Permalänk

Linksys Velop

Hej!
Jag har införskaffat mig ett Velop-system med 2 st noder. Första noden är placerad på kontoret och är inkopplad till router med kabel. Den andra noden står i en hall på andra sidan huset, dock endast 1 vägg mellan noderna. I början hade jag ca 50-100 Mbit/s beroende på frekvens. Dock var det problem med att enheterna blev frånkopplade. Ostabilas var uppkopplingen till sambons IPhone 6s. Till slut tröttnade jag och aktiverade wifi på routern från Telia igen. Inatt fick jag för mig att kolla mött velop-system igen och uppkopplingen verkar faktiskt fungera än så länge. Dock får vi inte så bra hastigheter. Se nedan:

2.4ghz
Velop: 35.01mbit/s (22.79mbit/s IPV6)
Telia: 44.26mbit/s

5ghz
Velop: 36.79mbit/s (23.50mbit/s IPV6)
Telia: 107.77mbit/s

Uppmätt med Bredbandskollen på Samsung Galaxy S8, som är prioriterad i velop.

Detta är långt ifrån godkänt tycker jag...

Någon som har några idéer på inställningar som jag kan ha missat?

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk

Ja det har jag. Har verision 1.1.2.183316 och modellnr WHW03 på noderna.

Verkar nu som att sambons telefon har återigen blivit bortkopplad. Sitter tyvärr på jobbet så kan ej kontrollera det dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag gjorde en kanalsökning och startade om systemet. Körde en hastighetstest via Linksys appen och kom då upp i 110mbit/s. När jag nu ett par timmar senare körde ytterligare en hastighetstest fick jag åter igen 38mbit/s....

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det råkar inte ha blivit så att du har NAT och routerfunktion aktiverat och igång på både routern från Telia och Velop samtidigt? Det brukar kunna bli problem.
Har du provat att brygga routern från Telia och sedan göra om installationen av Velop? Får du bättre hastighet då?

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk
Hedersmedlem

Har du testat att byta position på någon av Velop-enheterna? 1 meter åt ett håll kan betyda väsentligt bättre prestanda beroende på hur radioförhållandena ser ut.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Skrivet av nyllet83:

Det råkar inte ha blivit så att du har NAT och routerfunktion aktiverat och igång på både routern från Telia och Velop samtidigt? Det brukar kunna bli problem.
Har du provat att brygga routern från Telia och sedan göra om installationen av Velop? Får du bättre hastighet då?

Hur ser jag om NAT och routerfunction är aktiverat då?
Telias router har jag haft brygga hela tiden fram till något vecka sedan. Men jag tänkte brygga den igen och testa.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Kr^PacMan:

Har du testat att byta position på någon av Velop-enheterna? 1 meter åt ett håll kan betyda väsentligt bättre prestanda beroende på hur radioförhållandena ser ut.

Nej det har jag inte testat. Ska göra det direkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Har testat att installera om systemet nu. Första valet jag ska göra är varifrån internet kommer innan Velop. Mina två val är "Modem och Router" samt "Modemrouter". Där väljer jag "Modemrouter", har även stängt av WiFi på teliaroutern.

Sedan följer jag installationsinstruktionen i appen enligt konstens alla regler.
Efter att installationen är klar av den första noden, som är kopplad till teliaroutern via en TP-kabel, testar hastigheten och får då;
Linksys appen; Ping: 16ms Nerladdning: 38Mbit/s Uppladdning: 11Mbit/s.
Bredbanskollen 1; Nerladdning: 79,70Mbit/s Uppladdning: 23,4Mbit/s
Bredbandskollen 2; Nerladdning: 35,03Mbit/s Uppladdning: 12,81Mbit/s.
Gjorde två tester på bredbandkollen eftersom jag inte litade på det första resultatet.

Installerar den andra noden och kör hastighetstest som förut.
Linksys appen; Ping: 16ms Nerladdning: 38Mbit/s Uppladdning: 11Mbit/s
Bredbandskollen 1; Nerladdning: 107,75Mbit/s Uppladdning: 12,81Mbit/s
Bredbandskollen 2; Nerladdning: 100,09Mbit/s Uppladdning: 12,81Mbit/s

Bägge testomgångarna sitter jag inne på kontoret och telefonen ligger ca 35cm från den första noden. Jag är uppkopplad mot den och använder mig av 2.4Ghz.

Kör fler hastighetstester på bredbandskollen där alla visar runt 100Mbit/s. Dock när jag köra via Linksysappen så visar den 39Mbit/s. Vilken ska man lita på?!

Sätter mig på olika ställen i huset och kör två tester via bredbandskollen.

Kök (Uppkopplad mot Kontor 2.4Ghz)
1; 97,03Mbit/s & 12,82Mbit/s
2; 71,78Mbit/s & 12,82Mbit/s

Vardagsrum (Uppkopplad mot Kontor 2.4Ghz)
1; 120,09Mbit/s & 12,82Mbit/s
2; 120,88Mbit/s & 12,81Mbit/s

Hall (Uppkopplad mot Hall 2.4Ghz, ca 15cm från nod)
1; 67,04Mbit/s & 12,74Mbit/s
2; 66,71Mbit/s & 12,76Mbit/s

So far so good Jag kommer att köra lite tester under dagen och kvällen och hoppas på att det håller sig.

Jag har gjort en lite planskiss i paint där ni kan se på ett ungefär var noderna är placerade samt var jag har testat hastigheten. Den är dock inte skalenlig Röd prick är noderna och grön prick är var jag testade hastigheten.

När jag kikar runt på olika inställningar i Linksys appen så finner jag under "Avancerade inställningar - Internetinställningar - Anslutningstyp" olika alternativ att välja mellan. Förinställt är "Automatisk konfiguration - DHCP". Ska jag låta det vara så eller ska man välja något annat?
Jag testade att ändra till "Bryggat läge" förut men då kunde jag inte längre ansluta till WiFi. Därav fick jag installera om Velop-systemet. Se bifgoad screenshot för att se dom andra alternativen.

Permalänk
Avstängd

Kollade den här artikeln och nåt är uppenbarligen helt fel för dig

https://www.sweclockers.com/testpilot/23597-testpilot-linksys...

- Varför har du IPv6 mätningar?

- Varför kör du inte iPhonen med en 5GHz- anslutning? Är luren uppdaterad? iOS 11.1

Sen kan det då vara så att med 2.4 Ghz så störs den frekvensen av grannar och då får man testa med att byta frekvens men 2,4 Ghz är långsammare än 5 Ghz.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Skrivet av plunn:

Kollade den här artikeln och nåt är uppenbarligen helt fel för dig

https://www.sweclockers.com/testpilot/23597-testpilot-linksys...

- Varför har du IPv6 mätningar?

- Varför kör du inte iPhonen med en 5GHz- anslutning? Är luren uppdaterad? iOS 11.1

Sen kan det då vara så att med 2.4 Ghz så störs den frekvensen av grannar och då får man testa med att byta frekvens men 2,4 Ghz är långsammare än 5 Ghz.

Jag vet inte varför jag får IPv6. Jag har inte gjort någon inställning för det vad jag vet.
Angående IPhone har jag ingen aning om den är uppdaterad till IOS 11.1.
Velop justerar ju mellan 2.4ghz och 5ghz automatiskt. Eller går det att låsa till 5ghz?
Idag har det faktiskt fungerat bra. Ligger runt 80-120Mbit/s. Har inte märkt att vi har tappat kontakten än iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Varför har du Telias router när du har fiber?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Varför har du Telias router när du har fiber?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har Telia på tv också så måste dra kabel från routern till det. Har inte öppet fiber så här bara en port i mediaomvandlaren.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KassaWall:

Jag vet inte varför jag får IPv6. Jag har inte gjort någon inställning för det vad jag vet.
Angående IPhone har jag ingen aning om den är uppdaterad till IOS 11.1.
Velop justerar ju mellan 2.4ghz och 5ghz automatiskt. Eller går det att låsa till 5ghz?
Idag har det faktiskt fungerat bra. Ligger runt 80-120Mbit/s. Har inte märkt att vi har tappat kontakten än iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo angående iPhonen så är det ju viktigt att den hålls uppdaterad och senaste är just iOS 11.1

Sen bör då den mobilen ansluta till 5 Ghz om du är i närheten av en AP, läs mer i sweclockers artikeln som jag länkade till.

Men problemet för dig är att du troligen måste ändra till bryggkopplat läge eftersom du även har Telia routern så blir Linksys burkarna rena AP'n som då routras från Telia routern (okänd modell/typ)

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Skrivet av plunn:

Jo angående iPhonen så är det ju viktigt att den hålls uppdaterad och senaste är just iOS 11.1

Sen bör då den mobilen ansluta till 5 Ghz om du är i närheten av en AP, läs mer i sweclockers artikeln som jag länkade till.

Men problemet för dig är att du troligen måste ändra till bryggkopplat läge eftersom du även har Telia routern så blir Linksys burkarna rena AP'n som då routras från Telia routern (okänd modell/typ)

Jag testade en dag att lägga Velop i brygkopplat läge men då kunde jag inte ansluta överhuvudtaget till Velop så det gör jag inte om. Nu har systemet faktiskt fungerat sen jag installerade om det. Kan dock inte se någon skillnad i inställningar mot vad jag hade när det inte fungerade. Får kanske ge det några dagar och utvärdera det.
Däremot har jag märkt att det inte finns någon logik med att vara uppkopplad på 2.4/5ghz eller till vilken av noderna. Satt i soffan förut med plattan och mobilen. Den ena var uppkopplad till noden i hallen och den andra på kontoret. Bägge på 2.4ghz. I nästa stund är bägge uppkopplade till kontoret, den ena på 2.4 och den andra på 5ghz.
Har heller inte märkt någon större hastighetsskillnad mellan frekvenserna.
Men en fundering jag har; Hur kan det vara så stor skillnad mellan hastighetstestet i Linksys appen och via bredbandskollen?!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Utan att ha lusläst manualen så borde det gå att ge olika SSID för 2,4 resp 5 Ghz. Så kör jag själv men det är ju mer åt det nördiska hållet. Om det är bra 5 Ghz signal så ska en lur välja den frekvensen. Nu vet jag att min sambo haft trubbel med sin och att Apples mjikvara verkar favorisera 2,4 Mhz (det gör inte min Android)

Alla hastighetsmätningar har sina felkällor och via en Wi-Fi uppkoppling är det ännu värre inkl att man måste mäta utan någon annan trafik, mäter du med din sambos lur så kan facebook hålla på och tanka i bakgrunden osv.

Sen kan du ha störningar, främst med 2,4 Ghz från grannar som kör samma kanal och med en laptop och tex inssider home kan man kolla hur signalen ser ut på olika ställen. Hur man byter kanal hittar man också i en manual.

Sista gratisversionen
https://www.techspot.com/downloads/5936-inssider.html

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Skrivet av plunn:

Utan att ha lusläst manualen så borde det gå att ge olika SSID för 2,4 resp 5 Ghz. Så kör jag själv men det är ju mer åt det nördiska hållet. Om det är bra 5 Ghz signal så ska en lur välja den frekvensen. Nu vet jag att min sambo haft trubbel med sin och att Apples mjikvara verkar favorisera 2,4 Mhz (det gör inte min Android)

Alla hastighetsmätningar har sina felkällor och via en Wi-Fi uppkoppling är det ännu värre inkl att man måste mäta utan någon annan trafik, mäter du med din sambos lur så kan facebook hålla på och tanka i bakgrunden osv.

Sen kan du ha störningar, främst med 2,4 Ghz från grannar som kör samma kanal och med en laptop och tex inssider home kan man kolla hur signalen ser ut på olika ställen. Hur man byter kanal hittar man också i en manual.

Sista gratisversionen
https://www.techspot.com/downloads/5936-inssider.html

Ja så hade jag när jag använde Telia routern. Tror dock inte man kan gör det med velop. Den ska nog välja det bestå för dig automatiskt.
Jag testade ju att byta kanal innan jag installerade om systemet. Men det gjorde ju inte saken bättre. Nu vågar jag inte röra det eftersom det allt fungerar bra 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Nu börjar problemen igen. IPad och IPhone kopplas från hela tiden. Samsung s8 kopplas från också men har något stabilare uppkoppling. Dock går det fruktansvärt segt. Knappt så Instagram uppdaterar vid påloggning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

hej någon som vet om man kan öppna portar i dessa som en vanlig router och även lägga in en dynddns adress som jag använder. som jag hade i min förra router.

köpte 3 av dessa Linksys Velop

Permalänk
Medlem

Har liknande problem som TS med Velop och Telias egna modem. Verkar som att bryggningen i Telias modem liksom hoppar ur efter några dagar. Det dumma är att jag inte är på plats dagligen i huset där dessa är installerade. Nu senaste skickade jag ett modem för att helt utesluta Telias router, jag kan se att det nya modemet kopplar upp mot stationen, men Velop vill inte känna igen någon ny internetuppkoppling, måste man installera om Velop efter att man bytt ut ADSL-modemet?