Permalänk
Medlem

Kontorsstol + gaming - Hjälp!

Tjena,

-Letar efter en ergonomisk kontorsstol för gaming!
Har kikat igenom en hel del trådar ang. gamingstolar/kontorsstolar och vad som framgår är att generellt sätt så bör man undvika racerstolar i den lägre prisklassen samt att de flesta verkar ha en bias för kinnarps. Med detta sagt så skulle jag ändå behöva hjälp med förslag på modeller och vad som kan tänkas vara viktigt för någon som har problem med nacken. Min sjukgymnast hade ju inte speciellt mkt vettigt att säga då hon saknade förmåga att relatera till en gamer ;-).

Tanken är att jag ska åka till netonnet, mediamarkt, kinnarps och kika. Fler förslag?
Någon som har några specifika modeller som kan rekommenderas? Tankar? Erfarenheter?

Längd: 182
Vikt: 80~
Prisrange: 2000-5000~

Permalänk
Medlem

Utan någon egentlig fakta så säger jag undvik saker som heter "gaming" "xtreme" osv. Oavsett produkt...
Säljer inte en produkt sig själv måste man hitta på coola namn för att sälja det..

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

https://www.kinnarps.se/produkter/sittmobler/kontorsstolar/80... har en sådan här och är jättenöjd med den,

Köpte den dock i nyskick för 500kr på blocket. så hade kollat där, eller hos någon av alla företag som säljer begangnade kontorsmöbler, mycket är i nyskick.

Ramlade för några månader sen och skada svanskotan, så fick använda en sån sittring

ett tag. den har fått stanna på stolen med sen dess

Tar bort allt tryck på svanskotan, och min rygg har aldrig mått bättre. Hur bra det är i längden vet jag dock inte :S

Visa signatur

blärg..

Permalänk
Medlem

Kanske inte så konstruktivt men har svårt att tro att vi har bättre koll på dina behov än din sjukgymnast.

Vad har du för behov, vad ska stolen lösa om något?

Spontana tanken är dock att (nu gör jag ett antagande att du som gamer vill kunna sitta länge i ett svep) acceptera att du inte kan sitta hur länge som helst i en sittning.

Personligen skulle jag sikta på en låg stol, nackstöd tror jag bara blir ett plåster som inbjuder till för långa sittningar som du bara lider av i längden. Men så är jag inte sjukgymnast/arbetsterapeut eller dylikt

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem

Oklart om du kan hitta en riktigt bra "gaming stol" för nacken för under 5000 kr, de flesta stolar har nackkuddar som sitter sisådär idag.

Annars, så känns de som prisklasser uppåt 15k för att få riktigt bra kontorsstolar som jag skulle anse är bra för nacken.

Permalänk
Medlem

Jag använder en DXRacer FORMULA Chair F08 heter den, finns på Netonnet.
sjukt bekväm, den bästa stolen jag haft på väldigt länge.. (även fast den har RACER i namnet.)

https://www.netonnet.se/art/dator/gaming/gamingstolar/dxracer...

EDIT: du är 2cm längre än mig och samma vikt.
jag behövde tillverka en egen "strap" modell för att få upp min nackkudde liiite till mot orginal
jag vill ha kudden precis vid nacken när jag sitter upprätt och det vart mycket bra, nackkudden är väldigt mjuk och formar sig fint.

rekommederar att du provar en först givetvis.

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Medlem

@Thorvald: Dina kropp referenser är likt mina. jag skaffade en DXracer Iron serie stol för två är sedan. Jag har inte haft några problem med den. Mitt bästa köp av hela min setup. jag rekommenderar den starkt!!!

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen hörni.
Efter att ha läst vidare lite så lutar det mot en kinnarps. Problemet nu blir att försöka att hitta en begagnat eller bita ihop och köpa ny ;-).
Tips på vart jag kan få tag på en begagnat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thorvald:

Tack för tipsen hörni.
Efter att ha läst vidare lite så lutar det mot en kinnarps. Problemet nu blir att försöka att hitta en begagnat eller bita ihop och köpa ny ;-).
Tips på vart jag kan få tag på en begagnat?

Blocket
https://www.blocket.se/vastmanland/Hag_Capisco_Kinnarps_konto...
Typ denna

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

@Mangee75:

Tack, är dock ute efter en 8000-modell ser det ut som
Försöker just nu hitta billigaste återförsäljaren för begagnade såväl som nya. En djungel
Kollat en del blocket&tradera men kan krävas en del tålamod.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thorvald:

Tips på vart jag kan få tag på en begagnat?

https://www.rekomo.se/

Permalänk
Medlem

Rekommenderar AKRacing Onyx Deluxe som har äkta läder! Den är dyrt men har bra kvalitet.

När du köper en stol det är viktig att veta följande det finns 3 olika läder:
- Äkta läder (kommer från djur är slitstarkt håller längre)
- PVC "Polyvinyl Chloride" (gjort av kemikalier ej slitstarkt)
- PU "Polyurethane" (gjort av kemikalier ej slitstarkt)

Permalänk
Medlem

DX Racer King, större modell som är skönare än de mindre. Mer utrymme, mer rubust. Värt den 1000 lappen extra.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 32 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: NZXT GOLD C 1000 W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4