Permalänk
Medlem

Varken CPU, GPU eller RAM på max?

Hej,

Började nyligen spela Steel Division, och märkte då något intressant. Jag ligger riktigt nära så går grafikkortet på max och sätter då så klart en FPS-gräns beroende på att det inte orkar mer. GPU är då flaskan i systemet då den gör allt den kan.

Nu till det konstiga. När jag zoomar ut så sjunker GPU till ca 70-80%, CPU ligger kvar på ungefär samma, ramminnet är typ halvfullt (5 av 12 gb), temperaturerna sjunker tillomed lite tack vare att saker och ting inte går på max. Men jag har ingen FPS-limit, och FPS'en går inte upp. Den ligger och glider på runt 110 FPS.

Vad är det egentligen som är flaskhalsen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagfalls:

Hej,

Började nyligen spela Steel Division, och märkte då något intressant. Jag ligger riktigt nära så går grafikkortet på max och sätter då så klart en FPS-gräns beroende på att det inte orkar mer. GPU är då flaskan i systemet då den gör allt den kan.

Nu till det konstiga. När jag zoomar ut så sjunker GPU till ca 70-80%, CPU ligger kvar på ungefär samma, ramminnet är typ halvfullt (5 av 12 gb), temperaturerna sjunker tillomed lite tack vare att saker och ting inte går på max. Men jag har ingen FPS-limit, och FPS'en går inte upp. Den ligger och glider på runt 110 FPS.

Vad är det egentligen som är flaskhalsen?

Kan vara så att spelet har en FPS limit?
Fallout 4 har t.ex. en limit så det går inte att köra över 60 tror jag, för då kan deras fysikmotor börja balla ur.

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Medlem

@Stromming90: Dom har 3 nivåer, 30 fps, 60 fps, eller upplåst helt och hållet. Har ställt in helt upplåst. Skulle vara om motorn har någon intern begränsning som man inte kan bryta hur mycket man än vill, men det låter konstigt. 120 hz skärmar är ändå rätt standard inom gaming idag, och att lägga begränsningen straxt under det känns inte helt genomtänkt.