Permalänk
Medlem

Problem att få ut 144Hz ur skärm

Hej på er!

Det så att jag köpt en ny laptop ASUS ROG Strix Core i7/17"/120hz(intern skärm)/8GB/GTX 1060/SSD256GB+1TB.

Denna dator har (kopierat från inet) 1st HDMI-utgång och 1st MiniDisplayPort v1.2-utgång.

Nu till problemet. Jag har en ZOWIE XL2411 24" 144Hz. Denna skärm har endast HDMI och DVI-ingång.

När jag försöker ta ut 1920x1080@144Hz ur min skärm via HDMI får jag max 1920x1080@60Hz. Detta test gör jag med en vanlig HDMI kabel.

När jag försöker ta ut 1920x1080@144Hz ur samma skärm via MiniDisplayPort till DVI får jag samma 1920x1080@60Hz som mest. Detta test gör jag med en deltaco adapter (DELTACO mini DisplayPort till DVI-I adapter, ha-ho, 0,05m, s)

På min stationära-burk kör jag enkelt 1920x1080@144Hz på min ZOWIE XL2411 via DVI-DL.

Och innan det blir nå snack om att datorn inte klarar av att leverera än 120Hz, har jag precis varit och kört 144Hz hos en polare (ja jag vet, där kom den) som har en ASUS skärm 144Hz med DisplayPort. Så vi körde med en kabel från deltaco (MiniDisplayPort till DisplayPort).. inga problem 1920x1080@144Hz!

Till frågan
Löser det mitt problem att köpa en (Deltaco Mini-DisplayPort Hane DVI-D Dual Link Hane Svart 2m) då jag tror min BenQ skärm inte klarar av att leverera 144Hz från HDMI och inte heller har ett vanligt DisplayPort-uttag!?

Lite besviken i alla fall på BenQ som inte har samma stöd som ASUS-Skärmar via samma uttag samt saknar DisplayPort. Ska nog smita iväg nu på lunchen och se om det fungerar med senast nämnda kabeln.

fel
Permalänk
Bildexpert 📺

@baylarn: Tyvärr - detta är ett "klassiskt" felköp och just kombinationen av XL2411 (som i grunden är en produkt med utdaterad teknik) ihop med en dator vilken saknar DVI-DL är inte en lösbar situation. Du behöver byta skärm.

Artikeln där jag belyste problemet första gången.
https://www.sweclockers.com/artikel/21068-bildanslutningar-de...

och

https://www.sweclockers.com/artikel/21068-bildanslutningar-de...

Permalänk
99:e percentilen

Detta är exakt varför jag konsekvent avrått från XL2411 under de senaste två(?) åren. Om du köpt skärmen nyss, tråkigt att du eventuellt blivit lurad av den orimliga hypen kring den.

Skrivet av baylarn:

När jag försöker ta ut 1920x1080@144Hz ur min skärm via HDMI får jag max 1920x1080@60Hz. Detta test gör jag med en vanlig HDMI kabel.

Precis. Du kommer aldrig få mer än 60 Hz över HDMI på den skärmen.

Citat:

När jag försöker ta ut 1920x1080@144Hz ur samma skärm via MiniDisplayPort till DVI får jag samma 1920x1080@60Hz som mest. Detta test gör jag med en conrad adapter (DELTACO mini DisplayPort till DVI-I adapter, ha-ho, 0,05m, s)

Nu vet jag inte exakt vilken adapter du har, men om det ska kunna fungera behöver du en aktiv omvandlare till DVI Dual Link som klarar 144 Hz. Det är inte säkert att en omvandlare gör det bara för att den kan omvandla till Dual Link (i t ex 2 560 × 1 440 @ 60 Hz). Och detta är ett fulhack som kanske eller kanske inte funkar bra.

Citat:

Och innan det blir nå snack om att datorn inte klarar av att leverera än 120Hz, har jag precis varit och kört 144Hz hos en polare (ja jag vet, där kom den) som har en ASUS skärm 144Hz med DisplayPort. Så vi körde med en kabel från conrad (MiniDisplayPort till DisplayPort).. inga problem 1920x1080@144Hz!

Precis. DisplayPort is the way.

Citat:

Till frågan
Löser det mitt problem att köpa en (DELTACO mini DisplayPort till DVI-D kabel, ha-ha, 2m, svart) då jag tror min BenQ skärm inte klarar av att leverera 144Hz från HDMI och inte heller har ett vanligt DisplayPort-uttag!?

Utan att veta exakt vilken kabel du menar blir mitt svar för säkerhets skull nej. Du behöver som sagt en aktiv omvandlare.

Citat:

Lite besviken i alla fall på BenQ som inte har samma stöd som ASUS-Skärmar via deras andra uttag samt saknar DisplayPort. Ska nog smita iväg nu på lunchen och se om det fungerar med senast nämnda kabeln.

Ja, man ska inte köpa XL2411.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Detta är exakt varför jag konsekvent avrått från XL2411 under de senaste två(?) åren. Om du köpt skärmen nyss, tråkigt att du eventuellt blivit lurad av den orimliga hypen kring den.

Precis. Du kommer aldrig få mer än 60 Hz över HDMI på den skärmen.

Nu vet jag inte exakt vilken adapter du har, men om det ska kunna fungera behöver du en aktiv omvandlare till DVI Dual Link som klarar 144 Hz. Det är inte säkert att en omvandlare gör det bara för att den kan omvandla till Dual Link (i t ex 2 560 × 1 440 @ 60 Hz). Och detta är ett fulhack som kanske eller kanske inte funkar bra.

Precis. DisplayPort is the way.

Utan att veta exakt vilken kabel du menar blir mitt svar för säkerhets skull nej. Du behöver som sagt en aktiv omvandlare.

Ja, man ska inte köpa XL2411.

@Alling: Vad menas med en aktiv omvandlare?

Är jag riktigt sugen på att testa denna (Mini-DisplayPort Hane DVI-D Dual Link Hane Svart 2m).
Se om jag kan få upp 144Hz, annars får jag göra mig av med BenQ-skärmen till någon som kör DVI-DVI 144Hz.

Jag är ganska oerfaren när det kommer till upplösningar och skärmar. så jag förstod att någonting skulle gå lite fel!
Men hellre lite skit i hörnet än ett rent helvete!

Tack för alla fantastiskt bra svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@baylarn: Tyvärr - detta är ett "klassiskt" felköp och just kombinationen av XL2411 (som i grunden är en produkt med utdaterad teknik) ihop med en dator vilken saknar DVI-DL är inte en lösbar situation. Du behöver byta skärm.

Artikeln där jag belyste problemet första gången.
https://www.sweclockers.com/artikel/21068-bildanslutningar-de...

och

https://www.sweclockers.com/artikel/21068-bildanslutningar-de...

Ja, tyvärr var detta ett impuls köp av denna Benq XL2411 då jag också bara körde på min stationära dator.
Duvet hur det är, någon har den redan och är kanon nöjd.. man tänker inte så mycket! Men nu vet man att DisplayPort ska det vara på nästa skärm!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Utan att veta exakt vilken kabel du menar blir mitt svar för säkerhets skull nej. Du behöver som sagt en aktiv omvandlare.

DisplayPort Mini - DVI Dual-Link Active Adapter USB Powered
Typ denna?: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1086455

Permalänk
Medlem
Skrivet av baylarn:

DisplayPort Mini - DVI Dual-Link Active Adapter USB Powered
Typ denna?: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1086455

Ja, enligt tillverkaren själv klarar den 1920x1080@120Hz, och är en av väldigt få konverterare som klarar det. Så det är i den prisklassen man hamnar om man ska ha något som sannolikt kommer fungera. Sen medför ju signalkonvertering alltid en fördröjning av signalen, men om det kommer vara märkbart i ditt fall vet jag inte.

Permalänk
Medlem

Känns jäkligt ovärt att slänga ut 50% av priset på skärmen för en omvandlare extra.
Försök sälja skärmen till nån som kan använda den med de ingångar som finns och köp en ordentlig ny skärm

Visa signatur

| Intel Core i9-10900KF | MSI MAG Z490 Tomahawk | NZXT Kraken Z73 | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200Mhz | Gigabyte RTX 3080 AORUS MASTER | Fractal Design Define 7 TG B&W | ASUS ROG PG32UQ | Razer Naga Pro | Logitech G915 TKL | Razer Nommo Chroma | Astro A50 | MSI GS65 Stealth Thin GTX 1070 MQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cequence:

Känns jäkligt ovärt att slänga ut 50% av priset på skärmen för en omvandlare extra.
Försök sälja skärmen till nån som kan använda den med de ingångar som finns och köp en ordentlig ny skärm

Jag håller med dig. Får nog försöka göra mig av med skärmen och titta på ett annat alternativ, man vill ju som bara använda en kabel och inga extra omvandlare! Dock tråkigt när man precis köpt BenQ skärmen..

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av baylarn:

Jag håller med dig. Får nog försöka göra mig av med skärmen och titta på ett annat alternativ, man vill ju som bara använda en kabel och inga extra omvandlare! Dock tråkigt när man precis köpt BenQ skärmen..

Vet inte om det är till någon tröst för dig, men den här tråden kan iallafall tjäna som ett utmärkt exempel från verkligheten på att XL2411 verkligen är ett dåligt köp, något en del fortfarande vägrar erkänna.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Finns ju alternativ. Byt grafikkort?

När jag köpte nytt 1080ti var jag noga med att kortet hade DVI port av just denna anledning. Min Qnix 1440p skärm har ENDAST DVI ingång men det är som sagt var inga större problem IDAG om man väljer rätt grafikkort..

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Finns ju alternativ. Byt grafikkort?

När jag köpte nytt 1080ti var jag noga med att kortet hade DVI port av just denna anledning. Min Qnix 1440p skärm har ENDAST DVI ingång men det är som sagt var inga större problem IDAG om man väljer rätt grafikkort..

Stämmer, men blir nog bökigt att börja borra i chassiet på laptopen för att få ut en DVI-utgång.
Får nog försöka byta skärmen i alla fulla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av baylarn:

Stämmer, men blir nog bökigt att börja borra i chassiet på laptopen för att få ut en DVI-utgång.
Får nog försöka byta skärmen i alla fulla fall.

HAha, jag missade den detaljen.