Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Problem med nätagg - seasonic x-series

Permalänk

Problem med nätagg - seasonic x-series

Tja gott folk.
Har ett stort problem med min dator.
Sitter ett seasonic x-series ss-1050xm active pfc f3 nätagg.
Problemet är detta.
Har man datorn på och sen ska stänga av den så startat den inte igen.
Då har jag några alternativ jag gör för att få igång den igen.
1. Switcha till 0 på nätagget och vänta några timmar sen startat den 99% av gångerna.
2. Stå och switcha mellan 0-1 tills datan startar. Ibland startat den utan att hårddisken går igång. Då får man göra om allt tills den startar igen.
3. Även om datan har stått säg över natten och jag glömt att switcha till 0 så startar den ibland inte heller.
Det har även luktat varmt lite halv bränt några gånger om datan.
Är det nätagget som håller på att ge upp eller va tror ni.
Och isånfall vem känner sig manad att våga kolla va felet kan va på agget.

Permalänk
Medlem

Börja med att felsöka din hårdvara, prova starta om datorn utan HDD/SSD, grafikkort och byta plats på RAM. För så som det går att starta om, som vanligt utan att behöva vänta x timmar eller slå av på nätaggregatet.

Om det inte hjälper skulle jag börja fundera om det kan vara fel på nätaggregatet. Har du fortfarande garanti så föreslår jag att du inte försöker laga det själv utan skickar in det

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Odämpat Master chassi med 200Perforeringar || Moderkort med Pegasus vingar, B550 klassade || En 120 snurr i snurr av beigebrunt utförande || Grafikkort med dubbla insug som sussar runt i 4060ti RPM || Processor i rött utförande, GHz norr om 5600 || Spänningsbox certifierad i guldtext att klara 600w

Permalänk

@Duktig: tja vi har testat alla dom alternativen tyvärr, och garantin är 7 år, problemet är bara att han som byggde datorn har kortat orginal strömkablarna som följde med nätagget så inte säkert att garantin gäller längre

Permalänk
Medlem

Utan tvekan värta att prova, kontakta tillverkaren (seasonic) direkt via deras hemsida. Skriv med serienummeret och förklara ditt problem. De brukar vara ganska "snälla"

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Odämpat Master chassi med 200Perforeringar || Moderkort med Pegasus vingar, B550 klassade || En 120 snurr i snurr av beigebrunt utförande || Grafikkort med dubbla insug som sussar runt i 4060ti RPM || Processor i rött utförande, GHz norr om 5600 || Spänningsbox certifierad i guldtext att klara 600w

Permalänk
Medlem

vild chansning som jag råka ut för på min dator höll på att kasta ut moderkortet
efter en del tester på labbplattan som jag har fungera det
men i data lådan så dumma den sig
första gång uppstart var ok men om start låste den sig .
det visa sig att ett grafikkort kylkropp kom i kontakt med USB kontakterna i datorn dom extra som finns på moderkortet fick tejpa en tunn plast film i mellan som isolera sen fungera den ok

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Skrivet av Jygge:

vild chansning som jag råka ut för på min dator höll på att kasta ut moderkortet
efter en del tester på labbplattan som jag har fungera det
men i data lådan så dumma den sig
första gång uppstart var ok men om start låste den sig .
det visa sig att ett grafikkort kylkropp kom i kontakt med USB kontakterna i datorn dom extra som finns på moderkortet fick tejpa en tunn plast film i mellan som isolera sen fungera den ok

tja vart är det nånastans, syns det på bilden här kanske

Permalänk
Skrivet av Duktig:

Utan tvekan värta att prova, kontakta tillverkaren (seasonic) direkt via deras hemsida. Skriv med serienummeret och förklara ditt problem. De brukar vara ganska "snälla"

Skickades från m.sweclockers.com

ja får ta och göra det. lika bra tror jag, fan inte billigt att köpa ett nytt.

Permalänk
Medlem

PSU't är väl 100% modulärt? Testa med minimalt med hårdvara, och försök verifiera att felet ligger i PSU't, och vid utnyttjande av garantin, skicka bara PSU't, inte kablaget, eftersom kablaget inte är defekt?

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

PSU't är väl 100% modulärt? Testa med minimalt med hårdvara, och försök verifiera att felet ligger i PSU't, och vid utnyttjande av garantin, skicka bara PSU't, inte kablaget, eftersom kablaget inte är defekt?

vi drog ur hårddiskarna, blue rey brännaren och alla fläktar men strulade ändå. finns väll inget mera jag kan dra ur eller

Permalänk
Medlem

intressant!, mitt agg har också börjat göra det. hur stabilt som helst när det är igång och tyst.

kör med X-1250

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av snookenbrad:

Tja gott folk.
Har ett stort problem med min dator.
Sitter ett seasonic x-series ss-1050xm active pfc f3 nätagg.
Problemet är detta.
Har man datorn på och sen ska stänga av den så startat den inte igen.
Då har jag några alternativ jag gör för att få igång den igen.
1. Switcha till 0 på nätagget och vänta några timmar sen startat den 99% av gångerna.
2. Stå och switcha mellan 0-1 tills datan startar. Ibland startat den utan att hårddisken går igång. Då får man göra om allt tills den startar igen.
3. Även om datan har stått säg över natten och jag glömt att switcha till 0 så startar den ibland inte heller.
Det har även luktat varmt lite halv bränt några gånger om datan.
Är det nätagget som håller på att ge upp eller va tror ni.
Och isånfall vem känner sig manad att våga kolla va felet kan va på agget.

Skrivet av Tommty:

intressant!, mitt agg har också börjat göra det. hur stabilt som helst när det är igång och tyst.

kör med X-1250

Ja gott folk - jag sitter i samma situation...!

Och jag har gjort precis samma resa med mitt förra seasonic x-1050 så jag börjar ana kvalitetsproblem..

Min dator vägrar starta bara, har dock ström till moderkortet för leds lyser. Minns inte exakt från förra gången men känner igen att den plötsligt går igång om jag flippar på 0/1 bak på agget - och då går den alltså igång utan att jag tryckt på powerknappen. Har fått igång agget även genom att rycka ut grafikkortet.

Blev RMA förra gången - fick då ett likadant nytt agg. Men nu har det alltså hänt igen, efter knappt tre år.
Gå för garantiärende om du har garanti kvar - det kommer jag göra..!

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommty:

intressant!, mitt agg har också börjat göra det. hur stabilt som helst när det är igång och tyst.

kör med X-1250

Skrivet av daolo:

Ja gott folk - jag sitter i samma situation...!

Och jag har gjort precis samma resa med mitt förra seasonic x-1050 så jag börjar ana kvalitetsproblem..

Min dator vägrar starta bara, har dock ström till moderkortet för leds lyser. Minns inte exakt från förra gången men känner igen att den plötsligt går igång om jag flippar på 0/1 bak på agget - och då går den alltså igång utan att jag tryckt på powerknappen. Har fått igång agget även genom att rycka ut grafikkortet.

Blev RMA förra gången - fick då ett likadant nytt agg. Men nu har det alltså hänt igen, efter knappt tre år.
Gå för garantiärende om du har garanti kvar - det kommer jag göra..!

Mycket intressant. Har/hade ni exakt samma serie, dvs XM-varianten? https://seasonic.com/product/x-1050-xm/ Den är numera avvecklad, istället säljs en som heter XM2 http://seasonic.com/product/x-1050/ Detsamma gäller för 1250W. Dessa två nätagg skiljer sig från de med lägre effekt i X-serien.

@daolo Fick du en XM2 som ersättning eller den äldre XM?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

@GilbertG: yes, XM varianten.

min verkar leva sitt egna liv just nu. 2 gånger i följ har den startat direkt. har inte brytt mig speciellt mycket då som sagt den levererar en jämn spänning. När jag först märkte det så loggade jag felet i 2 månader med datorn igång och inga stora dippar/spikar.

Hade den varit ostabil så hade jag varit mer orolig.

min dator är även igång 24/7 (well...nästan) så knappen får inte jobba så ofta

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Mycket intressant. Har/hade ni exakt samma serie, dvs XM-varianten? https://seasonic.com/product/x-1050-xm/ Den är numera avvecklad, istället säljs en som heter XM2 http://seasonic.com/product/x-1050/ Detsamma gäller för 1250W. Dessa två nätagg skiljer sig från de med lägre effekt i X-serien.

@daolo Fick du en XM2 som ersättning eller den äldre XM?

Vet ej - kan kolla om du vill. Det var i slutet på 2014.
Har mailat Dustin nu om att jag fått samma fel två gånger men inte fått svar ännu. Just nu fungerar det bra med men det är ju ett intermittent fel som blir mer och mer frekvent som jag minns det från förra gången.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Medlem

Som referens - har nu monterat det nya agget jag fick efter rma.Tack Dustin för bra hantering.
Döm av min förvåning när mitt system/grafikkort plötsligt är betydligt tystare.. Har ingen aning om hur detta hänger ihop. Dock tror jag att jag blivit av med coilwhine. Jag kan också tro att jag tidigare onte hade varsin dedikerad strömkabel till gpu, kanske hade två kontakter från samma sladd. Oavsett - oerhört märkligt att fläktarna på min gpu jobbar så mycket mindre... Desutom funkar nu Forza 3 felfritt men kanske har patchats - har inte kollat.
Förbryllad men nöjd är väl sammanfatttningen! Om någon har en teori får ni gärna komnentera..!

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7