Granne kör drönare i bostadsområde.

Permalänk
Medlem

Blir en fruktansvärt liv om varför man inte ska få flyga drönare. Långa diskussioner och debatter om detta ämne. Till slut ger man sig och ändrar lagen (igen). För det andra så filmas det hej vilt på gator och torg. Varenda minut ska finnas på film eller fotografier. Varenda frukostmacka och träningspass ska dokumenteras. Polisen ska filmas och hängas ut vid alla ingripanden etc etc.

Det hela blir dock helt otänkbart när man vill övervaka gator och torg för att öka säkerheten. Man vill sätta upp kameror för att förebygga och utreda brott samt förmodligen rädda ett liv någon gång. Då skriks det personlig integritet åt höger och åt vänster! Katastrof och storebror ser dig!

Men det är väl Sverige i ett nötskal...

Nu är detta forum ett teknikforum så jag utgår lite från att den generella inställningen här är, vad man kan se ovan, positiv till viss övervakning. Allt ovan är off-topic men jag tycker det är ganska lustigt iaf

Visa signatur

Intel Core i7 13700K | ASUS PRIME Z790-P | 32gb DDR5 5600mhz | Asus Strix RTX3080 10gb | CORSAIR 850W Gold | Samsung m2x2 | NZXT H5 Flow Matte Black | Logitech G Pro X Superlight | Razer Huntsman v2 TKL | LG 27'' UltraGear QHD Nano IPS 180 Hz + 2x27" 1440p | Corsair iCUE H115i ELITE CAPELLIX

Permalänk
Medlem

Det är väl inte så svårt att gå över och prata med din granne?!

Visa signatur

<3

Permalänk
Medlem

Om man har en drönare flygandes ovanför sin tomt...får.man då skjuta ner den? Typ med en tennisbollskanon eller nått sånt. Lär ju knappast anses farligt att skjuta en tennisboll rakt upp i luften. Eller bara kasta en sten. Vad händer då? Kan ju bli helt knäppt ju...vem äger luftrummet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ta ett snack med grannen kanske? Är kanske inte värre än att personen bara flyger och inte filmar. Visserligen får man inte flyga över hus och tomter, du kan ju tipsa om nåt bra friluftsområde.

Själv flyger jag ibland, men självklart inte bland hus och bebyggda områden.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Toarulle = win

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Om man har en drönare flygandes ovanför sin tomt...får.man då skjuta ner den? Typ med en tennisbollskanon eller nått sånt. Lär ju knappast anses farligt att skjuta en tennisboll rakt upp i luften. Eller bara kasta en sten. Vad händer då? Kan ju bli helt knäppt ju...vem äger luftrummet?

Skickades från m.sweclockers.com

Staten äger och reglerar luftrummet.

Du får självklart inte skjuta ner någons drönare. Du kan ju såklart kasta en tennisboll på den om den är lågt ner... men om drönaren filmar dig när du gör det kan nog den filmen ligga dig till last...

Allvarligt talat, vem bryr sig om någon leker med sin drönare? Ok om han hovrar precis utanför ditt fönster, men om han bara kör runt 15-20 meter upp?

Odlar TS hasch på taket eller?

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Avstängd

Var glad att du inte lever i ett "utsatt" område där uttråkade ouppfostrade ungdomar bränner ner halva parkeringsplatsen.

Att din granne flyger omkring med en leksak kan du nog allt leva med.

Permalänk
Medlem

@crew seven: Som någon med en drönare kan jag ju berätta för dig att de kameror som normalt sett monteras har extremt vida brännvidder. Det betyder att enskilda detaljer normalt sett får alldeles för låg upplösning för att vara intressanta att titta på. Du kanske misstänker att grannen filmer mot dig. Mer sannolikt är att denne filmer hela huset. Och en stor del av husen och dungarna runtomkring dessutom. Du är normalt sett mycket mer utlämnad till grannarna som är bosatt mittemot, och som om de så önskar inte skulle ha några problem alls att montera upp kameror med teleobjektiv för att i timmar granska allt som du har för dig.

Permalänk
Skrivet av Klubba:

Skjut ner skiten

Yep, luftgevär på 10J så kommer det ner

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Avstängd

Herregud så barnsliga en del av er är. Flytta ut i en stuga på ett öde ställe någonstans så slipper ni folk och drönare och kan fortsätta med vad det nu är ni sysslar med som ni är så paranoida över.

Visa signatur

9900K @ 5,0ghz | Gaming X Trio 2080 Super | 16gb ram 3200mhz CL14

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Så trist med människor som dig, tror du verkligen att din granne är ute för att filma just dig?

Så trist med människor som dig...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

@Don_Tool: Men för fasen, är man den otrogna typen och vill smussla kanske det är värt pengarna och jobbet att sätta upp det

hahaha sant, det är ju sällan de med rent mjöl i påsen som opponerar sig mot sånt här i vanliga fall hahaha

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

Skillnaden på att filma med mobiltelefon/kamera eller en drönare är att med drönaren har du ingen koll på vem det är som filmar. Jag kanske inte skulle bry mig om min granne filmar när mitt barn leker i trädgården men om det kommer en drönare någonstans i från så känns det ju lite mer creepy...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nu är det ju din granne, kan man inte bara föra en dialog med honom/henne och förklara att man inte känner sig bekväm med att han flyger på det vis han gör.

Även om han/hon inte håller med din åsikt så känns det ju logiskt, att just kring en annan person hem respektera åsikten oavsett? Har du ens försökt tala med denna person på ett trevlig sätt?

Spring inte ut med stepkanen och skrik att du ska döda honom/henne

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av crew seven:

Nä man får tydligen finna sig i att va med på film oavsett om man vill det eller ej.

Yes, så är det.

Annars får du flytta till ett annat land där lagen ev. ser annorlunda ut.

Förstår dig, men förstår även killen med drönaren.
Äger själv en drönare men för mig är det mycket enkelt - respekt.

Om båda parter visar respekt för varann så bör det inte vara något problem.
Har du provat att prata direkt med honom, och att du inte känner dig bekväm i att han flyger där du/ni bor ?
... borde vara den enklaste lösningen, att bara förklara läget utan att skälla eller peka på lagar hit och dit - var en medmänniska bara så får du nog lite medkänsla också.

Good luck!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cappe97:

Det är väl inte så svårt att gå över och prata med din granne?!

Varför kan inte den som har en hobby som eventuellt stör alla runt om göra det då? Jag är nyfiken. Det är inte precis som om det är 1 person som stör sig på detta. Och de med denna hobby har garanterat läst att folk finner det obehagligt. Ska man envisas med att flyga i tätbebygtområde så kanske det är man själv som ska försöka visa lite respekt? Annars kan ju jag börja skjuta duvor på sergelstorg om det är min hobby. Så får folk säga till om de stör sig på alla blodiga duvor som regnar ner.
Problemet är ju att det finns konstiga typer som gärna spionerar. Finns t o m en genre i porren som går ut på detta. Ska din granne behöva leta drönare för att vara bekväm med att låta pinnen/melonerna fladdra fritt? Är det ens lite rimligt att alla runt om bara ska lita bilnt på att just du inte är ett creep, för att du inte kan ta dig tiden att kolla hur de känner om detta, eller gå några hundra meter ifrån bostäderna?
Klart att alla fattar att det är kul att leka med drönare. Kör på. Men det är väl ändå man själv som måste anpassa sig då alternativet är att alla andra anpassar sig. Precis som att jag rimligen inte bör ställa mig intill någon unge och puffa på mina cigg. Nej, jag bör istället ställa mig en bit bort så att de andra kanske slipper skiten.

Permalänk
Medlem

Sätt upp en arg lapp?

Visa signatur

Intel i7 4970K, Fractal define mini, 24GB DDR3 1600mhz , 500GB SSD * 2 RAID0, GeForce 1060 6gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Är det verkligen ok att göra det? Inte så kul när nån flyger runt och filmar.

Tror inte att han är ute och filmar dig, känns väldigt onödigt att starta en tråd om det.
Google har svar på dina frågor om det är tillåtet eller inte.
Låt dina granne ha roligt med sin drönare, varför inte gå fram till honom och hälsa så kan han visa dig hur det ser ut o så.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Staten äger och reglerar luftrummet.

Du får självklart inte skjuta ner någons drönare. Du kan ju såklart kasta en tennisboll på den om den är lågt ner... men om drönaren filmar dig när du gör det kan nog den filmen ligga dig till last...

Allvarligt talat, vem bryr sig om någon leker med sin drönare? Ok om han hovrar precis utanför ditt fönster, men om han bara kör runt 15-20 meter upp?

Odlar TS hasch på taket eller?

/hulle.

Ahahahahaha bästa!!!

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av truedesire:

@Ferrat: det står dock också av min 2min googling:[b] /b]. Hur definieras vad som hör till flygningen?
De som hör till flygningen är operatörens personal, samt andra personer som på förhand blivit informerade om flygningen och gett sitt samtycke till det. Det samma gäller ägare till djur och egendom inom flygområdet.

men med det sagt så länge inte den surrar runt vid fönster eller över folk (vilket man inte får) så borde det vara tämligen lugnt

Det där gäller den utgående lagen som krävde tillstånd, tekniskt sett gällande till 2018 men betvivlar att någon kommer göra något då eventuella rättsliga åtgärder skulle troligen ske efter skiftet och därmed skulle det inte längre vara olagligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Man bara.... Wow. Mobilkameror, filmkameror, eller varför inte dra till ordentligt med satelliter och hitta.se m.fl, ni vet, personliga integritet i riket SVERIGE 2017. Om grannen inte uppenbarligen har för avsikt att filma någon och/eller försvårar sömn, så kan man välja att vara surjävel eller låta hen ha sitt skoj.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem

Köp en luftpistol och skjut ner den? Säg att den råkade hamna mellan din måltavla och dig precis när du sköt.

Permalänk
Medlem

Har samma problem. Hos oss kör dom ju runt mellan husen och ligger ett par meter utanför ens fönster, inte roligt. Jag har förberett med högtryckstvätten på balkongen så nästa gång den kommer förbi ska den få smaaaakaaa! YEAH!

Största delen av Sverige är väl obebyggd, måste man flyga mitt inne i stan 2 meter från folks sovrumsfönster?
Känns som att denne person gör det just för att hen vill lyckas filma nått smaskigt.

Permalänk

Varför inte prata med ägaren som besitter drönaren, eller bits han kanske?

Visa signatur

CPU : Intel Core i7 8700K | MOBO : MSI Z370-A PRO
GPU : Nvidia Geforce GTX 1060 6GB |
RAM : Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2600MHz
SSD : Samsung EVO 850 500GB SSD x2
https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers#/m...

Permalänk
Medlem

Man ska respektera andras hem och flyga utanför någons fönster kanske inte bryter mot någon lag men moraliskt så tycker jag det är fel. Hade jag suttit vid frukostbordet och det hovrar en drönare utanför fönstret så hade jag knackat på nere hos grannen. Dock inte vid första tillfället utan om de är återkommande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Skillnaden på att filma med mobiltelefon/kamera eller en drönare är att med drönaren har du ingen koll på vem det är som filmar. Jag kanske inte skulle bry mig om min granne filmar när mitt barn leker i trädgården men om det kommer en drönare någonstans i från så känns det ju lite mer creepy...

Sedan ger en drönare möjlighet att filma på ställen där man har en rimlig förväntan på att ha ett privatliv. Jag bor högst upp i ett höghus, och en gång när jag solade på min insynsskyddade balkong, så började en drönare hovra precis utanför, vilket kändes mindre kul.

Citat:

Varför inte prata med ägaren som besitter drönaren, eller bits han kanske?

I det här fallet var jag rätt säker på att drönaren tillhörde Mina Mest Irriterande Grannar Någonsin, som hade för vana att göra saker som störde de andra boende och var helt oförstående och kom med förolämpningar ifall man hade vänliga synpunkter på deras beteende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Köp en luftpistol och skjut ner den? Säg att den råkade hamna mellan din måltavla och dig precis när du sköt.

Då kan du nog åka dit på att du är vårdslös med vapen eftersom fröknarna troligtvis inte flyger på låg höjd mellan dig och det som ska stoppa kulan.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Staten äger och reglerar luftrummet.

Du får självklart inte skjuta ner någons drönare. Du kan ju såklart kasta en tennisboll på den om den är lågt ner... men om drönaren filmar dig när du gör det kan nog den filmen ligga dig till last...

Allvarligt talat, vem bryr sig om någon leker med sin drönare? Ok om han hovrar precis utanför ditt fönster, men om han bara kör runt 15-20 meter upp?

Odlar TS hasch på taket eller?

/hulle.

Hulle, man odlar inte hasch.
OnT: Jag förstår dig, men ändå inte. Jag behöver nog lite mer information i så fall. Menar du att han flyger med drönaren utanför dina fönster och uppenbarligen är dig han filmar, eller flyger drönaren bara förbi dig, ibland? I så fall tycker jag att du kan finna dig i det.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Vet inte hur det såg ut i TS fall men för grannsämjans skull är det nog inte så smart att flyga i sitt bostadsområde. En del kanske tycker det är ok men enligt mina erfarenheter är det inte uppskattat. Visa respekt så blir hobbyn mer långlivad.

Min granne tog instinktivt fram luftbössan när en snubbe börja flyga tvärs och kors över villatomterna i hög fart. Även andra grannar blev sura så det upphörde ganska snabbt. Även jag som är intresserad av drönare tycker inte det är ok att flyga över andras tomter/hus på det sättet. Tänk en DJI Inspire 2 som väger närmare 4Kg som kan flyga 108Km/h swisha förbi över en. Nu var det inte så illa men det var fortfarande störande och irriterande. Folk sitter och fikar och kopplar av i trädgårn.

Permalänk
Medlem

Trist med denna orgie i naiva svenskar som inte begriper värdet av integritet. Tacka vet jag våra tyska grannar som har en nykter syn på det hela.

Skrivet av Woaini:

Om man har en drönare flygandes ovanför sin tomt...får.man då skjuta ner den? Typ med en tennisbollskanon eller nått sånt. Lär ju knappast anses farligt att skjuta en tennisboll rakt upp i luften. Eller bara kasta en sten. Vad händer då? Kan ju bli helt knäppt ju...vem äger luftrummet?

Skickades från m.sweclockers.com

I princip äger man luftrummet rakt ovanför sin mark i all oändlighet såvitt jag vet. Kommer någon in där är det att räkna som intrång och du får vidta "nödvändiga åtgärder" eller nåt sånt för att freda din mark.

Lysande idé med tennisbollkanonen

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian