad GCN uträttar per clockcykel i spel så ser du att det är en stark design. Vega närmar sig 1080TI i nyare spel och det är också en GPU som innefattar väldigt många transistorer gällande HPC/GPGPU. Som sagt, tillverkningsprocessen är det som stoppar Vega främst vilket man också kunde se med Polaris och Fury X. TSMC's tillverkningsprocess är vad som saknas.

Att det främst är tillverkningsprocessen ser jag inte som en omöjlighet, men minnesbandbredd är väl även det ett välkänt problem för Vega?

Skrivet av Ozzed:

Fast det är det väl? När AMD hade snabbast kort så klagade folk på att det inte var "äkta" eftersom det var två GPU's på samma krets, dåliga drivrutiner, korten gick varma osv, så när Nvidia är snabbast så räcker det att de är snabbast, men när AMD är snabbast så kräver folk mer av dem, så jag tycker det är helt annan synsätt.

Jag utesluter såklart inte att vissa är partiska emot AMD - det förväntar jag mig nog. Precis som det finns de som ogillar Nvidia. Det här är internet, det händer alltid.
Men menar du verkligen att om man tycker GTX 1080 Ti är bra så måste man gilla ett likvärdigt men dubbel-GPU-kort precis lika mycket, för att det är exakt lika snabbt? Oavsett värmeproblem, drivrutinsproblem, microstuttering, etc?
Det rättvisa är ju att kritisera varje enskilt kort för sina specifika problem. Om Nvidia släpper ett dubbelkort som dras med värmeproblem och drivrutinsproblem så kommer ju inte folk här tycka att det är ett bra kort bara för att det är kraftigast?
Din kritik låter ungefär såhär för mig: "när prestandamässigt likvärdiga grafikkort som har totalt olika egenskaper gällande effekt, värmeegenskaper, drivrutiner, frametime osv behandlas olika så är det orättvist!" Vilket ju skulle vara löjligt om det är det du menar?

Det låter liksom lite "stackars AMD". Ja, ibland behandlas de orättvist (både positivt och negativt), helt klart. Generellt så behandlas de dock ganska objektivt - det vill säga, åsikterna om AMDs produkter baseras i det stora på produkternas egenskaper. Ryzen är en bra och lovande produkt, Vega är en som bäst medelmåttig produkt.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Fast Polaris skulle ha ett flertal förbättringar som skulle öka prestanda. Fast i praktiken ser de mest ut att ha varit onödiga transistorer.
https://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2016/06/AMD-Radeon-RX-480-Polaris-10_Enhanced-Geometry-Engines.jpg
https://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2016/06/AMD-Radeon-RX-480-Polaris-10_Improved-Shader-Efficiency.jpg
Men ja, inte samma nivå som Vega.

Jo, det var ett par nya grejer. Geometriprocessorn är ny, men det är en liten del jämfört med den massiva shader arrayen. Förändringarna i shadern är verkligen små, och dessutom kom det mesta i Tonga (märk att AMD hela tiden jämför Polaris mot Hawaii som är en generation äldre än Tonga). De har lite bättre cachning, och det finns stöd för halvprecisions flyttal och 16-bitars heltal, men utan att öka hastigheten mot vanlig enkelprecision/32-bitars heltal. Vega packar in två 16-bitars tal på samma utrymme som ett 32-bitars, och kan därför köra dessa i dubbel hastighet.

Jag tror egentligen att Vegas shaders är ett steg i rätt riktning. Problemet är att de svälter bakom en alltför låg minnesbandbredd. Inte heller Polaris är en katastrof - där är det ROParna som är begränsande.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Jo, det var ett par nya grejer. Geometriprocessorn är ny, men det är en liten del jämfört med den massiva shader arrayen. Förändringarna i shadern är verkligen små, och dessutom kom det mesta i Tonga (märk att AMD hela tiden jämför Polaris mot Hawaii som är en generation äldre än Tonga). De har lite bättre cachning, och det finns stöd för halvprecisions flyttal och 16-bitars heltal, men utan att öka hastigheten mot vanlig enkelprecision/32-bitars heltal. Vega packar in två 16-bitars tal på samma utrymme som ett 32-bitars, och kan därför köra dessa i dubbel hastighet.

Jag tror egentligen att Vegas shaders är ett steg i rätt riktning. Problemet är att de svälter bakom en alltför låg minnesbandbredd. Inte heller Polaris är en katastrof - där är det ROParna som är begränsande.

Nä men vi borde inte riktigt se en minskning av faktisk prestanda kontra teoretisk i den grad vi ser med Polaris. Visst, den har färre ROPs än 390X. Men då är det ju felprioriterat att de tyckte transistorerna gjorde mer nytta med det andra flummet än med ROPs. Eftersom Polaris har lägre prestanda per transistor och Hz än Hawaii. Får man välja mellan fler ROPs och deras nya tekniker de kastat transistorer på så verkar ROPs vara det givna valet.
Angående Vega så verkar inte Vega tjäna så mycket på minnesklockning. Klocka kärnan ger betydligt mer. Så det verkar som att det faktiskt är själva Vega och inte dess minne som är så dåligt som vi ser i benches.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Det enda som inte är mellanklass med 1080 är bristen på konkurrens och därmed priset. Konstruktionen är mellanklass. I tider med ordentlig konkurrens hade priset varit långt lägre, och vi hade återfunnit 1080Ti där 1080 ligger idag.
Det enda som var över GTX 560 var två kort baserade på GF110, samma sak såg du med Kepler och Maxwell, fast konkurrensen har varit lägre så den typen av konstruktion har successivt intagit högre prisklass.

Priset hänger väldigt mycket ihop med en mycket starkare dollar nu mot då men absolut påverkar också konkurrensen priserna.
Dock har Nvidia gjort om lite i sin strategi sedan 500 serien.
Man har helt enkelt introducerat ett ultra High end segment med kort som kostar ännu mer pengar till en än smalare men växande massa som är köpstark. Man gjorde likadant med 900 serien. 1080 kan därför fortfarande platsa som ett high end kort, medans 1070 familjen får placera sig någonst i mitten och under kommer 1060/1050ti som blir korten de säljer i massor världen runt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam

Infinity Fabric är också något som tagit en del transistorer, IF är något AMD:s proffskort och deras APU:r drar stor nytta av.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Hemskt vad alla är dystra då?
Synd att Raja slutade, verkar vara en bra och okonstlad person. jag gillade faktiskt hans taffliga framträdanden, I bjärt kontrast mot alla PR-tränade Steve Jobs wannabies

Hur vet man att det inte är precis som Raja själv säger då? Han kanske helt enkelt är utbränd?

För övrigt gillar jag min vattenkylda Vega. Installerade den idag och är helnöjd.

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zetruz:

Att det främst är tillverkningsprocessen ser jag inte som en omöjlighet, men minnesbandbredd är väl även det ett välkänt problem för Vega?

Jag utesluter såklart inte att vissa är partiska emot AMD - det förväntar jag mig nog. Precis som det finns de som ogillar Nvidia. Det här är internet, det händer alltid.
Men menar du verkligen att om man tycker GTX 1080 Ti är bra så måste man gilla ett likvärdigt men dubbel-GPU-kort precis lika mycket, för att det är exakt lika snabbt? Oavsett värmeproblem, drivrutinsproblem, microstuttering, etc?
Det rättvisa är ju att kritisera varje enskilt kort för sina specifika problem. Om Nvidia släpper ett dubbelkort som dras med värmeproblem och drivrutinsproblem så kommer ju inte folk här tycka att det är ett bra kort bara för att det är kraftigast?
Din kritik låter ungefär såhär för mig: "när prestandamässigt likvärdiga grafikkort som har totalt olika egenskaper gällande effekt, värmeegenskaper, drivrutiner, frametime osv behandlas olika så är det orättvist!" Vilket ju skulle vara löjligt om det är det du menar?

Det låter liksom lite "stackars AMD". Ja, ibland behandlas de orättvist (både positivt och negativt), helt klart. Generellt så behandlas de dock ganska objektivt - det vill säga, åsikterna om AMDs produkter baseras i det stora på produkternas egenskaper. Ryzen är en bra och lovande produkt, Vega är en som bäst medelmåttig produkt.

Jag menar bara att folk borde se AMD's produkter för vad AMD har avsett dem för att vara. Vega 56 är t. ex ett svar på 1070, och där klarar det ju sig bra prestandamässigt. Sen kan man ha synpunkter på effektåtgången och värmen, såklart. Men... Att folk tycker att vega är dåliga kort för att det inte spöar skiten ut 1080TI är liksom... Det är knäppt, det blir fel.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av TheSlicker:

Äh av med foliehatten nu, oavsett hur det gick med Vega så är det enda vettiga tillfället för någon i en position som hans att ta tjänsteledigt är just direkt efter en stor release eftersom det är då han behövs som minst.

Vad har detta med "foliehatt" att göra?
Det är inte ovanligt att man byter ut folk inom ett företag om en lansering inte lever upp till förväntan.

Att ta tjänsteledighet direkt efter en lansering är väl knappast en bra situation, då det direkt ger spekulationer om att produken inte är speciellt bra enligt anledningen ovan.

Har aldrig sagt att VEGA är dåligt, men det levde långt ifrån upp till hypen kring kretsen, och produktionsproblem som leder till låg tillgång lär ju knappast kunna ses som en vinst heller i detta fallet - Kombinera detta med dålig yield och höga priser för slutkund (relativt till prestanda/watt) så har du en i mitt tycke katastrof lansering (dock inte Bulldozer-katastrof).

Så nej, ingen foliehatt - Bara en så kallad "educated guess", som faktiskt föll mer rätt än jag ville önska då jag vill ha kvar AMD på spelplanen.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Enigma:

Tror det är bra att han lämnar och ger rum för något nytt. RTG behöver accelereras mer aggressivt.

Lustigt att "vissa" fortfarande beskriver Vega som en grundligt dålig eller svag design. Den är en bra design för den marknad som AMD måste möta, dvs HPC/GPGPU OCH spel OCH integrerade lösningar. Arkitekturen är state of the art gällande energieffektivitet samt hur man kan gate'a/styra block i designen och det finns en anledning till att den vunnit alla konsolers hjärtan och kommer göra succé i Ryzen Mobile. Problemet med Vega10 för desktop är uteslutande tillverkningsprocessen som fortfarande är en LPP nod. Vega är klockad långt över vad processen är ämnad för och skenar på så vis i energikonsumtion. Vi såg samma fenomen med Polaris och Fury X och AMD har ett avtal med GLOFO som inte ännu satsat på någon HPP nod tills nu med tätare samarbete med Samsung. Ett Vega10 tillverkat med TSMC's process hade varit mycket farlig konkurrensmässigt.

https://www.anandtech.com/show/11964/ryzen-mobile-is-launched...

Det fungerar heller inte så att man baserat på endast kretsens storlek kan avgöra dess komplexitet att tillverka den beroende på att olika block/kluster är olika svåra i den litografiska processen. En del av kislet i Vega10 var nödvändigt att skala ut för att möjliggöra dom höga frekvenserna som Vega kan nå då det är en högfrekvensdesign, precis som Ryzen, men där man som sagt stoppas av tillverkningsprocessen i dagsläget vilket är trist. Dom borde gjort en ny sortering och pressat ner samtliga Vega10 från fabrik med 50-100mv vilket gör stora underverk på prestanda och energieffektivitet.

Baserat på lite nyare spel så ser man att Vega presterar som väntat ganska fint och närmar sig 1080Ti, och det med låga frekvenser som den luftkylda referensversionen tyvärr dras med. LC versionen hade nog kunnat stänga gapet här. Vega är ett kul kort om man kan kyla det. Mitt snittar på ~1750MHz på vatten med original bios, men man hade ju ändå velat se 2GHz.

AMD har redan minst en före detta nvidia-anställd i RTG. Bl.a en tidigare CEO/direktör från evga/nvidia om jag minns rätt.

Titta vad GCN uträttar per clockcykel i spel så ser du att det är en stark design. Vega närmar sig 1080TI i nyare spel och det är också en GPU som innefattar väldigt många transistorer gällande HPC/GPGPU. Som sagt, tillverkningsprocessen är det som stoppar Vega främst vilket man också kunde se med Polaris och Fury X. TSMC's tillverkningsprocess är vad som saknas.

Är ju just mängden arbete som GCN uträttar per cykel och per streamprocessor som är huvudproblemet, det är rätt långt efter inte bara Nvidia utan till och med Intels "värdelösa" GPU.

Realistiskt så presterar Vega64 i nivå med GTX1080, det är i alla fall vad t.ex. SweClockers, TechPowerUp m.fl. såg i samband med test av GTX1070Ti. Att det finns ett spel, Wolfenstein, där Vega64 kommer riktigt nära GTX1080Ti är inte riktigt generellt gångbart.

Vega64 har 60 % fler streamprocessorer jämfört med GTX1080, den senare är dock i normalfallet något högre klockad. Definitionen av en "streamprocessor" är en FMA-enhet, givet att 3D-grafik till väldigt stor del handlar om att multiplicera 4x4 matriser så säger FMA-kapaciteten rätt mycket om potentiell kapacitet för 3D-grafik.

Rätt uppenbart att GCN är lång mindre effektivt jämfört med vad Nvidia har för tillfället sett till utfört arbete per "streamprocessor", per transistor och per Watt.

Vad man ändå kan konstatera här är att även Nvidia börjar få IPC-problem när man går riktigt brett, GTX1080Ti presterar sämre än GTX1080 kontra teoretisk kapacitet.

Tittar man i andra änden och jämför med Intel blir det lite lurigare då Intel svänger sig med termen "EU" (execution unit) som inte alls är samma sak som "streamprocessor". Det är mer likt AMDs "CU" (compute unit) och Nvidias "SM" (Stream Multiprocessor). Kikar man i Intels whitepaper kring deras gen 9 GPU-arkitektur ser man att varje EU i dagens iGPUer har motsvarande 8 "streamprocessorer".

Nu vet vi inte riktigt hur Raven Ridge kommer prestera, men den har i alla fall 512 streamprocessorer i 2500U och 640 hos 2700U.

Iris Graphics lär bli rimligaste konkurrent då den också sitter i 15 W TDP kretsar, den har 48 EUs och därmed 384 streamprocessorer. Alla dessa GPUer är klockade precis ovanför 1 GHz strecken, så Raven Ridge har på pappret 33-66 %. 2700U kommer knappast vara 66 % snabbare än Iris Graphics (tänk också på att dagens Iris Graphics lanserades Q3 2015!).

En sak som identifieras som problematisk i GCN är dess wave-front bredd. Den är 64 i CGN, motsvarande är 32 hos Nvidia. Är lite lurigt att räkna ut för Intel, bredden varierar beroende på vilken typ av flyttal som används. För spel är FP32 i princip det enda relevanta, där är bredden 16 (den är 32 för FP16 och 8 för FP64).

Var ju tal om någon dynamisk skalning av wave-front bredden i Vega, men det har inte materialiseras så gissningsvis fick man pusha det till Navi (eller så fanns mer fundamentala problem).

Vega är också hel irrelevant för "machine-learning". Visst man lade till FP16 stöd, men Nvidia har sina tensor-cores i Volta och Intel har lanserat sin "Neural Network Processor". Både Nvidia och Intel har därför åtminstone en tiopotens bättre kapacitet för den just nu glödheta "machine-learning" området, "ingen" kommer välja AMDs nuvarande lösning för detta område.

CGN är allt för mycket en "Jack-of-all-trade-master-of-none". Då man inte har FoU-pengar nog att slå på flera fronter borde man gå all-in på en eller två specifika områden och helt släppa resten.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

CGN är allt för mycket en "Jack-of-all-trade-master-of-none". Då man inte har FoU-pengar nog att slå på flera fronter borde man gå all-in på en eller två specifika områden och helt släppa resten.

Japp. Jag håller helt med. Frågan är då bara vad RTG ska prioritera?
Ryzen är ju i första hand utvecklad för server-marknaden. Att den sen verkar skala bra nedåt är bonus.

Jag gissar på att man har liknande tänk med Navi.
Vi får se.

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Hjälpsam

@Yoshman: Så dålig kan väl inte AMD:s grafik vara? Intel tycker i alla fall att den är ganska bra.
https://www.sweclockers.com/nyhet/24703-intel-och-amd-samarbe...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ratatosk:

@Yoshman: Så dålig kan väl inte AMD:s grafik vara? Intel tycker i alla fall att den är ganska bra.
https://www.sweclockers.com/nyhet/24703-intel-och-amd-samarbe...

Intels "problem" är att deras fetaste krets fortfarande måste dela kisel med en CPU, och än viktigare, dela en två kanals DDR4 minnesbuss med CPUn. Är helt poänglöst att göra en allt för fet iGPU, den kommer ändå kvävas av minnesbandbredden.

Rätt säker på att vi sett den första och sista Iris Pro, den med 72 EUs. Prestandamässigt är det väl nära 28 W varianten av Iris Graphics (den med 48 EU, finns i 15 W och 28 W smak), i slutändan sätter dual-channel DDR4 käppar i hjulet för hur bra prestanda man kan få.

Samarbetet med AMD är faktiskt inte så osannolikt som det först kan verka, var ju inte precis förstahandsvalet då Intel har jobbat med Nvidia under ett par år innan (fast då endast på IP-nivå). Nvidia har ingen riktigt bra historik kring samarbeten plus att Intel och Nvidia börjar bli direkta konkurrenter på allt fler marknader (tidigare var de rätt mycket komplement). Inte jätteförvånande att det skar sig. Gissar också att Apple är en av de som driver Intel+AMD paketeringen, Nvidia verkar vara helt ute i kylan sett från Apples sida.

Och vi har också sett att AMDs kretsar är helt OK när man klockar ner dem. Rent krasst ligger de efter Nvidia även här, dock är de betydligt närmare sett till både absolut prestanda och prestanda/W med modeller som Radeon 455 Pro (fast den har sämre prestanda/W jämfört med motsvarande Nvidia) och liknande än vad det är med Vega56/64.

Vi vet inte heller hur pass "custom" Intels variant av kretsen är. GPUn i XBO/PS4 må vara baserad på Polaris IP, men det är knappast en Polaris GPU för det. I Intel fallet handlar det enligt ryktena om en Vega-baserad krets, men det är fortfarande inte Vega. Gissar t.ex. att man helt plockat bort funktioner för videoavkodning och liknande, de är redundanta då det med väldigt nära 100 % sannolikhet kommer finnas en Intel iGPU också.

Så nej, AMDs kretsar är inte dåliga. Framförallt inte i de lägre segmenten. Problemet är ändå att de är sämre än Nvidias sett till i de flesta relevanta egenskaper. De är i nivå med Intels "usla" kretsar sett till prestanda vs teoretisk kapacitet, det i för 3D-grafik (för GPGPU är Intels kretsar faktiskt riktigt bra sett till teoretisk kapacitet).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Vilket kanske redan framkommit i tråden!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Nä men vi borde inte riktigt se en minskning av faktisk prestanda kontra teoretisk i den grad vi ser med Polaris. Visst, den har färre ROPs än 390X. Men då är det ju felprioriterat att de tyckte transistorerna gjorde mer nytta med det andra flummet än med ROPs. Eftersom Polaris har lägre prestanda per transistor och Hz än Hawaii. Får man välja mellan fler ROPs och deras nya tekniker de kastat transistorer på så verkar ROPs vara det givna valet.
Angående Vega så verkar inte Vega tjäna så mycket på minnesklockning. Klocka kärnan ger betydligt mer. Så det verkar som att det faktiskt är själva Vega och inte dess minne som är så dåligt som vi ser i benches.

Polaris 10 är helt felbalanserad när det gäller ROPparna, där är vi överens. Överhuvudtaget är tätheten på GCN-chippen underlig, eftersom Pitcairn och Hawaii verkar mycket tätare (antalet CU per mm2) än övriga chip. Sannolikt tog AMD bara Tonga som det nyaste chippet och petade in en CU till i varje kluster - möjligen för att geometrin ändrades något med förbättrad geometriprocessor, så det fanns ett hål att fylla.

Som jag postade på annat ställe i tråden: om man kör en Vega 56 på ett Vega 64-BIOS, får man 98% av dess prestanda trots att det fattas 8CU. Dessa 8CU gör alltså nästan ingen nytta. Det leder mig att tro att det är minnsbandbredden som är problemet. Alternativet är att de flaskar på något annat - som ROPparna igen - men jag har svårt att se hur det kan vara så illa när den har fler ROPpar per CU än Polaris 10, och lika många som vältestade Tahiti och Tonga.

Dock skall det sägas att GP102 har 96 ROPpar, medan Vega 10 bara har 64, så det är inte helt omöjligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Är det ett rent sammanträffande att titan XPPpp säljs med star wars tema samtidigt som Raja går över till den onda sidan?

Intel: "Join us Raja, and together we can rule the market!"
Raja: "I'll never join you!!!"
Intel: "We're making Bahubali 3"
Raja: "What is thy bidding my master?"

Lisa: "Raja, you're breaking my heart. You're going down a path I can't follow"

okej...jag ska sluta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zetruz:

Att det främst är tillverkningsprocessen ser jag inte som en omöjlighet, men minnesbandbredd är väl även det ett välkänt problem för Vega?

Nej, även om VRAM-frekvens ger ökningar så är det GPU-frekvens som ger helt klart störst ökningar.

Skrivet av Yoshman:

Är ju just mängden arbete som GCN uträttar per cykel och per streamprocessor som är huvudproblemet, det är rätt långt efter inte bara Nvidia utan till och med Intels "värdelösa" GPU.

Och här gör du en Yoshman deluxe igen och exkluderar bitar av det som man skrev om för att sedan kunna få det att verka som du kan såga allt i sin helhet. Vega10 sitter på fler kort än bara kort avsedda för spel eller ren FP32. Det finns en anledning till att nvidia har en uppdelning på t.ex GP100 och GP102, men då ska man kunna göra det också vilket var en omöjlighet för AMD med dåtidens $R&D och avtal med GLOFO.

Citat:

Realistiskt så presterar Vega64 i nivå med GTX1080, det är i alla fall vad t.ex. SweClockers, TechPowerUp m.fl. såg i samband med test av GTX1070Ti. Att det finns ett spel, Wolfenstein, där Vega64 kommer riktigt nära GTX1080Ti är inte riktigt generellt gångbart.

Sagt innan och säger igen att fler spel kommer, och Wolfenstein inte är det enda spelet som du givetvis ville få det att låta som, utan Destiny 2 där ligger det och flåsar ett fabriksöverclockat 1080TI i nacken:

Som jag beskrev innan så är det synd att Vega10 stryps ganska saftigt av originalkylaren, men det är ju på väg fler kort och den vattenkylda versionen hade förmodligen matchat det överklockade 1080TI kortet där. I en del tester går den luftkylda referensversionen av Vega så lågt som 12xxMHz när det egentligen ska boosta upp till 16xxMHz. Där har du lätt 15-25% extra prestanda som kan ytvinnas med partnerkort eller LC versionen.

Far Cry 5 är på väg också med fullt stöd för Vega, och ID's Tech6-motor är för övrigt en mer än väl respektabel grafikmotor att mäta prestanda i, men du misstycker säkert bara för att det är en av färre motorer som opartiskt låter bägge respektives arkitekturer sträcka fullt på benen utan fiffel. Det är fortfarande bara början för Vega, hur irriterande det än verkar vara för vissa

Citat:

Vega64 har 60 % fler streamprocessorer jämfört med GTX1080, den senare är dock i normalfallet något högre klockad. Definitionen av en "streamprocessor" är en FMA-enhet, givet att 3D-grafik till väldigt stor del handlar om att multiplicera 4x4 matriser så säger FMA-kapaciteten rätt mycket om potentiell kapacitet för 3D-grafik.

Något högre klockad? Ta en kik på vad det luftkylda referenskortet ligger på i snitt i många tester, och betänkt att många fabriksöverklockade partnerkort ofta inte har några problem att ligga på runt 2000MHz så snackar vi en fatal skillnad i frekvens. Sen ger frekvens högre skalning kontra antal streamprocessorer vilket du säkert är införstådd med.

Citat:

Rätt uppenbart att GCN är lång mindre effektivt jämfört med vad Nvidia har för tillfället sett till utfört arbete per "streamprocessor", per transistor och per Watt.

I alla operationer och applikationer? Intressant påstående som alla bara ska svälja med hull och hår antar jag som vanligt. Återigen så exkluderar du helt vad jag tidigare skrev, att tillverkningsprocessen är helt åt fanders för applikationen som Vega10 förväntas vara bra på.

Citat:

Vad man ändå kan konstatera här är att även Nvidia börjar få IPC-problem när man går riktigt brett, GTX1080Ti presterar sämre än GTX1080 kontra teoretisk kapacitet.

Jag kommenterade det ovan.

Citat:

Nu vet vi inte riktigt hur Raven Ridge kommer prestera, men den har i alla fall 512 streamprocessorer i 2500U och 640 hos 2700U.

Förmodligen bättre än allt annat i sitt segment, och det med ~15w TDP och 8 högprestandatrådar. Jag är ruskigt imponerad, och det verkar Intel också vara. Som tidigare nämnt så verkar också fler vara intresserade i AMD's GPU design då den sitter i både XBox, PS4, Nintendo och Atari's kommande box. Apple har också ett visst sug och jag misstänker att Tesla fortfarande kan komma att sluta en deal med AMD.

Citat:

Vega är också hel irrelevant för "machine-learning". Visst man lade till FP16 stöd, men Nvidia har sina tensor-cores i Volta och Intel har lanserat sin "Neural Network Processor". Både Nvidia och Intel har därför åtminstone en tiopotens bättre kapacitet för den just nu glödheta "machine-learning" området, "ingen" kommer välja AMDs nuvarande lösning för detta område.

CGN är allt för mycket en "Jack-of-all-trade-master-of-none". Då man inte har FoU-pengar nog att slå på flera fronter borde man gå all-in på en eller två specifika områden och helt släppa resten.

Åter en intressant åsikt som ska sväljas med hull och hår, att Vega (MI25) är helt irrelevant för maskininlärning. Vega kan köra FP8/INT8 med dubbel hastighet mot FP16 också, dvs strax över ~50TFLOP/s. Det återstår att se vad nvidia's tensorkärnor är kapabla till. Dom har säkerligen sin applikation, men det har likaså MI25 och andra ev Vega-SOC's. Flexibilitet är ett ledord som kanske kan få dig att se lite klarare på dessa ändamål.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Hjälpsam
Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Mycket intressant! Skrev i mitt föregående inlägg ang att Vega är fullt kapabel att köra FP8 operationer dubbelt så snabbt som FP16 operationer vilket många fortfarande glömt:

- "AMD GPUs can become an extremely cost-effective Deep Learning hardware for the next couple of years. AMD needs to do a lot of work to get Deep Learning software ready for this platform, however there are plenty of opportunities to try unique alternative approaches. One extremely intriguing capability of AMD Vega is that the compute engine can do 512 8-bit operations per clock! What that means is that if you can perform 50 trillion operations per second on a single Vega card. Think of the possibilities here in the area of genetic (aka evolution) algorithms."

~ över 50TFLOP/s FP8 per Vega10 GPU ...men vi får för all del samtidigt inte glömma nu att "Vega är helt irrelevant för "machine-learning" som Yoshman slog på stora trumman och skrev i sten.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Men... Att folk tycker att vega är dåliga kort för att det inte spöar skiten ut 1080TI är liksom... Det är knäppt, det blir fel.

Det är knäppt ja, som tur är så är det (nästan) ingen som tycker att Vega är dåliga för att dom inte spöar GTX 1080 Ti.

"Folk" tycker snarare att Vega-korten är "dåliga" eftersom de;

1) Lanserades 15 månader(!) efter GTX 1070/1080.
2) Trots en noterbart högre förbrukning, HBM och sena lansering inte direkt utpresterade GTX 1070/1080.
3) Kostar för mycket. I skrivande stund går RX Vega 64 för 6000:- och uppåt medan GTX 1080 sniffar på 5000:-.
4) 3 månader efter sin egen lansering (och 18 efter konkurrenten) finns fortfarande inte Vega-kort med vettiga (tysta) eftermarknadskylare, bara vattenkylda eller kort med lövblåsare.

Är allt ovanstående AMD's fel? Nej.
Förklarar det varför många inte är särskilt imponerade över Vega? Ja.

Jag bryr mig personligen inte om förbrukningen eller "förseningen", men när RX Vega 64 inte bara kostar noterbart mer än GTX 1080, utan även presterar sämre, går varmare och låter mer, ja då kan jag inte direkt påstå att det rycker i köpfingret.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Det är knäppt ja, som tur är så är det (nästan) ingen som tycker att Vega är dåliga för att dom inte spöar GTX 1080 Ti.

"Folk" tycker snarare att Vega-korten är "dåliga" eftersom de;

1) Lanserades 15 månader(!) efter GTX 1070/1080.
2) Trots en noterbart högre förbrukning, HBM och sena lansering inte direkt utpresterade GTX 1070/1080.
3) Kostar för mycket. I skrivande stund går RX Vega 64 för 6000:- och uppåt medan GTX 1080 sniffar på 5000:-.
4) 3 månader efter sin egen lansering (och 18 efter konkurrenten) finns fortfarande inte Vega-kort med vettiga (tysta) eftermarknadskylare, bara vattenkylda eller kort med lövblåsare.

Är allt ovanstående AMD's fel? Nej.
Förklarar det varför många inte är särskilt imponerade över Vega? Ja.

Jag bryr mig personligen inte om förbrukningen eller "förseningen", men när RX Vega 64 inte bara kostar noterbart mer än GTX 1080, utan även presterar sämre, går varmare och låter mer, ja då kan jag inte direkt påstå att det rycker i köpfingret.

Vega 64 är ett lite lustigt kort. Det verkar ju som att flashar man om Bios på Vega 56 så är det en någorlunda vettigt prissatt konkurrent till 64an och 1080, även om den låter mer och törstar efter mera elektricitet. Det gör ju att Vega 64 är både överprissatt och oattraktiv inte bara mot Nvidias produktportfölj utan även i den egna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Priset hänger väldigt mycket ihop med en mycket starkare dollar nu mot då men absolut påverkar också konkurrensen priserna.
Dock har Nvidia gjort om lite i sin strategi sedan 500 serien.
Man har helt enkelt introducerat ett ultra High end segment med kort som kostar ännu mer pengar till en än smalare men växande massa som är köpstark. Man gjorde likadant med 900 serien. 1080 kan därför fortfarande platsa som ett high end kort, medans 1070 familjen får placera sig någonst i mitten och under kommer 1060/1050ti som blir korten de säljer i massor världen runt.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har inget problem med att man introducerar ett nytt produktsegment, men sättet man har gjort det på är mycket fult. Man har helt enkelt gjort varje krets i serien ett "snäpp" dyrare för att skapa detta segment. GP104 som enligt tidigare serier skulle hetat GTX 1060 heter nu GTX 1070/1080. GP102 som skulle varit GTX 1080 heter nu GTX 1080 Ti, och GP100 som skulle ha varit GTX 1080 Ti heter Titan.

Skrivet av Ozzed:

Jag menar bara att folk borde se AMD's produkter för vad AMD har avsett dem för att vara. Vega 56 är t. ex ett svar på 1070, och där klarar det ju sig bra prestandamässigt. Sen kan man ha synpunkter på effektåtgången och värmen, såklart. Men... Att folk tycker att vega är dåliga kort för att det inte spöar skiten ut 1080TI är liksom... Det är knäppt, det blir fel.

Frågan är om Vega 56/64 är ett svar på 1070/1080 för att AMD planerade det, eller för att AMD inte lyckades att få dem att prestera bättre. Vega-kretsen har en yta på 484mm2 medan mid-range kretsen i 1080/1070 ligger på 314mm2. Det är en enorm skillnad, och det är innan man räknar in den högre kostnaden för HBM2 jämfört med det billigare GDDR5(x). GP102 som sitter i 1080 Ti ligger på 471mm2, ungefär samma som Vega.

Sett till detta verkar Vega vara en konkurrent till 1080 Ti snarare än 1080/70. Sen är det klart att när den inte visade sig prestera tillräckligt bra tvingades AMD sänka priset ändå för att ö.h.t. kunna sälja dem.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD