Datorkomponenter kan bli dyrare till följd av högre pris på kiselplattor

Permalänk
Melding Plague

Datorkomponenter kan bli dyrare till följd av högre pris på kiselplattor

Nya uppgifter talar för att priset på datorkomponenter kommer fortsätta stiga framöver. Anledningen är dyrare kiselplattor, som används vid tillverkning av halvledare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

För Sveriges del är det inget nytt.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Inaktiv

Det gör ingen för händiga datornissar bakar ihop sin egen cpu med sand från gruslådorna längs vägarna.

20% dyrare sand låter dåligt, frågan är dock hur mycket priset påverkas? Som mycket annat brukar de i första ledet få väldigt lite betalt, de stora pengarna tar folk i andra led.
Ta t.ex. mjölk, så tjänar vissa butiker mer per liter mjölk än vad ens bonden får för sin..

Permalänk
Avstängd

Jag skyller på miners..det känns som de har något finger i det hela, samt moderna mobiltelefonernas efterfrågan på diverse komponenter.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Kan man få en rabatt på CPU eller grafikkort eller vad man nu behöver om man skickar in en spann med sand i samband med beställningen?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GuessWho:

Kan man få en rabatt på CPU eller grafikkort eller vad man nu behöver om man skickar in en spann med sand i samband med beställningen?

Jag hörde talas om en kampanj som någon elkejda skulle köra med kommande black friday.
Ta med en spann med 2kg sand, så får du byta den emot 1kg av valfritt cpuer, ramminne och ssd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag hörde talas om en kampanj som någon elkejda skulle köra med kommande black friday.
Ta med en spann med 2kg sand, så får du byta den emot 1kg av valfritt cpuer, ramminne och ssd.

Låter som OnOff

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB

Permalänk
Medlem

Trots valutakurser, råvarupriser, förstörda minnesfabriker (som nu återhämtar sig) och så vidare kommer gemene trådsvarare på Sweclockers fortfarande att vara HELT förbryllad varför inte grafikkort och dyl. är lika billigt som 2012.

Densamme kommer dessutom upprepa det i varenda tråd om grafikkort.

Permalänk

Inget verkar bli billigare ,allting pekar uppåt giriga människor!

Permalänk

Jahapp , så ett nytt erbjudande med Ryzen 1800X för 4k är en dröm förankrad i det förflutna

Permalänk
Avstängd

Då blir väl det till att slå till på en Ryzen 1700 och ett Vega 64 innan priserna går upp till 15 kkr...jävla muppar som ska ha sin vinst...

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Dyrare! Vilka ockrare! Jag lär inte handla mer till ockerpriser ala översvämningar och allt vad de skyller på!
Tur att man sitter på en Sandybridge CPU så man klarar sig i 10år till!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk

Huh... Jag har alltid trott att materialkostnaden (kisel alltså) varit en försumbar kostnad när man gör datorkomponenter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Inte kul. När det gäller priet så en så grundläggande "råvara" som kiselplattor så slår det ju hårt mot precis alla komponenter. Aj aj aj

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slewentogzz:

Huh... Jag har alltid trott att materialkostnaden (kisel alltså) varit en försumbar kostnad när man gör datorkomponenter.

Det är en försvinnande liten del, vi pratar om kanske någon dollar hit och dit per krets i prisskillnad.

Permalänk
Avstängd

Har vi tur så bestämmer inte Bergsala priserna, isåfall hade det inte gått att köpa in i Sverige. 🙄

Permalänk

Låter lite girigt? Vill inte utöka med fler fabriker pga lägre kostnader? Ökar priset med 20% för mer vinst? Jag undrar om SUMCO skänker pengar till välgörenhet eller liknande? :')

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tommy1986:

Låter lite girigt? Vill inte utöka med fler fabriker pga lägre kostnader? Ökar priset med 20% för mer vinst? Jag undrar om SUMCO skänker pengar till välgörenhet eller liknande? :')

Och ökar priserna på komponenter med på tok för mycket, säljs det mindre komponenter. Då köps det mindre kiselplattor och sen får förhoppningsvis SUMCO en förlust istället.

Önsketänkande.

Permalänk
Medlem

Är lite galet. Byggde min nuvarande när priserna låg väldigt bra till. Bara två månader senare hade Ram priserna stuckit iväg.
Men nu behöver jag bygga igen och det ganska snart.
Känns som om tillverkarnas datorer blir mer o intressanta även om de sällan matchar ens behov och tycke. Pressa priserna med massproduktion.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Slewentogzz:

Ja kisel är billigt. Typ alla råvaror i processorn är billigt om man bara ser till pris per vikt. Det som kostar är tillverkning och förädling av råvarorna.
Kisel som råvara är billigt medan det är tämligen svårt att ta fram monokristallina och i det nämrsta felfria kiselplattor vilket är vad som krävs. En viktig anledning att jaga mindre tillverkningstekniker är ju för att få plats med fler chip på samma yta vilket då ger fler säljbara produkter per inköpt kiselplatta.
Men ja som andra tagit upp så är kiselplattorna säkerligen inte den så avgörande ändå. Jag har ingen aning om vad fabriksparker, transporter, råvaror, kontor, löner, tjänsteresor, personalvård, utveckling, marknadsföring och liknande kostar i förhållande till varandra men ja de andra posterna är också tämligen relevanta för slutpriset så 20% ökning av pris på kiselplattpor behöver egentligen inte innebära några större höjningar alls...
Men ja. Vad det egentligen innebär får vi väl se framöver.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk

"Företaget planerar dock ingen expansion av sina fabriker, då detta skulle leda till för låga priser"
helt stört.....

Visa signatur

|CPU| AMD Ryzen 7 5800X3D|GPU| PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound| MoBo| MSI X370 XPOWER GAMING TITANIUM |RAM| - G.SKILL Trident Z 3600Mhz 32GB|CPU kylare| Noctua NH-U12A|PSU | EVGA Supernova 1300W G2 |Chassi| Fractal Design Define R4 | Airsoftare norr om Västerås! :D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brightsin:

"Företaget planerar dock ingen expansion av sina fabriker, då detta skulle leda till för låga priser"
helt stört.....

Monopol med Galenskaparna, kul för hela familjen

Visa signatur

Desktop: | CPU: Intel Core Ultra 7 265K | GPU: ATI Radeon RX 9070 XT 16gb | RAM: 48gb | SSD: 2 x 2tb m.2

Permalänk
Medlem

Undrar hur stor skillnaden blir jämfört med idag. Tvekar på att alla saker blir 20% dyrare bara för det

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Tack vare Internet of Things så ska det ju in diverse chip i allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brightsin:

helt stört.....

Det skulle kanske öppna för konkurrens..
Fast, felfritt kisel är inget du kokar ihop på köksbänken i början.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Fördjävligt att någon startat ett företag och vill tjäna pengar!!
Obs! Läses med ironi.

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk
Medlem

Man kan undra hur dom kommer reagera när folk sitter längre på sin nuvarande hårdvara och försäljningen går ner. Aja det är väl nån högst upp i ledet som ska ha en nya yacht varje månad av ingen anledningen. Klart det finns anledningar till att saker kan gå upp i pris men så finns det också giriga personer.

Visa signatur

PC: Ryzen 7 7700X | Sapphire Pulse RX 7900 XTX | 6000MHz 2x16GB | ASUS X670E-F

Tillbehör: G502 X | PowerPlay | G513 | HD599 | Modmic USB 2 | LG 34GN850 | Xbox Elite Controller Series 2

Konsol: Playstation 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Det gör ingen för händiga datornissar bakar ihop sin egen cpu med sand från gruslådorna längs vägarna.

20% dyrare sand låter dåligt, frågan är dock hur mycket priset påverkas? Som mycket annat brukar de i första ledet få väldigt lite betalt, de stora pengarna tar folk i andra led.
Ta t.ex. mjölk, så tjänar vissa butiker mer per liter mjölk än vad ens bonden får för sin..

Skrivet av Flexiblus:

Inget verkar bli billigare ,allting pekar uppåt giriga människor!

Som sagt det är rent mono-kristalint kisel som görs i renrum.

Förstår inte att folk klagar, det är bara att börja tillverka själva och sälj för vilket pris ni vill.

Vi kanske ska vara glada att det inte har varit dyrare nu när det verkar vara mer eller mindre monopol

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Herr Kantarell:

Som sagt det är rent mono-kristalint kisel som görs i renrum.

Förstår inte att folk klagar, det är bara att börja tillverka själva och sälj för vilket pris ni vill.

Vi kanske ska vara glada att det inte har varit dyrare nu när det verkar vara mer eller mindre monopol

Så du skulle glatt sitta och se på när monopolet roffar åt sig av dig bara för att dom kan? Du är då en väldigt naiv kapitalist må jag säga!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Största delen av priset på CPU och andra kiselbaserade komponenter är väl ändå inte själva råmaterialet så pris på den färdiga produkten borde inte påverkas mer än något litet, 1-2% kanske...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300