Granne kör drönare i bostadsområde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Varför kan inte de som vill flyga drönare helt enkelt göra det utanför bostadsområden? Det är lättare att skrika på folk och försöka komma med ursäkter varför folk ska strunta i integritetskränkningen än att gå flyga utanför bostadsområde.

Man ska förbjuda sådant där egoismen helt klart inte tillåter folk att bete sig som civiliserade varelser. Om ägarna hade betett sig civiliserat hade vi aldrig haft denna diskussion i samhället. Observera att det är ingen som vill förbjuda modellflygplan för att deras ägare beter sig vettigt i stället för att skrika om hur folk är överkänsliga när det kommer till deras privatliv.

Nu återgår du till att anta att all drönarflygning är integritetskränkande.

Jag tar ibland ut mina racers till områdets fotbollsplan för att testa efter att ha byggt om eller lagat, där ligger det tomter/hus inom 100m. Som tur är har jag inte grannar som lever med foliehattar och tycker det är intressant istället för att anta att jag är ute efter att filma dem när de ligger i sängen.

Ska jag då sätta mig i bilen och åka en timme eller två bort från all bebyggelse för att det finns idioter som bryter mot lagen?
Det är som hela radiotjänst dealen med "en dator är en TV" så alla ska bestraffas istället för individen.

Hade alla betett sig civiliserat så hade ni "drönarhatare" även insett att alla som äger/flyger drönare inte är creeps som bara vill spionera.

Som andra skriver i tråden, det är en jävla skillnad på någon som hovrar en kamerarigg vid ditt fönster och någon som har skoj med sin flygande leksak som bara råkar vara i närheten av dig/ditt hem.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Ska jag då sätta mig i bilen och åka en timme eller två bort från all bebyggelse för att det finns idioter som bryter mot lagen?
Det är som hela radiotjänst dealen med "en dator är en TV" så alla ska bestraffas istället för individen.

Varför är det så svårt? Har man en hobby som kan störa andra kan man väl respektera det.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Varför är det så svårt? Har man en hobby som kan störa andra kan man väl respektera det.

Jag förstår inte vad du menar. Själv har jag som hobby att skjuta lerduvor, och det gör jag här mellan höghusen. Eftersom jag tycker det är för enkelt med hagelgevär som värmer jag bara upp med ett par hundra skott, sedan går jag över till raketgevär. Grannarna tycker förstås det är lite jobbigt med oväsendet, men jag gör det bara 3-5 gånger i veckan, i mån av tid, så de får lära sig att leva med det...

I sak måste jag dock säga att det är nog inte folket som flyger drönare jag vill hänga, utan snarare lagstiftarna. Jag bryr mig inte mycket om att man får ha kamera på sin drönare, vad som förvånar mig är att man helt plötsligt får flyga inom tättbebyggt område. Det har alltid varit förbjudet, och om du får 3 kilo metanoldriven helikopter i huvudet, eller 3 kilo drönare, kan kanske kvitta... så det stör mig nog lite.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

@-=Mr_B=- Jag själv är hobby DJ och trummis inte utövar jag min hobby hemma då jag vet att grannarna kommer bli störda. Det är inte olagligt att att spela hög musik och trummor hemma men det utövar jag i replokalen.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Varför är det så svårt? Har man en hobby som kan störa andra kan man väl respektera det.

Min granne har en jävligt jobbig hund, inte fan överväger jag om vi ska gå och skjuta hunden eller bestämma sig för att man minsann inte ska få ha hund i bostadsområden för att skällandet är störande.

Jag kan garantera dig att du gör saker som andra stör sig på också utöver ditt hobbytrummande/DJande.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

@-=Mr_B=- Jag själv är hobby DJ och trummis inte utövar jag min hobby hemma då jag vet att grannarna kommer bli störda. Det är inte olagligt att att spela hög musik och trummor hemma men det utövar jag i replokalen.

Nu är det en helt annan lag som reglerar störningar från bostaden. Tex får du inte störa dina grannar under någon tid på dygnet, men VISSA ljud får man räkna med. Trummor hör tex inte till dessa ljud utan kan mycket väl anses störande.

Acceptera läget eller flytta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Nu är det en helt annan lag som reglerar störningar från bostaden. Tex får du inte störa dina grannar under någon tid på dygnet, men VISSA ljud får man räkna med. Trummor hör tex inte till dessa ljud utan kan mycket väl anses störande.

Acceptera läget eller flytta

Ja jag kommer ju få acceptera drönare men som sagt ska också skaffa drönare och hovra runt utanför folks fönster

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Ja jag kommer ju få acceptera drönare men som sagt ska också skaffa drönare och hovra runt utanför folks fönster

Så du påstår att någon står med en drönare och hovrar utanför ditt fönster? Kan du inte filma det så är du snäll

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Ja jag kommer ju få acceptera drönare men som sagt ska också skaffa drönare och hovra runt utanför folks fönster

Härligt med såna vettiga och mogna resonemang.
Någon flyger en drönare i närheten av mitt hus där alla personer kommer vara en prick på videon, dags att skaffa en drönare för att hovra utanför grannens fönster.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av S-OD:

Du pratar för mycket.

Vad tror du man gör på diskutions forum?

Skrivet av anon186252:

Erfarenhet av något slag eller en gissning?

Försök till ironi, vet inte om polletten trillade ner överallt.

Skrivet av anon127948:

Det är betydligt dyrare att köpa huset/lgh/whatever som har insyn i mitt hus/lgh/whatever än det är att sätta på en bättre kamera på en drönare. Problemet med lagen är att det är ytterst svårt för offret att veta vad exakt din drönare är kapabel att göra och ännu svårare är det att hitta gärningsmannen. Sedan så har vi polisen som knappast lär ta i det hela om man inte är rik eller politiker.

Med andra ord så är det antingen förbjuda skiten i bostadsområden (som modellflygplan har varit länge) eller tillåta att man tar ut drönaren/ägaren vilket får väl räknas som att gå till överdrift.

Sverige är knappast ett tättbefolkat land och det finns tonvis med plats där du kan leka med din drönare som inte är bostadsområden. Förutom integritetsskydd så är det också positivt om det inte finns någon som kan råka illa ut om drönaren dör eller har korkad pilot.

Är det så du vill leva? "förbjud allt, bara i fall att!"
Vad tycker du om bilar och lastbilar då? Skall vi inte förbjuda dem med? De har ju använts till att med flit köra på och döda människor, bäde här i Sverige och andra länder. Att bli ihjälkörd måste väl ändå vara värre än att bli smygfilmad? Skall vi inte bara ta och förbjuda?

Skrivet av crew seven:

Ska också köpa en bara för att flyga utanför folks fönster när dom sitter och käkar middag helt lagligt så länge jag inte publicerar filmen
Ja jag kommer ju få acceptera drönare men som sagt ska också skaffa drönare och hovra runt utanför folks fönster

"Integritets kränkande" = Olagligt!

Skrivet av crew seven:

Varför är det så svårt? Har man en hobby som kan störa andra kan man väl respektera det.

Vad man än gör, stör det alltid någon. Var skall man lägga ribban?

Skrivet av anon127948:

Människors frihet sträcker sig precis till den punkt där de inkräktar på andras friheter. Jag vet att egoismen lär dig att det är endast dina rättigheter som betyder något men det är knappast ett långsiktigt gångbar sätt att sköta samhället. Vill någon leka med sin drönare är det bara att ta sig iväg från bostadsområden vilket är knappast ett problem i Sverige.

Förutom integritetsskydd är det också en säkerhetsrisk om det faller ner en drönare i någons skalle så det är bäst att hålla de borta.

Tror du blandat ihop saker lite. Friheten att flyga en drönare förbi grannens hus, inskränker knappast grannens frihet. Grannen är fortfarande fri att dra ner gardinen... eller inte! Grannen är också fri att lufta sina åsikter här i forumet.
Grannen har ingen rätt att hindra drönar piloten att utöva sin hobby, för det skulle inkräkta på drönar pilotens frihet.

Skrivet av anon127948:

Varför kan inte de som vill flyga drönare helt enkelt göra det utanför bostadsområden? Det är lättare att skrika på folk och försöka komma med ursäkter varför folk ska strunta i integritetskränkningen än att gå flyga utanför bostadsområde.

Man ska förbjuda sådant där egoismen helt klart inte tillåter folk att bete sig som civiliserade varelser. Om ägarna hade betett sig civiliserat hade vi aldrig haft denna diskussion i samhället. Observera att det är ingen som vill förbjuda modellflygplan för att deras ägare beter sig vettigt i stället för att skrika om hur folk är överkänsliga när det kommer till deras privatliv.

Om du är så kännslig för yttre störning? Varför flyttar du inte ut i skogen? Det är lättare än att du skall gå runt och vara grinig hela dagarna, när alla som bor i din närhet inte vill hålla sig till dina spelregler.

Har man valt att bo i ett bostadsområde, får man ställa ribban lite högre, så är det bara!
En drönare får inte flyga över människor, gör den ändå det? Ring polisen. Gör en anmälan.
Stör ljudet av en drönare dej? Köp ett par öron proppar!
Klagar du när folk klipper gräset också? Det låter mera om en gräsklippare.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Ja jag kommer ju få acceptera drönare men som sagt ska också skaffa drönare och hovra runt utanför folks fönster

Då är det ju du själv som utför en olaglig handling eftersom du inte får filma på ett kränkande sätt. Att bara "flyga omkring" i bostadsområde faller inte riktig in det facket.

Det känns plötsligt som att tråden skapades för att trolla...

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Då är det ju du själv som utför en olaglig handling eftersom du inte får filma på ett kränkande sätt. Att bara "flyga omkring" i bostadsområde faller inte riktig in det facket.

Det känns plötsligt som att tråden skapades för att trolla...

Det är ju det som folk verkar tycka är ok man ska acceptera att det flyger runt kameror över huvudet det är 2017 då ska varje steg man tar hamna på film.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Det är ju det som folk verkar tycka är ok man ska acceptera att det flyger runt kameror över huvudet det är 2017 då ska varje steg man tar hamna på film.

För det är ju precis i det syftet man flyger drönare, för att filma varje steg DU tar.

Det finns värre saker att oroa sig för i dagens sverige, lägg din fokus på något viktigare än att din granne vill flyga med sin leksak.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Som jag sagt flera gånger det är svårt att se skillnad på drönare som är 30m iväg. Det kan vara en utan kamera eller en med teleobjektiv och galet bra sensor bakom densamma. Ser likadant ut och det betyder att folk kommer modifiera sitt beteende för att de känner sig övervakade. Spelar absolut ingen roll om du faktiskt filmar med flit eller inte. Det finns gott om studier som visar att bara risken gör att folk börjar bete sig annorlunda.

Eftersom så många hävdar att det inte är något problem så är det fritt fram att installera kameror. Enligt denna logik är det inte integritetskränkande då förmodligen ingen kommer titta på strömmen från kameror så att det är inget problem att ha de hemma hos sig. Det är exakt samma tankesätt bara att du och andra inte gillar när samma logik används på dig själv utan det ska vara "jag får göra vad fan jag vill och ingen annan får göra något mot mig som jag inte vill".

Jag förstår inte hur du inte kan se att det är två väldigt skilda saker? Från början när jag trodde att du överdrev med flit bara för att understryka din poäng så kunde jag på något sätt förstå dig men nu säger att en drönare 30m uppe i luften ovanför ditt hus är exakt samma sak som att installera flera kameror i ditt hem så förstår jag inte alls dig.

Och varför ska du projicera andras åsikter och inlägg på mig? Jag har ingen drönare. Det enda jag har skrivit är att du överdriver i din jämförelse. Och du verkar så himla arg?

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Banco:

Jag förstår inte hur du inte kan se att det är två väldigt skilda saker? Från början när jag trodde att du överdrev med flit bara för att understryka din poäng så kunde jag på något sätt förstå dig men nu säger att en drönare 30m uppe i luften ovanför ditt hus är exakt samma sak som att installera flera kameror i ditt hem så förstår jag inte alls dig.

Och varför ska du projicera andras åsikter och inlägg på mig? Jag har ingen drönare. Det enda jag har skrivit är att du överdriver i din jämförelse. Och du verkar så himla arg?

Det är snarare så att ni missuppfattat, och tror att AxMi endast talar om den potentiellt obehaglige grannen. Sedan att det tolkats som att det är vanliga kameran som nödvändigtvis är problemet är också en miss från er sida. Men visst så ligger det också en poäng i att människor inte uppskattar känslan av att övervakas heller.
Men ha i åtanke att du kanske inte uppmärksammar drönarens existens, inte kan se "piloten", inte vet vad för kamera, om det filmas, vad som filmas, osv.

Jag orkar inte argumentera vidare i frågan, men det kanske förenklar för folk att förstå varför andra har svårt för att drönarägare inte kan respektera att folk finner detta problematiskt. Gå ett par hundrameter. Det är nyttigt, och inte speciellt jobbigt.

(Egentligen inte riktat till dig specifikt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Det är snarare så att ni missuppfattat, och tror att AxMi endast talar om den potentiellt obehaglige grannen. Sedan att det tolkats som att det är vanliga kameran som nödvändigtvis är problemet är också en miss från er sida. Men visst så ligger det också en poäng i att människor inte uppskattar känslan av att övervakas heller.
Men ha i åtanke att du kanske inte uppmärksammar drönarens existens, inte kan se "piloten", inte vet vad för kamera, om det filmas, vad som filmas, osv.

Jag orkar inte argumentera vidare i frågan, men det kanske förenklar för folk att förstå varför andra har svårt för att drönarägare inte kan respektera att folk finner detta problematiskt. Gå ett par hundrameter. Det är nyttigt, och inte speciellt jobbigt.

(Egentligen inte riktat till dig specifikt)

Jag tror det är bättre att AxMi svarar själv till mig. Inte illa ment på något sätt men det känns inte som du och jag pratar om samma sak. Jag förstår att man KAN montera ett teleobjektiv på en drönare och att en drönare KAN användas till att spioniera på folk.(Om det är det du menar?) Jag tycker bara att det är en överdrift att säga att bara för att man kan använda en drönare till att spioniera så är det inte automatiskt samma sak som att montera upp kameror hemma hos en granne för att spioniera. Det är allt jag har sagt.

Jag antar att du säger "ni/er" för att du klumpar ihop mig med andra användare och inte att du bara är väldigt formell?
Vilket du inte borde göra. Jag är en person som har uttryckt en sak och de andra användarna uttrycker sina saker.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem

Man behöver inte dela in i gott eller ont, det räcker att se där jag bor. Totalt flygförbud, likväl är man uppe med drönare. Om man inte har koll på vad som gäller så gäller det nog rent generellt.
Sedan kan det vara förödande att bli filmad, det behöver inte vara något olagligt men kanske något som man ser som förkastligt moraliskt sett, eller varför inte bara rent pinsamt.
Att sedan få rätt rent juridiskt vid ett sådant eventuellt mål är inget som kommer återupprätta den personens ställning i samhället.
Saken ligger på YT, oavsett olaglig filmning så är personen där....och dömd av oss.
Gillar drönare men det kommer också med ett ansvar.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Om någon ska kunna få något vettigt bildmaterial från en vanlig drönare och har fått för sig att filma in i någons hem, måste drönaren ligga och hovra någon meter från själva rutan.
Märker man inte det, då är man antingen VÄLDIGT upptagen med vad man gör eller döv.

Konsumentdrönare som Svensson köper, kan lyfta kameror i viktklass av en GoPro. Det är inga teleobjektiv vi pratar om där... Visst det går att cropa/beskära bilder och film, men då blir det ju genast mer lågupplöst och pixligt.

Ska du sätta på ett teleobjektiv/zoom måste du upp några klasser på drönare och inköpskostnaden börjar landa på +50000kr. Köper du begagnat kanske du hamnar runt 30k..
Den billigaste 4-propellriga riggen som DJI har och kan ta teleobjektiv är Inspire 1 och 2. Har själv 2:an just nu..
Inköpspris på drönaren är +30k, kamera - 20k, objektiv - från 1k till flera tusen kr/st, batterier 2k/st.....
Nästa steg är en drönare med 6st propellrar (hexacopter) och då vet man att det troligtvis är en professionell drönarpilot i farten.. samma sak med en octocopter (8st propellrar).

Själv ser jag inte problemet över huvud taget, bara oljudet som stör mig.. Skulle vara mer orolig för kameran/mikrofonen som sitter Smart-TV:n, telefonen/surfplattan eller laptopen..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Man behöver inte dela in i gott eller ont, det räcker att se där jag bor. Totalt flygförbud, likväl är man uppe med drönare. Om man inte har koll på vad som gäller så gäller det nog rent generellt.
Sedan kan det vara förödande att bli filmad, det behöver inte vara något olagligt men kanske något som man ser som förkastligt moraliskt sett, eller varför inte bara rent pinsamt.
Att sedan få rätt rent juridiskt vid ett sådant eventuellt mål är inget som kommer återupprätta den personens ställning i samhället.
Saken ligger på YT, oavsett olaglig filmning så är personen där....och dömd av oss.
Gillar drönare men det kommer också med ett ansvar.

Självklart kommer det med ett ansvar, som också regleras av PUL.... vilket drönare går under nu.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

@-=Mr_B=- Jag själv är hobby DJ och trummis inte utövar jag min hobby hemma då jag vet att grannarna kommer bli störda.

Trummis, speciellt på riktiga trummor, bör man nog bara pyssla med hemma, om man bor i hus. Men DJ går ju att köra på lurar, och högtalare på lägre ljudnivå, utan att det påverkar utförandet.

Skrivet av crew seven:

Det är inte olagligt att att spela hög musik och trummor hemma men det utövar jag i replokalen.

Hög musik, faller under ordningslagen, som säger att man aldrig får störa sin omgivning. Jag kommer inte ihåg paragrafer osv, men det hela påverkas (kraftigt) av att man inte har en definition på vad som är "störande".
Exempelvis så har det rättsligt prövats om pianospel är ok, och två timmar dagligen, före 19:00 är tydligen helt ok. Trummor låter som regel lite mer, men i alla fall...

Skrivet av DaBone:

Märker man inte det, då är man antingen VÄLDIGT upptagen med vad man gör eller döv.

Hörlurar och porrfilm?

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Om någon ska kunna få något vettigt bildmaterial från en vanlig drönare och har fått för sig att filma in i någons hem, måste drönaren ligga och hovra någon meter från själva rutan.
Märker man inte det, då är man antingen VÄLDIGT upptagen med vad man gör eller döv.

Konsumentdrönare som Svensson köper, kan lyfta kameror i viktklass av en GoPro. Det är inga teleobjektiv vi pratar om där... Visst det går att cropa/beskära bilder och film, men då blir det ju genast mer lågupplöst och pixligt.

Ska du sätta på ett teleobjektiv/zoom måste du upp några klasser på drönare och inköpskostnaden börjar landa på +50000kr. Köper du begagnat kanske du hamnar runt 30k..
Den billigaste 4-propellriga riggen som DJI har och kan ta teleobjektiv är Inspire 1 och 2. Har själv 2:an just nu..
Inköpspris på drönaren är +30k, kamera - 20k, objektiv - från 1k till flera tusen kr/st, batterier 2k/st.....
Nästa steg är en drönare med 6st propellrar (hexacopter) och då vet man att det troligtvis är en professionell drönarpilot i farten.. samma sak med en octocopter (8st propellrar).

Själv ser jag inte problemet över huvud taget, bara oljudet som stör mig.. Skulle vara mer orolig för kameran/mikrofonen som sitter Smart-TV:n, telefonen/surfplattan eller laptopen..

Man kan alltid bygga egna drönare, men håller med dig annars.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Självklart kommer det med ett ansvar, som också regleras av PUL.... vilket drönare går under nu.

Håller med, men problemet är att man kan bli karaktärsmördad, då spelar det rock n roll att det blir korrigerat i rätten. I dagens samhälle så dömer vi snabbt och enkelt via social medier. Att man kan få rätt i en domstol hjälper inte om det legat ute på t.ex. YT och man solat och tyckte det var gott o kissa sig själv i munnen på gräsmattan. Domen har fallit. Inte olagligt men moraliskt ifrågasatt.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Hörlurar och porrfilm?

Hög musik, trasig vibrator.... Finns säkert massor av grejer, men hur som låter en drönare väldigt mycket och har positionslampor som lyser både framåt och bakåt. Använder själv oftast hörlurar när jag sitter vid datorn. Har på någon film på en av skärmarna och hör när katterna går förbi utanför min stängda dörr.

Skrivet av GarfieldPower:

Man kan alltid bygga egna drönare, men håller med dig annars.

Visst kan man det, men ska man ha en drönare som klarar av en kamera med teleobjektiv, så kommer det ändå sticka iväg i inköpskostnad. Sen ska man ha kunskapen att kunna bygga ihop den..

Skrivet av Valonen:

Håller med, men problemet är att man kan bli karaktärsmördad, då spelar det rock n roll att det blir korrigerat i rätten. I dagens samhälle så dömer vi snabbt och enkelt via social medier. Att man kan få rätt i en domstol hjälper inte om det legat ute på t.ex. YT och man solat och tyckte det var gott o kissa sig själv i munnen på gräsmattan. Domen har fallit. Inte olagligt men moraliskt ifrågasatt.

Fast det spelar ju ingen roll om det är någon unge som sitter med sin mobil i ett träd, någon granne med en superzoom-kamera på hustaket eller vad som.. Tekniken finns och rötäggen finns, men som tur är, är de är inte så många.
Jag får inte gå in i någons trädgård och filma/ta bilder in genom fönstret.. får inte ens stå och glo in i grannens fönster. Precis lika lite får man filma med en drönare in genom någons fönster.

Hur många är det som är rädda för att det står folk utanför fönstret och glor in med en mobilkamera i handen?

Det jag velat få fram är att man måste få lite perspektiv på vad tekniken klarar av och vad folk gör med den.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Har du varit ute och sagt till alla som springer runt och filmar och fotograferar med sin mobiltelefon?

Skillnad på att bli filmad ute och inomhus. Jag hade inte varit bekväm med detta själv. Men det man får göra är att be grannen snällt att inte filma i så fall och så kanske grannen kan flyga någon annanstans.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Banco:

Jag tror det är bättre att AxMi svarar själv till mig. Inte illa ment på något sätt men det känns inte som du och jag pratar om samma sak. Jag förstår att man KAN montera ett teleobjektiv på en drönare och att en drönare KAN användas till att spioniera på folk.(Om det är det du menar?) Jag tycker bara att det är en överdrift att säga att bara för att man kan använda en drönare till att spioniera så är det inte automatiskt samma sak som att montera upp kameror hemma hos en granne för att spioniera. Det är allt jag har sagt.

Jag antar att du säger "ni/er" för att du klumpar ihop mig med andra användare och inte att du bara är väldigt formell?
Vilket du inte borde göra. Jag är en person som har uttryckt en sak och de andra användarna uttrycker sina saker.

Jo, det är såklart bättre. Men AxMi verkar inte så sugen på att vara tydlig nog för att andra inte ska avfärda argumenten, som är rätt vettiga. Därför jag försökte förtydliga lite.
Men visst är det så att det inte var just dig jag riktade det till. Råkade mest vara så att du fick mig att vilja skriva det. Då du faktiskt verkar vilja begripa tankebanan snarare än att avfärda som trams/foliehatt.
Jo, jag har visst minne utav vad du själv skrivit. Det var mer generellt tänkt. Men det är i viss mån applicerbart även för dig. Gissningsvis är AxMi lika trött som jag själv på att behöva argumentera om dessa typer av ämnen.
Om en studie tydligt visar att folk förändrar sitt beteende när de känner sig övervakade bör det vara anledning nog att inte få folk att känna sig övervakade. Att någon tar sig den friheten är inte riktigt rimligt. Då kan vi lika väl tillåta att folk sätter upp kameror i andras hem. Så ja, det är inte en identisk handling, men det är samma princip. Någon tar sig friheten att frånta en ens rätt till att inte övervakas, eller känna sig övervakad, i sitt hem. Även om jag kan tycka att övervakning rakt av är negativt, så bör i alla fall hemmet vara en frizon från detta. Och det bör då ingen annan än en själv ha rätt att bestämma över. Typ så.. Men ämnet är brett. Om vi ska ta alla tänkbara problem med detta.. Tja, jag tror att du också förstår varför man kan vara lite kort.

Yes, jag är medveten. Råkar bara vara smidigare att skriva om jag klumpar ihop lite Men jag var som sagt sugen på ett lite mer övergripande inlägg. Var därför jag tillade att det inte var specifikt riktat till dig.

Permalänk
Medlem

Jag brukade flyga drönare i vårat bostadsområde, på en stor fotbollsplan. Den vart hemmabyggd utan kamera och jag fick sälja den. Alla trodde jag filmade dem nakna eller spionerade. Det är tydligen okej att sprida sitt vardagsliv på Facebook och låta alla företag spionera på dig, men rejsa drönare utan kamera på en övergiven fotbollsplan är totalt oacceptabelt!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Jag brukade flyga drönare i vårat bostadsområde, på en stor fotbollsplan. Den vart hemmabyggd utan kamera och jag fick sälja den. Alla trodde jag filmade dem nakna eller spionerade. Det är tydligen okej att sprida sitt vardagsliv på Facebook och låta alla företag spionera på dig, men rejsa drönare utan kamera på en övergiven fotbollsplan är totalt oacceptabelt!

Du förstår skillnaden mellan att välja att posta på facebook och att bli filmad utan tillåtelse? Med ditt resonemang så får jag peka på att man som drönarförare inte har vett.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Du förstår skillnaden mellan att välja att posta på facebook och att bli filmad utan tillåtelse? Med ditt resonemang så får jag peka på att man som drönarförare inte har vett.

Jag har blivit filmad av en kund på jobbet utan min tillåtelse, såg sedan klippet på deras Facebook. Det togs aldrig ner heller. Det är bara att gilla läget.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

Det är bara att hitta ett övergivet hotell att flyga vid så stör man ingen hehe.
Lite vanlig vanilla drönarflygning dom flesta syftar på i tråden eller ;D

Tycker själv det är coolt som s*tan. Önskar man hade skillsen.
Det finns jue olika grader av flygning. Flyga upp och ta en bild över bostadsområdet som dabone skrev tycker jag är ok t.ex. medans andra typer av flygningar kanske inte passar riktigt i bostadsområde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Du förstår skillnaden mellan att välja att posta på facebook och att bli filmad utan tillåtelse? Med ditt resonemang så får jag peka på att man som drönarförare inte har vett.

Fast som han skriver så hade hans drönare inte ens kamera, och han flög på en fotbollsplan. Det känns som om folket där och då överreagerat å det kraftigaste.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.