Analytiker: "Utgivare tar för lite betalt för sina spel"

Permalänk
Medlem

Är det första april?
Dagens skämt.

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk

Konsumenter betalar mer för sina spel än de någonsin gjort tidigare.

Förr så betalade man 400-500kr för ett komplett spel vid lansering, efter 3-5 månader halverades priset. Efter ett år hamnade spel i 100krs högen.

Nu så får man ett spel i sent beta stadie för 500kr, ett halvår senare har det patchas klart till vad som först lovades. Under tiden släpps kosmetiska föremål för 200kr styck, låt oss säga att man köper 2 bara för att se ball ut i spelet. Notan ligger nu på 900kr. Nu annonseras det DLC, 2 nya kartor eller uppdrag som tar 30 minuter att spela ut, kostar 300kr. Uppe i 1200kr.

Ett år sedan lansering, en uppföljare annonseras. Konsumenterna förväntade sig att spelet skulle vara aktivt i minst 2 år men man vill inte vara efter i tiden och väljer att spela det senaste. Uppföljaren tar bort alla tidigare kosmetiska föremål, folk hoppar från ett skepp till ett annat och resan börjar på nytt. Egentligen var uppföljaren planerat som DLC för 300kr men istället ökar man priset till 500kr och gör den separat från tidigare upplaga.

Vi betalar inte för lite.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Digital fyndjägare

Undrar hur mycket han fick betalt för att säga det där... ehhhee

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hulle:

Vilken värdelös analys.

Det är ingen som tvingar företagen att sälja spelen "billigt". Det är inte heller någon som tvingar dem att ha mikrotransaktioner eller för den delen att inte ha dem. Om de inte kan få någon lönsamhet i att göra spel så sluta bara...

Företagen kan köra hur mycket mikrotransaktioner och P2W de vill, tjänar de på det så kör på det. Om ett annat företag inte har sådant och tjänar på det så är det väl också bra.

Tycker ändå att jag fått mer nöje av spel som utvecklats av 1-3 personer än de här så kallade AAA-spelen som kostar miljarder att producera.

/hulle.

Håller med till 100%, har spelat Chronicon som utvecklas av 1 person i 62 timmar hittills, slutat spela det eftersom det inte finns mer spelbart innehåll men personen jobbar fortfarande på det och släpper fixes och lite innehåll då och då så de ~79 kronorna jag betalade för det spelet var verkligen värt det.

Permalänk
Medlem

Senaste inköp: Wolfenstein II The New Colossus.
Pris: 500kr
Antal spelade timmar: 6
Pris/h: 83.3kr

Var spelet värt priset enligt mig? Nej. Klart sämre än förra Wolfenstein men blev lurad av recensioner som höjde spelet till skyarna. Visst har den sina höjdpunkter men det gungar för mycket när man rör sig samt spelet är för kort med områden som tydligt blivit kapade tex det flygande skeppet där korridörer leder till dörrar som är stängda och blir därmed återvändsgränd samt många rum som är samma, klipp ut klistra in...Eller Area 59 med pyramiden under. Varför kan man inte gå ner till pyramiden ens? Definitivt framstressad release. För att inte tala om den osammanhängande storyn som känns ofärdig. Ubåten med diverse platser som inte används och massa onödiga platser till ingen nytta osv.

Får man hela spelet först efter ett antal DLC:s?

Denna analytiker är förmodligen bara ute efter fri reklam...eller så vet han inte vad han pratar om...ser bara siffror...a just det...det är ju vad analytiker brukar gå efter! Siffror!

Permalänk
Medlem

Tycker inte man kan mäta spel i timmar. Det finns väldigt enkla, simpla spel som ändå är beroendeframkallande som folk spelar hundratals timmar. Det finns även korta, linjära spel som man klarar på typ 6 timmar. Det ena är inte sämre än det andra utan det beror på vad man är ute efter. Jag tror de flesta av oss något gång köpt ett spel för fullpris fast man man visste att det var "kort", utan att känna sig lurad. Man vore dumsnål om man bara köpte spel som tar minst 100 timmar eller whatever att klara.

Produktionskostnaden ska man inte heller blanda in. Ett spel som var dyrt att producera behöver inte kosta mer, om man räknar med att många köper det.

Hur mycket ska då spel kosta? Så mycket som konsumenterna är beredda att betala för det. Blir de för dyra kommer folk köpa andra, billigare spel. Samma om Spel A kostar 499:- men kräver 2500:- i mikrotransaktioner för att man ska kunna ha glädje av det, medan Spel B bara kostar 499:- en gång...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Funkar bara om man är student/sjukskriven eller arbetslös och bor hos mamma,

Hey! Det där är inte sant, jag jobbar och bor hemmifrån och jag ...

Skrivet av BrottOchStraff:

alternativt inte har några andra hobbys/barn/prioriteringar i livet.

Nevermind, carry on

Permalänk
Medlem

@BrottOchStraff: Nä jag är medveten om att jag spelar mycket
Typ komma hem från jobbet, börja spela kl 19 till 24 vardagar, helgerna blir det fler timmar.
Folk är olika, vissa har olika hobbies/fritidsaktiviteter. Hur man vill lägga sina timmar är ju upp till var och en. Personligen har jag alltid gillat datorer/spel och har hållit på med det i över 30 år. Började med vic20 i slutet 80 tal (tror jag det va)

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Men herre gud! Det är ju fasiken han som borde ta ett steg tillbaka och kanske ställa sig frågan om det istället kan vara så att betal-TV och bio är för dyrt, och att datorspel kanske istället är rimligt prissatt??

Alltså mupp säger jag bara. Här lever vi i en värld där "marknaden" kramas och pussas av nyliberaler, men så fort "marknaden" bestämt att datorspel inte ska kosta mer än de gör, ja då är de för billiga istället?? Alltså vilken hycklare till pajas!

Ja, men det är ju som vanligt. Det verkar vara svårt att förstå det där med att det inte är upp till producenten att bestämma värdet på en vara eller tjänst. De kan tjata på hur mycket de vill om hur prissättningen eventuellt skulle vara för låg men när det väl kommer till kritan så är det konsumenten som avgör. Finns det inte nog med konsumenter som vill köpa en vara till ett satt pris, då är inte varan mer värd än vad konsumenten är villig att betala. En producent får bara gilla läget i det fallet och antingen:

1) Höja värdet inför konsumenten så att den motiveras att köpa din vara eller tjänst till det pris du vill ha.
2) Bestämma dig för att det du producerar inte har tillräckligt med vinstmarginal och sluta saluföra din produkt.

Det är galet frustrerande, som du nämner, ska vi ha en öppen marknad då är det ju det här som gäller. Men det verkar väldigt svårt att förstå, marknaden är liksom inte bara till för att exploateras för vinnings skull man har ingen rättighet att tjäna pengar på det sätt man vill, tvärtom, är du inte flexibel så blir du utan.

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Skrivet av Implor:

Köpte Civ 5 när det kom. Inte startat det en enda gång :).

Kollar man sedan BF1 statestiken så gick man från 125k spelare online vid launch till 25k idag. Så 80% dropp i dagliga spelare på ett år.

Tror man får räkna på 100-250h avrage gameplay för multiplayer spel och 10-40h i singelplayer titlar.

Är få titlar man som individ har över 1000 timmar spelade i. Själv så är det nog bara CS och EvE online som jag lirat i över 1000 timmar (PUBG klättrar sakta uppåt men är över 700h kvar innan man når dit).

har lagt mer tid i mina single player titlar än multiplayer.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

har lagt mer tid i mina single player titlar än multiplayer.

#Metoo

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

har lagt mer tid i mina single player titlar än multiplayer.

Så kan det vara :). Men generellt så blir det mycket mera speltimmar i multiplayer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Den enda gången jag har fått känslan av att ett spel är för billigt är när det gäller riktigt bra Multiplayer spel. Men samtidigt har inte multiplayer spel lika mycket innehåll som ett singleplayer spel. Sen så blir man ju lurad hit och dit. Titta bara på Ubisoft med deras falska marknadsavföringar. Men Witcher3 skulle jag kunnat betala 1500:- för. Samma sak med GTAV och RDR/RDR2.

Permalänk
Medlem

Jag har nog ett eller två bra köp!

GTA V: 500kr (tror jag, + ~600kr i MTX) = 1100kr
Speltid: 447 timmar
Pris per timme: 2,46kr

Besiege: 80kr
Speltid: 141 timmar
Pris per timme: 0,56kr

Sämre köp, däremot...

Bioshock Infinite: 300kr
Speltid: 27 minuter
Pris per timme: 630kr

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nils45:

Men Witcher3 skulle jag kunnat betala 1500:- för.

Samma här.

Vilket ger mig en idé; de kanske skulle ge möjlighet att donera extra om man vill. Hade CD Projekt Red gjort så med Witcher 3 så hade jag tveklöst slängt en extra tusing på dem.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorion:

Ja, men det är ju som vanligt. Det verkar vara svårt att förstå det där med att det inte är upp till producenten att bestämma värdet på en vara eller tjänst. De kan tjata på hur mycket de vill om hur prissättningen eventuellt skulle vara för låg men när det väl kommer till kritan så är det konsumenten som avgör. Finns det inte nog med konsumenter som vill köpa en vara till ett satt pris, då är inte varan mer värd än vad konsumenten är villig att betala. En producent får bara gilla läget i det fallet och antingen:

1) Höja värdet inför konsumenten så att den motiveras att köpa din vara eller tjänst till det pris du vill ha.
2) Bestämma dig för att det du producerar inte har tillräckligt med vinstmarginal och sluta saluföra din produkt.

Det är galet frustrerande, som du nämner, ska vi ha en öppen marknad då är det ju det här som gäller. Men det verkar väldigt svårt att förstå, marknaden är liksom inte bara till för att exploateras för vinnings skull man har ingen rättighet att tjäna pengar på det sätt man vill, tvärtom, är du inte flexibel så blir du utan.

Ja, precis. När marknaden gör som de vill, och det drabbar andra, då heter det att "det är marknaden som styr"... Men nu då när de inte får ut de priser de vill ha så är det "för billigt" enligt dem. Det analysen pekar på är väl snarare att Bio och btal TV i så fall är för dyrt. Men ska man använda hans analysmetoder så blir ju inget för dyrt, utan det har ett pris som "marknaden" bestämt, men det han tycker är för billigt, det ska stå utanför marknaden alltså. Så många ligiska felslut i hans resonemang så det är ju oerhört.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Intressant kurva, men säger egentligen ingenting i sig om man inte samtidigt tar med eventuell förändring i kostnad att producera spelen.

Permalänk
Avstängd

Enda spelet som jag anser sålts förbilligt var witcher 3 och warhammer vermintide. Resten har varit överpriser på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Jag tror vi istället kan fastställa att analytiker tjänar för bra.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Jag minns när man hade 2,5 timmar om dagen att spela. Nu är det typ det i veckan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Avstängd

@Wyver:
Musik cd.
Har ju med kostat lika mycket i 30 år.
Köpte min allra första CD skiva 1987.
Kostade ca 150 kr.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Att det krävs en analytiker för att få fram det.... Spel kostade 500kr 1998 så att dem kostar det fortfarande vilket då gör dem väldigt billiga. Spelar du bara 2h har då ändå kommit undan billigare än den mesta andra underhållningen.

Däremot att köpa ett spel och inte få ett komplett spel är sjukt irriterande. Jag hade gärna betalt 1k för spelen å sluppit ha alla dreg som spelar för det är gratis och då kanske fått en komplett spel istället för att behöva betala för att få grejer man borde kunna spela sig till...

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Sen finns andra sidan av myntet, att billigare spel gör att folk vågar testa nya spel och speciellt från okända utvecklare
Har ca 200 spel på steam för en och endast en orsak Steam rea, har kanske spelat 1/6 av spelen mer än en timme.
Ibland hittar man guldkorn bland bajskorvarna, som gör att man rekommenderar spelet till andra eller giftar det direkt.
Är priset för högt är det ingen som köper det، är inte svårare än så.

De enda spelen jag köper till fullpris är Battlefield-serien som jag har lagt x-tusen timmar på.
Inga andra spel jag litar på för 500spänn.

Permalänk
Medlem

Underhållning är till för dom rika.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Så vad han säger är att om man kunde spela alla spel i världen via en prenumerationstjänst borde den tjänsten kosta 30000 per år för att matcha biopriser. I det priset bör det då ingå all utrustning, dvs alla konsoler som finns samt all PC-HW och gratis uppgraderingar. Biopriset är ju totalkostnad så...
Inte så himla off med dagens prissätning på HW och SW kan jag tycka.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Avstängd

Tror denna analytiker rört sig ifrån de grundläggande begreppen "utbud och efterfrågan" inom det kapitalistiska systemet så långt som det bara går att komma.

Är det idag mellan 40-80 timmars spelglädje som spelarna kräver för 500-900 kronors spel så är det just precis det som är efterfrågan och att idag trycks det ut massivt mycket spel vilket ökar utbudet som då tillsammans med efterfrågan styr marknaden och priserna.

De kan ju försöka med att köra på denna analysen och se hur många som köper spelet, om de nu vill ta den risken.

Marknaden har precis de priserna som vi har idag, att försöka på konstgjord väg att höja det utan att ha konsumenternas stöd är i princip omöjligt om du nu inte lyckas tvinga konsumenter att börja köpa spel för högre prisklasser.

Permalänk
Medlem

Oxfile är dyrt, därför måste potatisen ha ett för lågt pris?

Bra logik... Känns som att man borde gå på statistik gällande spelens pris/kvalitet sett till historien. Även hur de står sig mot gratisspelen som finns och som de faktiskt konkurrerar med.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hattifnatten:

Ett riktigt bra spel är definitivt värt exempelvis 800 kr.

Det är sånt där otroligt korkat tänk som gör att spelen kostar 60£$€ på steam istället för hundringen lägre än konsoller.

Tack så mycket, du kanske vill betala hundringen jag nu behöver lägga ut för spel?

Permalänk
Medlem

Jag tycker att Star Wars: Battlefront 2 är ett kanonsnyggt spel från välrenommerade DICE...MEN; nu är detta ett EA-spel, ett spel som med största sannolikhet har ett snävt bäst-före datum som påverkas av en mängd faktorer bl.a. antal spelare, tillgängliga servrar mm.

Det känns lite skevt att påstå att ett spel potentiellt sett kan bringa X antal timmar i underhållnings syfte och därmed borde kunna säljas dyrare, det är helt upp till kunderna att avgöra och i det här fallet har ju de potentiella kunderna satt ner forten och sagt sitt. (Med EA's track-record är jag inte ett dugg förvånad.)

Du kan ju inte vinna något värdefullt eller tjäna pengar på spelet som köpare/spelare, och när sedan spelet och servrarna avvecklas om 4-5 år kvarstår inget, förutom möjligen Single-player delen, som var relativt kort om man skall ta orden direkt från dem som testat spelet.
EA lär inte vilja släppa några dedikerade serverversioner som ger folk möjligheter att hosta egna spelsessioner när de lägger ner sina masterservrar.

Just detta förfarande med avveckling osv. har i alla fall gjort att jag fått avsmak för EA-titlar då de skyltar tydligt med att fokus ligger enbart på pengarna, inte på att göra ett hållbart spel där man förväntar sig kunna fortsätta sälja spelet även i framtiden. Sådant drar ju absolut ner värdet på spelet.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Avstängd

Nu köps ju spel i Miljontals exemplar...och med dagens internet leveranser av spelen kostar det närmast ingenting att sälja! Så endast R&D kostar...

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...