Permalänk

Gratisprogram till GPU

När jag köpte mina 580 fick jag med 30 dagar 3DMark. Vad finns det för gratisprogram när man ska klocka GPU? Unigine Heaven?

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

både 3D mark och unigine heaven är benchmarks. så är det det du vill har? eller program för att klocka ditt kort per hand?

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Inaktiv

Nästan alla tillverkare / partnertillverkare har väl sina egna program för att överklocka. Titta på ditt korts tillverkares hemsida så kan du garanterat ladda ner programmet du behöver för att överklocka. Är det benchmark du tittar på (Du var lite otydlig här) så finns det gratis som unigine Valley m.fl. 3DMark har även dom en gratis version.

https://www.futuremark.com/support/downloads
https://benchmark.unigine.com/heaven
https://benchmark.unigine.com/valley

Permalänk

Bänka gör jag med MSI Afterburner men det jag söker är ett belastningsprogram.

Tack. Kör nog futuremark. Klarar kortet det programmet får det väl anses som stabilt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

@Knotvillage: kan även tipsa om Supersposition
https://benchmark.unigine.com/superposition?lang=en

senaste benchmark från unigine.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Senast lät jag 3dmark firestrike loopa 30-60 min och när det gick igenom så började jag köra spel. Även om möjligheten i 3dmark bara finns om man betalar så kan du köra samma sak med Unigine Heaven som är gratis, låt det bara loopa.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

För belastning kan du använda MSI Kombustor.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk

@firstofmay:

Vilket test ska man köra på Kombuster, fanns en hel uppsjö.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

@firstofmay:

Vilket test ska man köra på Kombuster, fanns en hel uppsjö.

Det vet du bättre än jag. Ska du bara testa hur varmt ditt kort blir under maximal load fungerar nog vilket som men om du vill ha en verklig bild av hur varmt det blir i din dator medans du spelar skulle jag rekommendera att du kör unigine heaven eller superposition istället.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

I MSI Kombustor så ger FurMark core burner (du får prova variant, upplösning, effekter osv) högst belastning på grafikkortet. Om du kollar i Afterburner under tiden det körs så ligger både GPU usage % och särskilt Power % mycket högre än andra alternativ. Så rekommenderar det om du ska stabilitetstesta överklock.

Visa signatur

Blessed is the mind too small for doubt.

Permalänk

Jag fattar fortfarande inte hur man ändrar spänning. Vill ju inte fortsätta om den står på auto. Kollar man detta test då nämns ingen spänning. Bara limit och voltage i %.

https://m.sweclockers.com/test/22308-asus-geforce-gtx-1080-ro...

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av emil_fh:

I MSI Kombustor så ger FurMark core burner (du får prova variant, upplösning, effekter osv) högst belastning på grafikkortet. Om du kollar i Afterburner under tiden det körs så ligger både GPU usage % och särskilt Power % mycket högre än andra alternativ. Så rekommenderar det om du ska stabilitetstesta överklock.

Skrivet av Knotvillage:

Jag fattar fortfarande inte hur man ändrar spänning. Vill ju inte fortsätta om den står på auto. Kollar man detta test då nämns ingen spänning. Bara limit och voltage i %.

https://m.sweclockers.com/test/22308-asus-geforce-gtx-1080-ro...

1) Klicka på "Settings" längst ner till höger
2) I taben "General" kryssa i: "Unlock voltage control"

Du får prova dig fram, vet faktiskt inte själv vilken skillnad de olika alternativen ger, kanske kan vara olika maxvärden, men ingen skillnad på mitt 960 gtx.

På mitt kort så gör övervoltning ingen skillnad för hur hög jag kan klocka det. Går exakt lika bra på standard som övervoltat. Dock så kan du höja power limit till max, då den lätt behöver mer än 100% om du överklockar.

Spänningen står nog inte på "auto" om du inte ändrar något, utan kommer stå på 100% det vill säga det normala. Jag tror inte det är någon fara att öka den, men kan inte garantera något när det gäller att övervolta.

Visa signatur

Blessed is the mind too small for doubt.

Permalänk

Är de det 0% voltage betyder. Ökar man det till 5 så ökar man spänningen men 5%? Såg helt annorlunda ut till mina gamla kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Tips är att även spela lite med din OC på GPU. Mit 1080 TI klarade 2100 Mhz i alla becnhamrks, men 5-10 min spelande så krachade det. Mycket för att under benchamrks så är det inte så stora svängningar i volten och belastning som i vissa spel tex.

Kör alltid OC med MSI afterburner sen är 3DMark Fire Strike väldigt bra och du kan jämflra resultat fint. Men favoriten för att belasta GPU är i min mening Superposition Benchmark. Där har jag fått crash när den klarat 3DMark tex.

Sen ang volten drar jag alltid upp den till max när jag låst upp den (MSI afterburner)

Visa signatur

CPU: i7700k (Delided) @ 5Ghz | GPU: Gigabyte GTX 1080 TI Waterforce Xtreme Edition | Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance | Mobo: ASUS PRIME Z270-K | PSU: EVGA Supernova G2 850W | SSD: 2 * Samsung 850 EVO 500GB och HDD: 4TB | Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV | CPU-Kylning: DeepCool Captain 360 EX | Skärm: AOC 35" AGON AG352UCG G-Sync

Permalänk

Är max 120%? Förr så stod det ju spänning. Körde mina på 1.225v. Jag fattar liksom inte. Kan du skärmdumpa ditt MSI?

Jag har 4 rader.

Core Voltage (%) +0
Power limit 120
Core Clock +30
Memory +450

Har jag nu ökar GPUn men 30mhz och minnet med 450? Är core oxå dual? Målet är ju typ 300mhz på core.

Har inte klockat på många år men på den tiden stod det frekvensen. Vilket i mitt fall var 925/2250.

Ändrar sig MSI beroende på vilket kort man har?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Är max 120%? Förr så stod det ju spänning. Körde mina på 1.225v. Jag fattar liksom inte. Kan du skärmdumpa ditt MSI?

Jag har 4 rader.

Core Voltage (%) +0
Power limit 120
Core Clock +30
Memory +450

Har jag nu ökar GPUn men 30mhz och minnet med 450? Är core oxå dual? Målet är ju typ 300mhz på core.

Har inte klockat på många år men på den tiden stod det frekvensen. Vilket i mitt fall var 925/2250.

Ändrar sig MSI beroende på vilket kort man har?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk

Är det bara fortsätta till det kraschar?

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Är det bara fortsätta till det kraschar?

http://forumbilder.se/GA5P3/msi.png

Höjer du core clock för högt brukar det krascha. Höjer du memory clock för högt så brukar du få störningar i bilden istället, (artifacts). Du får kolla i stressprogrammet, om de uppstår små störningar, för mig så börjar det med små pixlar i andra färger, men kan bli mycket större störningar också. Svårt att sätta en gräns här när störningarna aldrig uppstår.

Som jag läst mig till så ger överklockning av kärnan (core) alltid fördelar i ren beräkningskraft, överklockninga av minne (memory) mer om det finnns någon flaskhals. Så skulle rekommendera att du börjar med minnet i standardhastighet och öka core tills det kraschar. Sen brukar jag ställa ner core igen och prova med minne för att se var gränsen för minnet går. När du gjort de båda, ställ core till det du testade dig fram till och överklocka sedan minnet.

Visa signatur

Blessed is the mind too small for doubt.

Permalänk

Ok. Då får jag sitta och titta efter störningar i Unigine. Hittills har jag inte fått en enda krash. Varken i stress eller i spel men det verkar vara svårt att komma över 2ghz. Klockar den ner sig själv om minnet är för lågt. Nu ligger jag +90 i coreclock och 505 i minne. Mina 580 kraschade eller gav blåskärm direkt när man clockade utanför gränsen. Hur står dina värden i Afterburner?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Ok. Då får jag sitta och titta efter störningar i Unigine. Hittills har jag inte fått en enda krash. Varken i stress eller i spel men det verkar vara svårt att komma över 2ghz. Klockar den ner sig själv om minnet är för lågt. Nu ligger jag +90 i coreclock och 505 i minne. Mina 580 kraschade eller gav blåskärm direkt när man clockade utanför gränsen. Hur står dina värden i Afterburner?

Skickades från m.sweclockers.com

Vad menar du med att den klockar ned sig? Är det ett Radeon RX 580 du har? Har alltid kört Nvidia så vet inte om det skiljer sig. Nuförtiden så klockar ju korten ned sig automatiskt när de inte behövs köras fullt ut. Men när det behövs så går det på full frekvens, så länge inte temperaturen blir för hög.

Det går inte att jämföra rakt av, utan det beror helt på vilket kort/chip du har, och sedan individuellt hur bra det går att overklocka. Mitt Gigabyte GTX 960 ligger stabilt på +75 i core, och +450 i memory (tror memory är dubbla), blir cirka 8% i core och 13% memory, finns många som klarar mer.

Visa signatur

Blessed is the mind too small for doubt.

Permalänk

Ok. Tack. Nu ligger jag på +90 i core sen 550 i minnne. Men jag kan inte fatta att det inte har blivit några tydliga artefakter eller krascher under hela clocken.

Tänkte om minne eller core clockar ner sig om det andra saknas eller är det då det kraschar ger artefakter? Om du förstår.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Ok. Tack. Nu ligger jag på +90 i core sen 550 i minnne. Men jag kan inte fatta att det inte har blivit några tydliga artefakter eller krascher under hela clocken.

Tänkte om minne eller core clockar ner sig om det andra saknas eller är det då det kraschar ger artefakter? Om du förstår.

Skickades från m.sweclockers.com

Gå inte bara efter hur mycket du ökat, kolla hur det ser ut med din faktiska klock. Det kan du se i MSI Afterburner.

Tog du dig tid att kolla klippet jag länkade?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Gå inte bara efter hur mycket du ökat, kolla hur det ser ut med din faktiska klock. Det kan du se i MSI Afterburner.

Tog du dig tid att kolla klippet jag länkade?

Precis, kolla i MSI afterburner vad graferna över frekvenserna visar. För mig så sker ökningarna här i steg, det vill säga överensstämmer inte helt med det som ställs in. Verkar också vara värdet i grafen och inte det inställda som är det faktiska, av döma av stabilitetstester.

Visa signatur

Blessed is the mind too small for doubt.

Permalänk

Unigine visar väl rätta värden? Dock så rör dom sog när man kör 8K, kan skilja typ 70mhz, kör man 1080 så ligger dom stilla. I MSI visar den 1810 core och 5603 i memory.

Kör jag WS2 visar den 2050/5616

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS